본 연구는 대학 태권도 시범단원의 완벽주의가 성취목표 및 시범불안에 미치는 영향에 대해 규명함으로써 태권도 시범단원들이 최고의 기량을 보일 수 있는 심리적 기술훈련 프로그램 개발과 효율적 지도방법 설정에 기초가 되는 근거를 마련하고 태권도 시범의 수행능력 향상에 기여하고자 하였다. 연구를 진행하기 위해 태권도 시범단원으로써 활동하고 있는 선수를 대상으로 비확률표본추출법 중 편의추출법을 사용하여 총 300부의 설문지를 배포하였다. 300의 회수된 설문지 중 불성실하게 응답되었거나 이중응답 등으로 본 연구에서 사용할 수 없다고 판단되는 설문지를 제외하고 281부의 자료를 입력지침에 따라 윈도우용 PASW/WIN 18.0 통계 프로그램을 이용하여 ...
본 연구는 대학 태권도 시범단원의 완벽주의가 성취목표 및 시범불안에 미치는 영향에 대해 규명함으로써 태권도 시범단원들이 최고의 기량을 보일 수 있는 심리적 기술훈련 프로그램 개발과 효율적 지도방법 설정에 기초가 되는 근거를 마련하고 태권도 시범의 수행능력 향상에 기여하고자 하였다. 연구를 진행하기 위해 태권도 시범단원으로써 활동하고 있는 선수를 대상으로 비확률표본추출법 중 편의추출법을 사용하여 총 300부의 설문지를 배포하였다. 300의 회수된 설문지 중 불성실하게 응답되었거나 이중응답 등으로 본 연구에서 사용할 수 없다고 판단되는 설문지를 제외하고 281부의 자료를 입력지침에 따라 윈도우용 PASW/WIN 18.0 통계 프로그램을 이용하여 빈도분석, 탐색적 요인분석, 신뢰도분석, 독립표본 t-검정, 일원변량분석 및 사후분석, 상관관계분석, 다중회귀분석을 사용하여 전산처리하였다. 이상의 연구를 통하여 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 인구통계학적 특성에 따른 완벽주의의 차이검증을 실시한 결과, 대부분의 하위요인에서 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 인구통계학적 특성에 따른 성취목표의 차이검증을 실시한 결과, 대부분의 하위요인에서 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 인구통계학적 특성에 따른 시범불안의 차이검증을 실시한 결과, 대부분의 하위요인에서 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 대학 태권도 시범단원들의 완벽주의가 성취목표에 미치는 영향에 대해 숙달목표, 수행회피목표, 수행접근목표에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 대학 태권도 시범단원들의 완벽주의가 시범불안에 미치는 영향에 대해 인지적 상태불안, 신체적 상태불안, 상태자신감에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 대학 태권도 시범단원들의 성취목표가 시범불안에 미치는 영향에 대해 인지적 상태불안, 신체적 상태불안, 상태자신감에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다.
본 연구는 대학 태권도 시범단원의 완벽주의가 성취목표 및 시범불안에 미치는 영향에 대해 규명함으로써 태권도 시범단원들이 최고의 기량을 보일 수 있는 심리적 기술훈련 프로그램 개발과 효율적 지도방법 설정에 기초가 되는 근거를 마련하고 태권도 시범의 수행능력 향상에 기여하고자 하였다. 연구를 진행하기 위해 태권도 시범단원으로써 활동하고 있는 선수를 대상으로 비확률표본추출법 중 편의추출법을 사용하여 총 300부의 설문지를 배포하였다. 300의 회수된 설문지 중 불성실하게 응답되었거나 이중응답 등으로 본 연구에서 사용할 수 없다고 판단되는 설문지를 제외하고 281부의 자료를 입력지침에 따라 윈도우용 PASW/WIN 18.0 통계 프로그램을 이용하여 빈도분석, 탐색적 요인분석, 신뢰도분석, 독립표본 t-검정, 일원변량분석 및 사후분석, 상관관계분석, 다중회귀분석을 사용하여 전산처리하였다. 이상의 연구를 통하여 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 인구통계학적 특성에 따른 완벽주의의 차이검증을 실시한 결과, 대부분의 하위요인에서 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 인구통계학적 특성에 따른 성취목표의 차이검증을 실시한 결과, 대부분의 하위요인에서 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 인구통계학적 특성에 따른 시범불안의 차이검증을 실시한 결과, 대부분의 하위요인에서 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 대학 태권도 시범단원들의 완벽주의가 성취목표에 미치는 영향에 대해 숙달목표, 수행회피목표, 수행접근목표에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 대학 태권도 시범단원들의 완벽주의가 시범불안에 미치는 영향에 대해 인지적 상태불안, 신체적 상태불안, 상태자신감에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 대학 태권도 시범단원들의 성취목표가 시범불안에 미치는 영향에 대해 인지적 상태불안, 신체적 상태불안, 상태자신감에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다.
The aim of this study is to examine the effect of perfectionism of university Taekwondo demonstration team members on achievement goal and demonstration anxiety to lay a foundation of psychological technical training program development and efficient guidance method and to develop demonstration abil...
The aim of this study is to examine the effect of perfectionism of university Taekwondo demonstration team members on achievement goal and demonstration anxiety to lay a foundation of psychological technical training program development and efficient guidance method and to develop demonstration ability improvement of Taekwondo demonstration. For this purpose, 300 copies of questionnaire survey were distributed targeted to Taekwondo demonstration players using convenience sampling methods among non-probability sampling methods. Out of 300 copies, 281 copies excluding insufficient or double answer copies were used for the analysis. The data was processed using Window PASW/ WIN 18.0 statistics program for frequency analysis, explorative factor analysis, reliability analysis, independent sample t-test, One-Way ANOVA, post analysis, correlation analysis and multiple regression analysis. As a result of the study, the following conclusions were extracted. Firstly, when the difference verification of perfectionism according to demographical features was carried out, most sub factors had statistically significant differences. When the difference verification of achievement goal according to demographical features was carried out, most sub factors had statistically significant differences. When the difference verification of demonstration anxiety according to demographical features was carried out, most sub factors had statistically significant differences Secondly, as for the effect of perfectionism of university Taekwondo demonstration team member on achievement goal, it had positive (+) effect on mastery goal, performance avoidance goal and performance approach goal. Thirdly, as for the effect of perfectionism of university Taekwondo demonstration team member on demonstration anxiety, it had positive (+) effect on cognitive state anxiety, physical state anxiety and state confidence. Fourthly, as for the effect of achievement goal of university Taekwondo demonstration team member on demonstration anxiety, it had positive (+) effect on cognitive state anxiety, physical state anxiety and state confidence.
The aim of this study is to examine the effect of perfectionism of university Taekwondo demonstration team members on achievement goal and demonstration anxiety to lay a foundation of psychological technical training program development and efficient guidance method and to develop demonstration ability improvement of Taekwondo demonstration. For this purpose, 300 copies of questionnaire survey were distributed targeted to Taekwondo demonstration players using convenience sampling methods among non-probability sampling methods. Out of 300 copies, 281 copies excluding insufficient or double answer copies were used for the analysis. The data was processed using Window PASW/ WIN 18.0 statistics program for frequency analysis, explorative factor analysis, reliability analysis, independent sample t-test, One-Way ANOVA, post analysis, correlation analysis and multiple regression analysis. As a result of the study, the following conclusions were extracted. Firstly, when the difference verification of perfectionism according to demographical features was carried out, most sub factors had statistically significant differences. When the difference verification of achievement goal according to demographical features was carried out, most sub factors had statistically significant differences. When the difference verification of demonstration anxiety according to demographical features was carried out, most sub factors had statistically significant differences Secondly, as for the effect of perfectionism of university Taekwondo demonstration team member on achievement goal, it had positive (+) effect on mastery goal, performance avoidance goal and performance approach goal. Thirdly, as for the effect of perfectionism of university Taekwondo demonstration team member on demonstration anxiety, it had positive (+) effect on cognitive state anxiety, physical state anxiety and state confidence. Fourthly, as for the effect of achievement goal of university Taekwondo demonstration team member on demonstration anxiety, it had positive (+) effect on cognitive state anxiety, physical state anxiety and state confidence.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.