최근 국가의 경제성장 동력으로 서비스산업이 주목을 받고 있다. 우리 나라 서비스산업의 지속적인 성장을 위해서는 서비스산업에 대한 꾸준한 법 제도적인 지원과 서비스산업에 종사하는 구성원들의 노력 및 역할이 뒷받침 되어야 한다. 또한 서비스산업의 생산성을 증가시키기 위해서는 성장잠재력이 높은 서비스산업을 발굴하는 것도 중요하지만, 서비스산업 에 종사하는 구성원들의 생산성 향상을 위한 노력이 무엇보다 중요하다. 지금까지 서비스산업에서 인적자원관리는 주로 생산지향적인 관점에서 고려되어 왔으나, 최근 들어 구성원의 관점에서 접근이 점차 중요시 되 고 있는 추세이므로, 서비스산업에 종사하는 구성원들의 역할에 대한 심 층 연구가 매우 필요한 시점이다. 본 연구의 목적은 서비스산업에 종사하는 직원들이 인지하는 상사의 리더십 유형이 공정성과 ...
최근 국가의 경제성장 동력으로 서비스산업이 주목을 받고 있다. 우리 나라 서비스산업의 지속적인 성장을 위해서는 서비스산업에 대한 꾸준한 법 제도적인 지원과 서비스산업에 종사하는 구성원들의 노력 및 역할이 뒷받침 되어야 한다. 또한 서비스산업의 생산성을 증가시키기 위해서는 성장잠재력이 높은 서비스산업을 발굴하는 것도 중요하지만, 서비스산업 에 종사하는 구성원들의 생산성 향상을 위한 노력이 무엇보다 중요하다. 지금까지 서비스산업에서 인적자원관리는 주로 생산지향적인 관점에서 고려되어 왔으나, 최근 들어 구성원의 관점에서 접근이 점차 중요시 되 고 있는 추세이므로, 서비스산업에 종사하는 구성원들의 역할에 대한 심 층 연구가 매우 필요한 시점이다. 본 연구의 목적은 서비스산업에 종사하는 직원들이 인지하는 상사의 리더십 유형이 공정성과 조직시민행동에 미치는 영향을 규명하는 것이 다. 리더십 유형을 변혁적 리더십과 거래적 리더십으로 구분하고, 공정성 을 분배공정성, 절차공정성 및 상호작용공정성으로 구분하여, 이들이 조 직시민행동에 어떤 영향을 미치는지를 확인하고자 하였다. 연구 수행을 위해 수도권 및 충청 지역에 위치한 고속도로 휴게소 직 원들을 대상으로 설문을 실시해 총 218부의 유효 응답지를 SPSS 19.0과 AMOS 19.0을 활용해 분석하였다. 분석 결과 첫째, 변혁적 리더십은 조직시민행동에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 선행연구들의 결과와 유사한 것을 확인할 수 있었다. 둘째 거래적 리더십 또한 조직시민행동에 긍정적인 영향을 미치는 것을 확인할 수 있었다. 셋째 변혁적 리더십과 공정성간에는 변혁적 리더십이 긍정적인 영향을 미치며 공정성의 3개 요인들에 대해 각각 긍정적인 영향을 미치는 것을 알 수 있었다. 넷째, 거래적 리더십도 전반적인 공정성에 긍정적 영향을 미칠 뿐 아니라 공정성의 3개 요인들에 대해 각각 긍정적인 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 다섯째, 조직시민행동에 대해서는 공정성의 3개 요인이 모두 긍정적인 영향을 미치며, 다중회귀분석결과는 분배공정성과 상호 작용공정성만이 긍정적인 영향을 미치는 것을 알 수 있었다. 여섯째, 변혁적 리더십과 조직시민행동 간에는 전반적인 공정성과 하위요인인 분배공정성 및 상호작용공정성이 부분매개 하였으며, 절차공정성은 매개 하지 않았다. 일곱째 거래적 리더십과 조직시민행동 간에 전반적인 공정성과 하위 3개 공정성에 대해 모두 부분매개하고 있음을 알 수 있었다. 본 연구의 시사점은 다음과 같다. 먼저 고속도로 휴게소 리더들은 변혁 적 리더십의 주요 요인들과 거래적 리더십의 주요 요인들을 적극적으로 활용하여야 할 것이다. 또한 리더십 구현과 공정성 간에 좀 더 구체적이 고 정교한 적용방안을 강구해야 할 뿐 아니라 리더들의 리더십 전략과 함께 구성원들이 공정성을 충분히 인지할 수 있도록 하는 조직구조를 구 축하여야 한다. 운영전략에 대해서는 커뮤니케이션 전략과 같이 구성원 들과의 충분한 합의가 가능할 수 있는 체제를 확립함으로써 조직시민행 동을 증진시키는 경우 충분한 경쟁력을 확보할 것임을 시사하고 있다.
최근 국가의 경제성장 동력으로 서비스산업이 주목을 받고 있다. 우리 나라 서비스산업의 지속적인 성장을 위해서는 서비스산업에 대한 꾸준한 법 제도적인 지원과 서비스산업에 종사하는 구성원들의 노력 및 역할이 뒷받침 되어야 한다. 또한 서비스산업의 생산성을 증가시키기 위해서는 성장잠재력이 높은 서비스산업을 발굴하는 것도 중요하지만, 서비스산업 에 종사하는 구성원들의 생산성 향상을 위한 노력이 무엇보다 중요하다. 지금까지 서비스산업에서 인적자원관리는 주로 생산지향적인 관점에서 고려되어 왔으나, 최근 들어 구성원의 관점에서 접근이 점차 중요시 되 고 있는 추세이므로, 서비스산업에 종사하는 구성원들의 역할에 대한 심 층 연구가 매우 필요한 시점이다. 본 연구의 목적은 서비스산업에 종사하는 직원들이 인지하는 상사의 리더십 유형이 공정성과 조직시민행동에 미치는 영향을 규명하는 것이 다. 리더십 유형을 변혁적 리더십과 거래적 리더십으로 구분하고, 공정성 을 분배공정성, 절차공정성 및 상호작용공정성으로 구분하여, 이들이 조 직시민행동에 어떤 영향을 미치는지를 확인하고자 하였다. 연구 수행을 위해 수도권 및 충청 지역에 위치한 고속도로 휴게소 직 원들을 대상으로 설문을 실시해 총 218부의 유효 응답지를 SPSS 19.0과 AMOS 19.0을 활용해 분석하였다. 분석 결과 첫째, 변혁적 리더십은 조직시민행동에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 선행연구들의 결과와 유사한 것을 확인할 수 있었다. 둘째 거래적 리더십 또한 조직시민행동에 긍정적인 영향을 미치는 것을 확인할 수 있었다. 셋째 변혁적 리더십과 공정성간에는 변혁적 리더십이 긍정적인 영향을 미치며 공정성의 3개 요인들에 대해 각각 긍정적인 영향을 미치는 것을 알 수 있었다. 넷째, 거래적 리더십도 전반적인 공정성에 긍정적 영향을 미칠 뿐 아니라 공정성의 3개 요인들에 대해 각각 긍정적인 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 다섯째, 조직시민행동에 대해서는 공정성의 3개 요인이 모두 긍정적인 영향을 미치며, 다중회귀분석결과는 분배공정성과 상호 작용공정성만이 긍정적인 영향을 미치는 것을 알 수 있었다. 여섯째, 변혁적 리더십과 조직시민행동 간에는 전반적인 공정성과 하위요인인 분배공정성 및 상호작용공정성이 부분매개 하였으며, 절차공정성은 매개 하지 않았다. 일곱째 거래적 리더십과 조직시민행동 간에 전반적인 공정성과 하위 3개 공정성에 대해 모두 부분매개하고 있음을 알 수 있었다. 본 연구의 시사점은 다음과 같다. 먼저 고속도로 휴게소 리더들은 변혁 적 리더십의 주요 요인들과 거래적 리더십의 주요 요인들을 적극적으로 활용하여야 할 것이다. 또한 리더십 구현과 공정성 간에 좀 더 구체적이 고 정교한 적용방안을 강구해야 할 뿐 아니라 리더들의 리더십 전략과 함께 구성원들이 공정성을 충분히 인지할 수 있도록 하는 조직구조를 구 축하여야 한다. 운영전략에 대해서는 커뮤니케이션 전략과 같이 구성원 들과의 충분한 합의가 가능할 수 있는 체제를 확립함으로써 조직시민행 동을 증진시키는 경우 충분한 경쟁력을 확보할 것임을 시사하고 있다.
Recently, there has been a growing attention toward the service industry as the engine of national economy. For a continuous growth of Korea's service industry, the role of the workers are as important as the steady investment in the industry and legislative supports. In addition, while one may argu...
Recently, there has been a growing attention toward the service industry as the engine of national economy. For a continuous growth of Korea's service industry, the role of the workers are as important as the steady investment in the industry and legislative supports. In addition, while one may argue the necessity in discovering new service industry with a high growth potential for increased the overall productivity of the service industry, the most fundamental element in pursuit of such goal is bringing up the productivity of the workers in the service industry. The majority of consideration put into human resource management in the service industry has been production oriented. It is only a recent trend that the perspective from members in the industry has been put forward onto the stage, thus a in-depth research on the role of the members in the service industry is timely. Current study classifies the worker's perceived leadership styles of the leaders into the transformational leadership and the transactional leadership. It investigates the effects of above perceived leaderships on organizational citizenship behavior(OCB) of the workers. Furthermore, current study incorporates the role of justice, which is assorted into distributive, procedural, and interactive dimensions. It extends its scope to the impact of above three dimensions of justice on the relationship between perceived leadership types and OCB of workers. Employees in the rest ares on the highways located in the Seoul metropolitan area and Chungcheong region provided the data. Data from the total 218 complete responses are then analyzed using SPSS 19.0 and AMOS 19.0. As a result, perceived transformation leadership showed a positive effect on OCB as it has been repeatedly reported in previous literature. Transactional leadership also revealed a positive relationship with OCB. Both of transformational and transactional leadership showed positive relationships with all three dimensions of justice. As for the OCB of workers, all three dimensions of justice resulted positive relationships. Multiple regression analysis revealed positive relationships of distributive and interactive justice with OCB, but not for the procedural justice. Overall justice and two of its dimensions (distributive and interactive justice) showed partial mediation in the relationship between transformation leadership and OCB, but not the procedural justice. Lastly, overall justice and all three dimensions resulted partial mediation in the relationship between transactional leadership and OCB. The implications of this study are as follows. It is suggested to the leaders in highway service areas to actively practice key elements of both transformation and transactional leadership. Moreover, not only the leaders need to deliberate more detailed and elaborate measures to realize leadership and justice, but also establish an organizational structure that effectively allows workers to recognize leader's leadership strategies and identify equity. As for the operation strategy, establishment of a viable system that can facilitate the consensus of the members, such as the communication strategy, is expected to boost competency of workers by improving their OCB.
Recently, there has been a growing attention toward the service industry as the engine of national economy. For a continuous growth of Korea's service industry, the role of the workers are as important as the steady investment in the industry and legislative supports. In addition, while one may argue the necessity in discovering new service industry with a high growth potential for increased the overall productivity of the service industry, the most fundamental element in pursuit of such goal is bringing up the productivity of the workers in the service industry. The majority of consideration put into human resource management in the service industry has been production oriented. It is only a recent trend that the perspective from members in the industry has been put forward onto the stage, thus a in-depth research on the role of the members in the service industry is timely. Current study classifies the worker's perceived leadership styles of the leaders into the transformational leadership and the transactional leadership. It investigates the effects of above perceived leaderships on organizational citizenship behavior(OCB) of the workers. Furthermore, current study incorporates the role of justice, which is assorted into distributive, procedural, and interactive dimensions. It extends its scope to the impact of above three dimensions of justice on the relationship between perceived leadership types and OCB of workers. Employees in the rest ares on the highways located in the Seoul metropolitan area and Chungcheong region provided the data. Data from the total 218 complete responses are then analyzed using SPSS 19.0 and AMOS 19.0. As a result, perceived transformation leadership showed a positive effect on OCB as it has been repeatedly reported in previous literature. Transactional leadership also revealed a positive relationship with OCB. Both of transformational and transactional leadership showed positive relationships with all three dimensions of justice. As for the OCB of workers, all three dimensions of justice resulted positive relationships. Multiple regression analysis revealed positive relationships of distributive and interactive justice with OCB, but not for the procedural justice. Overall justice and two of its dimensions (distributive and interactive justice) showed partial mediation in the relationship between transformation leadership and OCB, but not the procedural justice. Lastly, overall justice and all three dimensions resulted partial mediation in the relationship between transactional leadership and OCB. The implications of this study are as follows. It is suggested to the leaders in highway service areas to actively practice key elements of both transformation and transactional leadership. Moreover, not only the leaders need to deliberate more detailed and elaborate measures to realize leadership and justice, but also establish an organizational structure that effectively allows workers to recognize leader's leadership strategies and identify equity. As for the operation strategy, establishment of a viable system that can facilitate the consensus of the members, such as the communication strategy, is expected to boost competency of workers by improving their OCB.
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