초등학교는 학생들이 교육과정을 통해 역사를 처음 배우는 시기이기 때문에 역사학습에 대한 흥미 형성이 매우 중요한 시기이다. 이러한 역사학습의 흥미와 동기를 부여할 수 있는 효과적인 방법 중의 하나가 바로 인물학습이다. 역사에 대한 관심은 평소에 호기심을 가졌던 인물이나 존경하는 인물에 대한 궁금증에서 출발하기 때문이다. 또한, 역사적 인물은 역사를 형성하고 발전시켜 온 주체이기 때문에 역사 교육에 있어서는 빼놓을 수 없는 학습 대상이다. 따라서 초등학생들이 역사에 대한 지속적인 흥미를 갖게 하기 위해 역사교육에서 인물학습 실시에 ...
초등학교는 학생들이 교육과정을 통해 역사를 처음 배우는 시기이기 때문에 역사학습에 대한 흥미 형성이 매우 중요한 시기이다. 이러한 역사학습의 흥미와 동기를 부여할 수 있는 효과적인 방법 중의 하나가 바로 인물학습이다. 역사에 대한 관심은 평소에 호기심을 가졌던 인물이나 존경하는 인물에 대한 궁금증에서 출발하기 때문이다. 또한, 역사적 인물은 역사를 형성하고 발전시켜 온 주체이기 때문에 역사 교육에 있어서는 빼놓을 수 없는 학습 대상이다. 따라서 초등학생들이 역사에 대한 지속적인 흥미를 갖게 하기 위해 역사교육에서 인물학습 실시에 관한 다양한 방안들이 연구되어야 한다.
본 연구는 인물학습의 지도 방안에 대한 이론적 기초 연구와 주제 접근 인물학습을 적용한 교수학습 실시를 바탕으로 효과적인 인물학습 지도 방안에 대해 살펴보는 데 목적을 두었다. 이러한 목적을 달성하기 위한 연구의 내용으로는 첫째, 주제 접근법 활용의 필요성에 대하여 문헌 연구를 통해 추론해 보았다. 둘째, 초등 사회과 인물학습에서 주제 접근법을 활용한 수업 방안을 구안하기 위해 주제 접근법을 활용한 수업 모형을 살펴보고, 이를 활용한 인물학습의 교수·학습 방안을 적용하고자 하였다. 셋째, 주제 접근법을 활용한 인물학습 모형의 적용을 위해 사회과 교과서의 인물을 분석하여 이를 토대로 실제 수업을 실시하고, 설문지를 통해 주제 접근법을 활용한 수업의 유용성을 확인해보았다.
본 연구의 실제 수업 적용을 통하여 다음과 같은 결론을 얻었다.
첫째, 인물을 통한 시대적 상황 파악이 가능해졌다. 하나의 인물을 충분한 시간 속에서 탐구해 나감으로써 인물이 왜 그렇게 행동할 수밖에 없었는지를 시대적 배경을 고려하여 파악하게 되었다. 즉 인물을 통해 시대적 배경과 역사적 사실을 이해하게 된 것이다.
둘째, 탐구 방법의 이해 및 자료를 처리하는 능력이 향상되었다. 학생들은 주제 접근 인물학습을 통해 연표를 작성해보고, 역할극을 실시하고, 인물의 행동에 대한 토론활동을 실시하면서 다양한 탐구 방법을 경험해보게 되었고, 지식을 스스로 재구성할 수 있는 능력을 갖추게 되었다.
셋째, 역사적 사고력이 향상되었다. 그 동안의 역사교육에서 실시되었던 단편적이고 일방적인 사실의 전달이 아닌, 학생들 스스로 역사적 사실을 찾아보고 탐구해보는 활동, 한 인물을 여러 관점에서 살펴보는 활동을 통해 역사가처럼 사고하는 능력이 길러졌다.
넷째, 자신의 인물관 및 가치관을 기를 수 있었다. 학생들이 무조건적으로 따라야 할 위인으로 인물을 받아들이기 보다는 스스로 탐구활동을 통해 길러진 인물에 대한 존경심은 학생의 행동 변화에 더 큰 영향을 주었다.
본 연구가 주는 시사점은 초등학교 역사교육에서 주제 접근 인물학습 방안을 적용함으로써 학습자가 역사학습에 흥미를 갖고 능동적인 역사학습의 주체가 될 수 있었다는 점에 있다.
초등학교는 학생들이 교육과정을 통해 역사를 처음 배우는 시기이기 때문에 역사학습에 대한 흥미 형성이 매우 중요한 시기이다. 이러한 역사학습의 흥미와 동기를 부여할 수 있는 효과적인 방법 중의 하나가 바로 인물학습이다. 역사에 대한 관심은 평소에 호기심을 가졌던 인물이나 존경하는 인물에 대한 궁금증에서 출발하기 때문이다. 또한, 역사적 인물은 역사를 형성하고 발전시켜 온 주체이기 때문에 역사 교육에 있어서는 빼놓을 수 없는 학습 대상이다. 따라서 초등학생들이 역사에 대한 지속적인 흥미를 갖게 하기 위해 역사교육에서 인물학습 실시에 관한 다양한 방안들이 연구되어야 한다.
본 연구는 인물학습의 지도 방안에 대한 이론적 기초 연구와 주제 접근 인물학습을 적용한 교수학습 실시를 바탕으로 효과적인 인물학습 지도 방안에 대해 살펴보는 데 목적을 두었다. 이러한 목적을 달성하기 위한 연구의 내용으로는 첫째, 주제 접근법 활용의 필요성에 대하여 문헌 연구를 통해 추론해 보았다. 둘째, 초등 사회과 인물학습에서 주제 접근법을 활용한 수업 방안을 구안하기 위해 주제 접근법을 활용한 수업 모형을 살펴보고, 이를 활용한 인물학습의 교수·학습 방안을 적용하고자 하였다. 셋째, 주제 접근법을 활용한 인물학습 모형의 적용을 위해 사회과 교과서의 인물을 분석하여 이를 토대로 실제 수업을 실시하고, 설문지를 통해 주제 접근법을 활용한 수업의 유용성을 확인해보았다.
본 연구의 실제 수업 적용을 통하여 다음과 같은 결론을 얻었다.
첫째, 인물을 통한 시대적 상황 파악이 가능해졌다. 하나의 인물을 충분한 시간 속에서 탐구해 나감으로써 인물이 왜 그렇게 행동할 수밖에 없었는지를 시대적 배경을 고려하여 파악하게 되었다. 즉 인물을 통해 시대적 배경과 역사적 사실을 이해하게 된 것이다.
둘째, 탐구 방법의 이해 및 자료를 처리하는 능력이 향상되었다. 학생들은 주제 접근 인물학습을 통해 연표를 작성해보고, 역할극을 실시하고, 인물의 행동에 대한 토론활동을 실시하면서 다양한 탐구 방법을 경험해보게 되었고, 지식을 스스로 재구성할 수 있는 능력을 갖추게 되었다.
셋째, 역사적 사고력이 향상되었다. 그 동안의 역사교육에서 실시되었던 단편적이고 일방적인 사실의 전달이 아닌, 학생들 스스로 역사적 사실을 찾아보고 탐구해보는 활동, 한 인물을 여러 관점에서 살펴보는 활동을 통해 역사가처럼 사고하는 능력이 길러졌다.
넷째, 자신의 인물관 및 가치관을 기를 수 있었다. 학생들이 무조건적으로 따라야 할 위인으로 인물을 받아들이기 보다는 스스로 탐구활동을 통해 길러진 인물에 대한 존경심은 학생의 행동 변화에 더 큰 영향을 주었다.
본 연구가 주는 시사점은 초등학교 역사교육에서 주제 접근 인물학습 방안을 적용함으로써 학습자가 역사학습에 흥미를 갖고 능동적인 역사학습의 주체가 될 수 있었다는 점에 있다.
Since students first learn history through a regular curriculum in elementary school, there is no doubt that elementary school years are very important for students to develop interest in history study. One of the most effective ways to stimulate such interest and motivation for history study is fig...
Since students first learn history through a regular curriculum in elementary school, there is no doubt that elementary school years are very important for students to develop interest in history study. One of the most effective ways to stimulate such interest and motivation for history study is figures study because interest in history begins with curiosity about the figures that students are usually curious about or respect. Historical figures are the subjects that wrote and developed history, which means there is no omitting them in history education. It is thus needed to investigate various ways of figures study in history education to promote ongoing interest in history among elementary school students.
The purpose of this study was to investigate effective instructional methods for figures study based on teaching and learning to apply the basic theoretical study of instructional plans for figures study and also thematic approach-based figures study. For that purpose, the investigator inferred the effectiveness of thematic approach utilization through literature study, examined lesson models based on the thematic approach to make lesson plans based on the thematic approach for figures study in the elementary Social Studies subject and applied teaching and learning plans for figures study based on the thematic approach, and finally analyzed the figures in the social studies textbooks to apply the thematic approach-based figures study model, gave actual lessons based on the analysis results, and checked the effectiveness of thematic approach-based lessons with a questionnaire.
Application to actual lessons led to the following conclusions:
First, students were able to understand the situations of the times through figures. They invested enough time in exploring a figure and understood why the figure had to act the way he or she did by taking the period backgrounds into account. That is, they got to understand the backgrounds and facts of times through figures.
Second, they increased their abilities to understand inquiry methods and process data. They made a chronological table through thematic approach-based figures study, engaged in role play, and participated in discussion activities about the acts of figures, thus experiencing a variety of inquiry methods and developing the ability of reconstructing knowledge for themselves.
Third, they improved in historical thinking. They developed the ability of thinking like historians by engaging in activities to look for and explore knowledge for themselves and examine a figure from many different perspectives instead of the old fragmentary, one-sided knowledge delivery in history education.
Finally, they developed their own views of figures and values. They developed respect for figures through voluntary inquiry activities rather than accepting them as great men in history they must follow unconditionally, and it had bigger influences on changes to their acts.
The implication of the study is that students can take interest in history learning and be the active subjects of history learning by applying a thematic approach-based figures study plan in elementary history education.
Since students first learn history through a regular curriculum in elementary school, there is no doubt that elementary school years are very important for students to develop interest in history study. One of the most effective ways to stimulate such interest and motivation for history study is figures study because interest in history begins with curiosity about the figures that students are usually curious about or respect. Historical figures are the subjects that wrote and developed history, which means there is no omitting them in history education. It is thus needed to investigate various ways of figures study in history education to promote ongoing interest in history among elementary school students.
The purpose of this study was to investigate effective instructional methods for figures study based on teaching and learning to apply the basic theoretical study of instructional plans for figures study and also thematic approach-based figures study. For that purpose, the investigator inferred the effectiveness of thematic approach utilization through literature study, examined lesson models based on the thematic approach to make lesson plans based on the thematic approach for figures study in the elementary Social Studies subject and applied teaching and learning plans for figures study based on the thematic approach, and finally analyzed the figures in the social studies textbooks to apply the thematic approach-based figures study model, gave actual lessons based on the analysis results, and checked the effectiveness of thematic approach-based lessons with a questionnaire.
Application to actual lessons led to the following conclusions:
First, students were able to understand the situations of the times through figures. They invested enough time in exploring a figure and understood why the figure had to act the way he or she did by taking the period backgrounds into account. That is, they got to understand the backgrounds and facts of times through figures.
Second, they increased their abilities to understand inquiry methods and process data. They made a chronological table through thematic approach-based figures study, engaged in role play, and participated in discussion activities about the acts of figures, thus experiencing a variety of inquiry methods and developing the ability of reconstructing knowledge for themselves.
Third, they improved in historical thinking. They developed the ability of thinking like historians by engaging in activities to look for and explore knowledge for themselves and examine a figure from many different perspectives instead of the old fragmentary, one-sided knowledge delivery in history education.
Finally, they developed their own views of figures and values. They developed respect for figures through voluntary inquiry activities rather than accepting them as great men in history they must follow unconditionally, and it had bigger influences on changes to their acts.
The implication of the study is that students can take interest in history learning and be the active subjects of history learning by applying a thematic approach-based figures study plan in elementary history education.
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