본 연구는 사립유치원 원장의 역할 수행의 어려움과 보람에 대한 심층면담을 분석한 질적 연구이다. 이를 통해 사립유치원 원장의 구체적인 경험 속에서 깨닫게 되는 유치원 운영에 대한 보람과 역할 수행의 어려움을 정리함으로써 원장의 역할 수행 어려움에 대한 양상을 밝혀 원장으로서의 자기성장과 전문성을 지원하기 위한 교육 방안 및 정책 방향 설정을 위한 기초자료를 제공할 수 있을 것으로 기대한다. 이러한 연구 목적을 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 사립유치원장의 역할 수행에서 갖는 어려움은 무엇인가?
연...
본 연구는 사립유치원 원장의 역할 수행의 어려움과 보람에 대한 심층면담을 분석한 질적 연구이다. 이를 통해 사립유치원 원장의 구체적인 경험 속에서 깨닫게 되는 유치원 운영에 대한 보람과 역할 수행의 어려움을 정리함으로써 원장의 역할 수행 어려움에 대한 양상을 밝혀 원장으로서의 자기성장과 전문성을 지원하기 위한 교육 방안 및 정책 방향 설정을 위한 기초자료를 제공할 수 있을 것으로 기대한다. 이러한 연구 목적을 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 사립유치원장의 역할 수행에서 갖는 어려움은 무엇인가?
연구문제 2. 사립유치원장의 역할 수행에서 얻는 보람은 무엇인가?
이를 위하여 연구자는 2014년 3월 17일부터 7월 14일까지 경기도 성남시 소재의 사립유치원 원장 중 연구자의 연구 특성을 고려하여 4명을 대상으로 사립유치원 원장의 역할수행의 어려움과 보람에 대한 심층면담을 진행하였다.
심층면담의 결과 및 분석의 주요한 내용을 연구문제에 따라 요약하며 다음과 같다.
첫째, 사립유치원장의 역할 수행에서 갖는 어려움을 살펴본 결과, 교육과정운영의 어려움과 인적관리의 어려움, 상부기관 관계의 어려움으로 나누어 볼 수 있었다. 먼저 교육과정운영의 어려움은‘교육계획에 있어서의 어려움과 개정 교육과정에 대한 교사 전문성 부족’으로 나타났고, 인적관리의 어려움은‘교사관리, 직원관리, 학부모관리’로 나타났으며, 마지막으로 상부기관 관계의 어려움은‘환경관리의 어려움, 공문관리의 어려움, 회계관리의 어려움, 유치원 평가’로 나타났다.
둘째, 사립유치원장의 역할 수행에서 얻는 보람을 살펴 본 연구 결과, 연구 참여자들은‘유아와의 관계에서의 기쁨, 학부모의 관계에서의 감사, 교사와의 관계에서의 만족, 교육자로서 느끼는 자긍심’등으로 인해 보람을 갖는 것으로 나타났다.
본 연구를 통해 사립유치원의 특성으로 인한 운영과정의 어려움과 원장의 구체적인 경험을 통한 역할 수행의 어려움을 알 수 있게 되었다. 이러한 결과는 사립유치원장의 전문성을 지원하기 위한 교육 방안 및 정책 방향 설정을 위한 기초자료를 제공할 것이다.
본 연구는 사립유치원 원장의 역할 수행의 어려움과 보람에 대한 심층면담을 분석한 질적 연구이다. 이를 통해 사립유치원 원장의 구체적인 경험 속에서 깨닫게 되는 유치원 운영에 대한 보람과 역할 수행의 어려움을 정리함으로써 원장의 역할 수행 어려움에 대한 양상을 밝혀 원장으로서의 자기성장과 전문성을 지원하기 위한 교육 방안 및 정책 방향 설정을 위한 기초자료를 제공할 수 있을 것으로 기대한다. 이러한 연구 목적을 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 사립유치원장의 역할 수행에서 갖는 어려움은 무엇인가?
연구문제 2. 사립유치원장의 역할 수행에서 얻는 보람은 무엇인가?
이를 위하여 연구자는 2014년 3월 17일부터 7월 14일까지 경기도 성남시 소재의 사립유치원 원장 중 연구자의 연구 특성을 고려하여 4명을 대상으로 사립유치원 원장의 역할수행의 어려움과 보람에 대한 심층면담을 진행하였다.
심층면담의 결과 및 분석의 주요한 내용을 연구문제에 따라 요약하며 다음과 같다.
첫째, 사립유치원장의 역할 수행에서 갖는 어려움을 살펴본 결과, 교육과정운영의 어려움과 인적관리의 어려움, 상부기관 관계의 어려움으로 나누어 볼 수 있었다. 먼저 교육과정운영의 어려움은‘교육계획에 있어서의 어려움과 개정 교육과정에 대한 교사 전문성 부족’으로 나타났고, 인적관리의 어려움은‘교사관리, 직원관리, 학부모관리’로 나타났으며, 마지막으로 상부기관 관계의 어려움은‘환경관리의 어려움, 공문관리의 어려움, 회계관리의 어려움, 유치원 평가’로 나타났다.
둘째, 사립유치원장의 역할 수행에서 얻는 보람을 살펴 본 연구 결과, 연구 참여자들은‘유아와의 관계에서의 기쁨, 학부모의 관계에서의 감사, 교사와의 관계에서의 만족, 교육자로서 느끼는 자긍심’등으로 인해 보람을 갖는 것으로 나타났다.
본 연구를 통해 사립유치원의 특성으로 인한 운영과정의 어려움과 원장의 구체적인 경험을 통한 역할 수행의 어려움을 알 수 있게 되었다. 이러한 결과는 사립유치원장의 전문성을 지원하기 위한 교육 방안 및 정책 방향 설정을 위한 기초자료를 제공할 것이다.
This study is qualitative study which analyzes the in-depth interview on the difficulty & worth in performing the role of head of private kindergarten. As the aspect of difficulty in performing the role of head is clarified by arranging the worth and role in operating kindergarten realized in the sp...
This study is qualitative study which analyzes the in-depth interview on the difficulty & worth in performing the role of head of private kindergarten. As the aspect of difficulty in performing the role of head is clarified by arranging the worth and role in operating kindergarten realized in the specific experience of head of private kindergarten, this study is expected to provide basic data for setting up educational program and policy direction to support self-growth and expertise of head. The issues set up for such objective of study are as follows.
Issue of study 1. What is the difficulty borne in performing the role of head of private kindergarten?
Issue of study 2. What is the worth by performing the role of head of private kindergarten?
To this end, the researcher carried on in-depth interview with 4 heads of private kindergarten located in Sungnam-si Gyeonggi-do on the difficulty and worth in performing the role of head of private kindergarten in consideration of the property of this study from March 17 to July 14, 2014.
The main details of result and analysis of in-depth interview are summarized for each issue of study as follows.
First, checking the difficulty in performing the role of head of private kindergarten, it could be divided into difficulty in operating curriculum, difficulty in personnel management and difficulty in the relation with superior institution. To begin with, the difficulty in operating curriculum appears as difficulty in educational plan and lack of teacher's expertise in the amended curriculum, the difficulty in personnel management appears as‘management of teachers, management of staff, management of parents.’ Finally, difficulty in the relation with superior institution appears as 'difficulty in management of environment, difficulty in management of official document, difficulty in management of accounting and evaluation of kindergarten.’
Second, checking the worth in performing the role of head of private kindergarten, it is found that the participants of study acquire worth due to pleasure from relation with infant, gratitude from relation with parent, satisfaction from relation with teachers and pride of educator.
This study shows the difficulty in the operation due to property of private kindergarten and difficulty in the performance of role through specific experience of head. Such result will provide basic data for educational program to support expertise of head of private kindergarten & establishment of policy direction.
This study is qualitative study which analyzes the in-depth interview on the difficulty & worth in performing the role of head of private kindergarten. As the aspect of difficulty in performing the role of head is clarified by arranging the worth and role in operating kindergarten realized in the specific experience of head of private kindergarten, this study is expected to provide basic data for setting up educational program and policy direction to support self-growth and expertise of head. The issues set up for such objective of study are as follows.
Issue of study 1. What is the difficulty borne in performing the role of head of private kindergarten?
Issue of study 2. What is the worth by performing the role of head of private kindergarten?
To this end, the researcher carried on in-depth interview with 4 heads of private kindergarten located in Sungnam-si Gyeonggi-do on the difficulty and worth in performing the role of head of private kindergarten in consideration of the property of this study from March 17 to July 14, 2014.
The main details of result and analysis of in-depth interview are summarized for each issue of study as follows.
First, checking the difficulty in performing the role of head of private kindergarten, it could be divided into difficulty in operating curriculum, difficulty in personnel management and difficulty in the relation with superior institution. To begin with, the difficulty in operating curriculum appears as difficulty in educational plan and lack of teacher's expertise in the amended curriculum, the difficulty in personnel management appears as‘management of teachers, management of staff, management of parents.’ Finally, difficulty in the relation with superior institution appears as 'difficulty in management of environment, difficulty in management of official document, difficulty in management of accounting and evaluation of kindergarten.’
Second, checking the worth in performing the role of head of private kindergarten, it is found that the participants of study acquire worth due to pleasure from relation with infant, gratitude from relation with parent, satisfaction from relation with teachers and pride of educator.
This study shows the difficulty in the operation due to property of private kindergarten and difficulty in the performance of role through specific experience of head. Such result will provide basic data for educational program to support expertise of head of private kindergarten & establishment of policy direction.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.