현대의 사람들은 단순히 잘 만들어진 기능적이고 물리적인 하드웨어에 많은 노력을 기울였다. 하지만 모든 하드웨어가 발달함과 동시에 차별화를 느끼기 힘들어졌고 수용자들은 기능적이고 물리적인 하드웨어를 넘어 즐거움, 놀라움, 슬픔과 같은 감정의 경험을 극대화 시켜줄 수 있는 새로운 경험을 원하게 되었다. 이러한 바람은 공간의 패러다임 변화를 가져오게 되면서 물리적인 기능만을 위해 존재하던 공간이 이용자와의 커뮤니케이션을 경험할 수 있는 상호작용의 매개체로 활용되기 시작한 것이다. 이에 본 연구는 많은 이용자와 교감을 할 수 있는 전시 공간을 사례로, 전시 공간의 ...
현대의 사람들은 단순히 잘 만들어진 기능적이고 물리적인 하드웨어에 많은 노력을 기울였다. 하지만 모든 하드웨어가 발달함과 동시에 차별화를 느끼기 힘들어졌고 수용자들은 기능적이고 물리적인 하드웨어를 넘어 즐거움, 놀라움, 슬픔과 같은 감정의 경험을 극대화 시켜줄 수 있는 새로운 경험을 원하게 되었다. 이러한 바람은 공간의 패러다임 변화를 가져오게 되면서 물리적인 기능만을 위해 존재하던 공간이 이용자와의 커뮤니케이션을 경험할 수 있는 상호작용의 매개체로 활용되기 시작한 것이다. 이에 본 연구는 많은 이용자와 교감을 할 수 있는 전시 공간을 사례로, 전시 공간의 인터랙션 디자인이란 무엇인가에 대한 개념 정리 및 특성을 연구하고자 한다. 먼저 전시 공간을 전시 목적에 따라 문화 · 홍보 · 판매 전시로 구분하여 인터랙션 디자인이 전시 공간에 적용될 때 목적에 따른 전시 공간과 사람 사이에 나타나는 상호작용적 특성을 연구하고 문화 전시와 홍보 전시, 판매 전시의 인터랙션 디자인 표현 방법에 있어 관람객 경험 창출의 차이가 있는지 사례 분석을 진행한다. 이를 위해 본 연구 방법은 크게 이론 정리 및 사례 분석으로 진행하였으며 이론 정리를 통해 도출한 평가 항목을 사례 분석 모형으로 정리하여 목적에 따른 전시 공간의 사례별 분석을 진행하였다. 평가항목에 따른 분석 결과는 다음과 같다. 첫 번째, 터치 포인트 및 인터랙션이 일어나는 반경 안에 있어야 인터랙션이 시작될 수 있다. 두 번째, 시각적 요소를 자극하는 인터랙션 디자인 매체를 많이 사용하며, 문화 전시의 경우 홍보·판매 전시와 비교하면 시각적 요소 외에 다양한 감각을 자극하려는 노력을 확인할 수 있었다. 세 번째, 문화 전시는 이용객 개인의 기억, 문화, 환경에 맞춰 다양한 방법으로 의미 해석이 가능하였고, 홍보와 판매 전시의 경우 전달자의 의도된 경험인 홍보 및 구매 유도와 같이 그 목적이 확실하므로 개인의 경험과 생각에 있어 제한적이었으며, 문화 전시에 비해 빠르고 강하게 이용객과의 상호작용을 꾀하려 했다. 네 번째, 문화 전시는 인터랙션 디자인을 통해 작가가 전달하고자 하는 전시 의도를 관람객들에게 극대화한 표현이 가능하였고 홍보 전시는 브랜드 이미지 향상, 판매 전시는 즉각적인 판매 촉진을 이루는 것을 확인할 수 있었다. 다섯 번째, 제한된 공간 속에 입장하게 될 경우 인터랙션을 위한 전달자 매체의 움직임은 적었으며 열린 공간에서의 인터랙션은 전달자의 움직임을 통해 수용자의 시선 및 행동을 유도하는 노력을 확인할 수 있었다. 여섯 번째, 문화 · 홍보 · 판매 전시 대부분 수용자에게 직관적으로 보여주는 시각적인 변화를 통한 이목 집중, 몰입 유도 및 새로운 경험을 제공하는 어포던스를 확인할 수 있었다. 따라서 전시 공간의 인터랙션 디자인은 전달자의 의도된 감성의 경험을 수용자에게 유도하여 새로운 경험을 제공한다. 이 때문에 기존의 일방적인 전시 관람의 패러다임을 탈피한 ‘쌍방향 소통의 관람’이 가능하게 되며, 이것이 전시 공간에서 행해지는 인터랙션 디자인의 궁극적 목표라 볼 수 있다. 이번 연구를 통해 감각을 활용한 다양한 경험을 유도하여 전시에 적극적인 몰입을 가능하게 하는 것을 확인할 수 있었으며, 기술을 바탕으로 근거하고 있는 인터랙션의 활용 범위는 기술의 발전으로 더욱 넓어질 것이다. 추후 이와 관련하여 다양한 활용방법의 연구를 기대하며 본 연구를 마친다.
현대의 사람들은 단순히 잘 만들어진 기능적이고 물리적인 하드웨어에 많은 노력을 기울였다. 하지만 모든 하드웨어가 발달함과 동시에 차별화를 느끼기 힘들어졌고 수용자들은 기능적이고 물리적인 하드웨어를 넘어 즐거움, 놀라움, 슬픔과 같은 감정의 경험을 극대화 시켜줄 수 있는 새로운 경험을 원하게 되었다. 이러한 바람은 공간의 패러다임 변화를 가져오게 되면서 물리적인 기능만을 위해 존재하던 공간이 이용자와의 커뮤니케이션을 경험할 수 있는 상호작용의 매개체로 활용되기 시작한 것이다. 이에 본 연구는 많은 이용자와 교감을 할 수 있는 전시 공간을 사례로, 전시 공간의 인터랙션 디자인이란 무엇인가에 대한 개념 정리 및 특성을 연구하고자 한다. 먼저 전시 공간을 전시 목적에 따라 문화 · 홍보 · 판매 전시로 구분하여 인터랙션 디자인이 전시 공간에 적용될 때 목적에 따른 전시 공간과 사람 사이에 나타나는 상호작용적 특성을 연구하고 문화 전시와 홍보 전시, 판매 전시의 인터랙션 디자인 표현 방법에 있어 관람객 경험 창출의 차이가 있는지 사례 분석을 진행한다. 이를 위해 본 연구 방법은 크게 이론 정리 및 사례 분석으로 진행하였으며 이론 정리를 통해 도출한 평가 항목을 사례 분석 모형으로 정리하여 목적에 따른 전시 공간의 사례별 분석을 진행하였다. 평가항목에 따른 분석 결과는 다음과 같다. 첫 번째, 터치 포인트 및 인터랙션이 일어나는 반경 안에 있어야 인터랙션이 시작될 수 있다. 두 번째, 시각적 요소를 자극하는 인터랙션 디자인 매체를 많이 사용하며, 문화 전시의 경우 홍보·판매 전시와 비교하면 시각적 요소 외에 다양한 감각을 자극하려는 노력을 확인할 수 있었다. 세 번째, 문화 전시는 이용객 개인의 기억, 문화, 환경에 맞춰 다양한 방법으로 의미 해석이 가능하였고, 홍보와 판매 전시의 경우 전달자의 의도된 경험인 홍보 및 구매 유도와 같이 그 목적이 확실하므로 개인의 경험과 생각에 있어 제한적이었으며, 문화 전시에 비해 빠르고 강하게 이용객과의 상호작용을 꾀하려 했다. 네 번째, 문화 전시는 인터랙션 디자인을 통해 작가가 전달하고자 하는 전시 의도를 관람객들에게 극대화한 표현이 가능하였고 홍보 전시는 브랜드 이미지 향상, 판매 전시는 즉각적인 판매 촉진을 이루는 것을 확인할 수 있었다. 다섯 번째, 제한된 공간 속에 입장하게 될 경우 인터랙션을 위한 전달자 매체의 움직임은 적었으며 열린 공간에서의 인터랙션은 전달자의 움직임을 통해 수용자의 시선 및 행동을 유도하는 노력을 확인할 수 있었다. 여섯 번째, 문화 · 홍보 · 판매 전시 대부분 수용자에게 직관적으로 보여주는 시각적인 변화를 통한 이목 집중, 몰입 유도 및 새로운 경험을 제공하는 어포던스를 확인할 수 있었다. 따라서 전시 공간의 인터랙션 디자인은 전달자의 의도된 감성의 경험을 수용자에게 유도하여 새로운 경험을 제공한다. 이 때문에 기존의 일방적인 전시 관람의 패러다임을 탈피한 ‘쌍방향 소통의 관람’이 가능하게 되며, 이것이 전시 공간에서 행해지는 인터랙션 디자인의 궁극적 목표라 볼 수 있다. 이번 연구를 통해 감각을 활용한 다양한 경험을 유도하여 전시에 적극적인 몰입을 가능하게 하는 것을 확인할 수 있었으며, 기술을 바탕으로 근거하고 있는 인터랙션의 활용 범위는 기술의 발전으로 더욱 넓어질 것이다. 추후 이와 관련하여 다양한 활용방법의 연구를 기대하며 본 연구를 마친다.
Modern people put a lot of hard work into simple well-made functional and physical hardware. However, every hardware developed, so it was difficult to be differentiated, and consumers wanted new experience maximizing experience of feeling such as joy, surprise, and sorrow rather than functional and ...
Modern people put a lot of hard work into simple well-made functional and physical hardware. However, every hardware developed, so it was difficult to be differentiated, and consumers wanted new experience maximizing experience of feeling such as joy, surprise, and sorrow rather than functional and physical hardware. Such wish caused paradigm change of space, so space only for physical function started to be used as a medium of interaction that can experience communication with users. Therefore, this study desires to research concept about what is interaction design in display space and characteristics with examples of display space that can commune with many users. First, display space is divided into cultural, public relations, and sales display according to display purpose, so when interaction design is applied to display space, the study researches interactive characteristics between display space according to purposes and person, and case analysis is proceeded whether there is a difference of audience experience creation in interaction design expression of cultural display, public relations display, and sales display. To achieve it, this study was proceeded by arrangement of theory and case analysis, and evaluation items deducted by arrangement of theory were arranged by case analysis model, so analysis by case of display space according to purposes was proceeded. An analytical result according to evaluation items is as follows. First, interaction can start in touch point or radius interaction starts. Second, interaction design factor stimulating visual factors is well used, and in comparison with public relations and sales display, cultural display tries to stimulate various senses besides visual factor. Third, cultural display can interpret meaning by various methods, fitting individual memory, culture, and environment of users, and in case of public relations and sales display, the purpose like public relations and purchasing guidance, intended experience of messengers, is sure, so it is restrictive about individual experience and thinking, and in comparison with cultural display, it tries to promote interaction with users quickly and strongly. Fourth, cultural display can express display intention artist wants to deliver at the most through interaction design, and public relations display improves brand image. Sales display promotes sales immediately. Fifth, in case of entering restrictive space, movement of transport agent is less for interaction, and interaction in open space tries to induce attention and behavior consumers through movement of messengers. Sixth, cultural, public relations, and sales display have the focus of the attention, immersion inducement, and affordance offering new experience through visual change that shows to consumers intuitionally. Therefore, interaction design of display space induces experience of intended feeling of messengers to consumers, so offers new experience. Therefore, existing one-sided seeing paradigm is broken, so seeing of interactive communication is possible, and it is an ultimate purpose of interaction design in display space. Through this study, it is confirmed that interaction design induces a variety of experience with sense, so makes people be immersed in display actively, and use range of interaction based on technology will widen more by development of technology. The researcher ends this study, expecting studies about various use methods related it in the future.
Modern people put a lot of hard work into simple well-made functional and physical hardware. However, every hardware developed, so it was difficult to be differentiated, and consumers wanted new experience maximizing experience of feeling such as joy, surprise, and sorrow rather than functional and physical hardware. Such wish caused paradigm change of space, so space only for physical function started to be used as a medium of interaction that can experience communication with users. Therefore, this study desires to research concept about what is interaction design in display space and characteristics with examples of display space that can commune with many users. First, display space is divided into cultural, public relations, and sales display according to display purpose, so when interaction design is applied to display space, the study researches interactive characteristics between display space according to purposes and person, and case analysis is proceeded whether there is a difference of audience experience creation in interaction design expression of cultural display, public relations display, and sales display. To achieve it, this study was proceeded by arrangement of theory and case analysis, and evaluation items deducted by arrangement of theory were arranged by case analysis model, so analysis by case of display space according to purposes was proceeded. An analytical result according to evaluation items is as follows. First, interaction can start in touch point or radius interaction starts. Second, interaction design factor stimulating visual factors is well used, and in comparison with public relations and sales display, cultural display tries to stimulate various senses besides visual factor. Third, cultural display can interpret meaning by various methods, fitting individual memory, culture, and environment of users, and in case of public relations and sales display, the purpose like public relations and purchasing guidance, intended experience of messengers, is sure, so it is restrictive about individual experience and thinking, and in comparison with cultural display, it tries to promote interaction with users quickly and strongly. Fourth, cultural display can express display intention artist wants to deliver at the most through interaction design, and public relations display improves brand image. Sales display promotes sales immediately. Fifth, in case of entering restrictive space, movement of transport agent is less for interaction, and interaction in open space tries to induce attention and behavior consumers through movement of messengers. Sixth, cultural, public relations, and sales display have the focus of the attention, immersion inducement, and affordance offering new experience through visual change that shows to consumers intuitionally. Therefore, interaction design of display space induces experience of intended feeling of messengers to consumers, so offers new experience. Therefore, existing one-sided seeing paradigm is broken, so seeing of interactive communication is possible, and it is an ultimate purpose of interaction design in display space. Through this study, it is confirmed that interaction design induces a variety of experience with sense, so makes people be immersed in display actively, and use range of interaction based on technology will widen more by development of technology. The researcher ends this study, expecting studies about various use methods related it in the future.
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