주5일 근무제, 주40시간 근무제의 도입으로 국내 여가시간은 과거에 비해 증대되었다. 이에 따라 여가문화는 가족중심의 소규모관광과 자연친화적인 에코형 여가문화로 변화하였다. 캠핑관광은 이러한 관광패러다임의 변화를 반영하는 대표적인 새로운 여가문화로서 자리 잡게 되었고, 지역차원의 캠핑장 조성 또한 붐을 이루고 있다. 본 연구는 급속히 확산되고 있는 캠핑관광이 지역관광에 미치는 편익의 규모에 대해 규명하고자 하였다. 먼저 이론적 고찰을 통해 캠핑의 관광특성을 도출하고, 캠핑객의 의식조사를 통해 여가문화로서의 특징과 행태적 특징을 도출하였다. 또한 이를 근거로 캠핑객의 관광활동이 지역관광에 미치는 영향을 경제적, 사회‧문화적, 환경적으로 구분지어 연구하였다. 여가문화로서 캠핑의 특성은 크게 소규모 관광활동과 자연 체류형 휴식활동, 저렴한 비용의 소요 등이 있었다. 이러한 특성들은 여가문화의 변화로 발생되는 특징으로 의식조사결과, 소규모 가족단위의 형태, 캠핑객의 전문화, 단기체류 등의 특징을 보였다. 또한 자연과 밀착한 위치의 캠핑장이 선호됨으로써 문헌조사와 실제 캠핑객의 성향이 일치하고 있음을 확인할 수 있었다. 캠핑객의 관광활동에 대한 조사결과, 지역의 경제적인 영향은 캠핑객의 자급자족적 성향과 임시주거지의 성향으로 인해 조성당시의 기대에 미치지 못하는 것으로 확인되었다. 또한 주변지역의 연계활동이나 지역주민과의 교류정도는 캠핑객의 이동반경이 좁고, 개별적 성향으로 인해 미미하게 나타났다. 반면 캠핑객은 환경훼손에 대해 잘 인식하고 있지 못한 것으로 드러나 ...
주5일 근무제, 주40시간 근무제의 도입으로 국내 여가시간은 과거에 비해 증대되었다. 이에 따라 여가문화는 가족중심의 소규모관광과 자연친화적인 에코형 여가문화로 변화하였다. 캠핑관광은 이러한 관광패러다임의 변화를 반영하는 대표적인 새로운 여가문화로서 자리 잡게 되었고, 지역차원의 캠핑장 조성 또한 붐을 이루고 있다. 본 연구는 급속히 확산되고 있는 캠핑관광이 지역관광에 미치는 편익의 규모에 대해 규명하고자 하였다. 먼저 이론적 고찰을 통해 캠핑의 관광특성을 도출하고, 캠핑객의 의식조사를 통해 여가문화로서의 특징과 행태적 특징을 도출하였다. 또한 이를 근거로 캠핑객의 관광활동이 지역관광에 미치는 영향을 경제적, 사회‧문화적, 환경적으로 구분지어 연구하였다. 여가문화로서 캠핑의 특성은 크게 소규모 관광활동과 자연 체류형 휴식활동, 저렴한 비용의 소요 등이 있었다. 이러한 특성들은 여가문화의 변화로 발생되는 특징으로 의식조사결과, 소규모 가족단위의 형태, 캠핑객의 전문화, 단기체류 등의 특징을 보였다. 또한 자연과 밀착한 위치의 캠핑장이 선호됨으로써 문헌조사와 실제 캠핑객의 성향이 일치하고 있음을 확인할 수 있었다. 캠핑객의 관광활동에 대한 조사결과, 지역의 경제적인 영향은 캠핑객의 자급자족적 성향과 임시주거지의 성향으로 인해 조성당시의 기대에 미치지 못하는 것으로 확인되었다. 또한 주변지역의 연계활동이나 지역주민과의 교류정도는 캠핑객의 이동반경이 좁고, 개별적 성향으로 인해 미미하게 나타났다. 반면 캠핑객은 환경훼손에 대해 잘 인식하고 있지 못한 것으로 드러나 환경 인식은 지역에 부정적으로 작용하고 있음을 확인할 수 있었다. 조사결과 캠핑의 지역관광에 대한 편익의 규모는 경제적, 사회‧문화적 기대에 미치지 못하고 있으며, 오히려 환경훼손에 대한 위험에 노출되고 있었다. 즉, 캠핑장 이용으로 인한 소규모 수익이 발생하기는 하지만, 캠핑의 확산이 지역 전체의 균형발전을 가져온다고 보기에는 한계가 있었다. 하지만 캠핑은 새로운 국민여가의 형태를 제공하였다는 데에 의의가 있으며, 과도한 캠핑장개발보다는 소규모 단위의 지역 활성화 요인으로서 조성하는 인식의 전환이 필요하다고 판단된다. 또한 캠핑의 관광효과를 위한 세부적인 방안으로는 소규모 자본의 투입과 규모를 통한 운영, 지역 상생을 위한 이용객의 인식이 확대, 마을단위의 근거리 여가활동의 연계 등을 제시하였다.
주5일 근무제, 주40시간 근무제의 도입으로 국내 여가시간은 과거에 비해 증대되었다. 이에 따라 여가문화는 가족중심의 소규모관광과 자연친화적인 에코형 여가문화로 변화하였다. 캠핑관광은 이러한 관광패러다임의 변화를 반영하는 대표적인 새로운 여가문화로서 자리 잡게 되었고, 지역차원의 캠핑장 조성 또한 붐을 이루고 있다. 본 연구는 급속히 확산되고 있는 캠핑관광이 지역관광에 미치는 편익의 규모에 대해 규명하고자 하였다. 먼저 이론적 고찰을 통해 캠핑의 관광특성을 도출하고, 캠핑객의 의식조사를 통해 여가문화로서의 특징과 행태적 특징을 도출하였다. 또한 이를 근거로 캠핑객의 관광활동이 지역관광에 미치는 영향을 경제적, 사회‧문화적, 환경적으로 구분지어 연구하였다. 여가문화로서 캠핑의 특성은 크게 소규모 관광활동과 자연 체류형 휴식활동, 저렴한 비용의 소요 등이 있었다. 이러한 특성들은 여가문화의 변화로 발생되는 특징으로 의식조사결과, 소규모 가족단위의 형태, 캠핑객의 전문화, 단기체류 등의 특징을 보였다. 또한 자연과 밀착한 위치의 캠핑장이 선호됨으로써 문헌조사와 실제 캠핑객의 성향이 일치하고 있음을 확인할 수 있었다. 캠핑객의 관광활동에 대한 조사결과, 지역의 경제적인 영향은 캠핑객의 자급자족적 성향과 임시주거지의 성향으로 인해 조성당시의 기대에 미치지 못하는 것으로 확인되었다. 또한 주변지역의 연계활동이나 지역주민과의 교류정도는 캠핑객의 이동반경이 좁고, 개별적 성향으로 인해 미미하게 나타났다. 반면 캠핑객은 환경훼손에 대해 잘 인식하고 있지 못한 것으로 드러나 환경 인식은 지역에 부정적으로 작용하고 있음을 확인할 수 있었다. 조사결과 캠핑의 지역관광에 대한 편익의 규모는 경제적, 사회‧문화적 기대에 미치지 못하고 있으며, 오히려 환경훼손에 대한 위험에 노출되고 있었다. 즉, 캠핑장 이용으로 인한 소규모 수익이 발생하기는 하지만, 캠핑의 확산이 지역 전체의 균형발전을 가져온다고 보기에는 한계가 있었다. 하지만 캠핑은 새로운 국민여가의 형태를 제공하였다는 데에 의의가 있으며, 과도한 캠핑장개발보다는 소규모 단위의 지역 활성화 요인으로서 조성하는 인식의 전환이 필요하다고 판단된다. 또한 캠핑의 관광효과를 위한 세부적인 방안으로는 소규모 자본의 투입과 규모를 통한 운영, 지역 상생을 위한 이용객의 인식이 확대, 마을단위의 근거리 여가활동의 연계 등을 제시하였다.
As introducing the five-day work week of 40 hours, the leisure time increases. Therefore the small scale family tourism and the nature friendly eco leisure culture became the main nature of leisure and cultural activities. The camping tourism, a representative new leisure culture which reflects the ...
As introducing the five-day work week of 40 hours, the leisure time increases. Therefore the small scale family tourism and the nature friendly eco leisure culture became the main nature of leisure and cultural activities. The camping tourism, a representative new leisure culture which reflects the change of the paradigm of tourism spreads rapidly. Creating the camping ground at regional level is booming. This study aims to evaluate the benefits of the regional tourism analyzing the effects of the camping on the regional tourism. Firstly, by a theoretical consideration the tourist characteristics of camping were derived. And the features as a leisure culture and behavioral characteristics were also induced from the consciousness survey of campers. Based on these results, economic, social, and environmental effects of campers’ activities on regional tourism are analyzed separately. The features of camping as a leisure culture caused by the change of the leisure culture can be described as small scale tourism activities, the relaxing activity staying at nature and the lower level of expenses. Results of the consciousness survey show that they have mainly the form of small scale conducted by family units, stay in short terms, and prefer nature friendly camping grounds. These results are coherent to literatures. According to the survey of the campers’ activities, the positive regional economic effects have fallen short of expectations due to the propensity of self-sufficiency and the characteristics staying temporarily. The bounded range of activities of tourists and their isolated features make the intercourse between tourists and the local community very limited. In addition, the fact that campers lack awareness of the environmental destruction is another negative effect to the local community. We can verify that the scale of benefits of the camping was below the economic, social, and cultural expectations. Moreover it was exposed to the environmental destruction. That is, it is hard to accept that the camping can contribute to the balanced regional development. However the camping has significance in offering a new type of the national leisure. It is necessary to avoid pursuing commercial interests excessively. And in detail, the investment and the management with small capital, raising the awareness of the coexistence of tourists and the local community, and the connection of the short distance leisure activities at a village level would be possible alternatives.
As introducing the five-day work week of 40 hours, the leisure time increases. Therefore the small scale family tourism and the nature friendly eco leisure culture became the main nature of leisure and cultural activities. The camping tourism, a representative new leisure culture which reflects the change of the paradigm of tourism spreads rapidly. Creating the camping ground at regional level is booming. This study aims to evaluate the benefits of the regional tourism analyzing the effects of the camping on the regional tourism. Firstly, by a theoretical consideration the tourist characteristics of camping were derived. And the features as a leisure culture and behavioral characteristics were also induced from the consciousness survey of campers. Based on these results, economic, social, and environmental effects of campers’ activities on regional tourism are analyzed separately. The features of camping as a leisure culture caused by the change of the leisure culture can be described as small scale tourism activities, the relaxing activity staying at nature and the lower level of expenses. Results of the consciousness survey show that they have mainly the form of small scale conducted by family units, stay in short terms, and prefer nature friendly camping grounds. These results are coherent to literatures. According to the survey of the campers’ activities, the positive regional economic effects have fallen short of expectations due to the propensity of self-sufficiency and the characteristics staying temporarily. The bounded range of activities of tourists and their isolated features make the intercourse between tourists and the local community very limited. In addition, the fact that campers lack awareness of the environmental destruction is another negative effect to the local community. We can verify that the scale of benefits of the camping was below the economic, social, and cultural expectations. Moreover it was exposed to the environmental destruction. That is, it is hard to accept that the camping can contribute to the balanced regional development. However the camping has significance in offering a new type of the national leisure. It is necessary to avoid pursuing commercial interests excessively. And in detail, the investment and the management with small capital, raising the awareness of the coexistence of tourists and the local community, and the connection of the short distance leisure activities at a village level would be possible alternatives.
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