소매업에 있어서 입지는 점포의 성패여부를 결정하는 핵심요인이다. 그러나 최근에 이루어진 급격한 소매환경의 변화와 함께 최근 들어 소매점에 있어서 입지 외적인 요인들의 중요성을 부각하는 연구들이 하나둘 나타나고 있다. 본 연구는 소매입지에 관한 상반된 입장의 원인으로 연구시점의 차이보다는 연구대상의 차이에 주목하였다. 그리고 소매업태별로 취급상품 및 점포규모의 차이가 매출액 결정요인은 물론 소매입지의 중요도를 다르게 하는 핵심요인으로 보았다. 이를 검증하기 위해 국내 소매업을 대표하는 백화점, 대형할인점, SSM을 대상으로 실증분석...
소매업에 있어서 입지는 점포의 성패여부를 결정하는 핵심요인이다. 그러나 최근에 이루어진 급격한 소매환경의 변화와 함께 최근 들어 소매점에 있어서 입지 외적인 요인들의 중요성을 부각하는 연구들이 하나둘 나타나고 있다. 본 연구는 소매입지에 관한 상반된 입장의 원인으로 연구시점의 차이보다는 연구대상의 차이에 주목하였다. 그리고 소매업태별로 취급상품 및 점포규모의 차이가 매출액 결정요인은 물론 소매입지의 중요도를 다르게 하는 핵심요인으로 보았다. 이를 검증하기 위해 국내 소매업을 대표하는 백화점, 대형할인점, SSM을 대상으로 실증분석을 시행하였으며, 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다. 첫째, 소매업태별로 취급상품과 점포규모의 특성에 따라 매출액 결정요인이 달라진다는 사실을 검증하였다. 둘째, 편의품 판매점에 있어서는 공간적 요인에 속하는 변수들의 영향력 수준이 평균적으로 더 높게 나타났다. 그러나 선매품 판매점의 경우에는 비공간적 요의 평균 영향력도 공간적 요인 못지않게 컸으며, 이로써 소매입지의 영향력은 취급상품에 따라 그 수준이 달라짐을 확인하였다. 셋째, 취급상품이 동일하다는 전제 하에서 점포규모가 작은 소매업태일수록 매출액 결정에 있어서 소매입지의 영향력이 커진다. 넷째, 소비자의 점포선택 과정에서는 비공간적 요인이 많은 영향력을 가지지만 일단 고객이 쇼핑센터 내로 들어온 이후에는 공간적 요인의 영향력이 커지며, 이는 고객의 목적구매성향의 차이에 의한 것으로 판단된다. 다섯째, 선매품 중심의 상품구성으로 인하여 비공간적 요인의 평균 영향력이 상대적으로 큰 백화점에서조차도 개별 매장배치와 공간구성 등 내부문제에 있어서는 결국 공간적 요인의 영향력이 증가한다.
소매업에 있어서 입지는 점포의 성패여부를 결정하는 핵심요인이다. 그러나 최근에 이루어진 급격한 소매환경의 변화와 함께 최근 들어 소매점에 있어서 입지 외적인 요인들의 중요성을 부각하는 연구들이 하나둘 나타나고 있다. 본 연구는 소매입지에 관한 상반된 입장의 원인으로 연구시점의 차이보다는 연구대상의 차이에 주목하였다. 그리고 소매업태별로 취급상품 및 점포규모의 차이가 매출액 결정요인은 물론 소매입지의 중요도를 다르게 하는 핵심요인으로 보았다. 이를 검증하기 위해 국내 소매업을 대표하는 백화점, 대형할인점, SSM을 대상으로 실증분석을 시행하였으며, 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다. 첫째, 소매업태별로 취급상품과 점포규모의 특성에 따라 매출액 결정요인이 달라진다는 사실을 검증하였다. 둘째, 편의품 판매점에 있어서는 공간적 요인에 속하는 변수들의 영향력 수준이 평균적으로 더 높게 나타났다. 그러나 선매품 판매점의 경우에는 비공간적 요의 평균 영향력도 공간적 요인 못지않게 컸으며, 이로써 소매입지의 영향력은 취급상품에 따라 그 수준이 달라짐을 확인하였다. 셋째, 취급상품이 동일하다는 전제 하에서 점포규모가 작은 소매업태일수록 매출액 결정에 있어서 소매입지의 영향력이 커진다. 넷째, 소비자의 점포선택 과정에서는 비공간적 요인이 많은 영향력을 가지지만 일단 고객이 쇼핑센터 내로 들어온 이후에는 공간적 요인의 영향력이 커지며, 이는 고객의 목적구매성향의 차이에 의한 것으로 판단된다. 다섯째, 선매품 중심의 상품구성으로 인하여 비공간적 요인의 평균 영향력이 상대적으로 큰 백화점에서조차도 개별 매장배치와 공간구성 등 내부문제에 있어서는 결국 공간적 요인의 영향력이 증가한다.
In the retail business, the location is the core element which decides the win-or-lose of the shop. However, along with the rapid change of the retail environment made recently, studies which bring external factors other than location in relief in retail shop are appearing one after another. This st...
In the retail business, the location is the core element which decides the win-or-lose of the shop. However, along with the rapid change of the retail environment made recently, studies which bring external factors other than location in relief in retail shop are appearing one after another. This study focuses on the difference of study objects rather than the difference of study points as the cause of the contradicting viewpoint about the location of the retail shop. This study also saw the difference of the products dealt and the size of the shops as the sales determining factor and core element which makes the importance of the location of retail shops different. In order to verify this, practical analysis was performed on the department stores, large discount stores and SSMs which represent domestic retail business and the following result could be obtained. First, the fact was verified that the sales determining factor differs according to the characteristics of the products dealt with and the size of the shop per each retail business condition. Second, in the convenient products selling stores, the spacial factor worked importantly in the sales determination and in the case of shopping goods shops, the non-spacial factor was as important as the spacial factor and the importance of the retail location differed according to the products dealt with. Third, under the condition that the products dealt with are the same, the smaller the size of the shop in the retail business condition is, the influence of the retail location on the sales amount determination becomes bigger. Fourth, non-spatial factor can be important in the consumers' shop selecting process, but when the customers once entered, the spatial factor of each shop works as a very important factor in the sales amount determination, which can be judged to be because of the difference of the purpose-based purchase tendency possessed by the customers. Fifth, even in the department stores where the non-spatial factors are relatively important due to the composition of the products based on the shopping products, in terms of the interior of the shopping center like the arrangement of the individual shops and composition of spaces, the spatial factor becomes important after all.
In the retail business, the location is the core element which decides the win-or-lose of the shop. However, along with the rapid change of the retail environment made recently, studies which bring external factors other than location in relief in retail shop are appearing one after another. This study focuses on the difference of study objects rather than the difference of study points as the cause of the contradicting viewpoint about the location of the retail shop. This study also saw the difference of the products dealt and the size of the shops as the sales determining factor and core element which makes the importance of the location of retail shops different. In order to verify this, practical analysis was performed on the department stores, large discount stores and SSMs which represent domestic retail business and the following result could be obtained. First, the fact was verified that the sales determining factor differs according to the characteristics of the products dealt with and the size of the shop per each retail business condition. Second, in the convenient products selling stores, the spacial factor worked importantly in the sales determination and in the case of shopping goods shops, the non-spacial factor was as important as the spacial factor and the importance of the retail location differed according to the products dealt with. Third, under the condition that the products dealt with are the same, the smaller the size of the shop in the retail business condition is, the influence of the retail location on the sales amount determination becomes bigger. Fourth, non-spatial factor can be important in the consumers' shop selecting process, but when the customers once entered, the spatial factor of each shop works as a very important factor in the sales amount determination, which can be judged to be because of the difference of the purpose-based purchase tendency possessed by the customers. Fifth, even in the department stores where the non-spatial factors are relatively important due to the composition of the products based on the shopping products, in terms of the interior of the shopping center like the arrangement of the individual shops and composition of spaces, the spatial factor becomes important after all.
주제어
#백화점 할인점 SSM 매출액 결정요인 소매업태
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