사례기반 손위생 교육프로그램이 간호대학생의 손위생 지식, 인식, 이행률 및 방법에 미치는 효과 The Effect of the Scenario based Hand Hygiene Education Program on Hand Hygiene Knowledge, Hand Hygiene Perception, Hand Hygiene Compliance and Hand Hygiene Method in Nursing Students원문보기
사례기반 손위생 교육프로그램이 간호대학생의 손위생 지식, 인식, 이행률 및 방법에 미치는 효과
본 연구는 간호대학생을 대상으로 사례기반 손위생 교육프로그램을 적용하여 손위생 지식, 인식, 이행률 및 방법에 미치는 효과를 검증하기 위한 유사실험연구로 비동등성 대조군 전후 시차설계이다. 연구대상자는 J도내에 위치한 4년제 대학교의 간호대학생 45명을 대상으로 하였다. 연구도구는 WHO(2009)의 Hand hygiene knowledge questionnaire for health-care ...
국문초록
사례기반 손위생 교육프로그램이 간호대학생의 손위생 지식, 인식, 이행률 및 방법에 미치는 효과
본 연구는 간호대학생을 대상으로 사례기반 손위생 교육프로그램을 적용하여 손위생 지식, 인식, 이행률 및 방법에 미치는 효과를 검증하기 위한 유사실험연구로 비동등성 대조군 전후 시차설계이다. 연구대상자는 J도내에 위치한 4년제 대학교의 간호대학생 45명을 대상으로 하였다. 연구도구는 WHO(2009)의 Hand hygiene knowledge questionnaire for health-careworkers 측정도구와 Hand hygiene perception survey for health-care workers 측정도구를 박진희와 김희선(2012)이 번역한 도구 및 연구자가 개발한 관찰 기록지를 사용하였으며, 자료 수집은 2014년 4월 18일부터 6월 13일 까지였으며, 수집된 자료는 SPSS/WIN 21.0을 이용하여 분석하였다.
본 연구결과를 요약하면 다음과 같다.
1) 사례기반 손위생 교육프로그램 제공 후 평균점수는 실험군은 평균 점 4.09점, 대조군은 평균점수가 0.61점이 증가한 것으로 나타났다 (t=-5.446, p<.000). 또한 손위생 인식의 평균점수는 실험군이 0.20 점이 증가하였으나, 대조군은 평균점수가 0.01점이 감소하였다 (t=-1.673, p=.102). 2) 사례기반 손위생 교육 프로그램을 받은 실험군이 손위생 이행률이 대조군보다 높은 것으로 나타났고, 손위생 이행률 집단간 효과 (F=83.868, p<.001)와 시점효과 (F=20.133, p<.001)는 유의한 것으로 나타났다. 하지만 집단, 시점간에 상호작용효과(F=.894, p=.445)는 유의미한 차이가 없었다. 3) 시점별, 손위생 이행이 필요한 5가지 상황에서 손위생 이행률은 실 험군이 대조군에 비해 높았으며, 청결/무균술 전이 가장 높은 이 행률을 나타냈고, 주변물품 접촉 후가 가장 낮은 이행률을 나타냈 다. 4) 주 별, 손위생 방법의 정확성은 손위생 제제에 대한 정확성이 가장 높게, 마찰부위에 대한 정확성이 가장 낮은 것으로 나타났다.
본 연구에서 제공된 사례기반 손위생 교육 프로그램은 다른 손위생 교육 방법에 비해 효과가 우수하였다. 또한 4주 동안의 직접 관찰을 통해 교육의 효과를 조사한 결과 3주차에 적절한 피드백을 제공하여 그 효과를 지속시킬 필요가 있음을 알게 되었고, 손위생 이행 상황과 손위생 방법의 정확성에 대한 이행률을 구체적으로 파악할 수 있었다.
국문초록
사례기반 손위생 교육프로그램이 간호대학생의 손위생 지식, 인식, 이행률 및 방법에 미치는 효과
본 연구는 간호대학생을 대상으로 사례기반 손위생 교육프로그램을 적용하여 손위생 지식, 인식, 이행률 및 방법에 미치는 효과를 검증하기 위한 유사실험연구로 비동등성 대조군 전후 시차설계이다. 연구대상자는 J도내에 위치한 4년제 대학교의 간호대학생 45명을 대상으로 하였다. 연구도구는 WHO(2009)의 Hand hygiene knowledge questionnaire for health-care workers 측정도구와 Hand hygiene perception survey for health-care workers 측정도구를 박진희와 김희선(2012)이 번역한 도구 및 연구자가 개발한 관찰 기록지를 사용하였으며, 자료 수집은 2014년 4월 18일부터 6월 13일 까지였으며, 수집된 자료는 SPSS/WIN 21.0을 이용하여 분석하였다.
본 연구결과를 요약하면 다음과 같다.
1) 사례기반 손위생 교육프로그램 제공 후 평균점수는 실험군은 평균 점 4.09점, 대조군은 평균점수가 0.61점이 증가한 것으로 나타났다 (t=-5.446, p<.000). 또한 손위생 인식의 평균점수는 실험군이 0.20 점이 증가하였으나, 대조군은 평균점수가 0.01점이 감소하였다 (t=-1.673, p=.102). 2) 사례기반 손위생 교육 프로그램을 받은 실험군이 손위생 이행률이 대조군보다 높은 것으로 나타났고, 손위생 이행률 집단간 효과 (F=83.868, p<.001)와 시점효과 (F=20.133, p<.001)는 유의한 것으로 나타났다. 하지만 집단, 시점간에 상호작용효과(F=.894, p=.445)는 유의미한 차이가 없었다. 3) 시점별, 손위생 이행이 필요한 5가지 상황에서 손위생 이행률은 실 험군이 대조군에 비해 높았으며, 청결/무균술 전이 가장 높은 이 행률을 나타냈고, 주변물품 접촉 후가 가장 낮은 이행률을 나타냈 다. 4) 주 별, 손위생 방법의 정확성은 손위생 제제에 대한 정확성이 가장 높게, 마찰부위에 대한 정확성이 가장 낮은 것으로 나타났다.
본 연구에서 제공된 사례기반 손위생 교육 프로그램은 다른 손위생 교육 방법에 비해 효과가 우수하였다. 또한 4주 동안의 직접 관찰을 통해 교육의 효과를 조사한 결과 3주차에 적절한 피드백을 제공하여 그 효과를 지속시킬 필요가 있음을 알게 되었고, 손위생 이행 상황과 손위생 방법의 정확성에 대한 이행률을 구체적으로 파악할 수 있었다.
The Effect of the Scenario based Hand Hygiene Education Program on Hand Hygiene Knowledge, Hand Hygiene Perception, Hand Hygiene Compliance and Hand Hygiene Method in Nursing Students
Eun Suk Hwang Department of Nursing Science Graduate School of Woosuk Univer...
Abstract
The Effect of the Scenario based Hand Hygiene Education Program on Hand Hygiene Knowledge, Hand Hygiene Perception, Hand Hygiene Compliance and Hand Hygiene Method in Nursing Students
Eun Suk Hwang Department of Nursing Science Graduate School of Woosuk University Directed by Professor Jin Hee Park, Ph. D., RN
This is a quasi-experimental study that applies a scenario based hand hygiene education program to nursing students to verify its effects on hand hygiene knowledge, perception, compliance rate and method, which is the non-equivalent control group pretest-posttest design. For the research subject, this research targeted 45 nursing students studying in a university in J Province. For research tools, a tool that Park Jin-hee and Kim Hee-sun(2012) translated measurement tools - Hand Hygiene Knowledge Questionnaire for Health-care Workers of WHO(2009) and Perception Survey for Health-care Workers - and an observation record developed by this researcher were used. Data were collected from 18 April to 13 June 2014, and the collected data were analyzed using the SPSS/WIN 21.0 program. The following are the summarized research results:
1) After the scenario based hand hygiene education program, the average points of the experimental group increased by 4.09, and that of the control group by 0.61 (t=-5.446, p<.000). As to the hand hygiene perception, the average points of the experimental group increased by 0.20, but that of the control group by 0.01 (t=-1.673, p=.102).
2) The hand hygiene compliance rate of the experimental group that attended the scenario based hand hygiene education program was higher than that of the control group; the between-group effect of hand hygiene compliance rate (F=83.868, p<.001) and the effect of time (F=20.133, p<.001) were significant. But the interaction effect between group and time(F=.894, p=.445) had no significant difference.
3) In 5 situations by time that needed hand hygiene compliance, the compliance rate of the experimental group was higher than that of the control group; the compliance rate before cleanliness/aseptic technique was the highest; the compliance rate after touching the surrounding article was the lowest. 4) As to accuracy of the hand hygiene method by week, accuracy of hand hygiene preparations was the highest, and accuracy of the friction part the lowest.
The effects of the scenario based hand hygiene education program that this study provided were excellent, compared to the other hand hygiene education programs. Moreover, as a result of investigating the education effects through the direct observation for 4 week, the appropriate feedback was offered in the third week and it was found that keeping the effect was necessary; the hand hygiene compliance situation and the compliance rate of accuracy of hand hygiene method could be discovered concretely.
Abstract
The Effect of the Scenario based Hand Hygiene Education Program on Hand Hygiene Knowledge, Hand Hygiene Perception, Hand Hygiene Compliance and Hand Hygiene Method in Nursing Students
Eun Suk Hwang Department of Nursing Science Graduate School of Woosuk University Directed by Professor Jin Hee Park, Ph. D., RN
This is a quasi-experimental study that applies a scenario based hand hygiene education program to nursing students to verify its effects on hand hygiene knowledge, perception, compliance rate and method, which is the non-equivalent control group pretest-posttest design. For the research subject, this research targeted 45 nursing students studying in a university in J Province. For research tools, a tool that Park Jin-hee and Kim Hee-sun(2012) translated measurement tools - Hand Hygiene Knowledge Questionnaire for Health-care Workers of WHO(2009) and Perception Survey for Health-care Workers - and an observation record developed by this researcher were used. Data were collected from 18 April to 13 June 2014, and the collected data were analyzed using the SPSS/WIN 21.0 program. The following are the summarized research results:
1) After the scenario based hand hygiene education program, the average points of the experimental group increased by 4.09, and that of the control group by 0.61 (t=-5.446, p<.000). As to the hand hygiene perception, the average points of the experimental group increased by 0.20, but that of the control group by 0.01 (t=-1.673, p=.102).
2) The hand hygiene compliance rate of the experimental group that attended the scenario based hand hygiene education program was higher than that of the control group; the between-group effect of hand hygiene compliance rate (F=83.868, p<.001) and the effect of time (F=20.133, p<.001) were significant. But the interaction effect between group and time(F=.894, p=.445) had no significant difference.
3) In 5 situations by time that needed hand hygiene compliance, the compliance rate of the experimental group was higher than that of the control group; the compliance rate before cleanliness/aseptic technique was the highest; the compliance rate after touching the surrounding article was the lowest. 4) As to accuracy of the hand hygiene method by week, accuracy of hand hygiene preparations was the highest, and accuracy of the friction part the lowest.
The effects of the scenario based hand hygiene education program that this study provided were excellent, compared to the other hand hygiene education programs. Moreover, as a result of investigating the education effects through the direct observation for 4 week, the appropriate feedback was offered in the third week and it was found that keeping the effect was necessary; the hand hygiene compliance situation and the compliance rate of accuracy of hand hygiene method could be discovered concretely.
주제어
#손위생 교육프로그램 간호대학생 지식 인식 hand hygiene education program nursing student knowledge perception
학위논문 정보
저자
황은숙
학위수여기관
우석대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
간호학과 간호학
지도교수
박진희
발행연도
2015
총페이지
vii, 59p.
키워드
손위생 교육프로그램 간호대학생 지식 인식 hand hygiene education program nursing student knowledge perception
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.