전통시장은 지역 주민들의 식습관, 생활 문화에 따라 변화하고 있는 유통시장으로 지역의 정체성과 전통을 지닌 지역 주민들의 생활문화가 담겨 있는 소중한 공간으로 그 지역의 오래된 전통 이미지를 보여 줄 수 있는 공간으로 지역 주민들의 생활 및 전통문화를 느낄 수 있는 곳이기도 하다.
이러한 전통시장은 최근 발달된 도시들로 인해 수없이 많이 사라져 가기도 하고 새로이 생겨나기도 하였다. 전통시장은 지역의 이미지와 고유의 전통을 시민들과 관광객에게 보여주는 지역 브랜드로서의 대표성을 가지며 실제로 수많은 전통시장이 지역의 대표...
전통시장은 지역 주민들의 식습관, 생활 문화에 따라 변화하고 있는 유통시장으로 지역의 정체성과 전통을 지닌 지역 주민들의 생활문화가 담겨 있는 소중한 공간으로 그 지역의 오래된 전통 이미지를 보여 줄 수 있는 공간으로 지역 주민들의 생활 및 전통문화를 느낄 수 있는 곳이기도 하다.
이러한 전통시장은 최근 발달된 도시들로 인해 수없이 많이 사라져 가기도 하고 새로이 생겨나기도 하였다. 전통시장은 지역의 이미지와 고유의 전통을 시민들과 관광객에게 보여주는 지역 브랜드로서의 대표성을 가지며 실제로 수많은 전통시장이 지역의 대표적인 명소로 자리매김 하고 있다.
하지만, 최근 빠르게 변화하는 유통구조 및 소비문화로 인하여 급격하게 늘어난 백화점, 기업형 슈퍼마켓, 온라인 쇼핑몰, 홈쇼핑 그리고 현대화된 대형마트들의 유통시장 잠식으로 인해 기존에 지역의 중요한 유통시장으로 성장해온 전통시장은 점점 그 기능이 약화되고 있다.
이러한 현대사회의 변화로 인해 소비자를 전통시장으로 다시 발 돌리기 위한 국가나 지방자치단체에서의 노력이 현대의 많은 사업들에서 나타나고 있다. 시장의 현대화시설도 중요한 부분이지만 지역적 의미를 가진 고유한 전통과 정체성이 있는 전통시장을 지켜오고 유지해 오고 시민들과 관광객들에게 알리기 위해서는 전통시장의 이미지를 재확립 시키며, 나아가 전 세계에 전통시장을 알리고, 경제적, 문화적 가치를 창출하여 세계화를 이끌어 나갈 수 있는 시각적 상징이 필요한 상황이다.
따라서 오랜 역사를 지닌 지역의 전통시장의 브랜드의 사례를 중심으로 지역 이미지 및 전통성, 현대사회에 맞춰 적용할 수 있는 전통시장 브랜드의 기준을 잡고자 연구자는 전통시장을 사회·경제체제로서의 공간만이 아닌, 지역문화와 정체성을 가진 지역 특성적 개념으로 접근하여, 지역 전통의 의미를 재해석하고 지속적인 전통시장의 활성화를 위한 브랜드디자인의 필요성을 고찰하고자 한다.
전통시장은 지역 주민들의 식습관, 생활 문화에 따라 변화하고 있는 유통시장으로 지역의 정체성과 전통을 지닌 지역 주민들의 생활문화가 담겨 있는 소중한 공간으로 그 지역의 오래된 전통 이미지를 보여 줄 수 있는 공간으로 지역 주민들의 생활 및 전통문화를 느낄 수 있는 곳이기도 하다.
이러한 전통시장은 최근 발달된 도시들로 인해 수없이 많이 사라져 가기도 하고 새로이 생겨나기도 하였다. 전통시장은 지역의 이미지와 고유의 전통을 시민들과 관광객에게 보여주는 지역 브랜드로서의 대표성을 가지며 실제로 수많은 전통시장이 지역의 대표적인 명소로 자리매김 하고 있다.
하지만, 최근 빠르게 변화하는 유통구조 및 소비문화로 인하여 급격하게 늘어난 백화점, 기업형 슈퍼마켓, 온라인 쇼핑몰, 홈쇼핑 그리고 현대화된 대형마트들의 유통시장 잠식으로 인해 기존에 지역의 중요한 유통시장으로 성장해온 전통시장은 점점 그 기능이 약화되고 있다.
이러한 현대사회의 변화로 인해 소비자를 전통시장으로 다시 발 돌리기 위한 국가나 지방자치단체에서의 노력이 현대의 많은 사업들에서 나타나고 있다. 시장의 현대화시설도 중요한 부분이지만 지역적 의미를 가진 고유한 전통과 정체성이 있는 전통시장을 지켜오고 유지해 오고 시민들과 관광객들에게 알리기 위해서는 전통시장의 이미지를 재확립 시키며, 나아가 전 세계에 전통시장을 알리고, 경제적, 문화적 가치를 창출하여 세계화를 이끌어 나갈 수 있는 시각적 상징이 필요한 상황이다.
따라서 오랜 역사를 지닌 지역의 전통시장의 브랜드의 사례를 중심으로 지역 이미지 및 전통성, 현대사회에 맞춰 적용할 수 있는 전통시장 브랜드의 기준을 잡고자 연구자는 전통시장을 사회·경제체제로서의 공간만이 아닌, 지역문화와 정체성을 가진 지역 특성적 개념으로 접근하여, 지역 전통의 의미를 재해석하고 지속적인 전통시장의 활성화를 위한 브랜드디자인의 필요성을 고찰하고자 한다.
Traditional markets are local people 's eating habits , according to the changing lifestyles of the local retail market has a tradition of identity and culture of the local people living in the area of space in which the precious old traditions of images show the region of space people's lives , and...
Traditional markets are local people 's eating habits , according to the changing lifestyles of the local retail market has a tradition of identity and culture of the local people living in the area of space in which the precious old traditions of images show the region of space people's lives , and where you can feel the traditional culture as well.
These traditional markets due to the recent development in the city is the countless many newly emerging and prayed to disappear . The image of the traditional market is distinguished tradition of local people and tourists have to show regional brand as a representation of fact, a number of traditional markets in the region has established itself as a major attraction.
However , the recent rapidly changing due to the distribution system and dramatically increased consumer culture department , SSM , online shopping , shopping , and modernization of the distribution of the large discount due to cannibalization of existing local traditional market has been growing major retail market is increasingly be weakened and its functions.
Due to these changes in modern society and the traditional market of consumers for turning back to the efforts of the national and local governments are appearing in many modern businesses . But it is also an important part of the modernization of the market in local tradition with the meaning and identity of its own in traditional markets to protect the citizens and tourists coming to inform maintained its traditional markets in order to re-establish the image sikimyeo , and even traditional markets to inform the world economic and cultural values to lead by creating a visual symbol of globalization is needed.
Thus, with a long history of traditional market area The Case of the brand image and jeontongseong , can be applied to modern society, in line with the standards of the traditional market brands who hold to the traditional market researchers as a social and economic system, the only space and not with the local characteristics of local culture and identity, the notion of access , local and sustainable reinterpretation of the traditional meaning of the traditional market for the activation of the brand you wish to investigate the need for design.
Traditional markets are local people 's eating habits , according to the changing lifestyles of the local retail market has a tradition of identity and culture of the local people living in the area of space in which the precious old traditions of images show the region of space people's lives , and where you can feel the traditional culture as well.
These traditional markets due to the recent development in the city is the countless many newly emerging and prayed to disappear . The image of the traditional market is distinguished tradition of local people and tourists have to show regional brand as a representation of fact, a number of traditional markets in the region has established itself as a major attraction.
However , the recent rapidly changing due to the distribution system and dramatically increased consumer culture department , SSM , online shopping , shopping , and modernization of the distribution of the large discount due to cannibalization of existing local traditional market has been growing major retail market is increasingly be weakened and its functions.
Due to these changes in modern society and the traditional market of consumers for turning back to the efforts of the national and local governments are appearing in many modern businesses . But it is also an important part of the modernization of the market in local tradition with the meaning and identity of its own in traditional markets to protect the citizens and tourists coming to inform maintained its traditional markets in order to re-establish the image sikimyeo , and even traditional markets to inform the world economic and cultural values to lead by creating a visual symbol of globalization is needed.
Thus, with a long history of traditional market area The Case of the brand image and jeontongseong , can be applied to modern society, in line with the standards of the traditional market brands who hold to the traditional market researchers as a social and economic system, the only space and not with the local characteristics of local culture and identity, the notion of access , local and sustainable reinterpretation of the traditional meaning of the traditional market for the activation of the brand you wish to investigate the need for design.
주제어
#전통시장 브랜드
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