본 논문은 서사적 기법을 활용한 뮤지컬 작품을 대상으로 뮤지컬에 나타나는 서사적 인물 유형을 분석하고 그를 토대로 서사적 인물의 극적 기능과 효과에 대해 탐구한 연구물이다. 서사적 인물은 독일의 극작가이자 연출가인 베르톨르 브레히트에 의하여 정립·창시된 서사극 이론의 주요 핵심 내용인 서사적 기법 중 하나이다. 브레히트의 서사적 기법으로 가장 대표적인 것은 ‘노래(Song)’이나 본고는 서사적 인물에 초점을 맞추어 진행하였다. 본디 브레히트의 서사적 기법은 아리스토텔레스적 극이 가진 향유적 성향에 대한 비판적 시각 위에 만들어진 극적 장치이다. 반면 뮤지컬은 극예술 장르 중에서도 가장 향유적인 성향을 가지고 있다. 이렇듯 서로 지향하는 바가 다른 극적 기법과 장르의 결합은 상당히 고무적인 일이다. 이에 본 연구는 뮤지컬에 나타나는 서사적 인물의 유형과 서사적 인물을 활용한 극의 특성을 분석하고 서사적 인물의 극적 기능과 효과에 대하여 알아보려 한다. 이에 2장에서는 먼저 서사적 인물의 형성과정과 개념을 정리하였다. 서사적 인물의 기원은 고대 그리스 비극의 코러스로 볼 수 있다. 브레히트의 서사적 인물에 대한 개념과 가장 유사한 서사적 인물은 ...
본 논문은 서사적 기법을 활용한 뮤지컬 작품을 대상으로 뮤지컬에 나타나는 서사적 인물 유형을 분석하고 그를 토대로 서사적 인물의 극적 기능과 효과에 대해 탐구한 연구물이다. 서사적 인물은 독일의 극작가이자 연출가인 베르톨르 브레히트에 의하여 정립·창시된 서사극 이론의 주요 핵심 내용인 서사적 기법 중 하나이다. 브레히트의 서사적 기법으로 가장 대표적인 것은 ‘노래(Song)’이나 본고는 서사적 인물에 초점을 맞추어 진행하였다. 본디 브레히트의 서사적 기법은 아리스토텔레스적 극이 가진 향유적 성향에 대한 비판적 시각 위에 만들어진 극적 장치이다. 반면 뮤지컬은 극예술 장르 중에서도 가장 향유적인 성향을 가지고 있다. 이렇듯 서로 지향하는 바가 다른 극적 기법과 장르의 결합은 상당히 고무적인 일이다. 이에 본 연구는 뮤지컬에 나타나는 서사적 인물의 유형과 서사적 인물을 활용한 극의 특성을 분석하고 서사적 인물의 극적 기능과 효과에 대하여 알아보려 한다. 이에 2장에서는 먼저 서사적 인물의 형성과정과 개념을 정리하였다. 서사적 인물의 기원은 고대 그리스 비극의 코러스로 볼 수 있다. 브레히트의 서사적 인물에 대한 개념과 가장 유사한 서사적 인물은 셰익스피어의 ‘음유시인’이다. 극에서 음유시인의 역할은 셰익스피어의 후반 작품으로 갈수록 확장되어 나타난다. 다만 브레히트의 서사적 인물은 극의 생소화 효과를 위하여 존재하는 것으로 이전의 서사적 인물들과는 다소 차이가 있다. 뮤지컬에 나타나는 서사적 인물은 크게 4가지 유형으로 나뉜다. 1)전형적인 전지적 작가 시점을 가지고 있으며, 보통 해설자 또는 내레이터로 불리는 스토리텔러형, 2)브레히트의 서사적 기법이 갖는 목적성에 가장 부합하는 유형으로 극 중 사건이나 등장인물들의 생각과 행동에 대하여 논평하는 의문제기형, 3)직·간접적으로 연출자적 성향을 나타내며 지속적으로 등장인물들의 서사에 개입하는 사건개입형, 4)등장인물이면서 동시에 서사적 인물의 역할을 소화하는 극 중 인물형이다. 각 유형의 인물들은 극에 따라 극 중 사건에 개입하는 정도에 차이가 있으나 기본적으로 극과 관객과의 사이에 거리감을 조성하는 역할을 한다. 3장에서는 서사적 인물이 나타나는 극의 특성을 살펴보았다. 서사적 인물이 외부에 존재하는 인물인 만큼 서사적 인물을 활용한 극은 기본적으로 메타연극적 성향을 갖는다. 소위 자의식성을 갖는 메타연극적 극은 서사적 인물의 주도에 따라 진행되는 서사적 층위와 등장인물에 의하여 진행되는 극적 층위로 나뉜다. 이러한 극의 내부 분열은 서사적 인물에 의한 듣는 서사와 등장인물들에 의한 보이는 서사로 구별되며 이 두 서사는 서로 겹쳐서 극을 진행한다. 그리고 겹 서사구조는 서사적 인물의 유형에 따라 또 다시 각기 다른 서사구조 양상을 띤다. 서사적 층위와 극적 층위의 분리는 극의 시공간에도 영향을 주어 서사적 인물의 시공간과 등장인물들의 시공간으로 이분화된다. 뿐만 아니라 서사적 인물이 극에 개입됨으로써 극은 아리스토텔레스적 극의 선형적 진행 구조에서 벗어나 비선형적 진행 구조를 형성한다. 4장에서는 이러한 서사적 인물이 극에 유입되면서 얻게 되는 극적 기능과 효과에 대하여 분석하였다. 서사적 인물은 등장인물들과 다른 층위에 존재하는 만큼 극의 진행방식을 다양하게 만든다. 특히 서사적 인물과 등장인물의 서로 다른 호흡은 서로의 호흡을 받쳐 주기도 하고 때로는 서로 견제하며 느슨한 호흡은 긴박하게, 긴박한 호흡은 느슨하게 하여 극을 리드미컬하게 만든다. 더불어 극 안에서 다양한 역할을 수행하면서 관객으로 하여금 다각도로 극에 접근 할 수 있도록 한다. 서사적 인물 활용의 또 다른 유용성은 드라마를 효율적으로 진행할 수 있다는 것이다. 뮤지컬은 같은 극 장르인 연극에 비하여 언어적인 내러티브가 부족하다. 서사적 인물의 투입은 언어적 내러티브를 강화시키는 것으로 뮤지컬의 약한 드라마를 보완 한다. 또한 광범위한 시간과 공간을 사용한 극이라 할지라도 서사적 인물의 대사를 통하여 이를 원활하게 진행할 수 있게 하여 지엽적인 소재 제한을 보다 광범위하게 확장 시킬 수 있는 기반을 마련해 준다. 무엇보다 서사적 인물은 관객들을 극에 대한 수동적인 자세에서 능동적인 자세로 변화시킨다. 계속해서 단절되는 극의 흐름으로 인하여 관객은 이성적인 시각으로 극을 대면하게 되고 작품이 던지고자 하는 메시지에 집중하게 된다. 그리고 서사적 인물의 문제 제기는 자신들의 판단을 되새김질하고 재점검하도록 유도한다. 이는 브레히트가 서사적 기법을 극에 활용하는 궁극적인 목적에 닿아 있는 것이다. 이러한 고찰 과정을 통하여 서사적 인물의 활용은 뮤지컬이 비록 상업적인 기반 위에 형성된 예술장르라 할지라도 단순히 오락성과 유희성에 머무르지 않고 사회적 단면을 극에 포용하여 심층적인 메시지를 전달 할 수 있다는 것을 확인하였다. 이에 서사적 인물을 극에 제대로 응용하기 위해서는 서사적 인물의 개념과 특징에 대한 이해가 먼저 선행 되어야 할 것이다.
본 논문은 서사적 기법을 활용한 뮤지컬 작품을 대상으로 뮤지컬에 나타나는 서사적 인물 유형을 분석하고 그를 토대로 서사적 인물의 극적 기능과 효과에 대해 탐구한 연구물이다. 서사적 인물은 독일의 극작가이자 연출가인 베르톨르 브레히트에 의하여 정립·창시된 서사극 이론의 주요 핵심 내용인 서사적 기법 중 하나이다. 브레히트의 서사적 기법으로 가장 대표적인 것은 ‘노래(Song)’이나 본고는 서사적 인물에 초점을 맞추어 진행하였다. 본디 브레히트의 서사적 기법은 아리스토텔레스적 극이 가진 향유적 성향에 대한 비판적 시각 위에 만들어진 극적 장치이다. 반면 뮤지컬은 극예술 장르 중에서도 가장 향유적인 성향을 가지고 있다. 이렇듯 서로 지향하는 바가 다른 극적 기법과 장르의 결합은 상당히 고무적인 일이다. 이에 본 연구는 뮤지컬에 나타나는 서사적 인물의 유형과 서사적 인물을 활용한 극의 특성을 분석하고 서사적 인물의 극적 기능과 효과에 대하여 알아보려 한다. 이에 2장에서는 먼저 서사적 인물의 형성과정과 개념을 정리하였다. 서사적 인물의 기원은 고대 그리스 비극의 코러스로 볼 수 있다. 브레히트의 서사적 인물에 대한 개념과 가장 유사한 서사적 인물은 셰익스피어의 ‘음유시인’이다. 극에서 음유시인의 역할은 셰익스피어의 후반 작품으로 갈수록 확장되어 나타난다. 다만 브레히트의 서사적 인물은 극의 생소화 효과를 위하여 존재하는 것으로 이전의 서사적 인물들과는 다소 차이가 있다. 뮤지컬에 나타나는 서사적 인물은 크게 4가지 유형으로 나뉜다. 1)전형적인 전지적 작가 시점을 가지고 있으며, 보통 해설자 또는 내레이터로 불리는 스토리텔러형, 2)브레히트의 서사적 기법이 갖는 목적성에 가장 부합하는 유형으로 극 중 사건이나 등장인물들의 생각과 행동에 대하여 논평하는 의문제기형, 3)직·간접적으로 연출자적 성향을 나타내며 지속적으로 등장인물들의 서사에 개입하는 사건개입형, 4)등장인물이면서 동시에 서사적 인물의 역할을 소화하는 극 중 인물형이다. 각 유형의 인물들은 극에 따라 극 중 사건에 개입하는 정도에 차이가 있으나 기본적으로 극과 관객과의 사이에 거리감을 조성하는 역할을 한다. 3장에서는 서사적 인물이 나타나는 극의 특성을 살펴보았다. 서사적 인물이 외부에 존재하는 인물인 만큼 서사적 인물을 활용한 극은 기본적으로 메타연극적 성향을 갖는다. 소위 자의식성을 갖는 메타연극적 극은 서사적 인물의 주도에 따라 진행되는 서사적 층위와 등장인물에 의하여 진행되는 극적 층위로 나뉜다. 이러한 극의 내부 분열은 서사적 인물에 의한 듣는 서사와 등장인물들에 의한 보이는 서사로 구별되며 이 두 서사는 서로 겹쳐서 극을 진행한다. 그리고 겹 서사구조는 서사적 인물의 유형에 따라 또 다시 각기 다른 서사구조 양상을 띤다. 서사적 층위와 극적 층위의 분리는 극의 시공간에도 영향을 주어 서사적 인물의 시공간과 등장인물들의 시공간으로 이분화된다. 뿐만 아니라 서사적 인물이 극에 개입됨으로써 극은 아리스토텔레스적 극의 선형적 진행 구조에서 벗어나 비선형적 진행 구조를 형성한다. 4장에서는 이러한 서사적 인물이 극에 유입되면서 얻게 되는 극적 기능과 효과에 대하여 분석하였다. 서사적 인물은 등장인물들과 다른 층위에 존재하는 만큼 극의 진행방식을 다양하게 만든다. 특히 서사적 인물과 등장인물의 서로 다른 호흡은 서로의 호흡을 받쳐 주기도 하고 때로는 서로 견제하며 느슨한 호흡은 긴박하게, 긴박한 호흡은 느슨하게 하여 극을 리드미컬하게 만든다. 더불어 극 안에서 다양한 역할을 수행하면서 관객으로 하여금 다각도로 극에 접근 할 수 있도록 한다. 서사적 인물 활용의 또 다른 유용성은 드라마를 효율적으로 진행할 수 있다는 것이다. 뮤지컬은 같은 극 장르인 연극에 비하여 언어적인 내러티브가 부족하다. 서사적 인물의 투입은 언어적 내러티브를 강화시키는 것으로 뮤지컬의 약한 드라마를 보완 한다. 또한 광범위한 시간과 공간을 사용한 극이라 할지라도 서사적 인물의 대사를 통하여 이를 원활하게 진행할 수 있게 하여 지엽적인 소재 제한을 보다 광범위하게 확장 시킬 수 있는 기반을 마련해 준다. 무엇보다 서사적 인물은 관객들을 극에 대한 수동적인 자세에서 능동적인 자세로 변화시킨다. 계속해서 단절되는 극의 흐름으로 인하여 관객은 이성적인 시각으로 극을 대면하게 되고 작품이 던지고자 하는 메시지에 집중하게 된다. 그리고 서사적 인물의 문제 제기는 자신들의 판단을 되새김질하고 재점검하도록 유도한다. 이는 브레히트가 서사적 기법을 극에 활용하는 궁극적인 목적에 닿아 있는 것이다. 이러한 고찰 과정을 통하여 서사적 인물의 활용은 뮤지컬이 비록 상업적인 기반 위에 형성된 예술장르라 할지라도 단순히 오락성과 유희성에 머무르지 않고 사회적 단면을 극에 포용하여 심층적인 메시지를 전달 할 수 있다는 것을 확인하였다. 이에 서사적 인물을 극에 제대로 응용하기 위해서는 서사적 인물의 개념과 특징에 대한 이해가 먼저 선행 되어야 할 것이다.
This thesis is a work which is aimed at epic narrative musical works. It analyzes the type of epic characters in musical. According to that, it studies the dramatic function and effect of the epic characters. An Epic character is one of the epic skills by Bertolt Brecht who is a playwriter and direc...
This thesis is a work which is aimed at epic narrative musical works. It analyzes the type of epic characters in musical. According to that, it studies the dramatic function and effect of the epic characters. An Epic character is one of the epic skills by Bertolt Brecht who is a playwriter and director. A classical example of epic skills by Brecht is ‘the song’, but the piece of writing is pitched at the epic character. Originally, the descriptive technique by Bertolt is the dramatic strategy which is based on critical point of view about propensity to enjoyment in Aristoteles’. While, the musical has the greatest tendency to enjoyment among the dramatic arts. It is very inspiring that combining the dramatic techniques with genre which have different aims. In this study, I will analyse of the type of epic characters in musicals and the dramatic effects that the characters have. There are the concept and process of formation of the epic characters in chapter 2. The origin of epic characters is the chorus in the ancient greek tragic dramas. The most similar concept of the epic character in Bertolt’s is ‘Troubadour’ in William Shakespeare’s. The troubadour’s part in the play was expanded the latter half of the play. There are a few differences between former epic characters and Bertolt’s ones in giving the effect of unfamiliarity. There are four types of epic characters in musicals. 1) The story teller : typically have an omniscient viewpoint, usually called a commentariat or narrator. 2) The expression of doubt : fits the purpose of the epic technique by Bertolt and makes a comment on the episode in the story or the character’s thoughts and acts. 3) Intervention to case : is symbolic of producer’s tendency directly or indirectly, continuously intervenes in the character’s story. 4) The character and descriptive personage at the same time. According to the story, each type of character intervenes in events in the story in different degrees, however, it basically makes a sense of distance between the play and the audience. The thesis examines the characteristics of the play which has epic characters in Chapter 3. The epic characters generally outsiders, so the paly which has epic characters basically has the propensity to meta-theatre. So called, the meta-theatre which has a strong sense of identity is devided into two layers, organic layers of narrative that is led by epic characters and dramatic layers by the dramatic personae. The inside split of the story distinguishes listening narration by epic characters and demonstrating narration by the dramatic personae. And these two narrations make progress overlapping in the story. And this type of narrative structure takes on the character of a different structure according to the type of epic characters. The separation between organic layers and dramatic layers influences space time. So it is divided into two parts, the space time of epic characters and the one of dramatic personae. Besides, as the epic characters appear in the story, it departs from Aristoteles’ liner property. It forms nonelinear structure. The thesis studies the dramatic effects and possibilities that can gain as the epic characters are brought into the story in chapter 4. Epic characters make various storyline because they exist different layers in comparison with other characters. Especially the difference of coordination between the epic characters and dramatic personae sometimes works in harmony, and sometimes makes a diversion. It makes the story ease the tension or give tension. So the play becomes more rhythmical. Moreover, they play various roles in the play, they let the audience accept the story line with different point of view. Another good point in using the epic characters is that the story line can flow more effectively. When comparing with the play which is in the same genre, the musical is lacking in linguistic narrative. As Putting epic characters into the writing, it can strengthen the linguistic narrative. By doing so, it can make up for the weak story line in musical. And also, Even if it has wide range of background in time and space, the restriction on writing material is able to expand through the epic character’s lines. Most of all, epic characters can change the audiences’ passive attitude into the active attitude. Because of being cut off from the story line, the audience can have rational viewpoint on the play and also concentrate on the message that the art work has. And the presentation of a problem that the epic character gives induces the audience to meditate their thoughts and recheck them. This process attains its purpose on making use of Bertolt’s descriptive techniques. Through this consideration, the use of the epic characters can give grok messages including social aspect. Although the musical is a type of commercial artworks, it doesn’t simply remain in entertainingness or enjoyment. To put the epic characters in the story, We have to understand the concept and the characteristics of epic characters.
This thesis is a work which is aimed at epic narrative musical works. It analyzes the type of epic characters in musical. According to that, it studies the dramatic function and effect of the epic characters. An Epic character is one of the epic skills by Bertolt Brecht who is a playwriter and director. A classical example of epic skills by Brecht is ‘the song’, but the piece of writing is pitched at the epic character. Originally, the descriptive technique by Bertolt is the dramatic strategy which is based on critical point of view about propensity to enjoyment in Aristoteles’. While, the musical has the greatest tendency to enjoyment among the dramatic arts. It is very inspiring that combining the dramatic techniques with genre which have different aims. In this study, I will analyse of the type of epic characters in musicals and the dramatic effects that the characters have. There are the concept and process of formation of the epic characters in chapter 2. The origin of epic characters is the chorus in the ancient greek tragic dramas. The most similar concept of the epic character in Bertolt’s is ‘Troubadour’ in William Shakespeare’s. The troubadour’s part in the play was expanded the latter half of the play. There are a few differences between former epic characters and Bertolt’s ones in giving the effect of unfamiliarity. There are four types of epic characters in musicals. 1) The story teller : typically have an omniscient viewpoint, usually called a commentariat or narrator. 2) The expression of doubt : fits the purpose of the epic technique by Bertolt and makes a comment on the episode in the story or the character’s thoughts and acts. 3) Intervention to case : is symbolic of producer’s tendency directly or indirectly, continuously intervenes in the character’s story. 4) The character and descriptive personage at the same time. According to the story, each type of character intervenes in events in the story in different degrees, however, it basically makes a sense of distance between the play and the audience. The thesis examines the characteristics of the play which has epic characters in Chapter 3. The epic characters generally outsiders, so the paly which has epic characters basically has the propensity to meta-theatre. So called, the meta-theatre which has a strong sense of identity is devided into two layers, organic layers of narrative that is led by epic characters and dramatic layers by the dramatic personae. The inside split of the story distinguishes listening narration by epic characters and demonstrating narration by the dramatic personae. And these two narrations make progress overlapping in the story. And this type of narrative structure takes on the character of a different structure according to the type of epic characters. The separation between organic layers and dramatic layers influences space time. So it is divided into two parts, the space time of epic characters and the one of dramatic personae. Besides, as the epic characters appear in the story, it departs from Aristoteles’ liner property. It forms nonelinear structure. The thesis studies the dramatic effects and possibilities that can gain as the epic characters are brought into the story in chapter 4. Epic characters make various storyline because they exist different layers in comparison with other characters. Especially the difference of coordination between the epic characters and dramatic personae sometimes works in harmony, and sometimes makes a diversion. It makes the story ease the tension or give tension. So the play becomes more rhythmical. Moreover, they play various roles in the play, they let the audience accept the story line with different point of view. Another good point in using the epic characters is that the story line can flow more effectively. When comparing with the play which is in the same genre, the musical is lacking in linguistic narrative. As Putting epic characters into the writing, it can strengthen the linguistic narrative. By doing so, it can make up for the weak story line in musical. And also, Even if it has wide range of background in time and space, the restriction on writing material is able to expand through the epic character’s lines. Most of all, epic characters can change the audiences’ passive attitude into the active attitude. Because of being cut off from the story line, the audience can have rational viewpoint on the play and also concentrate on the message that the art work has. And the presentation of a problem that the epic character gives induces the audience to meditate their thoughts and recheck them. This process attains its purpose on making use of Bertolt’s descriptive techniques. Through this consideration, the use of the epic characters can give grok messages including social aspect. Although the musical is a type of commercial artworks, it doesn’t simply remain in entertainingness or enjoyment. To put the epic characters in the story, We have to understand the concept and the characteristics of epic characters.
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