최근 유아교육계에서는 유아에게서 뺏어버린 놀이시간과 놀이공간에 대해 반성하는 새로운 움직임이 나타나고 있다. 지금까지의 유아교육이 교육계획안에 충실한 일방적인 수업을 제공하는 모습이었다면 수업 위주의 틀을 깨고 놀이가 곧 생활이고 생각의 방법인 유아에게 놀이를 돌려주기 위해 노력하고 있다. 이러한 새로운 변화의 일환으로 숲을 유아들의 놀이 장소로 이용하는 숲교육이 확산되고 있다. 숲은 유아들이 자유롭고 능동적으로 놀이할 수 있는 좋은 교육환경이다. 숲에서는 ‘하라’라는 성인주도의 교육이 아니라 유아들이 스스로 자연을 탐색하고 자연...
최근 유아교육계에서는 유아에게서 뺏어버린 놀이시간과 놀이공간에 대해 반성하는 새로운 움직임이 나타나고 있다. 지금까지의 유아교육이 교육계획안에 충실한 일방적인 수업을 제공하는 모습이었다면 수업 위주의 틀을 깨고 놀이가 곧 생활이고 생각의 방법인 유아에게 놀이를 돌려주기 위해 노력하고 있다. 이러한 새로운 변화의 일환으로 숲을 유아들의 놀이 장소로 이용하는 숲교육이 확산되고 있다. 숲은 유아들이 자유롭고 능동적으로 놀이할 수 있는 좋은 교육환경이다. 숲에서는 ‘하라’라는 성인주도의 교육이 아니라 유아들이 스스로 자연을 탐색하고 자연의 변화를 느끼며 자연을 이용하여 놀이를 만들어가는 유아주도의 활동이 이루어진다. 숲교육은 장애유아에게도 좋은 방법으로 제시되고 있다. 숲의 다양한 구성물을 오감으로 체험하며 장애유아들은 주변 세계를 알아가고 생각을 넓혀간다. 날씨와 계절에 따라 끊임없이 변화하고 비정형화된 숲은 장애유아들에게 신체적 ‧ 정서적 ‧ 인지적으로 자연스러운 자극을 제공한다. 환경에 대한 낮은 적응 능력과 치료 중심의 생활로 인해 실내에 머무는 시간이 많았던 장애유아들에게 숲은 마음껏 뛰어놀고 오감으로 자연을 느끼며 자연스럽게 치료를 경험하는 공간이 된다. 본 연구에서는 장애유아 숲교육의 활성화를 위해 자녀를 실제 숲교육에 참여시킨 경험이 있는 유아의 부모들이 장애유아 숲교육에 대해 어떠한 인식과 요구가 있는지를 알아보고자 하였다. 연구는 경기도 소재의 S장애전문어린이집과 전라도 소재의 B장애전문어린이집의 장애유아부모 중 자녀를 숲교육에 참여시켜 본 경험이 있는 90명을 대상으로 설문조사를 하였다. 설문지는 2014년 1월 10일~3월 4일까지 주제 선정을 위한 자료 조사를 한 후 3월 5일~ 4월 30일까지 수정과 예비 조사의 과정을 거쳐 설문지를 완성하였다. 5월 7일에 ~ 5월 13일 까지 설문지를 배부하고 5월 16일까지 설문지를 회수하였다. 설문지를 통한 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 숲교육 장소로의 이동방법, 숲교육 장소,숲교육 횟수와 시간, 지원교사, 숲교육에 대한 설명, 부모들의 숲교육 참여횟수, 담임교사로부터 받는 자녀의 숲교육에 대한 피드백에 대해 대부분의 부모는 긍정적으로 인식하는 것으로 나타났다. 둘째, 장애유아 숲교육에 대한 교육적 효과에 대해 현재의 숲교육과 향후 숲교육에 대해 긍정적인 인식을 가지고 있었으나 장애유형에 따른 인식의 차이를 살펴본 결과 지체장애유아의 부모는 대부분의 영역에서 다른 장애유아의 부모보다 교육적 효과에 대한 낮은 인식을 가지고 있었다. 이는 앞으로 장애유아 숲교육을 운영할 때 지체장애유아를 위한 배려가 있어야함을 시사한다. 셋째, 효과적인 장애유아 숲교육을 위해 보완·지원되어야 요구내용으로 부모들은 ‘숲교육에 관한 부모교육, 개별상담, 교육설명회 ’‘숲에서의 교육활동 시간’‘장애유아 숲교육을 운영하는 학급/교육기관의 수’ ‘숲교육에 필요한 교사(보조인력 포함)의 수’를 늘리는 것과 ‘장애유아의 특성에 적합한 다양한 숲교육 프로그램의 제공’‘장애유아의 이동성, 접근성, 안전성을 확보해줄 수 있는 숲 환경을 조성’의 순으로 나타났다. 이러한 부모들의 숲교육에 대한 인식과 요구가 반영되어 장애유아숲교육이 이루어질 때 장애유아들이 더 신나게 놀이 할 수 있는 숲교육을 만들어갈 수 있을 것으로 사료된다.
최근 유아교육계에서는 유아에게서 뺏어버린 놀이시간과 놀이공간에 대해 반성하는 새로운 움직임이 나타나고 있다. 지금까지의 유아교육이 교육계획안에 충실한 일방적인 수업을 제공하는 모습이었다면 수업 위주의 틀을 깨고 놀이가 곧 생활이고 생각의 방법인 유아에게 놀이를 돌려주기 위해 노력하고 있다. 이러한 새로운 변화의 일환으로 숲을 유아들의 놀이 장소로 이용하는 숲교육이 확산되고 있다. 숲은 유아들이 자유롭고 능동적으로 놀이할 수 있는 좋은 교육환경이다. 숲에서는 ‘하라’라는 성인주도의 교육이 아니라 유아들이 스스로 자연을 탐색하고 자연의 변화를 느끼며 자연을 이용하여 놀이를 만들어가는 유아주도의 활동이 이루어진다. 숲교육은 장애유아에게도 좋은 방법으로 제시되고 있다. 숲의 다양한 구성물을 오감으로 체험하며 장애유아들은 주변 세계를 알아가고 생각을 넓혀간다. 날씨와 계절에 따라 끊임없이 변화하고 비정형화된 숲은 장애유아들에게 신체적 ‧ 정서적 ‧ 인지적으로 자연스러운 자극을 제공한다. 환경에 대한 낮은 적응 능력과 치료 중심의 생활로 인해 실내에 머무는 시간이 많았던 장애유아들에게 숲은 마음껏 뛰어놀고 오감으로 자연을 느끼며 자연스럽게 치료를 경험하는 공간이 된다. 본 연구에서는 장애유아 숲교육의 활성화를 위해 자녀를 실제 숲교육에 참여시킨 경험이 있는 유아의 부모들이 장애유아 숲교육에 대해 어떠한 인식과 요구가 있는지를 알아보고자 하였다. 연구는 경기도 소재의 S장애전문어린이집과 전라도 소재의 B장애전문어린이집의 장애유아부모 중 자녀를 숲교육에 참여시켜 본 경험이 있는 90명을 대상으로 설문조사를 하였다. 설문지는 2014년 1월 10일~3월 4일까지 주제 선정을 위한 자료 조사를 한 후 3월 5일~ 4월 30일까지 수정과 예비 조사의 과정을 거쳐 설문지를 완성하였다. 5월 7일에 ~ 5월 13일 까지 설문지를 배부하고 5월 16일까지 설문지를 회수하였다. 설문지를 통한 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 숲교육 장소로의 이동방법, 숲교육 장소,숲교육 횟수와 시간, 지원교사, 숲교육에 대한 설명, 부모들의 숲교육 참여횟수, 담임교사로부터 받는 자녀의 숲교육에 대한 피드백에 대해 대부분의 부모는 긍정적으로 인식하는 것으로 나타났다. 둘째, 장애유아 숲교육에 대한 교육적 효과에 대해 현재의 숲교육과 향후 숲교육에 대해 긍정적인 인식을 가지고 있었으나 장애유형에 따른 인식의 차이를 살펴본 결과 지체장애유아의 부모는 대부분의 영역에서 다른 장애유아의 부모보다 교육적 효과에 대한 낮은 인식을 가지고 있었다. 이는 앞으로 장애유아 숲교육을 운영할 때 지체장애유아를 위한 배려가 있어야함을 시사한다. 셋째, 효과적인 장애유아 숲교육을 위해 보완·지원되어야 요구내용으로 부모들은 ‘숲교육에 관한 부모교육, 개별상담, 교육설명회 ’‘숲에서의 교육활동 시간’‘장애유아 숲교육을 운영하는 학급/교육기관의 수’ ‘숲교육에 필요한 교사(보조인력 포함)의 수’를 늘리는 것과 ‘장애유아의 특성에 적합한 다양한 숲교육 프로그램의 제공’‘장애유아의 이동성, 접근성, 안전성을 확보해줄 수 있는 숲 환경을 조성’의 순으로 나타났다. 이러한 부모들의 숲교육에 대한 인식과 요구가 반영되어 장애유아숲교육이 이루어질 때 장애유아들이 더 신나게 놀이 할 수 있는 숲교육을 만들어갈 수 있을 것으로 사료된다.
The new movement that early childhood education reflect on the play time and play space taken away from children has come to the surface. While the early childhood education up to now has provided one-sided classes stuck to the educational plan, it has been trying to change class-based education and...
The new movement that early childhood education reflect on the play time and play space taken away from children has come to the surface. While the early childhood education up to now has provided one-sided classes stuck to the educational plan, it has been trying to change class-based education and return playing to children to whom playing is a life and the way of thinking. As part of such new changes, forest education that uses forest for the playing space is wide-spreading. Forest is a good educational environment where children can play actively and freely. In forest, children-led activity that children explore the nature on their own, feel the change of the nature and make a play using the nature not a adult-led education like “Do it!” happens. Forest education suggests a good way for children with disabilities. Children with disabilities get to know the world around them, and broaden their thinking by experiencing a variety of forest elements by the five senses. The non-patternized forest which changes constantly according to weather and seasons, provides natural stimulation physically, emotionally, and cognitively for children with disabilities . Forest is a place to play freely, feel the nature by the five senses and experience the natural treatment for the disabled children who tend to stay indoors because of their low adaptability to the environment and treatment-based lives. For stimulating the forest education, this study is to find out what perception and needs parents of children with disabilities who had their children participate in the forest education have. This study surveyed 90 people who are parents of children with disabilities to attend the forest education of S and B specialized child-care centers for children with disabilities in Gyeonggi-do, and Jeolla-do respectively. The questionnaires were completed after researching data for subject selection from 10th January to 4th March, 2014 and revision and pilot test from 5th March to 30th April. The survey was distributed from 7th May to 13rd may and collected by 16th May. The research results of the survey are as follows. First, most parents tend to positively perceive transportation, place, time and numbers, supporting teachers, explanation about the forest education, the number of parents’ participation, and the feedback from the teacher in charge. Second, even though current and future forest education with the educational effect about the forest education for children with disabilities is perceived positively, when the types of disability considered, parents of children with physical disabilities have less perception on the educational effect than other parents of children with disabilities. It suggests that future forest education for disabled children needs to care children with physical disabilities more. Third, the requirements to be supplemented and supported for effective forest education for children with disabilities are parents education, followed by individual counselling, educational presentation, the time of educational activity in forest, the number of classes and institutions for forest education for children with disabilities, increasing the number of required teachers(including supporting staff), providing a variety of suitable programs according to characteristics of children with disabilities, and establishing the forest environment to secure the mobility, accessability, security for children with disabilities. After the forest education for children with disabilities which such perception and needs are reflected on is conducted, it is thought that the children with disabilities can have more fun during the forest education.
The new movement that early childhood education reflect on the play time and play space taken away from children has come to the surface. While the early childhood education up to now has provided one-sided classes stuck to the educational plan, it has been trying to change class-based education and return playing to children to whom playing is a life and the way of thinking. As part of such new changes, forest education that uses forest for the playing space is wide-spreading. Forest is a good educational environment where children can play actively and freely. In forest, children-led activity that children explore the nature on their own, feel the change of the nature and make a play using the nature not a adult-led education like “Do it!” happens. Forest education suggests a good way for children with disabilities. Children with disabilities get to know the world around them, and broaden their thinking by experiencing a variety of forest elements by the five senses. The non-patternized forest which changes constantly according to weather and seasons, provides natural stimulation physically, emotionally, and cognitively for children with disabilities . Forest is a place to play freely, feel the nature by the five senses and experience the natural treatment for the disabled children who tend to stay indoors because of their low adaptability to the environment and treatment-based lives. For stimulating the forest education, this study is to find out what perception and needs parents of children with disabilities who had their children participate in the forest education have. This study surveyed 90 people who are parents of children with disabilities to attend the forest education of S and B specialized child-care centers for children with disabilities in Gyeonggi-do, and Jeolla-do respectively. The questionnaires were completed after researching data for subject selection from 10th January to 4th March, 2014 and revision and pilot test from 5th March to 30th April. The survey was distributed from 7th May to 13rd may and collected by 16th May. The research results of the survey are as follows. First, most parents tend to positively perceive transportation, place, time and numbers, supporting teachers, explanation about the forest education, the number of parents’ participation, and the feedback from the teacher in charge. Second, even though current and future forest education with the educational effect about the forest education for children with disabilities is perceived positively, when the types of disability considered, parents of children with physical disabilities have less perception on the educational effect than other parents of children with disabilities. It suggests that future forest education for disabled children needs to care children with physical disabilities more. Third, the requirements to be supplemented and supported for effective forest education for children with disabilities are parents education, followed by individual counselling, educational presentation, the time of educational activity in forest, the number of classes and institutions for forest education for children with disabilities, increasing the number of required teachers(including supporting staff), providing a variety of suitable programs according to characteristics of children with disabilities, and establishing the forest environment to secure the mobility, accessability, security for children with disabilities. After the forest education for children with disabilities which such perception and needs are reflected on is conducted, it is thought that the children with disabilities can have more fun during the forest education.
주제어
#숲교육 장애유아
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