우리나라의 고속도로사업은 장기적이고 대규모인 사업으로 다년간 수행되고 있으며 사업비용은 매년 평가하여 할당하는 장기계속계약 형식으로 진행된다. 장기계속계약 방식은 총 예산을 확보할 필요가 없기 때문에 정부 입장에서는 유연하게 사업비를 할당 할 수 있는 장점이 있다. 그러나 투입기준이 현실적으로 맞지 않고, 일률적으로 사업비가 배정되어 원활한 공사진행에 어려움이 있다. 이러한 문제는 최근들어 건설분야의 예산 확보가 어려워짐으로 인해 더욱 심해 지고 있다.
2014년 100개 공구가 넘는 고속도로사업이 진행되고 있으며 해당 공구들마다 매년 적정한 공사비를 책정하기 위한 체계적인 공사비 책정방법이 필요하다.
본 연구는 매년 고속도로 사업이 원활하게 진행될 수 있는 연간 최적공사비를 산정하고 예산 배분전략을 제시하는 것이다. 이를 위해 고속도로 사업을 ...
우리나라의 고속도로사업은 장기적이고 대규모인 사업으로 다년간 수행되고 있으며 사업비용은 매년 평가하여 할당하는 장기계속계약 형식으로 진행된다. 장기계속계약 방식은 총 예산을 확보할 필요가 없기 때문에 정부 입장에서는 유연하게 사업비를 할당 할 수 있는 장점이 있다. 그러나 투입기준이 현실적으로 맞지 않고, 일률적으로 사업비가 배정되어 원활한 공사진행에 어려움이 있다. 이러한 문제는 최근들어 건설분야의 예산 확보가 어려워짐으로 인해 더욱 심해 지고 있다.
2014년 100개 공구가 넘는 고속도로사업이 진행되고 있으며 해당 공구들마다 매년 적정한 공사비를 책정하기 위한 체계적인 공사비 책정방법이 필요하다.
본 연구는 매년 고속도로 사업이 원활하게 진행될 수 있는 연간 최적공사비를 산정하고 예산 배분전략을 제시하는 것이다. 이를 위해 고속도로 사업을 토공, 배수공, 교량공 등 6가지 대공종으로 분류하고, 4~8년차까지 프로젝트 기간별로 연간 최적공사비를 산정하였다. 각 연차별 계획공정율 등에 대한 자료는 각 공종별 실제 실무를 담당하고 있는 시공 전문가(24명)와 한국도로공사의 워크샵을 통해 기준을 산정하였다.
또한 2014년 현재 진행되고 있는 110개 공구에 대하여 k-means clustering 기법을 적용하여 공종별 구성비율이 비슷한 항목끼리 구분하였다. 각 그룹별로 연간 최적공사비가 어떻게 달라지는지를 확인하였고, 공사 초기에 연간 최적공사비 변동이 심하다는 것을 알 수 있다. 이러한 결과를 토대로 각 현장의 특성에 맞게 연간 공사비 배분전략을 제시함으로써 각 현장이 원활하게 공사를 진행할 수 있는 현실적인 기준을 제시하였다.
우리나라의 고속도로사업은 장기적이고 대규모인 사업으로 다년간 수행되고 있으며 사업비용은 매년 평가하여 할당하는 장기계속계약 형식으로 진행된다. 장기계속계약 방식은 총 예산을 확보할 필요가 없기 때문에 정부 입장에서는 유연하게 사업비를 할당 할 수 있는 장점이 있다. 그러나 투입기준이 현실적으로 맞지 않고, 일률적으로 사업비가 배정되어 원활한 공사진행에 어려움이 있다. 이러한 문제는 최근들어 건설분야의 예산 확보가 어려워짐으로 인해 더욱 심해 지고 있다.
2014년 100개 공구가 넘는 고속도로사업이 진행되고 있으며 해당 공구들마다 매년 적정한 공사비를 책정하기 위한 체계적인 공사비 책정방법이 필요하다.
본 연구는 매년 고속도로 사업이 원활하게 진행될 수 있는 연간 최적공사비를 산정하고 예산 배분전략을 제시하는 것이다. 이를 위해 고속도로 사업을 토공, 배수공, 교량공 등 6가지 대공종으로 분류하고, 4~8년차까지 프로젝트 기간별로 연간 최적공사비를 산정하였다. 각 연차별 계획공정율 등에 대한 자료는 각 공종별 실제 실무를 담당하고 있는 시공 전문가(24명)와 한국도로공사의 워크샵을 통해 기준을 산정하였다.
또한 2014년 현재 진행되고 있는 110개 공구에 대하여 k-means clustering 기법을 적용하여 공종별 구성비율이 비슷한 항목끼리 구분하였다. 각 그룹별로 연간 최적공사비가 어떻게 달라지는지를 확인하였고, 공사 초기에 연간 최적공사비 변동이 심하다는 것을 알 수 있다. 이러한 결과를 토대로 각 현장의 특성에 맞게 연간 공사비 배분전략을 제시함으로써 각 현장이 원활하게 공사를 진행할 수 있는 현실적인 기준을 제시하였다.
Korean highway project is established for long-term in a large scale for years. Its business expenses are evaluated yearly and operated in the term of allocated continuous long-term contract. The method of continuous long-term contract has an advantage in flexible allocation of business expenses in ...
Korean highway project is established for long-term in a large scale for years. Its business expenses are evaluated yearly and operated in the term of allocated continuous long-term contract. The method of continuous long-term contract has an advantage in flexible allocation of business expenses in government as there is no requirement in receiving of total budget.
In 2014, there are more than 100 areas of highway business in progress and for every year, each zone require a systematic construction cost estimating method to set the appropriate construction expenses.
This study is to propose budget allocation strategy and to calculate optimum cost of construction for favorable progress of highway business yearly.
To achieve this purpose of this study, yearly optimum construction cost was calculated for 4-8years of project periods and highway business was classified in six categories of work such as earthwork, drainage work, bridge work.
The standard data of each rate of plan categories of work were calculated by twenty four professions take charge of practical work and by the Korea Expressway Corporation workshop.
Also in 2014, the 'k-means clustering' method has been applied to 110 ongoing areas , categorizing them by similar distribution ratio of activities.
For each group, the changes in optimum annual costs of production has been identified, and it has been concluded that there is great fluctuation in the optimum annual costs of production during the earlier stages of construction.
Based on these results, a strategy for distribution of annual construction costs have been given. By considering the varying characteristics of each work site, a measurable and realistic standard has been provided in order to achieve a smooth construction process.
Korean highway project is established for long-term in a large scale for years. Its business expenses are evaluated yearly and operated in the term of allocated continuous long-term contract. The method of continuous long-term contract has an advantage in flexible allocation of business expenses in government as there is no requirement in receiving of total budget.
In 2014, there are more than 100 areas of highway business in progress and for every year, each zone require a systematic construction cost estimating method to set the appropriate construction expenses.
This study is to propose budget allocation strategy and to calculate optimum cost of construction for favorable progress of highway business yearly.
To achieve this purpose of this study, yearly optimum construction cost was calculated for 4-8years of project periods and highway business was classified in six categories of work such as earthwork, drainage work, bridge work.
The standard data of each rate of plan categories of work were calculated by twenty four professions take charge of practical work and by the Korea Expressway Corporation workshop.
Also in 2014, the 'k-means clustering' method has been applied to 110 ongoing areas , categorizing them by similar distribution ratio of activities.
For each group, the changes in optimum annual costs of production has been identified, and it has been concluded that there is great fluctuation in the optimum annual costs of production during the earlier stages of construction.
Based on these results, a strategy for distribution of annual construction costs have been given. By considering the varying characteristics of each work site, a measurable and realistic standard has been provided in order to achieve a smooth construction process.
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