본 논문의 연구목적은 코메니우스의 판소피아 구조를 제시하고, 그 구조의 타당성을 코메니우스가 저술한 작품의 구조분석을 통해 밝힌 다음 그 교육적 함의에 대해 살펴보는 것이다. 판소피아는 사물 존재의 근원(내용), 그것의 존재의 방식(방법), 그것의 바른 사용(목적)에 대한 앎을 포괄하는 전체적 지혜이다. 로마서 11:36과 골로새서 1:28은 판소피아 특성의 기원이다. 로마서 11:36은 삼위일체 하나님과 관련된 것이라면, 골로새서 1:28은 ...
본 논문의 연구목적은 코메니우스의 판소피아 구조를 제시하고, 그 구조의 타당성을 코메니우스가 저술한 작품의 구조분석을 통해 밝힌 다음 그 교육적 함의에 대해 살펴보는 것이다. 판소피아는 사물 존재의 근원(내용), 그것의 존재의 방식(방법), 그것의 바른 사용(목적)에 대한 앎을 포괄하는 전체적 지혜이다. 로마서 11:36과 골로새서 1:28은 판소피아 특성의 기원이다. 로마서 11:36은 삼위일체 하나님과 관련된 것이라면, 골로새서 1:28은 하나님이 지으신 모든 사물과 관련되어 있다. 전자가 모든 사물의 근원이신 ‘삼위일체 하나님’에 관한 것이라면, 후자는 삼위일체 하나님이 지으신 모든 사물들에 관한 것이다. 전자는 판소피아의 ‘완전성’의 특성과 연계할 수 있다면, 후자는 판소피아의 ‘전체성’의 특성과 연계할 수 있다. ‘완전성’에는 본질적 특성으로서의 ‘영원성’, 형태적 특성으로서의 ‘삼원성’, 의미론적 특성으로서 ‘목적성’이란 세부적인 특성이 내포되어 있다. 이러한 특성을 로마서 11:36의 맥락과 연결시켜 본다면, 영원성은 ‘에크’(ek)와 연결되면서 존재의 근원을, ‘삼원성’은 ‘디아’(dia)와 연결되면서 존재의 방편을, ‘목적성’은 ‘에이스’(eis)와 연결되면서 존재의 목적(의미)을 함축하고 있다고 볼 수 있다. 또한 대상으로서의 ‘전체성’에 속한 세부적 특성들은 ‘통일’, ‘조화’, ‘질서’이다. 연구자는 판소피아의 구조를 코메니우스가 제시한 3가지 그림(하나님, 인간, 세계)을 해석한 후 다음과 같이 통합적인 그림으로 정리를 시도했다. 코메니우스가 저술한 4권의 책, 「대교수학」(Didactica Magna), 「빛의 길」(Via Lucis), 「세계도회」(Orbis Pictus), 「팜패디아」(Pampaedia)의 구조를 분석한 결과 앞의 그림에서 제시하는 판소피아 구조의 특성과 맥을 같이하고 있음을 확인했다. 비록 코메니우스의 판소피아는 본질적으로 우주적이며 포괄적인 사상체계이지만, 사실은 그 시작은 교육적 필요에 따른 것이었다. 판소피아는 교육적 ‘필요성’에서 출발하여 교육적 ‘가능성’과 ‘효율성’을 위해 쉼 없이 연구하여 정리한 포괄적 사상체계라고 할 수 있다는 것이다. 그래서 판소피아의 목적 자체가 대단히 교육적이다. 중요한 것은 판소피아 사상의 본질적 측면(하나님과의 관련성)과 실제적 측면(삶과의 관련성)의 균형을 이루는 것이다. 판소피아 구조는 이러한 균형을 유지하는 것을 돕는다. 그러므로 판소피아의 구조를 통해 교육을 조명하는 것이 중요하다. 이러한 조명을 통해 연구자는 7가지의 결론을 얻을 수 있었다. 첫째, 판소피아 구조는 하나님을 중심으로 하는 구조이다. 판소피아 구조는 하나님으로부터 시작하여, 하나님으로 말미암고, 하나님을 향하여 나아가는 구조를 보여준다. 이것은 본질적 측면이라고 할 수 있다. 실제적 측면이 온전하기 위해서는 ‘하나님 중심성’을 잃어서는 안 된다. 둘째, 판소피아 구조는 교육의 목적으로서 인격성을 강조하는 구조라고 할 수 있다. 세째, 판소피아 구조는 교육의 내용에 있어서 포괄적 영역(세계-인간-하나님, 과학-철학-신학, 학교-국가-교회)을 분명하게 보여준다. 넷째, 판소피아 구조는 교육의 방법으로써 ‘철저성’을 잘 보여준다. 즉 인간의 교육적 역할(정신, 혀, 손)을 강조한다는 말이다. 다섯째, 판소피아의 구조는 교육적 요소들의 균형성을 잘 보여주고 있다. 코메니우스는 인간의 본성(지성-덕성-영성), 학습교재(자연-이성-성경), 학습방법(이론-실천-사용)적인 면에서도 철저한 균형을 이루고 있다. 여섯째, 판소피아의 구조는 교육의 일관성을 잘 보여준다. 이러한 일관성은 나선형적 교육과정의 특징으로 나타나기도 하며, 교육내용의 연속성과 계열성으로 나타나기도 한다. 마지막으로, 판소피아의 구조는 교육의 입체성을 잘 드러내 주고 있다. 입체성이란 전체를 하나로 보여주는 특성이라고 할 수 있을 것이다. 모든 것 즉 수많은 요소들이 쪼개져 있는 장작더미와 같이 보기 좋게 쌓여있는 형식이 아니라 살아있는 나무와 같이 하나의 통일체를 이루고 있는 모습이라고 할 수 있다. 이러한 입체성은 각 요소의 유기적 조화를 포함하고 있으며, 그 결과 창의적인 생산을 가능하게 하는 것이다. 결론적으로 말해서, 판소피아의 구조는 모든 존재의 근원과 그것들의 존재방식과 존재의 목적이 무엇인지를 잘 보여주는 동시에, 모든 것 중에서도 하나님의 형상을 닮은 인간의 교육적 역할을 잘 보여준다고 할 수 있다. 즉 코메니우스의 판소피아 구조는, 모든 것의 존재근원과 존재방편과 존재목적에 있어서, 교육의(ek), 교육에 의한(dia), 교육을 위한(eis) ‘구조의 구조’라고 할 수 있다.
본 논문의 연구목적은 코메니우스의 판소피아 구조를 제시하고, 그 구조의 타당성을 코메니우스가 저술한 작품의 구조분석을 통해 밝힌 다음 그 교육적 함의에 대해 살펴보는 것이다. 판소피아는 사물 존재의 근원(내용), 그것의 존재의 방식(방법), 그것의 바른 사용(목적)에 대한 앎을 포괄하는 전체적 지혜이다. 로마서 11:36과 골로새서 1:28은 판소피아 특성의 기원이다. 로마서 11:36은 삼위일체 하나님과 관련된 것이라면, 골로새서 1:28은 하나님이 지으신 모든 사물과 관련되어 있다. 전자가 모든 사물의 근원이신 ‘삼위일체 하나님’에 관한 것이라면, 후자는 삼위일체 하나님이 지으신 모든 사물들에 관한 것이다. 전자는 판소피아의 ‘완전성’의 특성과 연계할 수 있다면, 후자는 판소피아의 ‘전체성’의 특성과 연계할 수 있다. ‘완전성’에는 본질적 특성으로서의 ‘영원성’, 형태적 특성으로서의 ‘삼원성’, 의미론적 특성으로서 ‘목적성’이란 세부적인 특성이 내포되어 있다. 이러한 특성을 로마서 11:36의 맥락과 연결시켜 본다면, 영원성은 ‘에크’(ek)와 연결되면서 존재의 근원을, ‘삼원성’은 ‘디아’(dia)와 연결되면서 존재의 방편을, ‘목적성’은 ‘에이스’(eis)와 연결되면서 존재의 목적(의미)을 함축하고 있다고 볼 수 있다. 또한 대상으로서의 ‘전체성’에 속한 세부적 특성들은 ‘통일’, ‘조화’, ‘질서’이다. 연구자는 판소피아의 구조를 코메니우스가 제시한 3가지 그림(하나님, 인간, 세계)을 해석한 후 다음과 같이 통합적인 그림으로 정리를 시도했다. 코메니우스가 저술한 4권의 책, 「대교수학」(Didactica Magna), 「빛의 길」(Via Lucis), 「세계도회」(Orbis Pictus), 「팜패디아」(Pampaedia)의 구조를 분석한 결과 앞의 그림에서 제시하는 판소피아 구조의 특성과 맥을 같이하고 있음을 확인했다. 비록 코메니우스의 판소피아는 본질적으로 우주적이며 포괄적인 사상체계이지만, 사실은 그 시작은 교육적 필요에 따른 것이었다. 판소피아는 교육적 ‘필요성’에서 출발하여 교육적 ‘가능성’과 ‘효율성’을 위해 쉼 없이 연구하여 정리한 포괄적 사상체계라고 할 수 있다는 것이다. 그래서 판소피아의 목적 자체가 대단히 교육적이다. 중요한 것은 판소피아 사상의 본질적 측면(하나님과의 관련성)과 실제적 측면(삶과의 관련성)의 균형을 이루는 것이다. 판소피아 구조는 이러한 균형을 유지하는 것을 돕는다. 그러므로 판소피아의 구조를 통해 교육을 조명하는 것이 중요하다. 이러한 조명을 통해 연구자는 7가지의 결론을 얻을 수 있었다. 첫째, 판소피아 구조는 하나님을 중심으로 하는 구조이다. 판소피아 구조는 하나님으로부터 시작하여, 하나님으로 말미암고, 하나님을 향하여 나아가는 구조를 보여준다. 이것은 본질적 측면이라고 할 수 있다. 실제적 측면이 온전하기 위해서는 ‘하나님 중심성’을 잃어서는 안 된다. 둘째, 판소피아 구조는 교육의 목적으로서 인격성을 강조하는 구조라고 할 수 있다. 세째, 판소피아 구조는 교육의 내용에 있어서 포괄적 영역(세계-인간-하나님, 과학-철학-신학, 학교-국가-교회)을 분명하게 보여준다. 넷째, 판소피아 구조는 교육의 방법으로써 ‘철저성’을 잘 보여준다. 즉 인간의 교육적 역할(정신, 혀, 손)을 강조한다는 말이다. 다섯째, 판소피아의 구조는 교육적 요소들의 균형성을 잘 보여주고 있다. 코메니우스는 인간의 본성(지성-덕성-영성), 학습교재(자연-이성-성경), 학습방법(이론-실천-사용)적인 면에서도 철저한 균형을 이루고 있다. 여섯째, 판소피아의 구조는 교육의 일관성을 잘 보여준다. 이러한 일관성은 나선형적 교육과정의 특징으로 나타나기도 하며, 교육내용의 연속성과 계열성으로 나타나기도 한다. 마지막으로, 판소피아의 구조는 교육의 입체성을 잘 드러내 주고 있다. 입체성이란 전체를 하나로 보여주는 특성이라고 할 수 있을 것이다. 모든 것 즉 수많은 요소들이 쪼개져 있는 장작더미와 같이 보기 좋게 쌓여있는 형식이 아니라 살아있는 나무와 같이 하나의 통일체를 이루고 있는 모습이라고 할 수 있다. 이러한 입체성은 각 요소의 유기적 조화를 포함하고 있으며, 그 결과 창의적인 생산을 가능하게 하는 것이다. 결론적으로 말해서, 판소피아의 구조는 모든 존재의 근원과 그것들의 존재방식과 존재의 목적이 무엇인지를 잘 보여주는 동시에, 모든 것 중에서도 하나님의 형상을 닮은 인간의 교육적 역할을 잘 보여준다고 할 수 있다. 즉 코메니우스의 판소피아 구조는, 모든 것의 존재근원과 존재방편과 존재목적에 있어서, 교육의(ek), 교육에 의한(dia), 교육을 위한(eis) ‘구조의 구조’라고 할 수 있다.
The purpose of this study is to present the structure of Comenius' Pansophia, and to reveal the validity of the structure through the structural analysis of Comenius' works, and to find out some educational implications of it. Pansophia is the universal wisdom that includes knowledge about the origi...
The purpose of this study is to present the structure of Comenius' Pansophia, and to reveal the validity of the structure through the structural analysis of Comenius' works, and to find out some educational implications of it. Pansophia is the universal wisdom that includes knowledge about the origin of existence(content), the manner of its existence(the way), and its proper use(purpose) of things. Romans 11:36 and Colossians 1:28 is the source of characteristic of Pansophia. Romans 11:36 are associated with the Triune God who is the source of all things, then Colossians 1:28 is related to all things created by God. The former is connected to ‘perfection’ which is the characteristic of Pansophia, the latter is connected to ‘totality’. Perfection includes the detailed characteristics of Pansophia such as eternity, ternary, finality. These characteristics can be connected to the context of Romans 11:36. Eternity is connected with ‘ek’, implies the source of existence at the same time. Ternary is connected with ‘dia’, and implies the means of existence. Finality is connected with ‘eis’, and implies the purpose of existence. And the totality has the detailed characteristics such as ‘unity’, ‘harmony’, ‘order’. These characteristics of Pansophia are helpful to organize the structure of Pansophia. The following figure shows the structure of the Pansophia. This figure has been summarized through Comenius' three pictures of God(Deus), human(Homo), world(Mundus). As a result of analyzing the structure of comenius' works-Great Didactic(Didactica Magna), The Way of Light(Via Lucis), The Orbis Pictus of John Amos Comenius(Orbis Sensualium Pictus), Comenius' Pampaedia or Universal Education(Pampaedia)-the characteristics are similar to the structure of Pansophia that shown in the figure. Although Comenius' Pansophia idea is essentially universal and comprehensive system, but in fact the beginning of that was their educational needs. Pansophia is a comprehensive system of thought which is originated from the educational needs to continually organize educational 'potential' and 'efficiency'. So the purpose of Pansophia is very educational. The important thing is the balance between the essence in relation to God and the real with respect to life. The structure of Pansophia helps to maintain this balance. Therefore, it is important to illuminate the education through the structure of Pansophia. Through these lights, the following conclusions were obtained. First, God is the center of the structure of Pansophia. The structure of Pansophia shows that all things are starting from God, existing through God, advancing to God. This is essential. In order to be perfect in practical aspects, we should not lose the centrality of God. Second, the structure of Pansophia is to emphasize personality for the purpose of education. Third, the structure of Pansophia clearly shows comprehensive areas in content of education(World-Man-God, Science-Philosophy-Theology, School-State-Church). Fourth, the structure of Pansophia shows the ‘thoroughly’ as educational methods. This emphasize the role of education in human(mind, tongue, and hands). Fifth, the structure of Pansophia shows the balance of educational elements such as human nature(intelligence-virtue-spirituality), learning materials(natural-rational-the Bible), learning method(in theory-practice- used). Sixth, the structure of Pansophia shows the consistency of the education. An example of this is a spiral curriculum of Pampaedia, the continuity of educational contents and sequence. Finally, the structure of Pansophia reveal three-dimensional characteristics of education. It is characteristic that shows the whole at a glance. These characteristics include the organic combination of each elements. And it makes to enable Creative production. In conclusion, the structure of Pansophia shows the source of all things, the means of existence, the purpose of existence. At the same time, it shows the human role in education. Namely, the structure of Comenius' Pansophia is the core structure of(ek), by(dia), for(eis) education, in association with the source, the means of existence and the purpose of existence of all things. Key Word: Comenius, Pansophia, Structure, Universal Wisdom, Ternary, wholeness, Great Didactic, The Way of Light, Orbis Pictus, Pampaedia.
The purpose of this study is to present the structure of Comenius' Pansophia, and to reveal the validity of the structure through the structural analysis of Comenius' works, and to find out some educational implications of it. Pansophia is the universal wisdom that includes knowledge about the origin of existence(content), the manner of its existence(the way), and its proper use(purpose) of things. Romans 11:36 and Colossians 1:28 is the source of characteristic of Pansophia. Romans 11:36 are associated with the Triune God who is the source of all things, then Colossians 1:28 is related to all things created by God. The former is connected to ‘perfection’ which is the characteristic of Pansophia, the latter is connected to ‘totality’. Perfection includes the detailed characteristics of Pansophia such as eternity, ternary, finality. These characteristics can be connected to the context of Romans 11:36. Eternity is connected with ‘ek’, implies the source of existence at the same time. Ternary is connected with ‘dia’, and implies the means of existence. Finality is connected with ‘eis’, and implies the purpose of existence. And the totality has the detailed characteristics such as ‘unity’, ‘harmony’, ‘order’. These characteristics of Pansophia are helpful to organize the structure of Pansophia. The following figure shows the structure of the Pansophia. This figure has been summarized through Comenius' three pictures of God(Deus), human(Homo), world(Mundus). As a result of analyzing the structure of comenius' works-Great Didactic(Didactica Magna), The Way of Light(Via Lucis), The Orbis Pictus of John Amos Comenius(Orbis Sensualium Pictus), Comenius' Pampaedia or Universal Education(Pampaedia)-the characteristics are similar to the structure of Pansophia that shown in the figure. Although Comenius' Pansophia idea is essentially universal and comprehensive system, but in fact the beginning of that was their educational needs. Pansophia is a comprehensive system of thought which is originated from the educational needs to continually organize educational 'potential' and 'efficiency'. So the purpose of Pansophia is very educational. The important thing is the balance between the essence in relation to God and the real with respect to life. The structure of Pansophia helps to maintain this balance. Therefore, it is important to illuminate the education through the structure of Pansophia. Through these lights, the following conclusions were obtained. First, God is the center of the structure of Pansophia. The structure of Pansophia shows that all things are starting from God, existing through God, advancing to God. This is essential. In order to be perfect in practical aspects, we should not lose the centrality of God. Second, the structure of Pansophia is to emphasize personality for the purpose of education. Third, the structure of Pansophia clearly shows comprehensive areas in content of education(World-Man-God, Science-Philosophy-Theology, School-State-Church). Fourth, the structure of Pansophia shows the ‘thoroughly’ as educational methods. This emphasize the role of education in human(mind, tongue, and hands). Fifth, the structure of Pansophia shows the balance of educational elements such as human nature(intelligence-virtue-spirituality), learning materials(natural-rational-the Bible), learning method(in theory-practice- used). Sixth, the structure of Pansophia shows the consistency of the education. An example of this is a spiral curriculum of Pampaedia, the continuity of educational contents and sequence. Finally, the structure of Pansophia reveal three-dimensional characteristics of education. It is characteristic that shows the whole at a glance. These characteristics include the organic combination of each elements. And it makes to enable Creative production. In conclusion, the structure of Pansophia shows the source of all things, the means of existence, the purpose of existence. At the same time, it shows the human role in education. Namely, the structure of Comenius' Pansophia is the core structure of(ek), by(dia), for(eis) education, in association with the source, the means of existence and the purpose of existence of all things. Key Word: Comenius, Pansophia, Structure, Universal Wisdom, Ternary, wholeness, Great Didactic, The Way of Light, Orbis Pictus, Pampaedia.
주제어
#코메니우스 판소피아 범지학 구조 범지혜 삼원성 통전성 대교수학 빛의 길 세계도회 팜패디아
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