우리는 기본적으로 자기 자신을 표현하고 싶은 욕구를 가지고 있다. 자신의 생각이나 느낌, 감정 등을 타인에게 표현하고 싶어 하며 그 방법은 다양하다. 말로써 직접적으로 표현 할 수 도 있고, 글로 전할 수도 있으며, 음악, 그림, 연극, 춤 등 다양한 것으로 상징화하여 간접적으로 표현할 수도 있다. 그래서 대부분의 사람들은 자기 자신을 진실 되게 표현하며 살아간다고 생각한다. 그러나 그 안을 깊숙하게 바라보면 많은 부분들이 잘못되어 있음을 알 수 있다. 남의 생각을 온전히 자신의 생각인 것처럼 말하는 사람들, 자신의 감정을 꼭꼭 숨기고 가식적인 말과 행동을 하는 사람들, 자기내면을 표현하지 못하고 내용 없는 작품을 만들어가는 예술가들, 이들은 자신의 수준에 맞는 표현을 경험해 보지 못하여 자신의 생각이나 감정 의도 등을 억누르거나 솔직하게 드러내지 못했기에 일어나는 실수 들이다. 이러한 문제는 ...
우리는 기본적으로 자기 자신을 표현하고 싶은 욕구를 가지고 있다. 자신의 생각이나 느낌, 감정 등을 타인에게 표현하고 싶어 하며 그 방법은 다양하다. 말로써 직접적으로 표현 할 수 도 있고, 글로 전할 수도 있으며, 음악, 그림, 연극, 춤 등 다양한 것으로 상징화하여 간접적으로 표현할 수도 있다. 그래서 대부분의 사람들은 자기 자신을 진실 되게 표현하며 살아간다고 생각한다. 그러나 그 안을 깊숙하게 바라보면 많은 부분들이 잘못되어 있음을 알 수 있다. 남의 생각을 온전히 자신의 생각인 것처럼 말하는 사람들, 자신의 감정을 꼭꼭 숨기고 가식적인 말과 행동을 하는 사람들, 자기내면을 표현하지 못하고 내용 없는 작품을 만들어가는 예술가들, 이들은 자신의 수준에 맞는 표현을 경험해 보지 못하여 자신의 생각이나 감정 의도 등을 억누르거나 솔직하게 드러내지 못했기에 일어나는 실수 들이다. 이러한 문제는 자기표현을 단순히 자신의 사고와 아이디어를 표현함에 그치는 것이 아니라 자신에게 맞는 자기표현이 이루어져야 함을 강조하며 그에 대한 방법을 미술교육에서 찾고자 하였다.
따라서 본 연구는 미술에서의 자기표현 프로그램에 관한 연구로 창의성 미술교육의 대표학자 로웬펠드의 시각형, 촉각형 이론을 기초한 아동의 미술표현유형에 따라 자기표현 프로그램을 제안하였다. 시각형과 촉각형의 특징 비교는 인물표현, 공간표현, 색채표현을 통해 분석하였고, 이를 바탕으로 진행된 자기표현 프로그램은 2 가지로 나누어 진행된다. 프로그램 1은 ‘자화상을 통한 자기표현’이고 프로그램 2는 ‘정서 배출을 위한 자기표현’으로 정해 모두 자기표현을 위한 프로그램 이지만 추구하고자 하는 의미는 다르다. 전자는 시각형과 촉각형 아동들 각자의 미술표현 유형에 맞는 동시에 부족한 부분을 자연스럽게 경험해 보는 것으로써 자기수준에 맞는 자기표현이 이루어질 수 있는 프로그램이며 후자는 미술을 정서 표출의 도구로 이용해 스스로 정서를 배출함으로써 좋지 못한 기억을 직접 대면하여 해결할 수 있도록 하는 프로그램으로 설계하였다.
이 연구는 비록 실제 수업 현장에서 적용하지는 못했지만 미술표현 유형에 따라 시각형과 촉각형으로 구분하여 각각의 아동들의 특성에 맞게 자기표현 프로그램이 이루어졌을 때 나타나는 효과를 알 수 있을 것이다. 또한 미술표현이 단순히 표현하고 감상하는 것에 의미가 그치지 않고 아동을 독립적인 사고로 길러 스스로 결정할 수 있는 삶을 살 수 있도록 미술교육이 큰 역할을 한다는 것을 알 수 있는 좋은 자료가 될 것이다.
우리는 기본적으로 자기 자신을 표현하고 싶은 욕구를 가지고 있다. 자신의 생각이나 느낌, 감정 등을 타인에게 표현하고 싶어 하며 그 방법은 다양하다. 말로써 직접적으로 표현 할 수 도 있고, 글로 전할 수도 있으며, 음악, 그림, 연극, 춤 등 다양한 것으로 상징화하여 간접적으로 표현할 수도 있다. 그래서 대부분의 사람들은 자기 자신을 진실 되게 표현하며 살아간다고 생각한다. 그러나 그 안을 깊숙하게 바라보면 많은 부분들이 잘못되어 있음을 알 수 있다. 남의 생각을 온전히 자신의 생각인 것처럼 말하는 사람들, 자신의 감정을 꼭꼭 숨기고 가식적인 말과 행동을 하는 사람들, 자기내면을 표현하지 못하고 내용 없는 작품을 만들어가는 예술가들, 이들은 자신의 수준에 맞는 표현을 경험해 보지 못하여 자신의 생각이나 감정 의도 등을 억누르거나 솔직하게 드러내지 못했기에 일어나는 실수 들이다. 이러한 문제는 자기표현을 단순히 자신의 사고와 아이디어를 표현함에 그치는 것이 아니라 자신에게 맞는 자기표현이 이루어져야 함을 강조하며 그에 대한 방법을 미술교육에서 찾고자 하였다.
따라서 본 연구는 미술에서의 자기표현 프로그램에 관한 연구로 창의성 미술교육의 대표학자 로웬펠드의 시각형, 촉각형 이론을 기초한 아동의 미술표현유형에 따라 자기표현 프로그램을 제안하였다. 시각형과 촉각형의 특징 비교는 인물표현, 공간표현, 색채표현을 통해 분석하였고, 이를 바탕으로 진행된 자기표현 프로그램은 2 가지로 나누어 진행된다. 프로그램 1은 ‘자화상을 통한 자기표현’이고 프로그램 2는 ‘정서 배출을 위한 자기표현’으로 정해 모두 자기표현을 위한 프로그램 이지만 추구하고자 하는 의미는 다르다. 전자는 시각형과 촉각형 아동들 각자의 미술표현 유형에 맞는 동시에 부족한 부분을 자연스럽게 경험해 보는 것으로써 자기수준에 맞는 자기표현이 이루어질 수 있는 프로그램이며 후자는 미술을 정서 표출의 도구로 이용해 스스로 정서를 배출함으로써 좋지 못한 기억을 직접 대면하여 해결할 수 있도록 하는 프로그램으로 설계하였다.
이 연구는 비록 실제 수업 현장에서 적용하지는 못했지만 미술표현 유형에 따라 시각형과 촉각형으로 구분하여 각각의 아동들의 특성에 맞게 자기표현 프로그램이 이루어졌을 때 나타나는 효과를 알 수 있을 것이다. 또한 미술표현이 단순히 표현하고 감상하는 것에 의미가 그치지 않고 아동을 독립적인 사고로 길러 스스로 결정할 수 있는 삶을 살 수 있도록 미술교육이 큰 역할을 한다는 것을 알 수 있는 좋은 자료가 될 것이다.
We feel a desire to express ourselves fundamentally. We want to express own thought, feeling, and emotion to others, and there are various methods. We can express directly by speech, and can convey by writing. In addition, we can express indirectly by symbolizing with various things such as music, d...
We feel a desire to express ourselves fundamentally. We want to express own thought, feeling, and emotion to others, and there are various methods. We can express directly by speech, and can convey by writing. In addition, we can express indirectly by symbolizing with various things such as music, drawing, play, and dance. Therefore, most people think that they live, expressing themselves sincerely. However, if we look below the surface of this thought, much of this thought is wrong. There are people who say idea of other people like their own thought, people who hide their feeling well and do insincere speech and behavior, and artists who cannot express their inner side and make frothy works. They are a mistake that occurs, because they do not experience expression fitting their level, so suppress or do not show honestly their thought, feeling, or intention. Such problems emphasize not only simple expression of own thought and idea about self-expression but also self-expression fitting themselves, and the study desires to find a method about it in arts education.
Therefore, this study suggested self-expression program according to expression types of art of children based on visual and haptic theory of Lowenfeld, a representative scholar of creativity fine arts education as a study about self-expression program in art. Comparison of characteristics between visual type and haptic type was analyzed by expression of a person, space expression, and color expression, and based on it, self-expression program was divided into 2 kinds, and then, proceeded. Program 1 is ‘self-expression through portrait’, and program 2 is ‘self-expression for emotional discharge’. Both programs are for self-expression, but their meanings to seek are different. The former makes children experience insufficient part naturally at the same time as makes visual and haptic children suitable for each expression type of art, so achieves self-expression that is suitable for own level, and the latter makes children discharge emotion themselves by using art as a tool of emotional discharge, so is designed to solve by facing bad memories personally.
Although this study is not applied to practical class in the field, the study can deduct the effects on progress of self-expression program in accordance with each child by dividing into visual type and haptic type according to expression types of art. In addition, this study will be a good material informing that arts expression is not limited to simple expression and appreciation, and arts education plays a huge role to build independent thinking of children and then to make their own decision.
We feel a desire to express ourselves fundamentally. We want to express own thought, feeling, and emotion to others, and there are various methods. We can express directly by speech, and can convey by writing. In addition, we can express indirectly by symbolizing with various things such as music, drawing, play, and dance. Therefore, most people think that they live, expressing themselves sincerely. However, if we look below the surface of this thought, much of this thought is wrong. There are people who say idea of other people like their own thought, people who hide their feeling well and do insincere speech and behavior, and artists who cannot express their inner side and make frothy works. They are a mistake that occurs, because they do not experience expression fitting their level, so suppress or do not show honestly their thought, feeling, or intention. Such problems emphasize not only simple expression of own thought and idea about self-expression but also self-expression fitting themselves, and the study desires to find a method about it in arts education.
Therefore, this study suggested self-expression program according to expression types of art of children based on visual and haptic theory of Lowenfeld, a representative scholar of creativity fine arts education as a study about self-expression program in art. Comparison of characteristics between visual type and haptic type was analyzed by expression of a person, space expression, and color expression, and based on it, self-expression program was divided into 2 kinds, and then, proceeded. Program 1 is ‘self-expression through portrait’, and program 2 is ‘self-expression for emotional discharge’. Both programs are for self-expression, but their meanings to seek are different. The former makes children experience insufficient part naturally at the same time as makes visual and haptic children suitable for each expression type of art, so achieves self-expression that is suitable for own level, and the latter makes children discharge emotion themselves by using art as a tool of emotional discharge, so is designed to solve by facing bad memories personally.
Although this study is not applied to practical class in the field, the study can deduct the effects on progress of self-expression program in accordance with each child by dividing into visual type and haptic type according to expression types of art. In addition, this study will be a good material informing that arts expression is not limited to simple expression and appreciation, and arts education plays a huge role to build independent thinking of children and then to make their own decision.
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