본 연구에서는 태권도 전공 대학생들의 학업스트레스에 따른 학업태도 및 학교생화적응의 영향관계를 규명함으로써 태권도 전공 대학생들의 학업생활을 위한 기초적 자료를 제공함과 동시에 학교생활적응을 향상시키고자 하였다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 서울, 경기지역에 소재한 4년제 대학교 중 태권도학과가 있는 대학교에 재학 중인 재학생 550명을 대상으로 설문지를 배부하였으며 자기평가기입법으로 응답하도록 한 후, 이중기입이나 불성실하게 응답한 설문지 63부를 제외한 나머지 487부의 자료를 SPSS 18.0 통계패키지를 이용하여 ...
본 연구에서는 태권도 전공 대학생들의 학업스트레스에 따른 학업태도 및 학교생화적응의 영향관계를 규명함으로써 태권도 전공 대학생들의 학업생활을 위한 기초적 자료를 제공함과 동시에 학교생활적응을 향상시키고자 하였다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 서울, 경기지역에 소재한 4년제 대학교 중 태권도학과가 있는 대학교에 재학 중인 재학생 550명을 대상으로 설문지를 배부하였으며 자기평가기입법으로 응답하도록 한 후, 이중기입이나 불성실하게 응답한 설문지 63부를 제외한 나머지 487부의 자료를 SPSS 18.0 통계패키지를 이용하여 탐색적 요인분석, 신뢰도분석, 차이분석, 상관관계분석, 다중회귀분석을 이용하여 검증하였다. 이에 따라 다음과 같은 구체적인 연구결과를 도출하였다. 첫째, 인구통계학적 특성에 따라 학업스트레스, 학업태도, 학교생활적응 간에는 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 태권도 전공 대학생들의 학업스트레스는 학업태도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 태권도 전공 대학생들의 학업스트레스는 학교생활적응에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 태권도 전공 대학생들의 학업태도는 학교생활적응에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 결과를 토대로 논의될 수 있는 사항은 학업 스트레스와 학업태도 등으로 인해 심리 정서적으로 압박감을 느끼고 혼란스러워 지기 쉬운 대학 시기에 학교나 교육현장에서 심리 정서적으로 안정감을 주고, 여러 가지 불안정하고 예측 불가능한 상황에서 자기 자신을 잘 조절할 수 있는 능력을 촉진시켜주는 방안을 마련하여 학교생활에 소외감과 부적응을 최소화하고 긍정적이고 효과적인 학교생활적응을 높이도록 해야 할 것이다.
본 연구에서는 태권도 전공 대학생들의 학업스트레스에 따른 학업태도 및 학교생화적응의 영향관계를 규명함으로써 태권도 전공 대학생들의 학업생활을 위한 기초적 자료를 제공함과 동시에 학교생활적응을 향상시키고자 하였다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 서울, 경기지역에 소재한 4년제 대학교 중 태권도학과가 있는 대학교에 재학 중인 재학생 550명을 대상으로 설문지를 배부하였으며 자기평가기입법으로 응답하도록 한 후, 이중기입이나 불성실하게 응답한 설문지 63부를 제외한 나머지 487부의 자료를 SPSS 18.0 통계패키지를 이용하여 탐색적 요인분석, 신뢰도분석, 차이분석, 상관관계분석, 다중회귀분석을 이용하여 검증하였다. 이에 따라 다음과 같은 구체적인 연구결과를 도출하였다. 첫째, 인구통계학적 특성에 따라 학업스트레스, 학업태도, 학교생활적응 간에는 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 태권도 전공 대학생들의 학업스트레스는 학업태도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 태권도 전공 대학생들의 학업스트레스는 학교생활적응에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 태권도 전공 대학생들의 학업태도는 학교생활적응에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 결과를 토대로 논의될 수 있는 사항은 학업 스트레스와 학업태도 등으로 인해 심리 정서적으로 압박감을 느끼고 혼란스러워 지기 쉬운 대학 시기에 학교나 교육현장에서 심리 정서적으로 안정감을 주고, 여러 가지 불안정하고 예측 불가능한 상황에서 자기 자신을 잘 조절할 수 있는 능력을 촉진시켜주는 방안을 마련하여 학교생활에 소외감과 부적응을 최소화하고 긍정적이고 효과적인 학교생활적응을 높이도록 해야 할 것이다.
The purpose of The purpose of this study is to understand toe effectiveness of the School Adjustment and to provide more useful information by identifying the effect of university taekwondo major students study stress on academic attitude and School Adjustment. The subjects of this study were univer...
The purpose of The purpose of this study is to understand toe effectiveness of the School Adjustment and to provide more useful information by identifying the effect of university taekwondo major students study stress on academic attitude and School Adjustment. The subjects of this study were university students who are enrolled at physical education department in 4-year-university in Seoul and Gyeonggi province. A total of 550 questionnaires were distributed by using a convenience sampling method. Among 550 questionnaires, 63 copies were found unusable because they were incomplete. So a total of 487 questionnaires were used in actual data analysis. Then, frequency analysis, exploratory analysis on factors, credibility analysis, independent sample t-verification, one-way analysis of variance, post analysis, correlation analysis and multiple regression analysis were done using PASW/WIN 18.0 Version statistics program which is an Window version. The results of analysis are as follows. The outcomes of survey are as follows. First, the study about difference in the study stress depending on demographic factor shows that study stress mostly varies based on gender, grade and household income. The study about difference in the academic attitude depending on demographic factor shows that it mostly varies based on gender, grade and household income. The study about difference in School Adjustment depending on demographic factor shows that it mostly varies based on gender, grade and household income. Second, study stress of taekwondo major college students had positive influence on academic attitude. Third, study stress of taekwondo major college students had positive influence on School Adjustment. Forth, academic attitude of taekwondo major college students had positive influence on School Adjustment.
The purpose of The purpose of this study is to understand toe effectiveness of the School Adjustment and to provide more useful information by identifying the effect of university taekwondo major students study stress on academic attitude and School Adjustment. The subjects of this study were university students who are enrolled at physical education department in 4-year-university in Seoul and Gyeonggi province. A total of 550 questionnaires were distributed by using a convenience sampling method. Among 550 questionnaires, 63 copies were found unusable because they were incomplete. So a total of 487 questionnaires were used in actual data analysis. Then, frequency analysis, exploratory analysis on factors, credibility analysis, independent sample t-verification, one-way analysis of variance, post analysis, correlation analysis and multiple regression analysis were done using PASW/WIN 18.0 Version statistics program which is an Window version. The results of analysis are as follows. The outcomes of survey are as follows. First, the study about difference in the study stress depending on demographic factor shows that study stress mostly varies based on gender, grade and household income. The study about difference in the academic attitude depending on demographic factor shows that it mostly varies based on gender, grade and household income. The study about difference in School Adjustment depending on demographic factor shows that it mostly varies based on gender, grade and household income. Second, study stress of taekwondo major college students had positive influence on academic attitude. Third, study stress of taekwondo major college students had positive influence on School Adjustment. Forth, academic attitude of taekwondo major college students had positive influence on School Adjustment.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.