본 연구는 2012개정 교육 과정에 의거 2013년도부터 중학교 1학년에 적용되는 중학교 국어 교과서에 수록된 <심청전> 텍스트를 중심으로 반응 중심 모형을 적절하게 활용하여 기존의 교수․학습 방법에서 벗어나 구체적이고 실질적인 방안을 제시하는데 목적이 있다. 문학교육에서 가장 중점이 되는 것은 학습자가 작품을 읽고 수용함에 있어 문학 작품을 분석하고 감상하는 것에 그치는 것이 아니라 작품 속에서 작중인물들의 다양한 삶을 접하는 과정을 통해 새로운 가치를 발견하는 것에 있다고 할 수 있다. 특히 기존의 문학교육은 교사가 주체가 되어 문학 작품을 분석하고 교사의 지시에 따라 작품을 풀이하는 지식 전달 위주의 교사가 중심이 되어 학생들의 반응을 이끌어 내지 못하는 수업을 진행해 왔다. 어려운 어휘를 중심으로 작품 분석에 치중한 수업으로 인하여 작품의 주제가 학습자의 공감을 얻지 못해 학습자의 흥미 유발을 통한 능동적이고 적극적인 수업 참여 효과를 거두지 못하고 있는 것 또한 사실이다. 이러한 문학 수업의 한계를 보완하기 위해서 교사가 중심이 되어 문학 작품을 읽고 분석하는 과정을 거치더라도 학습자의 반응을 중시하는 교수․학습 방법을 제시하였다. 본고에서 다루고 있는 <심청전> 텍스트는 작품의 구성과 더불어 그 속에 한국의 문화와 “효”사상이 잘 드러나고 있어 작품 자체의 가치가 매우 높다. 그러나 ...
본 연구는 2012개정 교육 과정에 의거 2013년도부터 중학교 1학년에 적용되는 중학교 국어 교과서에 수록된 <심청전> 텍스트를 중심으로 반응 중심 모형을 적절하게 활용하여 기존의 교수․학습 방법에서 벗어나 구체적이고 실질적인 방안을 제시하는데 목적이 있다. 문학교육에서 가장 중점이 되는 것은 학습자가 작품을 읽고 수용함에 있어 문학 작품을 분석하고 감상하는 것에 그치는 것이 아니라 작품 속에서 작중인물들의 다양한 삶을 접하는 과정을 통해 새로운 가치를 발견하는 것에 있다고 할 수 있다. 특히 기존의 문학교육은 교사가 주체가 되어 문학 작품을 분석하고 교사의 지시에 따라 작품을 풀이하는 지식 전달 위주의 교사가 중심이 되어 학생들의 반응을 이끌어 내지 못하는 수업을 진행해 왔다. 어려운 어휘를 중심으로 작품 분석에 치중한 수업으로 인하여 작품의 주제가 학습자의 공감을 얻지 못해 학습자의 흥미 유발을 통한 능동적이고 적극적인 수업 참여 효과를 거두지 못하고 있는 것 또한 사실이다. 이러한 문학 수업의 한계를 보완하기 위해서 교사가 중심이 되어 문학 작품을 읽고 분석하는 과정을 거치더라도 학습자의 반응을 중시하는 교수․학습 방법을 제시하였다. 본고에서 다루고 있는 <심청전> 텍스트는 작품의 구성과 더불어 그 속에 한국의 문화와 “효”사상이 잘 드러나고 있어 작품 자체의 가치가 매우 높다. 그러나 텍스트 분석을 통한 읽기의 수업 방식만으로는 작품의 구조와 의미, 등장인물들의 성격과 특징을 파악하기 어렵고, 학습자가 작품의 가치와 주제인 “효”를 수용하기에는 부족함이 있다. 이러한 문제점을 보완하기 위해 학생들의 반응에 중심을 두어 <심청전> 텍스를 활용하여 작품의 구조와 의미,특정한 사건과 인물의 특징에 대한 이해를 통한 <심청전>의 입체적 교육에 초점을 맞추어 텍스트 내용 삽화 보여주기,판소리 들려주기,그림 그리기,글쓰기 활동을 진행하여 수업의 효과를 높일 수 있도록 하였다. 첫째 <심청전> 삽화를 직접 제작하고, 기존의 교과서에 수록된 <심청전> 텍스트를 제외한 나머지 내용에 해당하는 <심청전> 텍스트를 선정하여 학습 목표와 학습 내용을 바탕으로 다양한 활동을 제시하고,이 과정에서 학습 활동으로 학습자가 텍스트를 읽고 직접 내용에 따른 삽화를 그려보는 방식의 학습 활동을 구성하였다. 둘째 우선 <심청전>과 판소리 창본 한애순 <심청가>의 특징을 파악하여 작품의 가치 통해 학습자가 현대적 관점에서 작품을 이해하고 수용할 수 있도록 문장체 소설 <심청전> 텍스트를 읽고,판소리 창본 한애순 <심청가> 판소리 사설을 들려주는 방식을 사용함으로써 문장체 소설이 주는 단조로움을 판소리 사설을 듣는 수업 방식으로 보완하여 자연스럽게 작품의 분위기와 내용과 함께 나아가 판소리의 공연 예술적 부분까지 이해할 수 있도록 기존의 교수․학습 모형과 다른 지도법을 적용 했다. 셋째 단순히 작품을 이해하고 감상하는 것에 그치는 것이 아니라 고전 소설을 현대적 관점에서 수용하고 작품의 가치와 이해도를 높일 필요가 있다. 이를 위해서 <심청전> 작품과 관련하여 학습자의 흥미를 유발할 수 있는 사진을 활용하였다. 넷째 문학수업에 있어 텍스트를 분석하고 이해하는 과정을 생략할 수 없는 한계를 인정하고,나아가 학습자가 <심청전>을 현대적 방식으로 읽게 하여 “효”와 관련된 예화와 현대 매체인 신문기사를 활용하는 학습 활동을 통해 다양한 반응을 이끌어 내어 글쓰기 수업을 통해 작품의 주제인 “효”에 대해 생각하고 실천할 수 있게 했다. 따라서 이러한 교수․학습 방법은 학습자의 작품에 대한 다양한 해석과 감상을 중시하여 문학 작품에 대한 학생들의 생각이나 느낌을 자유롭게 표현할 수 있으며, 주체적인 해석 및 감상의 능력을 기를 수 있다.
본 연구는 2012개정 교육 과정에 의거 2013년도부터 중학교 1학년에 적용되는 중학교 국어 교과서에 수록된 <심청전> 텍스트를 중심으로 반응 중심 모형을 적절하게 활용하여 기존의 교수․학습 방법에서 벗어나 구체적이고 실질적인 방안을 제시하는데 목적이 있다. 문학교육에서 가장 중점이 되는 것은 학습자가 작품을 읽고 수용함에 있어 문학 작품을 분석하고 감상하는 것에 그치는 것이 아니라 작품 속에서 작중인물들의 다양한 삶을 접하는 과정을 통해 새로운 가치를 발견하는 것에 있다고 할 수 있다. 특히 기존의 문학교육은 교사가 주체가 되어 문학 작품을 분석하고 교사의 지시에 따라 작품을 풀이하는 지식 전달 위주의 교사가 중심이 되어 학생들의 반응을 이끌어 내지 못하는 수업을 진행해 왔다. 어려운 어휘를 중심으로 작품 분석에 치중한 수업으로 인하여 작품의 주제가 학습자의 공감을 얻지 못해 학습자의 흥미 유발을 통한 능동적이고 적극적인 수업 참여 효과를 거두지 못하고 있는 것 또한 사실이다. 이러한 문학 수업의 한계를 보완하기 위해서 교사가 중심이 되어 문학 작품을 읽고 분석하는 과정을 거치더라도 학습자의 반응을 중시하는 교수․학습 방법을 제시하였다. 본고에서 다루고 있는 <심청전> 텍스트는 작품의 구성과 더불어 그 속에 한국의 문화와 “효”사상이 잘 드러나고 있어 작품 자체의 가치가 매우 높다. 그러나 텍스트 분석을 통한 읽기의 수업 방식만으로는 작품의 구조와 의미, 등장인물들의 성격과 특징을 파악하기 어렵고, 학습자가 작품의 가치와 주제인 “효”를 수용하기에는 부족함이 있다. 이러한 문제점을 보완하기 위해 학생들의 반응에 중심을 두어 <심청전> 텍스를 활용하여 작품의 구조와 의미,특정한 사건과 인물의 특징에 대한 이해를 통한 <심청전>의 입체적 교육에 초점을 맞추어 텍스트 내용 삽화 보여주기,판소리 들려주기,그림 그리기,글쓰기 활동을 진행하여 수업의 효과를 높일 수 있도록 하였다. 첫째 <심청전> 삽화를 직접 제작하고, 기존의 교과서에 수록된 <심청전> 텍스트를 제외한 나머지 내용에 해당하는 <심청전> 텍스트를 선정하여 학습 목표와 학습 내용을 바탕으로 다양한 활동을 제시하고,이 과정에서 학습 활동으로 학습자가 텍스트를 읽고 직접 내용에 따른 삽화를 그려보는 방식의 학습 활동을 구성하였다. 둘째 우선 <심청전>과 판소리 창본 한애순 <심청가>의 특징을 파악하여 작품의 가치 통해 학습자가 현대적 관점에서 작품을 이해하고 수용할 수 있도록 문장체 소설 <심청전> 텍스트를 읽고,판소리 창본 한애순 <심청가> 판소리 사설을 들려주는 방식을 사용함으로써 문장체 소설이 주는 단조로움을 판소리 사설을 듣는 수업 방식으로 보완하여 자연스럽게 작품의 분위기와 내용과 함께 나아가 판소리의 공연 예술적 부분까지 이해할 수 있도록 기존의 교수․학습 모형과 다른 지도법을 적용 했다. 셋째 단순히 작품을 이해하고 감상하는 것에 그치는 것이 아니라 고전 소설을 현대적 관점에서 수용하고 작품의 가치와 이해도를 높일 필요가 있다. 이를 위해서 <심청전> 작품과 관련하여 학습자의 흥미를 유발할 수 있는 사진을 활용하였다. 넷째 문학수업에 있어 텍스트를 분석하고 이해하는 과정을 생략할 수 없는 한계를 인정하고,나아가 학습자가 <심청전>을 현대적 방식으로 읽게 하여 “효”와 관련된 예화와 현대 매체인 신문기사를 활용하는 학습 활동을 통해 다양한 반응을 이끌어 내어 글쓰기 수업을 통해 작품의 주제인 “효”에 대해 생각하고 실천할 수 있게 했다. 따라서 이러한 교수․학습 방법은 학습자의 작품에 대한 다양한 해석과 감상을 중시하여 문학 작품에 대한 학생들의 생각이나 느낌을 자유롭게 표현할 수 있으며, 주체적인 해석 및 감상의 능력을 기를 수 있다.
This study has the purpose to propose a concrete and practical teaching/learning method rather than the conventional ones through the appropriate use of reaction-oriented model for the text of which has been included in the 1st grade Korean textbook of middle school since 2013 according to the revi...
This study has the purpose to propose a concrete and practical teaching/learning method rather than the conventional ones through the appropriate use of reaction-oriented model for the text of which has been included in the 1st grade Korean textbook of middle school since 2013 according to the revised educational curriculum in 2012. What is most important in the literature education must be for the students to find out new value through the process that the characters in the work come to face diverse lives rather than just to analyze and appreciate the work when they read and accept it. Especially in the conventional literature education, the teacher has become the subject in analyzing the literature work and transferring the knowledge. As the explanation is usually made by teacher’s direction, it has been very hard to draw out the responses from students in the class. As the class is focusing on the work analysis through the explanation of difficult terms, the theme of the work can hardly get the sympathy of students or incite their interest, failing in promoting their positive and active participation in the class. To compensate this kind of limit in the literature class, this paper suggests a new teaching/learning method that emphasizes the response of students, though the teacher may have the key role in reading and analyzing the literature works. The text of dealt with in this paper is a very valuable work, for it has an excellent structure and includes the Korean “Hyo(filial virtue)” and traditional culture in it. But it is hard to comprehend the personalities and features of the characters as well as the work structure and significance just through the reading of text analysis. Furthermore, the student have limits in accepting the value and theme “Hyo” of the work with it. To solve this problem, this study focuses the response of students. Using the text of , it emphasizes the understanding of the structure and significance along with the features of specific events and characters in the work. For the 3-D education of , it suggests the diverse ways to enhance the effect of class such as illustration presentation of text contents, listening to Pansori, drawing pictures and composition activities as follows: First, the illustrations of are manufactured and, selecting other texts of except that in the textbook, diverse activities are suggested on the basis of education goal and contents. In this process, the students read the text for the education activity and themselves draw the illustrations to show the contents. Second, after checking the features of the novel and the pansori of Han Aesun, the teacher lets the students read the text of prose style to understand and accept the work in the modern perspective through the value of the work and then listen to the pansori saseol(song) of Han Aesun. With this, the monotonous class to read the prosaic novel is complemented by listening to the pansori saseol, helping the students to understand naturally the atmosphere and contents of the work as well as the artistic parts of pansori performance. This is the difference from the conventional teaching/learning way of class. Third, it is necessary for students not only just to understand and appreciate the work but also to accept the classical novel in the modern perspective and to enhance the value and understanding of the work. For this, it uses the photos in relation with that can induce the students’ interest. Fourth, recognizing the limit that process to analyze and understand the text cannot be omitted in the literature class, it lets the students read in the modern way to draw out their diverse responses through the educational activities by using the “Hyo” related stories and newspaper articles of modern age. Then, in the class of composition about the “Hyo” as the theme of the work, it lets them think about and practice “Hyo.” This kind of teaching/learning method can give the students some chances to contact with diverse interpretations and appreciation on the work and to express their own thoughts and feelings freely, fostering their subjective interpretation and appreciation abilities.
This study has the purpose to propose a concrete and practical teaching/learning method rather than the conventional ones through the appropriate use of reaction-oriented model for the text of which has been included in the 1st grade Korean textbook of middle school since 2013 according to the revised educational curriculum in 2012. What is most important in the literature education must be for the students to find out new value through the process that the characters in the work come to face diverse lives rather than just to analyze and appreciate the work when they read and accept it. Especially in the conventional literature education, the teacher has become the subject in analyzing the literature work and transferring the knowledge. As the explanation is usually made by teacher’s direction, it has been very hard to draw out the responses from students in the class. As the class is focusing on the work analysis through the explanation of difficult terms, the theme of the work can hardly get the sympathy of students or incite their interest, failing in promoting their positive and active participation in the class. To compensate this kind of limit in the literature class, this paper suggests a new teaching/learning method that emphasizes the response of students, though the teacher may have the key role in reading and analyzing the literature works. The text of dealt with in this paper is a very valuable work, for it has an excellent structure and includes the Korean “Hyo(filial virtue)” and traditional culture in it. But it is hard to comprehend the personalities and features of the characters as well as the work structure and significance just through the reading of text analysis. Furthermore, the student have limits in accepting the value and theme “Hyo” of the work with it. To solve this problem, this study focuses the response of students. Using the text of , it emphasizes the understanding of the structure and significance along with the features of specific events and characters in the work. For the 3-D education of , it suggests the diverse ways to enhance the effect of class such as illustration presentation of text contents, listening to Pansori, drawing pictures and composition activities as follows: First, the illustrations of are manufactured and, selecting other texts of except that in the textbook, diverse activities are suggested on the basis of education goal and contents. In this process, the students read the text for the education activity and themselves draw the illustrations to show the contents. Second, after checking the features of the novel and the pansori of Han Aesun, the teacher lets the students read the text of prose style to understand and accept the work in the modern perspective through the value of the work and then listen to the pansori saseol(song) of Han Aesun. With this, the monotonous class to read the prosaic novel is complemented by listening to the pansori saseol, helping the students to understand naturally the atmosphere and contents of the work as well as the artistic parts of pansori performance. This is the difference from the conventional teaching/learning way of class. Third, it is necessary for students not only just to understand and appreciate the work but also to accept the classical novel in the modern perspective and to enhance the value and understanding of the work. For this, it uses the photos in relation with that can induce the students’ interest. Fourth, recognizing the limit that process to analyze and understand the text cannot be omitted in the literature class, it lets the students read in the modern way to draw out their diverse responses through the educational activities by using the “Hyo” related stories and newspaper articles of modern age. Then, in the class of composition about the “Hyo” as the theme of the work, it lets them think about and practice “Hyo.” This kind of teaching/learning method can give the students some chances to contact with diverse interpretations and appreciation on the work and to express their own thoughts and feelings freely, fostering their subjective interpretation and appreciation abilities.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.