본 연구의 목적은 정부를 대신하여 사회복지정책을 현장에서 수행하는 사회복지시설 종사자인 사회복지사의 교육훈련 현황을 살펴보고 개선방안을 제시하는데 있으며, 그 목적을 크게 두 가지로 구분할 수 있다.
첫째, 사회복지사들이 국가 복지정책을 현장에서 구현하는데 있어서 필요한 실질적인 교육훈련인 보수교육과 직무교육의 운용현황을 파악하는 것이다. 둘째, 교육에 대한 만족도와 교육의 필요성 정도, 그리고 사회복지사들에 대한 교육훈련 운용과 프로그램에 대한 인식을 조사함으로써 사회복지사 교육훈련의 개선방안을 마련하는 것이다.
이와 같은 목적을 달성하기 위한 본 연구의 범위로는 공간적으로 부산지역 9개 자치구의 사회복지시설 중 사회복지관, 노인복지관, 장애인복지관에 한정하여 연구를 수행하였다. 특히, 이들 기관 종사자 중 사회복지사들만을 연구의 대상으로 하였다. 시간적으로는 우리나라에서 사회복지사에 대한 보수교육 교육훈련이 시행된 2009년부터 현재까지 어떻게 변화되어 왔는지를 고찰하였다. 내용적 범위로는 사회복지사의 교육훈련 편성 및 운영에 관한 사항, 사회복지사들의 교육훈련 기관, 교육훈련 예산 등과 관련하여 개선방안을 탐색하는 것에 한정하였다.
연구 방법은 두 가지로 구분되며, 첫째 사회복지시설 종사자 교육훈련에 대한 이론적 고찰은 문헌 및 이론서, 각종 논문, 행정기관 보고서 등 문헌연구를 통해 이론을 구성하였으며, 둘째, 사회복지사들의 교육현황과 인식을 조사하기 위해서는 부산지역 사회복지시설에 종사하는 사회복지사를 대상으로 설문조사를 실시하였다.
본 연구에서 얻어진 결론은 다음과 같다.
첫째, 사회복지사 교육훈련 예산의 부족문제를 해결해야 한다. 둘째, 현재의 교육훈련 참가로는 사회복지사의 직무역량을 개선하기에는 역부족이다. 셋째, 교육 편성 및 운영 면에서 개선이 필요하다. 넷째, 교육제도 관련 개선이 필요한 사항으로서 교육비지원제도와 경력개발계획의 개선이다. 다섯째, 사회복지 종사자 법정 의무교육인 사회복지사 보수교육은 의무대상자가 아닌 희망대상자의 교육 ...
본 연구의 목적은 정부를 대신하여 사회복지정책을 현장에서 수행하는 사회복지시설 종사자인 사회복지사의 교육훈련 현황을 살펴보고 개선방안을 제시하는데 있으며, 그 목적을 크게 두 가지로 구분할 수 있다.
첫째, 사회복지사들이 국가 복지정책을 현장에서 구현하는데 있어서 필요한 실질적인 교육훈련인 보수교육과 직무교육의 운용현황을 파악하는 것이다. 둘째, 교육에 대한 만족도와 교육의 필요성 정도, 그리고 사회복지사들에 대한 교육훈련 운용과 프로그램에 대한 인식을 조사함으로써 사회복지사 교육훈련의 개선방안을 마련하는 것이다.
이와 같은 목적을 달성하기 위한 본 연구의 범위로는 공간적으로 부산지역 9개 자치구의 사회복지시설 중 사회복지관, 노인복지관, 장애인복지관에 한정하여 연구를 수행하였다. 특히, 이들 기관 종사자 중 사회복지사들만을 연구의 대상으로 하였다. 시간적으로는 우리나라에서 사회복지사에 대한 보수교육 교육훈련이 시행된 2009년부터 현재까지 어떻게 변화되어 왔는지를 고찰하였다. 내용적 범위로는 사회복지사의 교육훈련 편성 및 운영에 관한 사항, 사회복지사들의 교육훈련 기관, 교육훈련 예산 등과 관련하여 개선방안을 탐색하는 것에 한정하였다.
연구 방법은 두 가지로 구분되며, 첫째 사회복지시설 종사자 교육훈련에 대한 이론적 고찰은 문헌 및 이론서, 각종 논문, 행정기관 보고서 등 문헌연구를 통해 이론을 구성하였으며, 둘째, 사회복지사들의 교육현황과 인식을 조사하기 위해서는 부산지역 사회복지시설에 종사하는 사회복지사를 대상으로 설문조사를 실시하였다.
본 연구에서 얻어진 결론은 다음과 같다.
첫째, 사회복지사 교육훈련 예산의 부족문제를 해결해야 한다. 둘째, 현재의 교육훈련 참가로는 사회복지사의 직무역량을 개선하기에는 역부족이다. 셋째, 교육 편성 및 운영 면에서 개선이 필요하다. 넷째, 교육제도 관련 개선이 필요한 사항으로서 교육비지원제도와 경력개발계획의 개선이다. 다섯째, 사회복지 종사자 법정 의무교육인 사회복지사 보수교육은 의무대상자가 아닌 희망대상자의 교육 이수율이 낮아 사회복지 종사자 진입예정자에 대한 교육훈련 관리가 어려운 실정이다. 여섯째, 요구조사를 바탕으로 한 현장 중심의 교육과목 편성 및 운영을 강화하는 교육훈련이 필요하며, 현장 중심의 강의 내용과 강의 운영 방식의 개선이 필요하다. 일곱째, 사회복지시설 사회복지사들의 교육훈련에 대한 동기 결여나 관심부족 개선을 위한 방안이 필요하며, 보다 많은 교육훈련 정보를 제공하는 것이 중요하다.
이와 같이 사회복지사의 교육훈련 실태는 크고 작은 문제점을 안고 있으므로, 이를 해소하기 위해서는 다음과 같은 개선 방안 마련이 필요하다. 첫째, 교육훈련기관의 역할을 강화해야 한다. 둘째, 교육훈련 예산의 부족 문제를 적극적으로 해결해야 한다. 셋째, 현장 수요를 반영한 교육훈련 교육과정 및 교과목 편성이 요구된다. 넷째, 교육훈련의 필요성과 교육훈련 환경의 변화에 걸맞는 교육훈련 방법의 다양화를 추진하여야 한다. 다섯째, 효과적인 교육관리 방안 및 사회복지시설 평가항목 중 교육훈련과 관련된 평가항목을 더욱 강화하는 것이 필요하다.
우리나라에서 진정한 사회복지 구현을 위해서는 사회복지사의 교육훈련 개선책을 시급히 발굴하여 보완해 나가는 노력이 선행되어야 할 것이다.
주요어 : 사회복지사, 사회복지시설, 교육훈련, 보수교육, 직무교육
본 연구의 목적은 정부를 대신하여 사회복지정책을 현장에서 수행하는 사회복지시설 종사자인 사회복지사의 교육훈련 현황을 살펴보고 개선방안을 제시하는데 있으며, 그 목적을 크게 두 가지로 구분할 수 있다.
첫째, 사회복지사들이 국가 복지정책을 현장에서 구현하는데 있어서 필요한 실질적인 교육훈련인 보수교육과 직무교육의 운용현황을 파악하는 것이다. 둘째, 교육에 대한 만족도와 교육의 필요성 정도, 그리고 사회복지사들에 대한 교육훈련 운용과 프로그램에 대한 인식을 조사함으로써 사회복지사 교육훈련의 개선방안을 마련하는 것이다.
이와 같은 목적을 달성하기 위한 본 연구의 범위로는 공간적으로 부산지역 9개 자치구의 사회복지시설 중 사회복지관, 노인복지관, 장애인복지관에 한정하여 연구를 수행하였다. 특히, 이들 기관 종사자 중 사회복지사들만을 연구의 대상으로 하였다. 시간적으로는 우리나라에서 사회복지사에 대한 보수교육 교육훈련이 시행된 2009년부터 현재까지 어떻게 변화되어 왔는지를 고찰하였다. 내용적 범위로는 사회복지사의 교육훈련 편성 및 운영에 관한 사항, 사회복지사들의 교육훈련 기관, 교육훈련 예산 등과 관련하여 개선방안을 탐색하는 것에 한정하였다.
연구 방법은 두 가지로 구분되며, 첫째 사회복지시설 종사자 교육훈련에 대한 이론적 고찰은 문헌 및 이론서, 각종 논문, 행정기관 보고서 등 문헌연구를 통해 이론을 구성하였으며, 둘째, 사회복지사들의 교육현황과 인식을 조사하기 위해서는 부산지역 사회복지시설에 종사하는 사회복지사를 대상으로 설문조사를 실시하였다.
본 연구에서 얻어진 결론은 다음과 같다.
첫째, 사회복지사 교육훈련 예산의 부족문제를 해결해야 한다. 둘째, 현재의 교육훈련 참가로는 사회복지사의 직무역량을 개선하기에는 역부족이다. 셋째, 교육 편성 및 운영 면에서 개선이 필요하다. 넷째, 교육제도 관련 개선이 필요한 사항으로서 교육비지원제도와 경력개발계획의 개선이다. 다섯째, 사회복지 종사자 법정 의무교육인 사회복지사 보수교육은 의무대상자가 아닌 희망대상자의 교육 이수율이 낮아 사회복지 종사자 진입예정자에 대한 교육훈련 관리가 어려운 실정이다. 여섯째, 요구조사를 바탕으로 한 현장 중심의 교육과목 편성 및 운영을 강화하는 교육훈련이 필요하며, 현장 중심의 강의 내용과 강의 운영 방식의 개선이 필요하다. 일곱째, 사회복지시설 사회복지사들의 교육훈련에 대한 동기 결여나 관심부족 개선을 위한 방안이 필요하며, 보다 많은 교육훈련 정보를 제공하는 것이 중요하다.
이와 같이 사회복지사의 교육훈련 실태는 크고 작은 문제점을 안고 있으므로, 이를 해소하기 위해서는 다음과 같은 개선 방안 마련이 필요하다. 첫째, 교육훈련기관의 역할을 강화해야 한다. 둘째, 교육훈련 예산의 부족 문제를 적극적으로 해결해야 한다. 셋째, 현장 수요를 반영한 교육훈련 교육과정 및 교과목 편성이 요구된다. 넷째, 교육훈련의 필요성과 교육훈련 환경의 변화에 걸맞는 교육훈련 방법의 다양화를 추진하여야 한다. 다섯째, 효과적인 교육관리 방안 및 사회복지시설 평가항목 중 교육훈련과 관련된 평가항목을 더욱 강화하는 것이 필요하다.
우리나라에서 진정한 사회복지 구현을 위해서는 사회복지사의 교육훈련 개선책을 시급히 발굴하여 보완해 나가는 노력이 선행되어야 할 것이다.
The purpose of this study is to examine the current status of educational training for social workers, working at some social welfare facilities which conduct some social welfare policies in the fields, on behalf of the government and to suggest its improvements. And the purpose can be largely d...
The purpose of this study is to examine the current status of educational training for social workers, working at some social welfare facilities which conduct some social welfare policies in the fields, on behalf of the government and to suggest its improvements. And the purpose can be largely divided into two:
First, social workers understand operations of continuing and job education, both of which are practical educational training necessary for realizing some national welfare policies in the fields. Second, some improvements of the educational training for social workers are planned to examine their satisfactions and necessities for the education, operations of the educational training for them and their recognitions of the programs.
For these purposes, the scope of this study is spatially limited to social welfare, senior welfare and rehabilitation center among all social welfare facilities located at 9 municipalities in Busan. In particular, only social workers among practitioners working at these centers were selected as the subjects.
For the temporal scope, since 2009, some changes in continuing educational training for social workers in Korea are investigated. The scope of contents is limited to the exploration of improvements related with the compositions and operations of the educational training for social workers, some educational training facilities for them and budgets for the training.
The methods of this study are categorized into two: first, some theories are constructed by researching literatures such as theoretical books and all kinds of papers and reports for administrative organizations, in order to consider the educational training for practitioners theoretically; second, a questionnaire survey of social workers working at social welfare facilities in Busan are conducted in order to examine social workers' recognitions and their educational status for them.
The findings are as follows: First, insufficiencies of educational training budget for social workers should be solved. Second, current participations of social workers in the educational training are not enough to improve their job skills. Third, some improvements in educational compositions and operations are required. Fourth, the educational subsidy institution and the career development plan, both of which are educational systems, should be improved.
Fifth, for the continuing education for social workers, a legitimate compulsory education for social welfare practitioners, it is important to manage the educational training for candidates for social welfare because of low graduation rate of spontaneous applicants rather than obligatory ones. Sixth, the educational training which reinforces the filed-centered compositions and operations of subjects based on a survey of requirements is necessary, and the contents and operations of lectures should be transformed into field-centered ones. Seventh, some measures for resolving deficiencies of interests in and lack of motivations for the educational training for social workers in social welfare facilities.
Because, the status of educational training for them has all kinds problems, someimprovements are needed to solve them.
First, the role of educational training organizations should be reinforced. Second, insufficiencies of educational training budgets should be solved actively. Third, the courses and subjects of educational training are required to be composed by reflecting requirements in the fields. Fourth, the diversification of educational training methods suitable for necessity of educational training and changes in environments of it should be planned.
Fifth, effective managements of education and evaluation items related with educational training among all evaluation items for social welfare facilities should be more reinforced.
Many efforts to examine and complement improvements of educational training for social workers should be made in advance, in order to realize the genuine social welfare in Korea.
The purpose of this study is to examine the current status of educational training for social workers, working at some social welfare facilities which conduct some social welfare policies in the fields, on behalf of the government and to suggest its improvements. And the purpose can be largely divided into two:
First, social workers understand operations of continuing and job education, both of which are practical educational training necessary for realizing some national welfare policies in the fields. Second, some improvements of the educational training for social workers are planned to examine their satisfactions and necessities for the education, operations of the educational training for them and their recognitions of the programs.
For these purposes, the scope of this study is spatially limited to social welfare, senior welfare and rehabilitation center among all social welfare facilities located at 9 municipalities in Busan. In particular, only social workers among practitioners working at these centers were selected as the subjects.
For the temporal scope, since 2009, some changes in continuing educational training for social workers in Korea are investigated. The scope of contents is limited to the exploration of improvements related with the compositions and operations of the educational training for social workers, some educational training facilities for them and budgets for the training.
The methods of this study are categorized into two: first, some theories are constructed by researching literatures such as theoretical books and all kinds of papers and reports for administrative organizations, in order to consider the educational training for practitioners theoretically; second, a questionnaire survey of social workers working at social welfare facilities in Busan are conducted in order to examine social workers' recognitions and their educational status for them.
The findings are as follows: First, insufficiencies of educational training budget for social workers should be solved. Second, current participations of social workers in the educational training are not enough to improve their job skills. Third, some improvements in educational compositions and operations are required. Fourth, the educational subsidy institution and the career development plan, both of which are educational systems, should be improved.
Fifth, for the continuing education for social workers, a legitimate compulsory education for social welfare practitioners, it is important to manage the educational training for candidates for social welfare because of low graduation rate of spontaneous applicants rather than obligatory ones. Sixth, the educational training which reinforces the filed-centered compositions and operations of subjects based on a survey of requirements is necessary, and the contents and operations of lectures should be transformed into field-centered ones. Seventh, some measures for resolving deficiencies of interests in and lack of motivations for the educational training for social workers in social welfare facilities.
Because, the status of educational training for them has all kinds problems, someimprovements are needed to solve them.
First, the role of educational training organizations should be reinforced. Second, insufficiencies of educational training budgets should be solved actively. Third, the courses and subjects of educational training are required to be composed by reflecting requirements in the fields. Fourth, the diversification of educational training methods suitable for necessity of educational training and changes in environments of it should be planned.
Fifth, effective managements of education and evaluation items related with educational training among all evaluation items for social welfare facilities should be more reinforced.
Many efforts to examine and complement improvements of educational training for social workers should be made in advance, in order to realize the genuine social welfare in Korea.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.