과학전람회는 학생들에게 현상을 과학적으로 바라보는 시각을 키워주고, 탐구 설계에서부터 실험과 결론도출까지 일련의 단계를 거치며 ‘과정으로서의 과학’을 경험하는 기회를 제공해왔다. 학생들은 과학전람회를 통해 친구들 또는 교사와 끊임없이 소통하며 한 가지 주제에 대해 고민하고 문제를 해결하며, 과학적 소양과 함께 과학적 태도를 기를 수 있다. 하지만 과학전람회에 대한 선행연구 중 이러한 학생들의 탐구과정이나 경험에 대한 심층연구는 없는 실정이다. 이에 본 연구에서는 질적 연구 중 현상학적 연구방법을 통하여 과학전람회에 참여하는 학생들의 경험과 어려움에 대한 이야기를 듣고, 학생들의 성장과 그 의미에 대한 심층적인 이해를 하고자 하였다. 본 연구는 전국과학전람회에 참여한 경험이 있으며 연구에 참여하기를 희망한 초등학생 6명을 대상으로 실시하였다. 연구대상자와의 심층 면담에 사용한 질문은 Seidman(1998)과 Schuman(1982)이 제시한 질적 심층면담의 3가지 면담유형인 생애사적 이해, 상세한 이해, 의미와 반성 단계에 맞게 구성하였다. 심층 면담한 내용을 녹취하여 전사하고, 학생들의 공통적으로 경험한 것들 중 중요한 진술을 골라냈다. 그리고 그것을 주제별로 묶은 후 몇 개의 범주로 나누어 의미를 찾아내고 연구자의 언어로 기술하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 학생들은 과학전람회를 통해 평소에 학교생활을 하면서 쉽게 해볼 수 없는 다양한 것을 경험한다. 학생들은 수업시간에 시간적 또는 환경적 제약으로 인해 해볼 수 없었던 심도 있는 탐구를 할 수 있고 수많은 실험을 하는 과정을 통해 탐구력을 기르게 된다. 그리고 학생들은 탐구주제와 관련된 다양한 기관을 방문하고, 그곳에서 만난 전문가와의 면담을 통해 세상을 보는 시야가 넓어지고 과학을 탐구하는 방법이 무수히 많음을 알게 된다. 학생들은 탐구일지를 작성하며 탐구과정을 자신의 언어로 기록하고, 탐구과정 전반을 정리하여 많은 사람들 앞에서 발표하는 경험도 갖게 된다. 둘째, 학생들은 과학전람회를 준비하는 동안 몇 가지 어려움을 겪는 것으로 나타났다. 실험결과가 예상했던 가설과 다르거나 일정한 경향성이 없어서 실험을 계속 반복해야할 때 어려움을 겪었다고 밝혔으며, 이러한 어려움은 시행착오를 겪어가며 스스로 해결하기도 하였다. 그리고 학생들은 탐구일지 작성에 어려움을 느끼고 부담을 가지기도 하였으며, 탐구일지 작성을 제대로 못하거나 미뤄둔 점에 대해 후회하기도 하였다. 또 학생들은 과학전람회를 준비하는 동안 많은 시간을 투자해야 해서 교우관계나 취미생활에서 포기해야하는 점이 많음을 어려움으로 꼽았다. 셋째, 학생들은 과학전람회를 통해 과학적 태도가 향상되었고 정의적 측면에서도 긍정적인 영향을 받았다. 과학전람회를 통해 학생들은 과학적 흥미, 호기심, 협동성 등과 같은 과학적 태도를 키울 수 있었다. 그리고 성취감, 자신감, 교우관계, 교사와의 관계, 진로 등 정의적 측면에서도 많은 것을 얻게 되었다고 하였다. 본 연구를 통해 과학전람회에 참여하는 학생들이 학교생활을 통해서 쉽게 해볼 수 없는 많은 경험을 하고, 탐구과정 중에서 어려움을 겪기도 하지만 하나의 작품을 완성해가는 과정 속에서 큰 성취감과 보람을 느끼며 성장하는 것을 알 수 있었다. 따라서 학교 현장에서는 학생들의 과학전람회 참여를 유도하고, 다양한 과학관련 대회나 프로젝트 제시 등의 방법을 통해 많은 학생들이 비슷한 경험을 할 수 있도록 기회를 제공하면 좋을 것이다. 앞으로 과학전람회를 통해 많은 학생들이 과학적 태도와 소양을 키우고, 탐구의 주체가 되어 진정한 탐구를 하는 경험을 가질 수 있도록 해야 할 것이다.
과학전람회는 학생들에게 현상을 과학적으로 바라보는 시각을 키워주고, 탐구 설계에서부터 실험과 결론도출까지 일련의 단계를 거치며 ‘과정으로서의 과학’을 경험하는 기회를 제공해왔다. 학생들은 과학전람회를 통해 친구들 또는 교사와 끊임없이 소통하며 한 가지 주제에 대해 고민하고 문제를 해결하며, 과학적 소양과 함께 과학적 태도를 기를 수 있다. 하지만 과학전람회에 대한 선행연구 중 이러한 학생들의 탐구과정이나 경험에 대한 심층연구는 없는 실정이다. 이에 본 연구에서는 질적 연구 중 현상학적 연구방법을 통하여 과학전람회에 참여하는 학생들의 경험과 어려움에 대한 이야기를 듣고, 학생들의 성장과 그 의미에 대한 심층적인 이해를 하고자 하였다. 본 연구는 전국과학전람회에 참여한 경험이 있으며 연구에 참여하기를 희망한 초등학생 6명을 대상으로 실시하였다. 연구대상자와의 심층 면담에 사용한 질문은 Seidman(1998)과 Schuman(1982)이 제시한 질적 심층면담의 3가지 면담유형인 생애사적 이해, 상세한 이해, 의미와 반성 단계에 맞게 구성하였다. 심층 면담한 내용을 녹취하여 전사하고, 학생들의 공통적으로 경험한 것들 중 중요한 진술을 골라냈다. 그리고 그것을 주제별로 묶은 후 몇 개의 범주로 나누어 의미를 찾아내고 연구자의 언어로 기술하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 학생들은 과학전람회를 통해 평소에 학교생활을 하면서 쉽게 해볼 수 없는 다양한 것을 경험한다. 학생들은 수업시간에 시간적 또는 환경적 제약으로 인해 해볼 수 없었던 심도 있는 탐구를 할 수 있고 수많은 실험을 하는 과정을 통해 탐구력을 기르게 된다. 그리고 학생들은 탐구주제와 관련된 다양한 기관을 방문하고, 그곳에서 만난 전문가와의 면담을 통해 세상을 보는 시야가 넓어지고 과학을 탐구하는 방법이 무수히 많음을 알게 된다. 학생들은 탐구일지를 작성하며 탐구과정을 자신의 언어로 기록하고, 탐구과정 전반을 정리하여 많은 사람들 앞에서 발표하는 경험도 갖게 된다. 둘째, 학생들은 과학전람회를 준비하는 동안 몇 가지 어려움을 겪는 것으로 나타났다. 실험결과가 예상했던 가설과 다르거나 일정한 경향성이 없어서 실험을 계속 반복해야할 때 어려움을 겪었다고 밝혔으며, 이러한 어려움은 시행착오를 겪어가며 스스로 해결하기도 하였다. 그리고 학생들은 탐구일지 작성에 어려움을 느끼고 부담을 가지기도 하였으며, 탐구일지 작성을 제대로 못하거나 미뤄둔 점에 대해 후회하기도 하였다. 또 학생들은 과학전람회를 준비하는 동안 많은 시간을 투자해야 해서 교우관계나 취미생활에서 포기해야하는 점이 많음을 어려움으로 꼽았다. 셋째, 학생들은 과학전람회를 통해 과학적 태도가 향상되었고 정의적 측면에서도 긍정적인 영향을 받았다. 과학전람회를 통해 학생들은 과학적 흥미, 호기심, 협동성 등과 같은 과학적 태도를 키울 수 있었다. 그리고 성취감, 자신감, 교우관계, 교사와의 관계, 진로 등 정의적 측면에서도 많은 것을 얻게 되었다고 하였다. 본 연구를 통해 과학전람회에 참여하는 학생들이 학교생활을 통해서 쉽게 해볼 수 없는 많은 경험을 하고, 탐구과정 중에서 어려움을 겪기도 하지만 하나의 작품을 완성해가는 과정 속에서 큰 성취감과 보람을 느끼며 성장하는 것을 알 수 있었다. 따라서 학교 현장에서는 학생들의 과학전람회 참여를 유도하고, 다양한 과학관련 대회나 프로젝트 제시 등의 방법을 통해 많은 학생들이 비슷한 경험을 할 수 있도록 기회를 제공하면 좋을 것이다. 앞으로 과학전람회를 통해 많은 학생들이 과학적 태도와 소양을 키우고, 탐구의 주체가 되어 진정한 탐구를 하는 경험을 가질 수 있도록 해야 할 것이다.
Science fair have raised a scientific perspective to the students, and it have provided the opportunity to experience the ‘process as a science’ go through a series of steps exploring design, experiment and conclusions. Students constantly communicate with friends or teachers through the science fai...
Science fair have raised a scientific perspective to the students, and it have provided the opportunity to experience the ‘process as a science’ go through a series of steps exploring design, experiment and conclusions. Students constantly communicate with friends or teachers through the science fair, think deeply about one topic and solve problems, and can develop scientific attitude and literacy. However, there is few in-depth previous study on the science fair regarding the students' inquiry process or experience. So, the purpose of this study is to understand the student's growth and its implications from the students’ experience participating the science fair by phenomenological study of qualitative research. Participants in this study were composed of six elementary students willing to join in the study and having participating experience in the science fair recent years. Questions of qualitative in-depth interview for participants were composed of three kinds of interview type, understanding of life history, a detailed understanding, and meaning & reflection. Interview contents were recorded and transcribed from in-depth interview, and found some important statements from students’ common experiences. And then categorized it by topic to find the meaning, and described in researcher’s language. The results are as follows. First, through the science fair, the students experience a variety thing that cannot be easily tried in a normal school life. Students can explore in-depth experiments that could not try due to the time or environmental constraints in the classroom, and they develop the inquiry ability over a number of experiments. And, students can broaden their view and have wider knowledge of the scientific method to explore by visiting various agencies and having interview with experts. Students have some experiences of writing an experiment journal, recording the scientific inquiry process in their own language, and presenting the whole procedure of inquiry in front of many people. Second, the students suffer some difficulties while preparing the science fair. Students said they had some difficulty when the results were not consistent with the hypothesis, or they had to repeat the experiment over and over. But they solve the problem by themselves through a trial and error. And the students were feeling the burden and difficulty in creating an experiment journal, and also regretted that they did not write the journal properly or postponed it. Other students said they had to spend a lot of time, so they had to give up on the friendship and hobbies during preparation the science fair. Third, students improved scientific attitude through the science fair, and they had positive influence on the affective side. Through the science fair, students were able to develop a scientific attitude, such as scientific interest, curiosity, cooperation, etc. And they were also gain the affective side like a sense of accomplishment, confidence, friendship, relationship with teachers, career, etc. This study finds out that students participating in the science fair have a lot of experience cannot be tried easily through the school. Even though students suffer a difficulty in the inquiry process, they are growing and have feeling of accomplishment and worth in the progression of their work. Therefore, the schools encourage students to participate in the science fair. And it would be nice if students are given many opportunities to experience a variety of science-related competitions and projects. In future, many students should have some experiences to promote their scientific attitude and knowledge through the science fair and real investigation.
Science fair have raised a scientific perspective to the students, and it have provided the opportunity to experience the ‘process as a science’ go through a series of steps exploring design, experiment and conclusions. Students constantly communicate with friends or teachers through the science fair, think deeply about one topic and solve problems, and can develop scientific attitude and literacy. However, there is few in-depth previous study on the science fair regarding the students' inquiry process or experience. So, the purpose of this study is to understand the student's growth and its implications from the students’ experience participating the science fair by phenomenological study of qualitative research. Participants in this study were composed of six elementary students willing to join in the study and having participating experience in the science fair recent years. Questions of qualitative in-depth interview for participants were composed of three kinds of interview type, understanding of life history, a detailed understanding, and meaning & reflection. Interview contents were recorded and transcribed from in-depth interview, and found some important statements from students’ common experiences. And then categorized it by topic to find the meaning, and described in researcher’s language. The results are as follows. First, through the science fair, the students experience a variety thing that cannot be easily tried in a normal school life. Students can explore in-depth experiments that could not try due to the time or environmental constraints in the classroom, and they develop the inquiry ability over a number of experiments. And, students can broaden their view and have wider knowledge of the scientific method to explore by visiting various agencies and having interview with experts. Students have some experiences of writing an experiment journal, recording the scientific inquiry process in their own language, and presenting the whole procedure of inquiry in front of many people. Second, the students suffer some difficulties while preparing the science fair. Students said they had some difficulty when the results were not consistent with the hypothesis, or they had to repeat the experiment over and over. But they solve the problem by themselves through a trial and error. And the students were feeling the burden and difficulty in creating an experiment journal, and also regretted that they did not write the journal properly or postponed it. Other students said they had to spend a lot of time, so they had to give up on the friendship and hobbies during preparation the science fair. Third, students improved scientific attitude through the science fair, and they had positive influence on the affective side. Through the science fair, students were able to develop a scientific attitude, such as scientific interest, curiosity, cooperation, etc. And they were also gain the affective side like a sense of accomplishment, confidence, friendship, relationship with teachers, career, etc. This study finds out that students participating in the science fair have a lot of experience cannot be tried easily through the school. Even though students suffer a difficulty in the inquiry process, they are growing and have feeling of accomplishment and worth in the progression of their work. Therefore, the schools encourage students to participate in the science fair. And it would be nice if students are given many opportunities to experience a variety of science-related competitions and projects. In future, many students should have some experiences to promote their scientific attitude and knowledge through the science fair and real investigation.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.