수도권 사업장 대기오염물질 총량관리제 대기관리권역 확대에 따른 대기질 개선 효과 Air Quality Improvement in accordance with Expanding the Atmosphere Control Zone of Air Pollutant Emission-Cap Management System of the Seoul Metropolitan Area원문보기
수도권 지역의 인구과밀화로 수도권 대기환경 여건이 매우 열악하여 환경부에서는 수도권 대기환경개선에 관한 특별법을 제정하여 2007년 7월부터 사업장 대기오염물질 총량관리제를 시행하고 있다. 1차 수도권 대기환경관리 기본계획이 ‘14년 마무리됨에 따라 2차 수도권 대기환경관리 기본계획(’15~‘24)이 수립되었고 2차 기본계획에서는 1차 기본계획에서 제외되었던 7개 시․군(포천시, 광주시, 안성시, 여주시, 연천군, 양평군, 가평군)을 관리권역으로 포함하였다. 본 연구에서는 위 7개 시․군의 대기총량제 시행 이후 대기오염물질(...
수도권 지역의 인구과밀화로 수도권 대기환경 여건이 매우 열악하여 환경부에서는 수도권 대기환경개선에 관한 특별법을 제정하여 2007년 7월부터 사업장 대기오염물질 총량관리제를 시행하고 있다. 1차 수도권 대기환경관리 기본계획이 ‘14년 마무리됨에 따라 2차 수도권 대기환경관리 기본계획(’15~‘24)이 수립되었고 2차 기본계획에서는 1차 기본계획에서 제외되었던 7개 시․군(포천시, 광주시, 안성시, 여주시, 연천군, 양평군, 가평군)을 관리권역으로 포함하였다. 본 연구에서는 위 7개 시․군의 대기총량제 시행 이후 대기오염물질(질소산화물, 황산화물)의 저감효과를 대기확산모델링(CALPUFF)을 통하여 분석하고자 하였다. 확대권역에 위치한 사업장의 대기오염물질 배출현황을 조사한 결과, 7개 시․군 중 포천시에 대기총량제 대상이 되는 사업장이 질소산화물 기준 15개(전체 27개), 황산화물 기준 8개(전체 12개)로 가장 많은 것으로 나타났다. 여주시는 경우 총량 대상이 되는 사업장이 2개소에 불과했지만 질소산화물의 확대권역 전체 배출량 중 86%, 그리고 황산화물의 확대권역 전체 배출량의 81%를 배출할 만큼 배출량 비중이 높았다. 대기총량제 이후 사업장에 할당되는 배출허용총량의 삭감량을 배출오염물질 저감량으로 하여 CALPUFF 모델을 통하여 대기질 개선효과를 분석하였다. 모델링 기간은 2009년 1월, 4월, 8월, 10월 총 4개월로 계절적인 특성을 반영하였으며 월별 14일 이상 모델링을 수행하였다. 모델링 수행결과 여주시 인근지역과 포천시 인근지역에서 대기오염물질 농도가 비교적 많이 감소하는 것으로 나타났다. 여주시 인근에서는 여주시의 점동면, 가남면, 여주읍, 강천면, 능서면과 충주시의 앙성면, 원주시의 부론면, 용인시의 처인구 백암면, 이천시의 부발읍, 사읍동, 증포동, 신둔면, 백사면, 모가면, 대월면에서 오염물질 저감효과가 비교적 큰 것으로 나타났다. 위 지역에서 질소산화물은 평균 0.322ppb가 저감되었고 평균 저감률은 1.48%로 산출되었다. 황산화물의 평균 저감농도는 0.091ppb이고 저감률은 0.97%로 나왔다. 포천시 인근에서는 포천시의 일동면, 화현면, 신북면, 창수면, 영중면, 내촌면, 어룡동과 가평군의 하면, 가평읍, 동두천시의 탑동동, 보산동, 불현동, 지행동과 연천군의 청산면, 전곡읍에서 오염물질 저감효과가 큰 것으로 나타났다. 위 지역의 평균 질소산화물 저감농도는 0.11ppb였고 평균 저감률은 1.48%였다. 황산화물의 경우에는 평균저감 농도가 0.022 ppb로 평균 2.17%가 저감되었다. 농도가 저감되는 지역은 주로 면단위의 농촌지역이거나 산간지역으로 인구밀도가 비교적 낮은 지역들이었다. 그리고 오염물질의 저감정도가 2% 내외로 괄목할만한 수준이 아니었다. “인체 위해성”에 초점을 맞춘 수도권 대기관리 2차 계획의 목적을 감안했을 때 대기총량제 확대로 인한 단기적인 대기개선효과는 크지 않을 것으로 예상된다. 그러나 대기오염은 각 시․도의 경계를 넘나들며 상호 영향을 미치는 특성이 있어 수도권 전체적인 관리가 필요하고 확대권역 7개 시․군의 발전 가능성을 감안할 때 확대권역에 대기총량제를 선제적으로 도입하는 정책방향은 향후 수도권의 대기환경관리에 기여할 것으로 판단된다.
수도권 지역의 인구과밀화로 수도권 대기환경 여건이 매우 열악하여 환경부에서는 수도권 대기환경개선에 관한 특별법을 제정하여 2007년 7월부터 사업장 대기오염물질 총량관리제를 시행하고 있다. 1차 수도권 대기환경관리 기본계획이 ‘14년 마무리됨에 따라 2차 수도권 대기환경관리 기본계획(’15~‘24)이 수립되었고 2차 기본계획에서는 1차 기본계획에서 제외되었던 7개 시․군(포천시, 광주시, 안성시, 여주시, 연천군, 양평군, 가평군)을 관리권역으로 포함하였다. 본 연구에서는 위 7개 시․군의 대기총량제 시행 이후 대기오염물질(질소산화물, 황산화물)의 저감효과를 대기확산모델링(CALPUFF)을 통하여 분석하고자 하였다. 확대권역에 위치한 사업장의 대기오염물질 배출현황을 조사한 결과, 7개 시․군 중 포천시에 대기총량제 대상이 되는 사업장이 질소산화물 기준 15개(전체 27개), 황산화물 기준 8개(전체 12개)로 가장 많은 것으로 나타났다. 여주시는 경우 총량 대상이 되는 사업장이 2개소에 불과했지만 질소산화물의 확대권역 전체 배출량 중 86%, 그리고 황산화물의 확대권역 전체 배출량의 81%를 배출할 만큼 배출량 비중이 높았다. 대기총량제 이후 사업장에 할당되는 배출허용총량의 삭감량을 배출오염물질 저감량으로 하여 CALPUFF 모델을 통하여 대기질 개선효과를 분석하였다. 모델링 기간은 2009년 1월, 4월, 8월, 10월 총 4개월로 계절적인 특성을 반영하였으며 월별 14일 이상 모델링을 수행하였다. 모델링 수행결과 여주시 인근지역과 포천시 인근지역에서 대기오염물질 농도가 비교적 많이 감소하는 것으로 나타났다. 여주시 인근에서는 여주시의 점동면, 가남면, 여주읍, 강천면, 능서면과 충주시의 앙성면, 원주시의 부론면, 용인시의 처인구 백암면, 이천시의 부발읍, 사읍동, 증포동, 신둔면, 백사면, 모가면, 대월면에서 오염물질 저감효과가 비교적 큰 것으로 나타났다. 위 지역에서 질소산화물은 평균 0.322ppb가 저감되었고 평균 저감률은 1.48%로 산출되었다. 황산화물의 평균 저감농도는 0.091ppb이고 저감률은 0.97%로 나왔다. 포천시 인근에서는 포천시의 일동면, 화현면, 신북면, 창수면, 영중면, 내촌면, 어룡동과 가평군의 하면, 가평읍, 동두천시의 탑동동, 보산동, 불현동, 지행동과 연천군의 청산면, 전곡읍에서 오염물질 저감효과가 큰 것으로 나타났다. 위 지역의 평균 질소산화물 저감농도는 0.11ppb였고 평균 저감률은 1.48%였다. 황산화물의 경우에는 평균저감 농도가 0.022 ppb로 평균 2.17%가 저감되었다. 농도가 저감되는 지역은 주로 면단위의 농촌지역이거나 산간지역으로 인구밀도가 비교적 낮은 지역들이었다. 그리고 오염물질의 저감정도가 2% 내외로 괄목할만한 수준이 아니었다. “인체 위해성”에 초점을 맞춘 수도권 대기관리 2차 계획의 목적을 감안했을 때 대기총량제 확대로 인한 단기적인 대기개선효과는 크지 않을 것으로 예상된다. 그러나 대기오염은 각 시․도의 경계를 넘나들며 상호 영향을 미치는 특성이 있어 수도권 전체적인 관리가 필요하고 확대권역 7개 시․군의 발전 가능성을 감안할 때 확대권역에 대기총량제를 선제적으로 도입하는 정책방향은 향후 수도권의 대기환경관리에 기여할 것으로 판단된다.
As the air quality of metropolitan area had been getting worse, Ministry of Environment has legislated “Special Act on the Improvement of Air Quality in Seoul Metropolitan Area” and implemented "Total Volume Control of Pollutants at Place of Business" The 1st master plan for metropolitan atmospheric...
As the air quality of metropolitan area had been getting worse, Ministry of Environment has legislated “Special Act on the Improvement of Air Quality in Seoul Metropolitan Area” and implemented "Total Volume Control of Pollutants at Place of Business" The 1st master plan for metropolitan atmospheric environmental control('05~'14) has been over, and the 2nd master plan which includes expanding the atmosphere control zone of Air Pollutant Emission-Cap Management System of the Metropolitan Area is established('15~24). The added atmosphere control zones are Pocheon, Gwangju, Anseong, Yeoju, Yeoncheon-gun, Yangpyeong-gun, Gapyeong-gun. In this study, I analyze the improvement effect of the air quality after implementing Air Pollutant Emission-Cap Management System in those areas by CALPUFF modeling program. According to the inquiry of the emission quantity of the workplaces which located in the added areas, Pocheon has the most workplaces which are under Air Pollutant Emission-Cap Management System by possessing 15 NOx workplaces (total 27 NOx workplaces), and 8 SO2 workplaces (total 12 SO2 workplaces). Yeoju has only 2 workplaces which are under Air Pollutant Emission-Cap Management System, but it holds the first rank by taking 86% of NOx and 81% of SO2 out of the whole emission amount in the added atmosphere control zones. The result of CALPUFF is that the concentration of NOx and SO2 decreases in the surrounding areas of yoeju and pocheon. In the surrounding areas of yoeju, Jeomdong-myeon, Ganam-myeon, Yeoju-eup, Gangcheon-myeon, Neungseo-myeon of yeoju, Angseong-myeon of Chungju, Buron-myeon of Wonju, Baegam-myeon, Cheoin-gu of Yongin and Bubal-eup, Saeup-dong, Jeungpo-dong, Sindun-myeon, Baeksa-myeon, Moga-myeon, Daewol-myeon of Icheon have comparatively great decline of concentration. The average NOx concentration reduction is 0.322 ppb(1.48%), and the average of SO2 concentration reduction is 0.091ppb(0.97%). In the surrounding areas of Pocheon, Ildong-myeon, Hwahyeon-myeon, Sinbuk-myeon, Changsu-myeon, Yeongjung-myeon, Naechon-myeon, Eoryong-dong of Pocheon, Ha-myeon, Gapyeong-eup of Gapyeong-gun, Tapdong dong, Bosan-dong, Bulhyeon-dong, Jihaeng-dong of Dongducheon and Cheongsan-myeon, Jeongok-eup of Yeoncheon-gun have comparatively great decline of concentration. The average NOx concentration reduction is 0.11 ppb(1.48%), and the average of SO2 concentration reduction is 0.022ppb(2.17%). The areas where the concentration of NOx and SO2 decreases are mostly rural district where the population density is very low. And the concentration reduction rate is about 2%, which is not that meaningful result. Considering the object of the 2nd master plan for metropolitan atmospheric environmental control which focuses on human body risk, the expanding Atmosphere Control Zones has less effect in a short run. But air pollution affects over the border of cities, and considering the development possibility of added Atmosphere Control Zones, the implementation of Air Pollutant Emission-Cap Management System in the added areas would contribute to the improvement of the air quality of metropolitan area.
As the air quality of metropolitan area had been getting worse, Ministry of Environment has legislated “Special Act on the Improvement of Air Quality in Seoul Metropolitan Area” and implemented "Total Volume Control of Pollutants at Place of Business" The 1st master plan for metropolitan atmospheric environmental control('05~'14) has been over, and the 2nd master plan which includes expanding the atmosphere control zone of Air Pollutant Emission-Cap Management System of the Metropolitan Area is established('15~24). The added atmosphere control zones are Pocheon, Gwangju, Anseong, Yeoju, Yeoncheon-gun, Yangpyeong-gun, Gapyeong-gun. In this study, I analyze the improvement effect of the air quality after implementing Air Pollutant Emission-Cap Management System in those areas by CALPUFF modeling program. According to the inquiry of the emission quantity of the workplaces which located in the added areas, Pocheon has the most workplaces which are under Air Pollutant Emission-Cap Management System by possessing 15 NOx workplaces (total 27 NOx workplaces), and 8 SO2 workplaces (total 12 SO2 workplaces). Yeoju has only 2 workplaces which are under Air Pollutant Emission-Cap Management System, but it holds the first rank by taking 86% of NOx and 81% of SO2 out of the whole emission amount in the added atmosphere control zones. The result of CALPUFF is that the concentration of NOx and SO2 decreases in the surrounding areas of yoeju and pocheon. In the surrounding areas of yoeju, Jeomdong-myeon, Ganam-myeon, Yeoju-eup, Gangcheon-myeon, Neungseo-myeon of yeoju, Angseong-myeon of Chungju, Buron-myeon of Wonju, Baegam-myeon, Cheoin-gu of Yongin and Bubal-eup, Saeup-dong, Jeungpo-dong, Sindun-myeon, Baeksa-myeon, Moga-myeon, Daewol-myeon of Icheon have comparatively great decline of concentration. The average NOx concentration reduction is 0.322 ppb(1.48%), and the average of SO2 concentration reduction is 0.091ppb(0.97%). In the surrounding areas of Pocheon, Ildong-myeon, Hwahyeon-myeon, Sinbuk-myeon, Changsu-myeon, Yeongjung-myeon, Naechon-myeon, Eoryong-dong of Pocheon, Ha-myeon, Gapyeong-eup of Gapyeong-gun, Tapdong dong, Bosan-dong, Bulhyeon-dong, Jihaeng-dong of Dongducheon and Cheongsan-myeon, Jeongok-eup of Yeoncheon-gun have comparatively great decline of concentration. The average NOx concentration reduction is 0.11 ppb(1.48%), and the average of SO2 concentration reduction is 0.022ppb(2.17%). The areas where the concentration of NOx and SO2 decreases are mostly rural district where the population density is very low. And the concentration reduction rate is about 2%, which is not that meaningful result. Considering the object of the 2nd master plan for metropolitan atmospheric environmental control which focuses on human body risk, the expanding Atmosphere Control Zones has less effect in a short run. But air pollution affects over the border of cities, and considering the development possibility of added Atmosphere Control Zones, the implementation of Air Pollutant Emission-Cap Management System in the added areas would contribute to the improvement of the air quality of metropolitan area.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.