본 연구는 진로집단상담 프로그램이 진로미결정 대학생의의 진로결정수준, 진로정체감 및 진로결정수준에 미치는 효과를 검증하는데 그 목적을 두었다. 이러한 목적을 이루기 위해 경상북도 소재 A대학교에 2014년 8월 20일부터 9월 14일까지 교내 프로그램 홍보전단지 부착 및 동아리 공지 등을 통하여 홍보하였다. 홍보를 통하여 총 26명의 대상자들이 참가희망을 신청하였다. 프로그램에 참가를 희망하는 대학생 26명 중 중도에 참여를 포기한 3명을 제외하였다. 최종적으로 참가를 희망한 23명을 대상으로 자기보고형 ‘진로준비 체크리스트’를 실시하였고, 총점 75점미만의 진로미결정 대학생 20명이 대상자로 선정되었다. 그 중 통제집단(10명)과 실험집단(10명)으로 무선배치 하였다. 프로그램은 주 4회와 주 6회로 각 90분씩, 총 10회기로 구성되었으며, 2014년 9월 20일부터 10월 5일까지 실험집단에는 진로집단상담 프로그램을 실시하였으며, 같은 기간 동안 통제집단에 대해서는 아무런 처치를 가하지 않았다. 본 프로그램의 효과를 검증하기 위하여 두 집단 모두 진로결정수준, 진로정체감 및 진로준비행동의 사전-사후 검사를 실시하였고, ...
본 연구는 진로집단상담 프로그램이 진로미결정 대학생의의 진로결정수준, 진로정체감 및 진로결정수준에 미치는 효과를 검증하는데 그 목적을 두었다. 이러한 목적을 이루기 위해 경상북도 소재 A대학교에 2014년 8월 20일부터 9월 14일까지 교내 프로그램 홍보전단지 부착 및 동아리 공지 등을 통하여 홍보하였다. 홍보를 통하여 총 26명의 대상자들이 참가희망을 신청하였다. 프로그램에 참가를 희망하는 대학생 26명 중 중도에 참여를 포기한 3명을 제외하였다. 최종적으로 참가를 희망한 23명을 대상으로 자기보고형 ‘진로준비 체크리스트’를 실시하였고, 총점 75점미만의 진로미결정 대학생 20명이 대상자로 선정되었다. 그 중 통제집단(10명)과 실험집단(10명)으로 무선배치 하였다. 프로그램은 주 4회와 주 6회로 각 90분씩, 총 10회기로 구성되었으며, 2014년 9월 20일부터 10월 5일까지 실험집단에는 진로집단상담 프로그램을 실시하였으며, 같은 기간 동안 통제집단에 대해서는 아무런 처치를 가하지 않았다. 본 프로그램의 효과를 검증하기 위하여 두 집단 모두 진로결정수준, 진로정체감 및 진로준비행동의 사전-사후 검사를 실시하였고, SPSS 20.0 통계프로그램으로 분석을 실시하였다. 집단별 각 척도에 대한 평균과 표준편차를 구하였으며, 실험집단과 통제집단의 사전검사와 사후검사의 차이를 알아보기 위해서 각 집단의 사전점수를 공변인으로 하여 공변량분석(ANCOVA)을 실시하였다. 그리고 통계적 분석의 양적 연구를 보완하고자 참가자의 경험보고서, 프로그램 평가서를 바탕으로 집단원의 효과를 분석한 내용분석을 병행하였다. 이러한 연구절차를 통하여 나타난 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 진로집단상담 프로그램에 참여한 실험집단은 참여하지 않은 통제집단보다 프로그램에 참여한 후 진로결정수준이 향상되었다. 둘째, 진로집단상담 프로그램에 참여한 실험집단은 참여하지 않은 통제집단보다 프로그램에 참여한 후 진로정체감이 향상되었다. 셋째, 진로집단상담 프로그램에 참여한 실험집단은 참여하지 않은 통제집단보다 프로그램에 참여한 후 진로준비행동이 향상되었다. 이와 같은 연구 결과에 비추어 볼 때, 본 프로그램은 진로미결정 대학생들의 진로결정수준, 진로정체감 및 진로준비행동을 향상시키는데 효과적인 프로그램임을 알 수 있다. 따라서 본 연구에서는 개인·가족적 요인의 탐색과 역할모델의 탐색 통하여 자기이해와 진로탐색의 행동을 증진시킬 수 있는 내용으로 구성한 진로집단상담 프로그램을 실시하여, 진로미결정 대학생은 자기이해와 진로에 대한 확신 및 적극성을 가질 수 있게 되었다.
본 연구는 진로집단상담 프로그램이 진로미결정 대학생의의 진로결정수준, 진로정체감 및 진로결정수준에 미치는 효과를 검증하는데 그 목적을 두었다. 이러한 목적을 이루기 위해 경상북도 소재 A대학교에 2014년 8월 20일부터 9월 14일까지 교내 프로그램 홍보전단지 부착 및 동아리 공지 등을 통하여 홍보하였다. 홍보를 통하여 총 26명의 대상자들이 참가희망을 신청하였다. 프로그램에 참가를 희망하는 대학생 26명 중 중도에 참여를 포기한 3명을 제외하였다. 최종적으로 참가를 희망한 23명을 대상으로 자기보고형 ‘진로준비 체크리스트’를 실시하였고, 총점 75점미만의 진로미결정 대학생 20명이 대상자로 선정되었다. 그 중 통제집단(10명)과 실험집단(10명)으로 무선배치 하였다. 프로그램은 주 4회와 주 6회로 각 90분씩, 총 10회기로 구성되었으며, 2014년 9월 20일부터 10월 5일까지 실험집단에는 진로집단상담 프로그램을 실시하였으며, 같은 기간 동안 통제집단에 대해서는 아무런 처치를 가하지 않았다. 본 프로그램의 효과를 검증하기 위하여 두 집단 모두 진로결정수준, 진로정체감 및 진로준비행동의 사전-사후 검사를 실시하였고, SPSS 20.0 통계프로그램으로 분석을 실시하였다. 집단별 각 척도에 대한 평균과 표준편차를 구하였으며, 실험집단과 통제집단의 사전검사와 사후검사의 차이를 알아보기 위해서 각 집단의 사전점수를 공변인으로 하여 공변량분석(ANCOVA)을 실시하였다. 그리고 통계적 분석의 양적 연구를 보완하고자 참가자의 경험보고서, 프로그램 평가서를 바탕으로 집단원의 효과를 분석한 내용분석을 병행하였다. 이러한 연구절차를 통하여 나타난 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 진로집단상담 프로그램에 참여한 실험집단은 참여하지 않은 통제집단보다 프로그램에 참여한 후 진로결정수준이 향상되었다. 둘째, 진로집단상담 프로그램에 참여한 실험집단은 참여하지 않은 통제집단보다 프로그램에 참여한 후 진로정체감이 향상되었다. 셋째, 진로집단상담 프로그램에 참여한 실험집단은 참여하지 않은 통제집단보다 프로그램에 참여한 후 진로준비행동이 향상되었다. 이와 같은 연구 결과에 비추어 볼 때, 본 프로그램은 진로미결정 대학생들의 진로결정수준, 진로정체감 및 진로준비행동을 향상시키는데 효과적인 프로그램임을 알 수 있다. 따라서 본 연구에서는 개인·가족적 요인의 탐색과 역할모델의 탐색 통하여 자기이해와 진로탐색의 행동을 증진시킬 수 있는 내용으로 구성한 진로집단상담 프로그램을 실시하여, 진로미결정 대학생은 자기이해와 진로에 대한 확신 및 적극성을 가질 수 있게 되었다.
The purpose of this study was to examine the effects of a career group counseling program on the career decision level, career identity and career preparation behavior of career-undecided college students. The subjects in this study were 20 selected students at a university in North Gyeongsang Provi...
The purpose of this study was to examine the effects of a career group counseling program on the career decision level, career identity and career preparation behavior of career-undecided college students. The subjects in this study were 20 selected students at a university in North Gyeongsang Province. After the information on this study was provided for the students at the college, 23 students who hoped to participate were selected, and 20 students actually participated in a program. Three students gave up without completing the program. When they were asked to evaluate themselves by using a self-administered career preparation checklist, their scores were below 75. An experimental group and a control group were randomly organized with 10 students each, and then the experimental group participated in a program in 10 sessions, four and six times a week, 90 minutes each. No action was taken for the control group. To verify the effects of the program, both groups took pretest and posttest in career decision level, career identity and career preparation behavior, and a statistical package SPSS 20.0 was employed to analyze the collected data. The findings of the study were as follows: First, the experimental group that participated in the career group counseling program made better progress in career decision level than the control group that didn't. Second, the experimental group that participated in the career group counseling program showed more improvement in career identity than the control group that didn't. Third, the experimental group that participated in the career group counseling program showed better improvement in career preparation behavior than the control group that didn't. The findings of the study illustrated that the program was effective at boosting the career decision level, career identity and career preparation behavior of the college students who didn't yet decide on their career. These students were able to have a better self-understanding, to have more conviction about their own career and to take a more active attitude toward that when they participated in the career group counseling program.
The purpose of this study was to examine the effects of a career group counseling program on the career decision level, career identity and career preparation behavior of career-undecided college students. The subjects in this study were 20 selected students at a university in North Gyeongsang Province. After the information on this study was provided for the students at the college, 23 students who hoped to participate were selected, and 20 students actually participated in a program. Three students gave up without completing the program. When they were asked to evaluate themselves by using a self-administered career preparation checklist, their scores were below 75. An experimental group and a control group were randomly organized with 10 students each, and then the experimental group participated in a program in 10 sessions, four and six times a week, 90 minutes each. No action was taken for the control group. To verify the effects of the program, both groups took pretest and posttest in career decision level, career identity and career preparation behavior, and a statistical package SPSS 20.0 was employed to analyze the collected data. The findings of the study were as follows: First, the experimental group that participated in the career group counseling program made better progress in career decision level than the control group that didn't. Second, the experimental group that participated in the career group counseling program showed more improvement in career identity than the control group that didn't. Third, the experimental group that participated in the career group counseling program showed better improvement in career preparation behavior than the control group that didn't. The findings of the study illustrated that the program was effective at boosting the career decision level, career identity and career preparation behavior of the college students who didn't yet decide on their career. These students were able to have a better self-understanding, to have more conviction about their own career and to take a more active attitude toward that when they participated in the career group counseling program.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.