건축 실내 빛환경에서 눈부심은 빛환경의 질을 결정하는 중요한 요소이며 그 중에서도 야갼에 실내에서 발생하는 침입광에 의한 눈부심은 수면환경과 관련된 중요한 이슈이다. 이러한 침입광에 의한 눈부심은 수면을 방해하거나 건강에 악영향을 끼치기도 하므로 제재되어야 한다. 하지만 기존의 눈부심 평가방법은 침입광에 의한 눈부심과 평가 대상이 다르므로 사용하기에 부적절 할 것으로 판단하였고, 인공조명에 의한 침입광의 눈부심 정도를 정량적으로 평가할 수 있는 지표 개발의 필요성을 확인하였다. 따라서 본 연구에서는 침입광에 의한 눈부심의 평가방법을 개발하기 위해 먼저 선행연구고찰을 통해 기존의 눈부심 평가방법의 평가식을 변형해서 사용할 수 있을지에 대한 적용성을 검토하였고 현재 사용되고 있는 ...
건축 실내 빛환경에서 눈부심은 빛환경의 질을 결정하는 중요한 요소이며 그 중에서도 야갼에 실내에서 발생하는 침입광에 의한 눈부심은 수면환경과 관련된 중요한 이슈이다. 이러한 침입광에 의한 눈부심은 수면을 방해하거나 건강에 악영향을 끼치기도 하므로 제재되어야 한다. 하지만 기존의 눈부심 평가방법은 침입광에 의한 눈부심과 평가 대상이 다르므로 사용하기에 부적절 할 것으로 판단하였고, 인공조명에 의한 침입광의 눈부심 정도를 정량적으로 평가할 수 있는 지표 개발의 필요성을 확인하였다. 따라서 본 연구에서는 침입광에 의한 눈부심의 평가방법을 개발하기 위해 먼저 선행연구고찰을 통해 기존의 눈부심 평가방법의 평가식을 변형해서 사용할 수 있을지에 대한 적용성을 검토하였고 현재 사용되고 있는 시뮬레이션의 침입광에 의한 눈부심 평가에 대한 적용성을 검토하였다. 시뮬레이션 결과, 현존하고 있는 조명시뮬레이션 소프트웨어에서는 같은 조도의 환경에서도 소프트웨어마다 눈부심 지수가 추출되는 한계가 다르고, 값 또한 다르게 나타난다는 것을 알 수 있었다. 또한, 시뮬레이션 내에서 구해지는 UGR 값 자체가 매우 낮아 기존 조명시뮬레이션 소프트웨어로는 칩입광을 평가하는 것이 적절하지 않음을 알 수 있었고 주관평가를 통해 새로운 평가식을 도출해야 함을 알 수 있었다. 이를 토대로 눈부심 주관평가를 위해 카테고리를 선별하고 실험환경을 구성하였고 주관평가를 통한 실험값과 각각의 환경에서의 계산값을 구하여 이를 비교한 후 보정식을 도출하고자 하였다. 주관평가 실험은 full-scale mock-up에서 진행하였고 LED, MH, HID 3 개의 조명기구를 이용하여 침입광 환경을 조성한 뒤 3 개의 다른 위치에서 실험을 진행하였다. 평가방법은 평가항목 (눈부심)에 대하여 주어진 평가척도 내에서 비교자극평가가 가능한 평정척도법을 사용하였고 평가의 척도는 IES의 GSV 불쾌글레어등급을 활용하여 형용사를 이용한 7 점 스케일을 구상하였다. 각각의 위치에서의 실험값과 계산값 상관관계 분석 결과, 위치 1에서는 R2=0.9124, 위치 2에서 R2=0.9666, 위치 3에서 R2=0.9591로 높은 상관관계가 나타났다. 따라서 보정을 통한 평가식 적용이 유효할 것으로 판단되었다. 최종 보정식인 DGInight값은 현존하는 불쾌글래어 스케일과 같은 범위를 가지므로 침입광에 의한 불쾌글레어는 평가하기에 적절한 것으로 확인되었다. 최종적으로 침입광 환경에서의 눈부심 평가는 기존 DGI 계산 값을 보정식 (8), (9), (10)을 사용하여 DGInight으로 변환한 후, 이것을 기존 DGI 평가 카테고리와 비교하여 정량적 평가가 가능할 것이다. DGInight=1.3951DGI+13.281 (8) DGInight=1.414DGI+14.798 (9) DGInight=0.8444DGI+19.295 (10)
건축 실내 빛환경에서 눈부심은 빛환경의 질을 결정하는 중요한 요소이며 그 중에서도 야갼에 실내에서 발생하는 침입광에 의한 눈부심은 수면환경과 관련된 중요한 이슈이다. 이러한 침입광에 의한 눈부심은 수면을 방해하거나 건강에 악영향을 끼치기도 하므로 제재되어야 한다. 하지만 기존의 눈부심 평가방법은 침입광에 의한 눈부심과 평가 대상이 다르므로 사용하기에 부적절 할 것으로 판단하였고, 인공조명에 의한 침입광의 눈부심 정도를 정량적으로 평가할 수 있는 지표 개발의 필요성을 확인하였다. 따라서 본 연구에서는 침입광에 의한 눈부심의 평가방법을 개발하기 위해 먼저 선행연구고찰을 통해 기존의 눈부심 평가방법의 평가식을 변형해서 사용할 수 있을지에 대한 적용성을 검토하였고 현재 사용되고 있는 시뮬레이션의 침입광에 의한 눈부심 평가에 대한 적용성을 검토하였다. 시뮬레이션 결과, 현존하고 있는 조명시뮬레이션 소프트웨어에서는 같은 조도의 환경에서도 소프트웨어마다 눈부심 지수가 추출되는 한계가 다르고, 값 또한 다르게 나타난다는 것을 알 수 있었다. 또한, 시뮬레이션 내에서 구해지는 UGR 값 자체가 매우 낮아 기존 조명시뮬레이션 소프트웨어로는 칩입광을 평가하는 것이 적절하지 않음을 알 수 있었고 주관평가를 통해 새로운 평가식을 도출해야 함을 알 수 있었다. 이를 토대로 눈부심 주관평가를 위해 카테고리를 선별하고 실험환경을 구성하였고 주관평가를 통한 실험값과 각각의 환경에서의 계산값을 구하여 이를 비교한 후 보정식을 도출하고자 하였다. 주관평가 실험은 full-scale mock-up에서 진행하였고 LED, MH, HID 3 개의 조명기구를 이용하여 침입광 환경을 조성한 뒤 3 개의 다른 위치에서 실험을 진행하였다. 평가방법은 평가항목 (눈부심)에 대하여 주어진 평가척도 내에서 비교자극평가가 가능한 평정척도법을 사용하였고 평가의 척도는 IES의 GSV 불쾌글레어등급을 활용하여 형용사를 이용한 7 점 스케일을 구상하였다. 각각의 위치에서의 실험값과 계산값 상관관계 분석 결과, 위치 1에서는 R2=0.9124, 위치 2에서 R2=0.9666, 위치 3에서 R2=0.9591로 높은 상관관계가 나타났다. 따라서 보정을 통한 평가식 적용이 유효할 것으로 판단되었다. 최종 보정식인 DGInight값은 현존하는 불쾌글래어 스케일과 같은 범위를 가지므로 침입광에 의한 불쾌글레어는 평가하기에 적절한 것으로 확인되었다. 최종적으로 침입광 환경에서의 눈부심 평가는 기존 DGI 계산 값을 보정식 (8), (9), (10)을 사용하여 DGInight으로 변환한 후, 이것을 기존 DGI 평가 카테고리와 비교하여 정량적 평가가 가능할 것이다. DGInight=1.3951DGI+13.281 (8) DGInight=1.414DGI+14.798 (9) DGInight=0.8444DGI+19.295 (10)
Discomfort glare is an important factor that determines the quality of a luminous environment, and discomfort glare from light trespass created by security lightings occurring indoors at night is a critical issue related to the sleeping environment. Discomfort glare from light trespass from security...
Discomfort glare is an important factor that determines the quality of a luminous environment, and discomfort glare from light trespass created by security lightings occurring indoors at night is a critical issue related to the sleeping environment. Discomfort glare from light trespass from security lightings must be restricted as it can disturb sleep and inflict harmful influences on health. However, existing discomfort glare evaluation methods were considered as inappropriate due to the nature of discomfort glare. The necessity for the development of an indicator that can quantitatively evaluate discomfort glare from light trespass was confirmed. Accordingly in this study, applicability of the evaluation formulae used in the existing discomfort glare evaluation methods was reviewed based on previous studies to develop an evaluation method for discomfort glare from light trespass. The applicability of simulation methods for discomfort glare from light trespass currently in use was reviewed. As a result of the simulation, existing light simulation software showed different limits in extraction of discomfort glare indexes under same illuminance and yielded different discomfort glare values. Also, UGR values obtained during simulation were extremely low. It was found as inappropriate to evaluate light trespass with existing light simulation software, suggesting the need for deduction of a new evaluation formula through subjective evaluation (DGInight). Categories for subjective evaluation of discomfort glare were sorted to configure the experimental environment. The experimental values based on subjective evaluation and the calculation values under each environment were found and compared for deduction of a modified formula. The subjective evaluation experiment was performed in a full-scale mock-up. The luminous environment was created using three types of lighting (LED, Metal Halide, High Intensity Discharge), and the experiment was conducted at three different positions. The rating scale method that can evaluate comparative stimulus evaluation within the given evaluation scale was used, and a 7-point scale using adjectives was devised using GSV discomfort glare level of IES. As a result of the analyzing correlation for each position, a higher correlation was found with R²=0.9124 at position 1, R²=0.9666 at position 2, and R²=0.9592 at position 3. Therefore, the deduction of a modified formula for each position was appropriate. The values of DGInight, the modified formula proposed in this study, were found to have the same range as existing discomfort glare evaluation scales, and DGInight was verified as an appropriate evaluation index for discomfort glare from light trespass. Therefore, existing DGI calculation value found in a trespass luminous environment can be converted into DGInight value using the final modified formula of Eq. (8), (9), (10) which is compared to DGI value in Table 4-3 for discomfort glare evaluation. DGInight=1.3951DGI+13.281 (8) DGInight=1.414DGI+14.798 (9) DGInight=0.8444DGI+19.295 (10)
Discomfort glare is an important factor that determines the quality of a luminous environment, and discomfort glare from light trespass created by security lightings occurring indoors at night is a critical issue related to the sleeping environment. Discomfort glare from light trespass from security lightings must be restricted as it can disturb sleep and inflict harmful influences on health. However, existing discomfort glare evaluation methods were considered as inappropriate due to the nature of discomfort glare. The necessity for the development of an indicator that can quantitatively evaluate discomfort glare from light trespass was confirmed. Accordingly in this study, applicability of the evaluation formulae used in the existing discomfort glare evaluation methods was reviewed based on previous studies to develop an evaluation method for discomfort glare from light trespass. The applicability of simulation methods for discomfort glare from light trespass currently in use was reviewed. As a result of the simulation, existing light simulation software showed different limits in extraction of discomfort glare indexes under same illuminance and yielded different discomfort glare values. Also, UGR values obtained during simulation were extremely low. It was found as inappropriate to evaluate light trespass with existing light simulation software, suggesting the need for deduction of a new evaluation formula through subjective evaluation (DGInight). Categories for subjective evaluation of discomfort glare were sorted to configure the experimental environment. The experimental values based on subjective evaluation and the calculation values under each environment were found and compared for deduction of a modified formula. The subjective evaluation experiment was performed in a full-scale mock-up. The luminous environment was created using three types of lighting (LED, Metal Halide, High Intensity Discharge), and the experiment was conducted at three different positions. The rating scale method that can evaluate comparative stimulus evaluation within the given evaluation scale was used, and a 7-point scale using adjectives was devised using GSV discomfort glare level of IES. As a result of the analyzing correlation for each position, a higher correlation was found with R²=0.9124 at position 1, R²=0.9666 at position 2, and R²=0.9592 at position 3. Therefore, the deduction of a modified formula for each position was appropriate. The values of DGInight, the modified formula proposed in this study, were found to have the same range as existing discomfort glare evaluation scales, and DGInight was verified as an appropriate evaluation index for discomfort glare from light trespass. Therefore, existing DGI calculation value found in a trespass luminous environment can be converted into DGInight value using the final modified formula of Eq. (8), (9), (10) which is compared to DGI value in Table 4-3 for discomfort glare evaluation. DGInight=1.3951DGI+13.281 (8) DGInight=1.414DGI+14.798 (9) DGInight=0.8444DGI+19.295 (10)
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