중학생이 인식하는 행복감과 진로성숙도의 관계 : 진로장벽의 매개효과 A Study on the Relationship of Happiness Perceived by Middle School Students and Career Maturity : The Mediating Effect of Career Barriers원문보기
본 연구는 중학생이 인식하는 행복감과 진로성숙도의 관계에서 진로장벽이 어떤 역할을 하는지 살펴보고자 창원시 중학생 500명을 대상으로 행복감 척도, 진로성숙도 척도, 진로장벽 척도를 사용하여 설문조사 하였다.
본 연구의 주요 결과로 첫째, 행복감, 진로성숙도, 진로장벽의 상관관계에서 중학생이 인식하는 행복감이 높을수록 진로성숙도가 더 높았다. 진로성숙도의 하위요인중 진로선택태도를 제외한 진로확정도, 진로독립도, 진로타협도 모두 행복감과 정적 상관을 가지는 것으로 나타났다. 또한 행복감은 진로장벽의 모든 하위요인과 부적 상관을 가지는 것으로 나타났다. 진로성숙도와 진로장벽의 관계에서는 진로성숙도의 하위요인인 진로확정도, 진로독립도, 진로타협도, 진로선택태도 모두 진로장벽과 부적상관이 있는 것으로 나타났다. 둘째, 중학생이 인식하는 행복감과 진로성숙도의 관계에서 진로장벽은 ...
본 연구는 중학생이 인식하는 행복감과 진로성숙도의 관계에서 진로장벽이 어떤 역할을 하는지 살펴보고자 창원시 중학생 500명을 대상으로 행복감 척도, 진로성숙도 척도, 진로장벽 척도를 사용하여 설문조사 하였다.
본 연구의 주요 결과로 첫째, 행복감, 진로성숙도, 진로장벽의 상관관계에서 중학생이 인식하는 행복감이 높을수록 진로성숙도가 더 높았다. 진로성숙도의 하위요인중 진로선택태도를 제외한 진로확정도, 진로독립도, 진로타협도 모두 행복감과 정적 상관을 가지는 것으로 나타났다. 또한 행복감은 진로장벽의 모든 하위요인과 부적 상관을 가지는 것으로 나타났다. 진로성숙도와 진로장벽의 관계에서는 진로성숙도의 하위요인인 진로확정도, 진로독립도, 진로타협도, 진로선택태도 모두 진로장벽과 부적상관이 있는 것으로 나타났다. 둘째, 중학생이 인식하는 행복감과 진로성숙도의 관계에서 진로장벽은 완전매개 효과가 있었다. 즉 행복감 변인이 진로장벽을 낮추어 진로성숙도를 높이게 하는 간접적인 효과를 가진다는 것을 알 수 있었다.
중학생이 인식하는 행복감은 진로장벽을 낮추는 효과가 있으므로 행복감을 향상시킬 수 있는 다양한 진로 프로그램이나 상담 및 교육활동 등을 통해 진로장벽을 낮춰서 중학생의 진로 성숙에 도움을 줄 수 있을 것이다.
본 연구는 중학생이 인식하는 행복감과 진로성숙도의 관계에서 진로장벽이 어떤 역할을 하는지 살펴보고자 창원시 중학생 500명을 대상으로 행복감 척도, 진로성숙도 척도, 진로장벽 척도를 사용하여 설문조사 하였다.
본 연구의 주요 결과로 첫째, 행복감, 진로성숙도, 진로장벽의 상관관계에서 중학생이 인식하는 행복감이 높을수록 진로성숙도가 더 높았다. 진로성숙도의 하위요인중 진로선택태도를 제외한 진로확정도, 진로독립도, 진로타협도 모두 행복감과 정적 상관을 가지는 것으로 나타났다. 또한 행복감은 진로장벽의 모든 하위요인과 부적 상관을 가지는 것으로 나타났다. 진로성숙도와 진로장벽의 관계에서는 진로성숙도의 하위요인인 진로확정도, 진로독립도, 진로타협도, 진로선택태도 모두 진로장벽과 부적상관이 있는 것으로 나타났다. 둘째, 중학생이 인식하는 행복감과 진로성숙도의 관계에서 진로장벽은 완전매개 효과가 있었다. 즉 행복감 변인이 진로장벽을 낮추어 진로성숙도를 높이게 하는 간접적인 효과를 가진다는 것을 알 수 있었다.
중학생이 인식하는 행복감은 진로장벽을 낮추는 효과가 있으므로 행복감을 향상시킬 수 있는 다양한 진로 프로그램이나 상담 및 교육활동 등을 통해 진로장벽을 낮춰서 중학생의 진로 성숙에 도움을 줄 수 있을 것이다.
The purpose of this study was to examine the impact of career barriers on the relationship of happiness perceived by middle school students and their career maturity. The subjects in this study were 500 middle school students in the city of Changwon. A survey was conducted by utilizing a happiness s...
The purpose of this study was to examine the impact of career barriers on the relationship of happiness perceived by middle school students and their career maturity. The subjects in this study were 500 middle school students in the city of Changwon. A survey was conducted by utilizing a happiness scale, a career maturity scale and a career barriers scale.
The major findings of the study were as follows:
First, as for the correlation among happiness, career maturity and career barriers, a higher self-perceived happiness led to a better career maturity. Among the subfactors of career maturity, every subfactor that was career confirmed, career independence and career compromise was positively correlated with happiness except career choice attitude. Also, happiness had a negative correlation to every subfactor of career barriers. Concerning the links between career maturity and career barriers, every subfactor of career maturity that was career confirmed, career independence, career compromise and career choice attitude was negatively correlated to career barriers. Second, career barriers had perfect mediating effects on the relationship between self-perceived happiness and career maturity. Namely, the happiness variable had an indirect effect on heightening career maturity by weakening career barriers.
As it was effective at weakening career barriers when the middle school students found themselves to be happy, a wide variety of career programs, counseling and educational activities that could increase the happiness of middle school students should be provided to lower career barriers, and that will be of use for their career maturity.
The purpose of this study was to examine the impact of career barriers on the relationship of happiness perceived by middle school students and their career maturity. The subjects in this study were 500 middle school students in the city of Changwon. A survey was conducted by utilizing a happiness scale, a career maturity scale and a career barriers scale.
The major findings of the study were as follows:
First, as for the correlation among happiness, career maturity and career barriers, a higher self-perceived happiness led to a better career maturity. Among the subfactors of career maturity, every subfactor that was career confirmed, career independence and career compromise was positively correlated with happiness except career choice attitude. Also, happiness had a negative correlation to every subfactor of career barriers. Concerning the links between career maturity and career barriers, every subfactor of career maturity that was career confirmed, career independence, career compromise and career choice attitude was negatively correlated to career barriers. Second, career barriers had perfect mediating effects on the relationship between self-perceived happiness and career maturity. Namely, the happiness variable had an indirect effect on heightening career maturity by weakening career barriers.
As it was effective at weakening career barriers when the middle school students found themselves to be happy, a wide variety of career programs, counseling and educational activities that could increase the happiness of middle school students should be provided to lower career barriers, and that will be of use for their career maturity.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.