한국의 문화정책은 21세기 문화의 세기라는 테마 아래 산업화로 전환되고 있다. 문화콘텐츠산업에 관심을 가지고 정책을 실시하였으나 이를 충분히 반영하지 못하고 있다. 이러한 미시적 관점에 머물러 있는 공연문화산업도 홀로 성장하는 데 한계가 있어 다른 영역까지 융합하고 협업하는 현상이 발생하고 있다. 문화예술정책은 현실인식과 많은 문제의 해결을 위해 방송통신 분야와 미디어 분야를 융합하는 정책으로 전환되고 있다. 이러한 현실에서 오페라 무대 연출에서도 과학기술과 융합은 당연한 과정이라고 할 수 있다. 다양한 오페라를 그 형태별로 작품을 제작하여 무대에서 공연할 때마다 표현 방법 및 연출에도 많은 차이를 요구한다. 따라서 오페라의 운영 방향도 융합시대의 변화에 대비해 차별화된 작품을 창출해야 할 뿐만 아니라 오페라의 발전을 위해 무대의 현대화는 필수 요소로 이해되기 시작했다. 본 연구는 오페라의 특성과 공연의 첨단 기술과 협업이 점차 확대될 것으로 예상하여 오페라 공연의 구성요소를 오페라 <라보엠>과 를 중심으로 전통 오페라, 재연출 오페라, 창작 오페라에 대한 연출 사례를 분석하고, 오페라 공연 구성에 따른 관객의 선호에 대한 영향을 분석하여 향후 한국에서의 오페라 공연의 지속적 발전 방향을 제시하는 데 목적을 두고 있다. 본 연구의 목적을 달성하기 위한 연구 방법은 연출자마다 나름의 시각으로 독특하게 재연출한 전통 오페라 작품들을 중심으로 ...
한국의 문화정책은 21세기 문화의 세기라는 테마 아래 산업화로 전환되고 있다. 문화콘텐츠산업에 관심을 가지고 정책을 실시하였으나 이를 충분히 반영하지 못하고 있다. 이러한 미시적 관점에 머물러 있는 공연문화산업도 홀로 성장하는 데 한계가 있어 다른 영역까지 융합하고 협업하는 현상이 발생하고 있다. 문화예술정책은 현실인식과 많은 문제의 해결을 위해 방송통신 분야와 미디어 분야를 융합하는 정책으로 전환되고 있다. 이러한 현실에서 오페라 무대 연출에서도 과학기술과 융합은 당연한 과정이라고 할 수 있다. 다양한 오페라를 그 형태별로 작품을 제작하여 무대에서 공연할 때마다 표현 방법 및 연출에도 많은 차이를 요구한다. 따라서 오페라의 운영 방향도 융합시대의 변화에 대비해 차별화된 작품을 창출해야 할 뿐만 아니라 오페라의 발전을 위해 무대의 현대화는 필수 요소로 이해되기 시작했다. 본 연구는 오페라의 특성과 공연의 첨단 기술과 협업이 점차 확대될 것으로 예상하여 오페라 공연의 구성요소를 오페라 <라보엠>과 를 중심으로 전통 오페라, 재연출 오페라, 창작 오페라에 대한 연출 사례를 분석하고, 오페라 공연 구성에 따른 관객의 선호에 대한 영향을 분석하여 향후 한국에서의 오페라 공연의 지속적 발전 방향을 제시하는 데 목적을 두고 있다. 본 연구의 목적을 달성하기 위한 연구 방법은 연출자마다 나름의 시각으로 독특하게 재연출한 전통 오페라 작품들을 중심으로 질적연구를 실시하였다. 재연출 오페라에 대한 시대적․국가적 차원의 연출과 관람에 대한 연구를 위해 서울 <라보엠>을 선정하여 한국의 상황에서 오페라를 새롭게 접근하였다. 창작 오페라는 MIT와 협력하여 2010년 초연된 오페라 (작곡.Tod Machover)를 중심으로 분석하였다. 현대 오페라 공연의 연출 기법을 알아보기 위하여, 뉴욕 메트로폴리탄 오페라의 운영 방법인 새 프로젝트 HD 시리즈에 대하여 연구하였다. 다양한 공연 방법과 극장 경영으로 많은 사람과 공유하는 기술적 내용을 살펴보기 위하여 뉴욕 메트로폴리탄 오페라 극장을 사례 분석하였다. 오페라 공연에서 나타나는 공연의 구조적 요소를 분석하기 위하여 한국의 오페라 실정을 가장 잘 아는 전문가를 선정하여 전문가 심층 분석을 실시하였다. 오페라 구성요소가 관람할 오페라 선택에 미치는 영향에 대하여 실증분석을 실시한 결과 오페라 공연에서 공연기획은 오페라 선택에 많은 영향을 미치지만 작품 재구조화에 대하여는 창작과 같은 의미로 인식하고 있다. 공연의 구성요소에서 무대는 오페라를 선호하는 데 다소 영향을 미쳐 영상과 무대는 한국에서는 선호 기준으로 설정하기에 한계가 있다. 관객요소에서 대중성이 오페라를 선호하는 모든 요소에 영향을 미쳐 관객의 오페라에 대한 선호 여부는 관객과 소통 등이 중요하다. 관객특성을 관람 선호도의 특성을 조절변수로 분석한 결과, 선호 기준의 기획에 대하여 높은 집단은 소통과 감상 그리고 공연기획에서부터 관심이 있고, 창작과 첨단 기술에 대하여 제작과 안전이 유의하고, 예술적 창조에 대하여 높은 집단은 공연기획-제작, 공연기획-연출자와 가수, 대중성의 영향이 유의하지만 작품 재구조화는 영향이 없는 것으로 나타났다. 관객특성은 관람 선호도의 특성을 조절변수로 분석한 결과 선호 기준의 기획에 대하여 낮은 집단은 무대-안전, 대중성, 작품 재구조화는 무대-안전, 무대-극장, 예술적 창조에 대하여 낮은 집단은 무대-안전, 대중성에 영향이 유의하지만 창작과 첨단 기술만 유의하고 모든 요소가 유의하지 않은 것으로 나타났다. 본 연구 결과를 토대로 얻어진 결론은 다음과 같다. 첫째, 한국에서 오페라의 성공적 공연과 오페라의 발전을 위해서는 언어적 장벽을 넘어 관객과 소통을 강조하는 방안과 오페라 본질을 유지하기 위한 의견을 조절하여 향후 오페라 공연에서 적절한 방안을 제시해야 한다. 둘째, 한국 관객을 위한 재연출 오페라와 창작 오페라가 한국적 소재로 전화되고 첨단과 협업하는 무대를 구성하는 것에 대한 이해와 경험을 수용할 수 있는 연출 방향도 강구하여야 하며, 오페라 형태에 맞는 한국적 문화와 환경을 충분히 반영하고 관객과 소통을 위한 정보 제공은 물론 첨단과의 협업, 언어적 장벽을 해결할 수 있는 전략을 충분히 논의해야 한다. 셋째, 관객특성은 관람 선호도의 특성에 대하여 한국의 오페라 관객은 보편적이고 외형적인 수준에서의 선택과 소통과 감상을 넘어 창작과 첨단 기술의 협업에 대한 정보를 제공하고 관객의 다양한 선호가치를 존중하여 관객이 오페라에 접근할 수 있는 체제를 정립하여야 한다. 이와 관련하여 세계에서 가장 발달한 인터넷 정보와 첨단 과학과 협업을 통한 MIT 미디어랩의 시스템 도입으로 정서적 측면을 충족하지 못한 부분을 보완하고, 시각적 인상과 지적 재미가 주는 차세대를 위한 오페라 제작에도 관심을 가져야 한다. 넷째, 메트로폴리탄(Metropolitan) 극장의 연간 관객을 확대하기 위한 ‘라이브 인 HD프로그램’ 등을 활용한 티켓파워 사례의 시사점
한국의 문화정책은 21세기 문화의 세기라는 테마 아래 산업화로 전환되고 있다. 문화콘텐츠산업에 관심을 가지고 정책을 실시하였으나 이를 충분히 반영하지 못하고 있다. 이러한 미시적 관점에 머물러 있는 공연문화산업도 홀로 성장하는 데 한계가 있어 다른 영역까지 융합하고 협업하는 현상이 발생하고 있다. 문화예술정책은 현실인식과 많은 문제의 해결을 위해 방송통신 분야와 미디어 분야를 융합하는 정책으로 전환되고 있다. 이러한 현실에서 오페라 무대 연출에서도 과학기술과 융합은 당연한 과정이라고 할 수 있다. 다양한 오페라를 그 형태별로 작품을 제작하여 무대에서 공연할 때마다 표현 방법 및 연출에도 많은 차이를 요구한다. 따라서 오페라의 운영 방향도 융합시대의 변화에 대비해 차별화된 작품을 창출해야 할 뿐만 아니라 오페라의 발전을 위해 무대의 현대화는 필수 요소로 이해되기 시작했다. 본 연구는 오페라의 특성과 공연의 첨단 기술과 협업이 점차 확대될 것으로 예상하여 오페라 공연의 구성요소를 오페라 <라보엠>과 를 중심으로 전통 오페라, 재연출 오페라, 창작 오페라에 대한 연출 사례를 분석하고, 오페라 공연 구성에 따른 관객의 선호에 대한 영향을 분석하여 향후 한국에서의 오페라 공연의 지속적 발전 방향을 제시하는 데 목적을 두고 있다. 본 연구의 목적을 달성하기 위한 연구 방법은 연출자마다 나름의 시각으로 독특하게 재연출한 전통 오페라 작품들을 중심으로 질적연구를 실시하였다. 재연출 오페라에 대한 시대적․국가적 차원의 연출과 관람에 대한 연구를 위해 서울 <라보엠>을 선정하여 한국의 상황에서 오페라를 새롭게 접근하였다. 창작 오페라는 MIT와 협력하여 2010년 초연된 오페라 (작곡.Tod Machover)를 중심으로 분석하였다. 현대 오페라 공연의 연출 기법을 알아보기 위하여, 뉴욕 메트로폴리탄 오페라의 운영 방법인 새 프로젝트 HD 시리즈에 대하여 연구하였다. 다양한 공연 방법과 극장 경영으로 많은 사람과 공유하는 기술적 내용을 살펴보기 위하여 뉴욕 메트로폴리탄 오페라 극장을 사례 분석하였다. 오페라 공연에서 나타나는 공연의 구조적 요소를 분석하기 위하여 한국의 오페라 실정을 가장 잘 아는 전문가를 선정하여 전문가 심층 분석을 실시하였다. 오페라 구성요소가 관람할 오페라 선택에 미치는 영향에 대하여 실증분석을 실시한 결과 오페라 공연에서 공연기획은 오페라 선택에 많은 영향을 미치지만 작품 재구조화에 대하여는 창작과 같은 의미로 인식하고 있다. 공연의 구성요소에서 무대는 오페라를 선호하는 데 다소 영향을 미쳐 영상과 무대는 한국에서는 선호 기준으로 설정하기에 한계가 있다. 관객요소에서 대중성이 오페라를 선호하는 모든 요소에 영향을 미쳐 관객의 오페라에 대한 선호 여부는 관객과 소통 등이 중요하다. 관객특성을 관람 선호도의 특성을 조절변수로 분석한 결과, 선호 기준의 기획에 대하여 높은 집단은 소통과 감상 그리고 공연기획에서부터 관심이 있고, 창작과 첨단 기술에 대하여 제작과 안전이 유의하고, 예술적 창조에 대하여 높은 집단은 공연기획-제작, 공연기획-연출자와 가수, 대중성의 영향이 유의하지만 작품 재구조화는 영향이 없는 것으로 나타났다. 관객특성은 관람 선호도의 특성을 조절변수로 분석한 결과 선호 기준의 기획에 대하여 낮은 집단은 무대-안전, 대중성, 작품 재구조화는 무대-안전, 무대-극장, 예술적 창조에 대하여 낮은 집단은 무대-안전, 대중성에 영향이 유의하지만 창작과 첨단 기술만 유의하고 모든 요소가 유의하지 않은 것으로 나타났다. 본 연구 결과를 토대로 얻어진 결론은 다음과 같다. 첫째, 한국에서 오페라의 성공적 공연과 오페라의 발전을 위해서는 언어적 장벽을 넘어 관객과 소통을 강조하는 방안과 오페라 본질을 유지하기 위한 의견을 조절하여 향후 오페라 공연에서 적절한 방안을 제시해야 한다. 둘째, 한국 관객을 위한 재연출 오페라와 창작 오페라가 한국적 소재로 전화되고 첨단과 협업하는 무대를 구성하는 것에 대한 이해와 경험을 수용할 수 있는 연출 방향도 강구하여야 하며, 오페라 형태에 맞는 한국적 문화와 환경을 충분히 반영하고 관객과 소통을 위한 정보 제공은 물론 첨단과의 협업, 언어적 장벽을 해결할 수 있는 전략을 충분히 논의해야 한다. 셋째, 관객특성은 관람 선호도의 특성에 대하여 한국의 오페라 관객은 보편적이고 외형적인 수준에서의 선택과 소통과 감상을 넘어 창작과 첨단 기술의 협업에 대한 정보를 제공하고 관객의 다양한 선호가치를 존중하여 관객이 오페라에 접근할 수 있는 체제를 정립하여야 한다. 이와 관련하여 세계에서 가장 발달한 인터넷 정보와 첨단 과학과 협업을 통한 MIT 미디어랩의 시스템 도입으로 정서적 측면을 충족하지 못한 부분을 보완하고, 시각적 인상과 지적 재미가 주는 차세대를 위한 오페라 제작에도 관심을 가져야 한다. 넷째, 메트로폴리탄(Metropolitan) 극장의 연간 관객을 확대하기 위한 ‘라이브 인 HD프로그램’ 등을 활용한 티켓파워 사례의 시사점
Korean cultural policy is being converted into the industrialization under a theme of century of 21st century culture. Although government implemented the policy with the interest in cultural contents industry, they can not reflect it fully. As there is a limit for the performance culture industry s...
Korean cultural policy is being converted into the industrialization under a theme of century of 21st century culture. Although government implemented the policy with the interest in cultural contents industry, they can not reflect it fully. As there is a limit for the performance culture industry staying in this microscopic viewpoint to grow alone, it is fusing and collaborating with other areas. Cultural art policy is being converted into a policy fusing the broadcasting communication and media in order to solve many problems and recognize the reality. The direction of opera is also fusing with technology surely in this reality. Whenever various operas are made following the pattern and performed, expressing method and direction also require many differences. Therefore, the operational direction of opera started to create differentiated works in preparation for the change of fusion time and the modernization of stage began to be understood as an essential element for the development of opera. This study expected the collaboration of advanced technology of features and performances of opera to be expanded gradually and aims to analyze the direction cases on traditional opera, redirecting opera, and created opera focusing on opera and opera and analyze the impact on the audience’s preference following the performance composition of opera and suggest a direction for the consistent development of opera performance in Korea in the future. As a study method to accomplish the goal of this study, the qualitative study was conducted focusing on uniquely redirected works with singers in a different sight on the traditional opera. Seoul was chosen for the study on the direction and viewing in the period and national dimension on the redirected opera and it approached to the opera newly in Korean situation. Created opera was analyzed focusing on opera (composer: Tod Machover) performed in 2010 in cooperation with MIT. New project HD series were studied which was an operational method of New York Metropolitan Opera in order to examine the direction technique of modern opera performance. Experts who knew best about Korean opera situation were chosen and in-depth analysis was conducted in order to analyze the structural elements of performance appearing in opera performance. Although the result of conducting positive analysis for the impact of opera components on the viewing opera choice has many effects on the opera choice, it is recognized as creation for the work restructuralization. The stage has impacts on preferring the opera in the components of performance and video and stage have a limit in setting up as preferred standard in Korea. As the popularity influences all elements preferring opera in the audience element, the preference of audience on opera is closely involved with the audience communication. As a result of analyzing the nature of viewing preference by control variable, the group with high preference standard was interested in the communication, watching, and performance plan, and the group paying attention to production and safety of creation and advanced technology and having high artistic creation was involved with performance plan-producing, performance plan-direction, signers, and popularity, but it was not involved with work restructuralization. As a result of analyzing the nature of viewing preference by control variables, the group with low plan of preference standard was involved with stage-safety, popularity, and work restructuralization, while the group with low figure in stage-safety, stage-theater, and artistic creation had significant impact on stage-safety and popularity but only creation and advanced technology were significant while all other elements were not significant. Conclusions based on the results of this study are as follows: First, in order to develop Opera as a successful performance in Korea, it requires seeking a scheme to emphasize the communication with the audience beyond the language barrier and presenting the future direction of opera performance to maintain the essence of opera by coordinating opinions. Second, in order to transform remake opera and creative opera suitable to Korean audience and make a stage which collaborates with advanced technology, new direction of production should be considered to make audience to understand the change and accept it. Adopting Korean environment and culture into opera, providing information for the communication with audience, collaborating with advanced technology, and resolving language barriers, all of these factors must be discussed fully to make proper strategies. Third, in order to provide Korean audience the information about the collaboration between creation and advanced technology and to respect the value of a variety of viewer preferences beyond the universal and external level of impression, communication and appreciation, the introduction of MIT media Lab system, which is the collaboration of most developed Internet information the advanced science, and an interest in opera production for the next generation are strongly suggested so that it complements unfilled emotional part and gives visual impression and intellectual fun to audience. Fourth, considering Metropolitan Theater’s ticket sales case which utilized Live-in HD program to expand their annual audience, it is necessary to develop various ways to attract audience of Korean opera performances by providing special knowledge necessary to appreciate opera. Also, it is required to ensure a sufficient budget for the training of professionals who are able to achieve a state-of-the-art system for diversification of operation beyond the simple performance and contemporary management strategy of theater. Fifth, in order to reduce the cost of initial production, in Korean opera, it is necessary to look for ways to simplify the opera stage with the help of th
Korean cultural policy is being converted into the industrialization under a theme of century of 21st century culture. Although government implemented the policy with the interest in cultural contents industry, they can not reflect it fully. As there is a limit for the performance culture industry staying in this microscopic viewpoint to grow alone, it is fusing and collaborating with other areas. Cultural art policy is being converted into a policy fusing the broadcasting communication and media in order to solve many problems and recognize the reality. The direction of opera is also fusing with technology surely in this reality. Whenever various operas are made following the pattern and performed, expressing method and direction also require many differences. Therefore, the operational direction of opera started to create differentiated works in preparation for the change of fusion time and the modernization of stage began to be understood as an essential element for the development of opera. This study expected the collaboration of advanced technology of features and performances of opera to be expanded gradually and aims to analyze the direction cases on traditional opera, redirecting opera, and created opera focusing on opera and opera and analyze the impact on the audience’s preference following the performance composition of opera and suggest a direction for the consistent development of opera performance in Korea in the future. As a study method to accomplish the goal of this study, the qualitative study was conducted focusing on uniquely redirected works with singers in a different sight on the traditional opera. Seoul was chosen for the study on the direction and viewing in the period and national dimension on the redirected opera and it approached to the opera newly in Korean situation. Created opera was analyzed focusing on opera (composer: Tod Machover) performed in 2010 in cooperation with MIT. New project HD series were studied which was an operational method of New York Metropolitan Opera in order to examine the direction technique of modern opera performance. Experts who knew best about Korean opera situation were chosen and in-depth analysis was conducted in order to analyze the structural elements of performance appearing in opera performance. Although the result of conducting positive analysis for the impact of opera components on the viewing opera choice has many effects on the opera choice, it is recognized as creation for the work restructuralization. The stage has impacts on preferring the opera in the components of performance and video and stage have a limit in setting up as preferred standard in Korea. As the popularity influences all elements preferring opera in the audience element, the preference of audience on opera is closely involved with the audience communication. As a result of analyzing the nature of viewing preference by control variable, the group with high preference standard was interested in the communication, watching, and performance plan, and the group paying attention to production and safety of creation and advanced technology and having high artistic creation was involved with performance plan-producing, performance plan-direction, signers, and popularity, but it was not involved with work restructuralization. As a result of analyzing the nature of viewing preference by control variables, the group with low plan of preference standard was involved with stage-safety, popularity, and work restructuralization, while the group with low figure in stage-safety, stage-theater, and artistic creation had significant impact on stage-safety and popularity but only creation and advanced technology were significant while all other elements were not significant. Conclusions based on the results of this study are as follows: First, in order to develop Opera as a successful performance in Korea, it requires seeking a scheme to emphasize the communication with the audience beyond the language barrier and presenting the future direction of opera performance to maintain the essence of opera by coordinating opinions. Second, in order to transform remake opera and creative opera suitable to Korean audience and make a stage which collaborates with advanced technology, new direction of production should be considered to make audience to understand the change and accept it. Adopting Korean environment and culture into opera, providing information for the communication with audience, collaborating with advanced technology, and resolving language barriers, all of these factors must be discussed fully to make proper strategies. Third, in order to provide Korean audience the information about the collaboration between creation and advanced technology and to respect the value of a variety of viewer preferences beyond the universal and external level of impression, communication and appreciation, the introduction of MIT media Lab system, which is the collaboration of most developed Internet information the advanced science, and an interest in opera production for the next generation are strongly suggested so that it complements unfilled emotional part and gives visual impression and intellectual fun to audience. Fourth, considering Metropolitan Theater’s ticket sales case which utilized Live-in HD program to expand their annual audience, it is necessary to develop various ways to attract audience of Korean opera performances by providing special knowledge necessary to appreciate opera. Also, it is required to ensure a sufficient budget for the training of professionals who are able to achieve a state-of-the-art system for diversification of operation beyond the simple performance and contemporary management strategy of theater. Fifth, in order to reduce the cost of initial production, in Korean opera, it is necessary to look for ways to simplify the opera stage with the help of th
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