가정과 연계한 인성교육이 유아의 기본생활습관, 도덕적 판단력 및 정서지능에 미치는 영향 The Effect of Personality Education related with Home on Young Children's Basic Daily Living Habits, Moral Judgements and Emotional Intelligence원문보기
본 연구는 유아의 바람직한 인성적 덕목에 대해 학부모들의 요구와 협력을 바탕으로 가정과 연계한 인성교육이 유아의 기본생활습관, 도덕적 판단력 및 정서지능에 어떤 영향을 미치는지를 알아보는데 연구의 목적을 두었다. 본 연구의 목적을 달성하고자 설정한 연구문제는 다음과 같다.
1. 가정과 연계한 인성교육이 유아의 기본생활습관에 미치는 영향은 어떠 한가?
2. 가정과 연계한 인성교육이 유아의 도덕적 판단력에 미치는 영향은 어 떠한가?
3. 가정과 연계한 인성교육이 유아의 정서지능에 미치는 영향은 어떠한 가?
본 연구대상은 전라북도 G시에 소재한 B, G어린이집에 다니는 5세 유아들로 총 2학급의 원아 40명이다. 두 어린이집 중 B어린이집은 실험집단으로, G어린이집은 통제집단으로 임의 배정하여 연구자가 고안한 가정과 연계한 인성교육활동을 실행하였다.
연구도구로는 유아의 기본생활습관을 측정하기 위한 검사 도구는 국립교육평가원(1995)이 개발ㆍ제작한 교사용 평정척도로 가장 기본 항목인 청결, 질서, 예절, 절제의 하위요소 중에서 각각의 요소에 대해 유사한 문항은 제외하고 10문항씩 발췌하여 전체 40문항으로 구성하여 사용한 김용주(2005)의 연구도구를 사용하였다. 유아의 도덕적 판단력은 Nucci와 Turiel(1978), Smetana(1981), Song, Smetana와 Kim(1987), Fowler(1994) 등의 연구를 바탕으로 최보가와 송미화(1997)가 제작한 것을 사용하였다. 정서지능 Salovey와 Mayer(1997)가 제시한 정서지능의 4요인 모델(four ...
본 연구는 유아의 바람직한 인성적 덕목에 대해 학부모들의 요구와 협력을 바탕으로 가정과 연계한 인성교육이 유아의 기본생활습관, 도덕적 판단력 및 정서지능에 어떤 영향을 미치는지를 알아보는데 연구의 목적을 두었다. 본 연구의 목적을 달성하고자 설정한 연구문제는 다음과 같다.
1. 가정과 연계한 인성교육이 유아의 기본생활습관에 미치는 영향은 어떠 한가?
2. 가정과 연계한 인성교육이 유아의 도덕적 판단력에 미치는 영향은 어 떠한가?
3. 가정과 연계한 인성교육이 유아의 정서지능에 미치는 영향은 어떠한 가?
본 연구대상은 전라북도 G시에 소재한 B, G어린이집에 다니는 5세 유아들로 총 2학급의 원아 40명이다. 두 어린이집 중 B어린이집은 실험집단으로, G어린이집은 통제집단으로 임의 배정하여 연구자가 고안한 가정과 연계한 인성교육활동을 실행하였다.
연구도구로는 유아의 기본생활습관을 측정하기 위한 검사 도구는 국립교육평가원(1995)이 개발ㆍ제작한 교사용 평정척도로 가장 기본 항목인 청결, 질서, 예절, 절제의 하위요소 중에서 각각의 요소에 대해 유사한 문항은 제외하고 10문항씩 발췌하여 전체 40문항으로 구성하여 사용한 김용주(2005)의 연구도구를 사용하였다. 유아의 도덕적 판단력은 Nucci와 Turiel(1978), Smetana(1981), Song, Smetana와 Kim(1987), Fowler(1994) 등의 연구를 바탕으로 최보가와 송미화(1997)가 제작한 것을 사용하였다. 정서지능 Salovey와 Mayer(1997)가 제시한 정서지능의 4요인 모델(four branchmodel)에 기초하여 유아의 특성에 맞춰 감성지능을 측정할 수 있도록 개발된 이승은과 이영석(2004)의 ‘유아용 정서지능 척도(Emotional Intelligence Test for Children : EITC)’를 사용하였다.
본 연구는 2013년 8월 26일~ 8월 30일까지 1주간 예비연구를 실시하였으며 검사자 훈련, 교사 훈련, 사전 검사, 실험처치, 사후 검사 순으로 2013년 9월 2일~2014년 1월15일 까지 총 20주간 가정과 연계한 인성교육활동을 진행하였다. 본 연구에서 설정한 가정과 연계 활동으로는 자료 공유의 그림책 대여, 정보공유의 바름이 통장, 의사소통의 학부모 저널쓰기, 참여하기 네 가지 항목으로 이루어져 실행 하였으며, 인성교육활동 그림책은 배려, 존중, 협력, 나눔, 질서, 효의 6개의 하위영역요소가 포함된 그림책으로 어린이 도서 연구회에서 발간한 어린이 권장 도서목록, 한우리 독서 문화운동본부 추천도서목록을 기초로 선정하였다. 가정과 연계한 유아인성교육활동은 누리과정주제와 관련하여 유치원 기본과정 내실화를 위한 인성교육 프로그램(2011)을 근거로 연구자가 고안하였다. 시안 작성 후 전문가 2인에게 내용타당도를 검증 받았으며 예비연구를 통해 확정하였다. 또한 유아인성교육활동은 배려, 존중, 협력, 나눔, 질서, 효의 6개의 하위영역 총 11개의 하위활동으로 구성되어 있다. 인성교육활동은 월, 수, 금요일 주당 3회 실시하며 대집단활동 형태로 운영한다. 활동 유형에 있어 언어는 읽기, 쓰기, 말하기, 듣기의 영역으로 그림책 대여 3권 중 1권을 선택하여 그림책에서의 인성요소에 대한 개념과 필요성에 대해 이해하고, 바름이 통장에 기록된 경험을 토대로 유아의 칭찬릴레이와 사전 경험에 대해 이야기 나눈다. 뿐만 아니라 4주에 1회는 부모의 저널쓰기 내용에 대한 반성적인 피드백을 기록한다. 탐구유형은 수와 과학영역을 포함한 형태로 인성 덕목에 관련된 요소를 익히고 실천하며, 문제에 대해 탐색하고 해결책을 찾아보는 활동을 포함한다. 표현영역은 음률, 미술, 신체영역으로 인성덕목을 실천 및 실천 후의 마무리 및 평가 활동으로 사후 활동 등을 포함하여 실시하였다.
가정과 연계한 유아인성교육 활동이 유아의 기본생활습관, 도덕적 판단력, 정서지능에 미치는 영향을 알아보기 위해서 SPSS 18.0프로그램을 이용하여 평균과 SD을 산출하고 사전 점수를 공변인하여 공분산분석(ANCOVA)을 실시하였다. 사전-사후검사 점수의 증가분에 대한 t검증을 실시하였다.
본 연구에서 얻어진 연구 결과는 다음과 같다.
첫째, 가정과 연계한 인성교육은 유아의 기본생활습관 형성에 긍정적인 영향을 미쳤다. 즉 기본생활습관의 하위요인인 청결, 질서, 예절, 절제에 긍정적인 방향으로 향상시켰다.
둘째, 가정과 연계한 인성교육 유아의 도덕적 판단력을 전반적으로 증진시켰다. 즉, 도덕적 판단력의 하위요인인 도덕적 영역과 인습적 영역 모든 요소에 걸쳐 긍정적인 영향을 미친다.
셋째, 가정과 연계한 인성교육이 유아의 정서지능을 전반적으로 증진 시켰다. 특히, 정서지능의 하위영역 중 정서지각의 이야기, 정서의 사고 촉진에 정서의 감각적 표현, 정서 이해의 변화하는 정서, 감정이입 등에 긍정적인 영향을 미침을 알 수 있다.
본 연구는 유아의 바람직한 인성적 덕목에 대해 학부모들의 요구와 협력을 바탕으로 가정과 연계한 인성교육이 유아의 기본생활습관, 도덕적 판단력 및 정서지능에 어떤 영향을 미치는지를 알아보는데 연구의 목적을 두었다. 본 연구의 목적을 달성하고자 설정한 연구문제는 다음과 같다.
1. 가정과 연계한 인성교육이 유아의 기본생활습관에 미치는 영향은 어떠 한가?
2. 가정과 연계한 인성교육이 유아의 도덕적 판단력에 미치는 영향은 어 떠한가?
3. 가정과 연계한 인성교육이 유아의 정서지능에 미치는 영향은 어떠한 가?
본 연구대상은 전라북도 G시에 소재한 B, G어린이집에 다니는 5세 유아들로 총 2학급의 원아 40명이다. 두 어린이집 중 B어린이집은 실험집단으로, G어린이집은 통제집단으로 임의 배정하여 연구자가 고안한 가정과 연계한 인성교육활동을 실행하였다.
연구도구로는 유아의 기본생활습관을 측정하기 위한 검사 도구는 국립교육평가원(1995)이 개발ㆍ제작한 교사용 평정척도로 가장 기본 항목인 청결, 질서, 예절, 절제의 하위요소 중에서 각각의 요소에 대해 유사한 문항은 제외하고 10문항씩 발췌하여 전체 40문항으로 구성하여 사용한 김용주(2005)의 연구도구를 사용하였다. 유아의 도덕적 판단력은 Nucci와 Turiel(1978), Smetana(1981), Song, Smetana와 Kim(1987), Fowler(1994) 등의 연구를 바탕으로 최보가와 송미화(1997)가 제작한 것을 사용하였다. 정서지능 Salovey와 Mayer(1997)가 제시한 정서지능의 4요인 모델(four branch model)에 기초하여 유아의 특성에 맞춰 감성지능을 측정할 수 있도록 개발된 이승은과 이영석(2004)의 ‘유아용 정서지능 척도(Emotional Intelligence Test for Children : EITC)’를 사용하였다.
본 연구는 2013년 8월 26일~ 8월 30일까지 1주간 예비연구를 실시하였으며 검사자 훈련, 교사 훈련, 사전 검사, 실험처치, 사후 검사 순으로 2013년 9월 2일~2014년 1월15일 까지 총 20주간 가정과 연계한 인성교육활동을 진행하였다. 본 연구에서 설정한 가정과 연계 활동으로는 자료 공유의 그림책 대여, 정보공유의 바름이 통장, 의사소통의 학부모 저널쓰기, 참여하기 네 가지 항목으로 이루어져 실행 하였으며, 인성교육활동 그림책은 배려, 존중, 협력, 나눔, 질서, 효의 6개의 하위영역요소가 포함된 그림책으로 어린이 도서 연구회에서 발간한 어린이 권장 도서목록, 한우리 독서 문화운동본부 추천도서목록을 기초로 선정하였다. 가정과 연계한 유아인성교육활동은 누리과정주제와 관련하여 유치원 기본과정 내실화를 위한 인성교육 프로그램(2011)을 근거로 연구자가 고안하였다. 시안 작성 후 전문가 2인에게 내용타당도를 검증 받았으며 예비연구를 통해 확정하였다. 또한 유아인성교육활동은 배려, 존중, 협력, 나눔, 질서, 효의 6개의 하위영역 총 11개의 하위활동으로 구성되어 있다. 인성교육활동은 월, 수, 금요일 주당 3회 실시하며 대집단활동 형태로 운영한다. 활동 유형에 있어 언어는 읽기, 쓰기, 말하기, 듣기의 영역으로 그림책 대여 3권 중 1권을 선택하여 그림책에서의 인성요소에 대한 개념과 필요성에 대해 이해하고, 바름이 통장에 기록된 경험을 토대로 유아의 칭찬릴레이와 사전 경험에 대해 이야기 나눈다. 뿐만 아니라 4주에 1회는 부모의 저널쓰기 내용에 대한 반성적인 피드백을 기록한다. 탐구유형은 수와 과학영역을 포함한 형태로 인성 덕목에 관련된 요소를 익히고 실천하며, 문제에 대해 탐색하고 해결책을 찾아보는 활동을 포함한다. 표현영역은 음률, 미술, 신체영역으로 인성덕목을 실천 및 실천 후의 마무리 및 평가 활동으로 사후 활동 등을 포함하여 실시하였다.
가정과 연계한 유아인성교육 활동이 유아의 기본생활습관, 도덕적 판단력, 정서지능에 미치는 영향을 알아보기 위해서 SPSS 18.0프로그램을 이용하여 평균과 SD을 산출하고 사전 점수를 공변인하여 공분산분석(ANCOVA)을 실시하였다. 사전-사후검사 점수의 증가분에 대한 t검증을 실시하였다.
본 연구에서 얻어진 연구 결과는 다음과 같다.
첫째, 가정과 연계한 인성교육은 유아의 기본생활습관 형성에 긍정적인 영향을 미쳤다. 즉 기본생활습관의 하위요인인 청결, 질서, 예절, 절제에 긍정적인 방향으로 향상시켰다.
둘째, 가정과 연계한 인성교육 유아의 도덕적 판단력을 전반적으로 증진시켰다. 즉, 도덕적 판단력의 하위요인인 도덕적 영역과 인습적 영역 모든 요소에 걸쳐 긍정적인 영향을 미친다.
셋째, 가정과 연계한 인성교육이 유아의 정서지능을 전반적으로 증진 시켰다. 특히, 정서지능의 하위영역 중 정서지각의 이야기, 정서의 사고 촉진에 정서의 감각적 표현, 정서 이해의 변화하는 정서, 감정이입 등에 긍정적인 영향을 미침을 알 수 있다.
This study was aimed to investigate how activities of the early childhood moral characteristic education-related to home based on demands and cooperation of parents of students, which are about preschoolers’ desirable moral principles, effect on preschoolers’ basic living habits, moral judgment and ...
This study was aimed to investigate how activities of the early childhood moral characteristic education-related to home based on demands and cooperation of parents of students, which are about preschoolers’ desirable moral principles, effect on preschoolers’ basic living habits, moral judgment and emotional intelligence. The subjects to set up to achieve the purpose of this study are as the following.
1. How the moral characteristic education-related to home effects on the preschoolers’ basic living habits?
2. How the moral characteristic education-related to home effects on the preschoolers’ moral judgment?
3. How the moral characteristic education-related to home effects on the preschoolers’ emotional intelligence?
The participants of this study are forty 5-year old preschoolers, who go to B daycare cent and G daycare center in G city and who are divided as two classes. Between the two daycare centers, B daycare center was set up as the experimental group, the other G daycare center the control group by the researcher’ arbitrary decision.
As the research tools, the test tool for the preschoolers’ basic living habits was the test tool of Kim, Yong-joo(2005), which was based on teachers’ rating scale which had been developed and produced by the Korean Educational Development Institute(1995), and which consisted of 40 questions not with similar questions, but with excerpting from the subsections of the most basic categories; cleanliness, order, manners, and moderation. For the preschoolers’ moral judgment was used the test tool from Choi, Bo-gha and Song, Mi-wha(1997), which was based on the studies from Turiel(1978), Semetana(1981), Song, Smetana and Kim(1987) and etc. For the emotional intelligence, the Emotional Intelligence Test for Children: EITC, which was developed by Lee, Seung-eun and Lee, Young-suk(2004) in order to measure preschoolers’ characters, based on the four branch model of the emotional intelligence, presented by Salovey and Mayer(1997).
This study was conducted with the preliminary examination for a week, from August 26th, 2014 to August 30th, 2014, and the activities of the moral character education-related to home were proceeded from September 2nd, 2013 to January 15th, 2014, through the procedure of the testers’ training, teachers’ training, pre test, experiment management, post-test. In this study, the activities related to home were borrowing picture books to share materials, using the Bareumee passbook to share materials, writing parents’ journals, and the picture books for the moral characteristic educational activities, including the 6 sub-domain factors; consideration, respect, cooperation, sharing, order and filial devotion, are on the child recommended book lists, issued by the Child Book Corporation and the Coalition of Hanwoori Reading Promotion Activity. The activities of the preschoolers’ moral characteristic education-related to home were designed with the background of the moral characteristic educational programs(2011) to make substantiality of the kindergarten basic plans, related to the Nuri course theme by the researcher of this study. After drawing up a tentative plan, the activities of the moral characteristic education-related to home were verified for the adequacy of the contents by two experts, and were confirmed after the preliminary examination. Also, the preschoolers’ moral characteristic educational activities consist of 6 sub-domains of consideration, respect, cooperation, sharing, order and filial devotion, which have 11 sub-domains individually. The moral characteristic educational activities are operated with the form of large group activities three times a week on Monday, Wednesday, and Friday. For the type of the activity, the linguistic has reading, writing, speaking, listening part and allows the participants to select one of the 3 rented books, to understand concepts and needs of the moral elements from the selected book, and to talk about preschoolers’ praising relay and pre-experiences, base on the written experiences on the Bareumee passbook. Besides, the reflective feedback about the context of the parents’ journal writing is written once a month. The inquisitive type includes number and science section, practicing understanding elements of the moral principles as well as including activities of searching for questions and seeking out solutions. The expressional type is the section of melodies, art, and body, practicing the moral principles and evaluation as well as the final activities after practicing, including post activities.
To understand how activities of the early childhood moral characteristic education-related to home effect on preschoolers’ basic living habits, moral judgment and emotional intelligence, the SPSS 18.0 program was used to get the mean and SD, and the ANCOVA was operated with making the pre-test scores covariant.
The results of this study are as the following.
First, the preschoolers’ moral characteristic educational activities related to home effected on the preschoolers’ basic living habits positively. That is, those positively improved the sub-factors of the most basic categories; cleanliness, order, manners, and moderation.
Second, the preschoolers’ moral characteristic educational activities related to home promoted the preschoolers’ moral judgment generally. That is, those had positive effects on the whole elements of the moral domain and conventional domain which were sub-factors of the moral judgment.
Third, the preschoolers’ moral characteristic educational activities related to home promoted the preschoolers’ emotional intelligence generally. That is those had positive effects on the emotional awareness, the sensible expression of the emotion for the promoting emotional thoughts, emotional understanding of changeable emotion , empathy, and etc. among the sub-domains of the emotional intelligence.
This study was aimed to investigate how activities of the early childhood moral characteristic education-related to home based on demands and cooperation of parents of students, which are about preschoolers’ desirable moral principles, effect on preschoolers’ basic living habits, moral judgment and emotional intelligence. The subjects to set up to achieve the purpose of this study are as the following.
1. How the moral characteristic education-related to home effects on the preschoolers’ basic living habits?
2. How the moral characteristic education-related to home effects on the preschoolers’ moral judgment?
3. How the moral characteristic education-related to home effects on the preschoolers’ emotional intelligence?
The participants of this study are forty 5-year old preschoolers, who go to B daycare cent and G daycare center in G city and who are divided as two classes. Between the two daycare centers, B daycare center was set up as the experimental group, the other G daycare center the control group by the researcher’ arbitrary decision.
As the research tools, the test tool for the preschoolers’ basic living habits was the test tool of Kim, Yong-joo(2005), which was based on teachers’ rating scale which had been developed and produced by the Korean Educational Development Institute(1995), and which consisted of 40 questions not with similar questions, but with excerpting from the subsections of the most basic categories; cleanliness, order, manners, and moderation. For the preschoolers’ moral judgment was used the test tool from Choi, Bo-gha and Song, Mi-wha(1997), which was based on the studies from Turiel(1978), Semetana(1981), Song, Smetana and Kim(1987) and etc. For the emotional intelligence, the Emotional Intelligence Test for Children: EITC, which was developed by Lee, Seung-eun and Lee, Young-suk(2004) in order to measure preschoolers’ characters, based on the four branch model of the emotional intelligence, presented by Salovey and Mayer(1997).
This study was conducted with the preliminary examination for a week, from August 26th, 2014 to August 30th, 2014, and the activities of the moral character education-related to home were proceeded from September 2nd, 2013 to January 15th, 2014, through the procedure of the testers’ training, teachers’ training, pre test, experiment management, post-test. In this study, the activities related to home were borrowing picture books to share materials, using the Bareumee passbook to share materials, writing parents’ journals, and the picture books for the moral characteristic educational activities, including the 6 sub-domain factors; consideration, respect, cooperation, sharing, order and filial devotion, are on the child recommended book lists, issued by the Child Book Corporation and the Coalition of Hanwoori Reading Promotion Activity. The activities of the preschoolers’ moral characteristic education-related to home were designed with the background of the moral characteristic educational programs(2011) to make substantiality of the kindergarten basic plans, related to the Nuri course theme by the researcher of this study. After drawing up a tentative plan, the activities of the moral characteristic education-related to home were verified for the adequacy of the contents by two experts, and were confirmed after the preliminary examination. Also, the preschoolers’ moral characteristic educational activities consist of 6 sub-domains of consideration, respect, cooperation, sharing, order and filial devotion, which have 11 sub-domains individually. The moral characteristic educational activities are operated with the form of large group activities three times a week on Monday, Wednesday, and Friday. For the type of the activity, the linguistic has reading, writing, speaking, listening part and allows the participants to select one of the 3 rented books, to understand concepts and needs of the moral elements from the selected book, and to talk about preschoolers’ praising relay and pre-experiences, base on the written experiences on the Bareumee passbook. Besides, the reflective feedback about the context of the parents’ journal writing is written once a month. The inquisitive type includes number and science section, practicing understanding elements of the moral principles as well as including activities of searching for questions and seeking out solutions. The expressional type is the section of melodies, art, and body, practicing the moral principles and evaluation as well as the final activities after practicing, including post activities.
To understand how activities of the early childhood moral characteristic education-related to home effect on preschoolers’ basic living habits, moral judgment and emotional intelligence, the SPSS 18.0 program was used to get the mean and SD, and the ANCOVA was operated with making the pre-test scores covariant.
The results of this study are as the following.
First, the preschoolers’ moral characteristic educational activities related to home effected on the preschoolers’ basic living habits positively. That is, those positively improved the sub-factors of the most basic categories; cleanliness, order, manners, and moderation.
Second, the preschoolers’ moral characteristic educational activities related to home promoted the preschoolers’ moral judgment generally. That is, those had positive effects on the whole elements of the moral domain and conventional domain which were sub-factors of the moral judgment.
Third, the preschoolers’ moral characteristic educational activities related to home promoted the preschoolers’ emotional intelligence generally. That is those had positive effects on the emotional awareness, the sensible expression of the emotion for the promoting emotional thoughts, emotional understanding of changeable emotion , empathy, and etc. among the sub-domains of the emotional intelligence.
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