숲 유치원의 숲 체험활동이 유아의 셀프 리더십에 미치는 영향
본 연구는 숲 유치원에서의 숲 체험 활동이 유아의 셀프 리더십에 미치는 영향을 알아보고 현장에 적용하는데 그 목적이 있다. 이와 같은 목적을 위해 본 연구에서 설정한 구체적인 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 숲 유치원의 숲 체험활동이 유아의 셀프 리더십에 미치는 영향은 어 떠한가?
연구문제 2. 숲 유치원의 숲 체험활동이 유아의 셀프 리더십의 하위요인에 미치는 영향은 어떠한가?
2-1. 숲 유치원의 숲 체험활동이 유아의 셀프 리더십의 하위요인인 ...
숲 유치원의 숲 체험활동이 유아의 셀프 리더십에 미치는 영향
본 연구는 숲 유치원에서의 숲 체험 활동이 유아의 셀프 리더십에 미치는 영향을 알아보고 현장에 적용하는데 그 목적이 있다. 이와 같은 목적을 위해 본 연구에서 설정한 구체적인 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 숲 유치원의 숲 체험활동이 유아의 셀프 리더십에 미치는 영향은 어 떠한가?
연구문제 2. 숲 유치원의 숲 체험활동이 유아의 셀프 리더십의 하위요인에 미치는 영향은 어떠한가?
2-1. 숲 유치원의 숲 체험활동이 유아의 셀프 리더십의 하위요인인 자기관리에 미치는 영향은 어떠한가?
2-2. 숲 유치원의 숲 체험활동이 유아의 셀프 리더십의 하위요인인 자연적 보상에 미치는 영향은 어떠한가?
2-3. 숲 유치원의 숲 체험활동이 유아의 셀프 리더십의 하위요인인 건설적 사고에 미치는 영향은 어떠한가?
본 연구에서는 숲 유치원의 숲 체험 활동이 유아의 셀프리더십에 미치는 영향을 알아보기 위해서 서울시 도봉구에 위치한 S 어린이집의 만4,5세 유아 20명을 실험집단으로 하고 도봉구 D 어린이집의 만 4,5세 20명을 통제집단으로 선정하였다. 본 연구에서는 유아의 셀프 리더십을 측정하기 위하여 이명숙(2006)이 부모를 대상으로 개발한 유아 셀프 리더십 척도(Scale of children self-leadership)를 김유경(2011)이 유아 교사용으로 변환한 도구를 사용하였다. 연구절차는 사전검사 후, 2014년 9월 25일부터 2014년 11월 5일까지 8주간 주 2회 총 16회의 실험처치를 거쳐 사후검사 순으로 진행되었다. 수집된 검사자료는 SPSS 18.0 통계 프로그램을 이용하여 분석하였다. 먼저 숲 체험 활동 실시 전 실험집단과 통제집단의 사전 셀프 리더십 수준이 동질한 집단으로 구성되었는지를 알아보기 위해 독립표본 t 검정(independent t test)을 실시하였다. 다음으로 숲 유치원의 숲 체험 활동이 유아의 셀프 리더십에 미치는 영향을 살펴보기 위하여 사전 검사 결과를 공변인으로 통제하여 공변량 분석(ANCOVA)을 실시하였으며, 유의수준 α=.05에서 유의성을 검증하였다.
본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 숲 유치원의 숲 체험 활동이 유아 셀프 리더십에 유의미한 차이를 보여 긍정적인 영향을 미치는 것을 알 수 있다.
둘째, 숲 유치원의 숲 체험 활동이 유아의 셀프 리더십 하위요인인 자기관리에 유의미한 차이를 보여 긍정적인 영향을 미치는 것을 알 수 있다.
셋째, 숲 유치원의 숲 체험활동이 유아의 셀프 리더십 하위요인인 자연적 보상에 유의미한 차이를 보여 긍정적인 영향을 미치는 것을 알 수 있다.
넷째, 숲 유치원의 숲 체험활동이 유아의 셀프 리더십 하위요인인 건설적 사고에 유의미한 차이를 보여 긍정적인 영향을 미치는 것을 알 수 있다.
숲 유치원에서의 숲 체험활동이 유아의 셀프 리더십에 미치는 영향을 알아본 결과 숲 체험 활동을 실시한 실험집단이 숲 체험 활동을 하지 않은 통제 집단보다 높은 평균 점수를 나타냈으며 그 점수의 차이는 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 이와 같은 결과를 종합해 볼 때 숲 유치원의 숲 체험 활동은 유아 스스로 오감을 통해 탐색하고 관찰하며 흥미를 가지고 목표를 성취해 나가는 과정에서 학습본능을 깨우고 공동체를 구성하여 환경과 상호작용 하면서 자신과 주변을 이끌고, 환경을 통제하며 상황에 대해 스스로 조절하여 자기 자신 및 집단에 영향력을 주는 셀프 리더십에 영향을 주는 것으로 나타났다. 따라서 숲 유치원의 숲 체험 활동은 유아의 셀프 리더십에 긍정적인 영향을 미치는 것을 알 수 있다.
숲 유치원의 숲 체험활동이 유아의 셀프 리더십에 미치는 영향
본 연구는 숲 유치원에서의 숲 체험 활동이 유아의 셀프 리더십에 미치는 영향을 알아보고 현장에 적용하는데 그 목적이 있다. 이와 같은 목적을 위해 본 연구에서 설정한 구체적인 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 숲 유치원의 숲 체험활동이 유아의 셀프 리더십에 미치는 영향은 어 떠한가?
연구문제 2. 숲 유치원의 숲 체험활동이 유아의 셀프 리더십의 하위요인에 미치는 영향은 어떠한가?
2-1. 숲 유치원의 숲 체험활동이 유아의 셀프 리더십의 하위요인인 자기관리에 미치는 영향은 어떠한가?
2-2. 숲 유치원의 숲 체험활동이 유아의 셀프 리더십의 하위요인인 자연적 보상에 미치는 영향은 어떠한가?
2-3. 숲 유치원의 숲 체험활동이 유아의 셀프 리더십의 하위요인인 건설적 사고에 미치는 영향은 어떠한가?
본 연구에서는 숲 유치원의 숲 체험 활동이 유아의 셀프리더십에 미치는 영향을 알아보기 위해서 서울시 도봉구에 위치한 S 어린이집의 만4,5세 유아 20명을 실험집단으로 하고 도봉구 D 어린이집의 만 4,5세 20명을 통제집단으로 선정하였다. 본 연구에서는 유아의 셀프 리더십을 측정하기 위하여 이명숙(2006)이 부모를 대상으로 개발한 유아 셀프 리더십 척도(Scale of children self-leadership)를 김유경(2011)이 유아 교사용으로 변환한 도구를 사용하였다. 연구절차는 사전검사 후, 2014년 9월 25일부터 2014년 11월 5일까지 8주간 주 2회 총 16회의 실험처치를 거쳐 사후검사 순으로 진행되었다. 수집된 검사자료는 SPSS 18.0 통계 프로그램을 이용하여 분석하였다. 먼저 숲 체험 활동 실시 전 실험집단과 통제집단의 사전 셀프 리더십 수준이 동질한 집단으로 구성되었는지를 알아보기 위해 독립표본 t 검정(independent t test)을 실시하였다. 다음으로 숲 유치원의 숲 체험 활동이 유아의 셀프 리더십에 미치는 영향을 살펴보기 위하여 사전 검사 결과를 공변인으로 통제하여 공변량 분석(ANCOVA)을 실시하였으며, 유의수준 α=.05에서 유의성을 검증하였다.
본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 숲 유치원의 숲 체험 활동이 유아 셀프 리더십에 유의미한 차이를 보여 긍정적인 영향을 미치는 것을 알 수 있다.
둘째, 숲 유치원의 숲 체험 활동이 유아의 셀프 리더십 하위요인인 자기관리에 유의미한 차이를 보여 긍정적인 영향을 미치는 것을 알 수 있다.
셋째, 숲 유치원의 숲 체험활동이 유아의 셀프 리더십 하위요인인 자연적 보상에 유의미한 차이를 보여 긍정적인 영향을 미치는 것을 알 수 있다.
넷째, 숲 유치원의 숲 체험활동이 유아의 셀프 리더십 하위요인인 건설적 사고에 유의미한 차이를 보여 긍정적인 영향을 미치는 것을 알 수 있다.
숲 유치원에서의 숲 체험활동이 유아의 셀프 리더십에 미치는 영향을 알아본 결과 숲 체험 활동을 실시한 실험집단이 숲 체험 활동을 하지 않은 통제 집단보다 높은 평균 점수를 나타냈으며 그 점수의 차이는 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 이와 같은 결과를 종합해 볼 때 숲 유치원의 숲 체험 활동은 유아 스스로 오감을 통해 탐색하고 관찰하며 흥미를 가지고 목표를 성취해 나가는 과정에서 학습본능을 깨우고 공동체를 구성하여 환경과 상호작용 하면서 자신과 주변을 이끌고, 환경을 통제하며 상황에 대해 스스로 조절하여 자기 자신 및 집단에 영향력을 주는 셀프 리더십에 영향을 주는 것으로 나타났다. 따라서 숲 유치원의 숲 체험 활동은 유아의 셀프 리더십에 긍정적인 영향을 미치는 것을 알 수 있다.
The Effect of Forest-kindergarten's Forests Activities on the Self-leadership of Infant
The purpose of this study is to examine the effects of forest experience activity in a forest kindergarten on children’s self-leadership and apply it to the actual field of education. To attain the goal, the a...
The Effect of Forest-kindergarten's Forests Activities on the Self-leadership of Infant
The purpose of this study is to examine the effects of forest experience activity in a forest kindergarten on children’s self-leadership and apply it to the actual field of education. To attain the goal, the author formulated detailed study questions as below:
Study question 1. How does forest experience activity provided in a forest kindergarten influence children’s self-leadership?
Study question 2. How does forest experience activity provided in a forest kindergarten influence the subfactors of children’s self-leadership?
2-1. How does forest experience activity provided in a forest kindergarten influence children’s self-administration, one of the subfactors of self-leadership?
2-2. How does forest experience activity provided in a forest kindergarten influence children’s natural reward, one of the subfactors of self-leadership?
2-3. How does forest experience activity provided in a forest kindergarten influence children’s constructive thinking, one of the subfactors of self-leadership?
To examine the effects of forest experience activity provided in a forest kindergarten on children’s self-leadership, the researcher selected 20 four- and five-year-old children attending S Daycare Center located in Dobong-gu, Seoul as an experimental group and another 20 four- and five-year-old children attending D Daycare Center in Dobong-gu as a control group. To measure children’s self-leadership, the study employed the tool for early childhood teachers designed by Kim Yu-kyoung (2011) by modifying the Scale of Children’s Self-leadership developed by Lee Myung-suk (2006) for parents. The study procedure was to conduct the pre-test, provide the experimental treatment for 8 weeks from September 25th till November 5th, 2014 with total 16 sessions, twice a week, and then perform the post-test. Collected data went through analysis with SPSS 18.0. First of all, to see if the experimental group and the control group were homogenous in terms of their self-leadership before doing the forest experience activity, the independent t-test was conducted. Next, to examine the effects of forest experience activity provided in a forest kindergarten on children’s self-leadership, ANCOVA was done as the results of the pre-test were controlled as covariates, and its significance was verified at the significant level of α=.05.
The findings of this study can be summed up as below:
First, forest experience activity provided in a forest kindergarten brought significant difference on children’s self-leadership, so its positive effects were verified.
Second, forest experience activity provided in a forest kindergarten brought significant difference on children’s self-administration, one of the subfactors of self-leadership, so its positive effects were verified.
Third, forest experience activity provided in a forest kindergarten brought significant difference on children’s natural reward, one of the subfactors of self-leadership, so its positive effects were verified.
Fourth, forest experience activity provided in a forest kindergarten brought significant difference on children’s constructive thinking, one of the subfactors of self-leadership, so its positive effects were verified.
According to the results of examining the effects of forest experience activity provided in a forest kindergarten on children’s self-leadership, the experimental group that had done the forest experience activity gained a higher average score than the control group that had not done it, and their scores showed statistically significant difference. To sum up the above results, forest experience activity provided in a forest kindergarten can arouse children’s learning instinct and help them interact with the environment in a community, lead themselves and the people around, control the environment, regulate themselves for the situation they are in, and exert influence to themselves and the group in the process that they explore and observe the excellent educational space it creates with their five senses and attain their goals having keen interest. Therefore, forest experience activity provided in a forest kindergarten gives positive effects on children’s self-leadership.
The Effect of Forest-kindergarten's Forests Activities on the Self-leadership of Infant
The purpose of this study is to examine the effects of forest experience activity in a forest kindergarten on children’s self-leadership and apply it to the actual field of education. To attain the goal, the author formulated detailed study questions as below:
Study question 1. How does forest experience activity provided in a forest kindergarten influence children’s self-leadership?
Study question 2. How does forest experience activity provided in a forest kindergarten influence the subfactors of children’s self-leadership?
2-1. How does forest experience activity provided in a forest kindergarten influence children’s self-administration, one of the subfactors of self-leadership?
2-2. How does forest experience activity provided in a forest kindergarten influence children’s natural reward, one of the subfactors of self-leadership?
2-3. How does forest experience activity provided in a forest kindergarten influence children’s constructive thinking, one of the subfactors of self-leadership?
To examine the effects of forest experience activity provided in a forest kindergarten on children’s self-leadership, the researcher selected 20 four- and five-year-old children attending S Daycare Center located in Dobong-gu, Seoul as an experimental group and another 20 four- and five-year-old children attending D Daycare Center in Dobong-gu as a control group. To measure children’s self-leadership, the study employed the tool for early childhood teachers designed by Kim Yu-kyoung (2011) by modifying the Scale of Children’s Self-leadership developed by Lee Myung-suk (2006) for parents. The study procedure was to conduct the pre-test, provide the experimental treatment for 8 weeks from September 25th till November 5th, 2014 with total 16 sessions, twice a week, and then perform the post-test. Collected data went through analysis with SPSS 18.0. First of all, to see if the experimental group and the control group were homogenous in terms of their self-leadership before doing the forest experience activity, the independent t-test was conducted. Next, to examine the effects of forest experience activity provided in a forest kindergarten on children’s self-leadership, ANCOVA was done as the results of the pre-test were controlled as covariates, and its significance was verified at the significant level of α=.05.
The findings of this study can be summed up as below:
First, forest experience activity provided in a forest kindergarten brought significant difference on children’s self-leadership, so its positive effects were verified.
Second, forest experience activity provided in a forest kindergarten brought significant difference on children’s self-administration, one of the subfactors of self-leadership, so its positive effects were verified.
Third, forest experience activity provided in a forest kindergarten brought significant difference on children’s natural reward, one of the subfactors of self-leadership, so its positive effects were verified.
Fourth, forest experience activity provided in a forest kindergarten brought significant difference on children’s constructive thinking, one of the subfactors of self-leadership, so its positive effects were verified.
According to the results of examining the effects of forest experience activity provided in a forest kindergarten on children’s self-leadership, the experimental group that had done the forest experience activity gained a higher average score than the control group that had not done it, and their scores showed statistically significant difference. To sum up the above results, forest experience activity provided in a forest kindergarten can arouse children’s learning instinct and help them interact with the environment in a community, lead themselves and the people around, control the environment, regulate themselves for the situation they are in, and exert influence to themselves and the group in the process that they explore and observe the excellent educational space it creates with their five senses and attain their goals having keen interest. Therefore, forest experience activity provided in a forest kindergarten gives positive effects on children’s self-leadership.
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