본 연구는 가정에서의 스마트기기사용경험과 유아의 읽기능력 및 어휘력간에 어떤 관련이 있는지 살펴보고자하였다. 이를 위해 창원시에 소재한 어린이집 만 5세 유아와 그의 어머니 80명을 대상으로 가정의 스마트기기환경을 알아보기 위한 어머니용설문지와 유아들의 읽기 및 어휘력 과제로 어휘력, 단어읽기, 청취이해, 읽기이해과제를 실시하였다.
본 연구의 결과를 논의하자면 다음과 같다.
첫째, 유아들이 스마트기기를 사용하는 시간은 한 시간이 가장 많은 것으로 나타났으나 스마트 기기를 사용하는 시간은 유아의 읽기 및 어휘력에 영향...
본 연구는 가정에서의 스마트기기사용경험과 유아의 읽기능력 및 어휘력간에 어떤 관련이 있는지 살펴보고자하였다. 이를 위해 창원시에 소재한 어린이집 만 5세 유아와 그의 어머니 80명을 대상으로 가정의 스마트기기환경을 알아보기 위한 어머니용설문지와 유아들의 읽기 및 어휘력 과제로 어휘력, 단어읽기, 청취이해, 읽기이해과제를 실시하였다.
본 연구의 결과를 논의하자면 다음과 같다.
첫째, 유아들이 스마트기기를 사용하는 시간은 한 시간이 가장 많은 것으로 나타났으나 스마트 기기를 사용하는 시간은 유아의 읽기 및 어휘력에 영향을 주지 않는 것으로 나타났다.
둘째, 유아가 스마트기기 어플리케이션에서 주로사용하는 앱에 따른 읽기 및 어휘력간의 관계에서는 커뮤니케이션 앱의 사용이 유아의 어휘력과 관련성이 있는 것으로 나타났다.
셋째, 가정의 문해환경과 읽기 및 어휘력간의 관련성에서는 가정에서의 일상문해활동과 어휘력이 단어읽기에 영향을 주었으며, 단어읽기와 청취이해는 읽기이해에 정적인 영향을 주었다. 그리고 모학력, 도서량, 읽기이해가 청취이해에 정적인 영향을 주는 것으로 나타났다.
본 연구는 가정에서의 스마트기기사용경험과 유아의 읽기능력 및 어휘력간에 어떤 관련이 있는지 살펴보고자하였다. 이를 위해 창원시에 소재한 어린이집 만 5세 유아와 그의 어머니 80명을 대상으로 가정의 스마트기기환경을 알아보기 위한 어머니용설문지와 유아들의 읽기 및 어휘력 과제로 어휘력, 단어읽기, 청취이해, 읽기이해과제를 실시하였다.
본 연구의 결과를 논의하자면 다음과 같다.
첫째, 유아들이 스마트기기를 사용하는 시간은 한 시간이 가장 많은 것으로 나타났으나 스마트 기기를 사용하는 시간은 유아의 읽기 및 어휘력에 영향을 주지 않는 것으로 나타났다.
둘째, 유아가 스마트기기 어플리케이션에서 주로사용하는 앱에 따른 읽기 및 어휘력간의 관계에서는 커뮤니케이션 앱의 사용이 유아의 어휘력과 관련성이 있는 것으로 나타났다.
셋째, 가정의 문해환경과 읽기 및 어휘력간의 관련성에서는 가정에서의 일상문해활동과 어휘력이 단어읽기에 영향을 주었으며, 단어읽기와 청취이해는 읽기이해에 정적인 영향을 주었다. 그리고 모학력, 도서량, 읽기이해가 청취이해에 정적인 영향을 주는 것으로 나타났다.
The purpose of the research was to discover how the uses of smart devices at home were linked to literacy skills of children. Eighty children and their parents from a daycare facility in Changwon City were participated with surveys for the mothers and literacy tests for the children.
The results...
The purpose of the research was to discover how the uses of smart devices at home were linked to literacy skills of children. Eighty children and their parents from a daycare facility in Changwon City were participated with surveys for the mothers and literacy tests for the children.
The results were as follows.
First, the most frequent amount of the time children spent using smart devices was about an hour; however, it showed no effect on children's reading or vocabulary abilities.
Second, the often use of communication applications by children was related to reading and vocabulary skills of children.
Third, children’s daily literacy activities and vocabularies were found to be related to children's reading abilities, while children’s reading and listening activities were found to be related to their reading comprehension. In addition, mother's education and reading volume at home were associated with children's reading and listening apprehension.
The purpose of the research was to discover how the uses of smart devices at home were linked to literacy skills of children. Eighty children and their parents from a daycare facility in Changwon City were participated with surveys for the mothers and literacy tests for the children.
The results were as follows.
First, the most frequent amount of the time children spent using smart devices was about an hour; however, it showed no effect on children's reading or vocabulary abilities.
Second, the often use of communication applications by children was related to reading and vocabulary skills of children.
Third, children’s daily literacy activities and vocabularies were found to be related to children's reading abilities, while children’s reading and listening activities were found to be related to their reading comprehension. In addition, mother's education and reading volume at home were associated with children's reading and listening apprehension.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.