본 연구의 목적은 3세 유아를 위한 전통놀이 관련 스토리텔링 수학활동이 유아의 수학개념 및 언어 이해력에 미치는 영향을 알아보기 위한 것이다. 이를 통해 유아교육현장에서 유아의 발달 특성에 적합한 전통놀이 관련 스토리텔링 교수-학습방법을 활용한 수학활동을 활성화하는데 기초자료를 제공하고자 한다. 본 연구에서 설정한 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 3세 유아를 위한 전통놀이 관련 스토리텔링 수학활동이 유아의 수학개념(대수, 수와 연산, 기하, 측정)에 미치는 영향은 어떠한가? 둘째, 3세 유아를 위한 전통놀이 관련 스토리텔링 수학활동이 유아의 언어 이해력에 미치는 영향은 어떠한가? 본 연구의 대상은 서울에 위치한 J 유치원의 만 3세반 2학급의 유아로 실험집단 1학급(남아 11명, 여아 9명)과 비교집단 1학급(남아 12명, 여아 8명) 각각 20명, 총 40명으로 선정하였다. 본 연구에서 사용한 연구 도구는 3세 유아를 위한 전통놀이 관련 스토리텔링 수학활동이 유아의 수학개념에 미치는 영향을 측정하기 위해서 황해익과 최혜진(2007)이 개발한 ‘유아그림 수학능력 검사’ 도구를 사용 하였으며, 본 검사도구는 총 4개의 하위영역(대수, 수와 연산, 기하, 측정)으로 구성되어 있다. 또한 유아의 언어 이해력 검사는 장영애(1981)가 유아의 수준에 맞게 제작하고 강남희(2010)가 수정·보완하고, 황주연(2011)이 연구에 사용한 언어 이해력 검사도구의 배점방식을 사용하였다. 두 집단의 실험처치 기간은 2014년 10월 6일부터 12월 12일까지, 1주일에 2회씩 10주 동안 총 20회에 걸쳐 3세 유아를 위한 전통놀이 관련 스토리텔링 수학활동을 실시하였다. 실험집단과 비교집단의 동질성을 알아보기 위한 사전검사 결과, 두 집단 간의 유아 그림수학 능력검사, 유아 언어 이해력 검사 모두 유의한 차이가 나타나지 않아 동질 한 집단으로 간주 하였다. 3세 유아를 위한 전통놀이 관련 스토리텔링 수학활동이 유아의 수학개념과 언어 이해력에 미치는 영향을 알아보기 위하여 집단 간 사전 사후 검사를 한 후 수집된 자료는 ...
본 연구의 목적은 3세 유아를 위한 전통놀이 관련 스토리텔링 수학활동이 유아의 수학개념 및 언어 이해력에 미치는 영향을 알아보기 위한 것이다. 이를 통해 유아교육현장에서 유아의 발달 특성에 적합한 전통놀이 관련 스토리텔링 교수-학습방법을 활용한 수학활동을 활성화하는데 기초자료를 제공하고자 한다. 본 연구에서 설정한 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 3세 유아를 위한 전통놀이 관련 스토리텔링 수학활동이 유아의 수학개념(대수, 수와 연산, 기하, 측정)에 미치는 영향은 어떠한가? 둘째, 3세 유아를 위한 전통놀이 관련 스토리텔링 수학활동이 유아의 언어 이해력에 미치는 영향은 어떠한가? 본 연구의 대상은 서울에 위치한 J 유치원의 만 3세반 2학급의 유아로 실험집단 1학급(남아 11명, 여아 9명)과 비교집단 1학급(남아 12명, 여아 8명) 각각 20명, 총 40명으로 선정하였다. 본 연구에서 사용한 연구 도구는 3세 유아를 위한 전통놀이 관련 스토리텔링 수학활동이 유아의 수학개념에 미치는 영향을 측정하기 위해서 황해익과 최혜진(2007)이 개발한 ‘유아그림 수학능력 검사’ 도구를 사용 하였으며, 본 검사도구는 총 4개의 하위영역(대수, 수와 연산, 기하, 측정)으로 구성되어 있다. 또한 유아의 언어 이해력 검사는 장영애(1981)가 유아의 수준에 맞게 제작하고 강남희(2010)가 수정·보완하고, 황주연(2011)이 연구에 사용한 언어 이해력 검사도구의 배점방식을 사용하였다. 두 집단의 실험처치 기간은 2014년 10월 6일부터 12월 12일까지, 1주일에 2회씩 10주 동안 총 20회에 걸쳐 3세 유아를 위한 전통놀이 관련 스토리텔링 수학활동을 실시하였다. 실험집단과 비교집단의 동질성을 알아보기 위한 사전검사 결과, 두 집단 간의 유아 그림수학 능력검사, 유아 언어 이해력 검사 모두 유의한 차이가 나타나지 않아 동질 한 집단으로 간주 하였다. 3세 유아를 위한 전통놀이 관련 스토리텔링 수학활동이 유아의 수학개념과 언어 이해력에 미치는 영향을 알아보기 위하여 집단 간 사전 사후 검사를 한 후 수집된 자료는 SPSS 20.0 통계프로그램을 사용하여 분석하였으며, 실험집단과 비교집단의 평균 점수와 표준 편차를 산출하고, 독립표본 t-검증을 사용하여 집단 간의 효과 차이를 비교 분석하였다. 본 연구의 연구 결과를 살펴보면 다음과 같다. 첫째, 유아의 수학개념에 미치는 영향에 대해 실험집단과 비교집단의 간의 차이를 검증한 결과 사후검사에서 수학개념 전체에서 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 즉 전통놀이 관련 스토리텔링 수학활동을 실시한 실험집단의 유아가 비교집단의 유아에 비해 유아의 수학개념 및 수학개념의 하위 내용인 대수, 수와 연산, 기하, 측정 등 에서 수학개념 점수가 유의하게 향상되었음을 의미한다. 이는 3세 유아를 위한 전통놀이 관련 스토리텔링 수학활동이 유아의 수학개념 향상에 효과가 있음을 시사한다. 둘째, 유아의 언어 이해력에 미치는 영향에 대해 실험집단과 비교집단 간의 차이를 검증한 결과 사후검사에서 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 즉 3세 유아를 위한 전통놀이 관련 스토리텔링 수학활동을 실시한 실험집단의 유아가 비교 집단의 유아에 비해 유아의 언어 이해력 점수가 유의하게 향상되었음을 의미한다. 이는 3세 유아를 위한 전통놀이 관련 스토리텔링 수학활동이 유아의 언어 이해력 향상에 효과 있음을 시사한다. 따라서 본 연구에서 실시한 3세 유아를 위한 전통놀이 관련 스토리텔링 수학활동이 유아의 수학개념 및 언어 이해력을 향상 시키는데 효과적인 교수-학습 방법임이 밝혀졌으므로 유아교육 현장에서 적극적으로 활용될 것을 기대한다.
본 연구의 목적은 3세 유아를 위한 전통놀이 관련 스토리텔링 수학활동이 유아의 수학개념 및 언어 이해력에 미치는 영향을 알아보기 위한 것이다. 이를 통해 유아교육현장에서 유아의 발달 특성에 적합한 전통놀이 관련 스토리텔링 교수-학습방법을 활용한 수학활동을 활성화하는데 기초자료를 제공하고자 한다. 본 연구에서 설정한 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 3세 유아를 위한 전통놀이 관련 스토리텔링 수학활동이 유아의 수학개념(대수, 수와 연산, 기하, 측정)에 미치는 영향은 어떠한가? 둘째, 3세 유아를 위한 전통놀이 관련 스토리텔링 수학활동이 유아의 언어 이해력에 미치는 영향은 어떠한가? 본 연구의 대상은 서울에 위치한 J 유치원의 만 3세반 2학급의 유아로 실험집단 1학급(남아 11명, 여아 9명)과 비교집단 1학급(남아 12명, 여아 8명) 각각 20명, 총 40명으로 선정하였다. 본 연구에서 사용한 연구 도구는 3세 유아를 위한 전통놀이 관련 스토리텔링 수학활동이 유아의 수학개념에 미치는 영향을 측정하기 위해서 황해익과 최혜진(2007)이 개발한 ‘유아그림 수학능력 검사’ 도구를 사용 하였으며, 본 검사도구는 총 4개의 하위영역(대수, 수와 연산, 기하, 측정)으로 구성되어 있다. 또한 유아의 언어 이해력 검사는 장영애(1981)가 유아의 수준에 맞게 제작하고 강남희(2010)가 수정·보완하고, 황주연(2011)이 연구에 사용한 언어 이해력 검사도구의 배점방식을 사용하였다. 두 집단의 실험처치 기간은 2014년 10월 6일부터 12월 12일까지, 1주일에 2회씩 10주 동안 총 20회에 걸쳐 3세 유아를 위한 전통놀이 관련 스토리텔링 수학활동을 실시하였다. 실험집단과 비교집단의 동질성을 알아보기 위한 사전검사 결과, 두 집단 간의 유아 그림수학 능력검사, 유아 언어 이해력 검사 모두 유의한 차이가 나타나지 않아 동질 한 집단으로 간주 하였다. 3세 유아를 위한 전통놀이 관련 스토리텔링 수학활동이 유아의 수학개념과 언어 이해력에 미치는 영향을 알아보기 위하여 집단 간 사전 사후 검사를 한 후 수집된 자료는 SPSS 20.0 통계프로그램을 사용하여 분석하였으며, 실험집단과 비교집단의 평균 점수와 표준 편차를 산출하고, 독립표본 t-검증을 사용하여 집단 간의 효과 차이를 비교 분석하였다. 본 연구의 연구 결과를 살펴보면 다음과 같다. 첫째, 유아의 수학개념에 미치는 영향에 대해 실험집단과 비교집단의 간의 차이를 검증한 결과 사후검사에서 수학개념 전체에서 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 즉 전통놀이 관련 스토리텔링 수학활동을 실시한 실험집단의 유아가 비교집단의 유아에 비해 유아의 수학개념 및 수학개념의 하위 내용인 대수, 수와 연산, 기하, 측정 등 에서 수학개념 점수가 유의하게 향상되었음을 의미한다. 이는 3세 유아를 위한 전통놀이 관련 스토리텔링 수학활동이 유아의 수학개념 향상에 효과가 있음을 시사한다. 둘째, 유아의 언어 이해력에 미치는 영향에 대해 실험집단과 비교집단 간의 차이를 검증한 결과 사후검사에서 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 즉 3세 유아를 위한 전통놀이 관련 스토리텔링 수학활동을 실시한 실험집단의 유아가 비교 집단의 유아에 비해 유아의 언어 이해력 점수가 유의하게 향상되었음을 의미한다. 이는 3세 유아를 위한 전통놀이 관련 스토리텔링 수학활동이 유아의 언어 이해력 향상에 효과 있음을 시사한다. 따라서 본 연구에서 실시한 3세 유아를 위한 전통놀이 관련 스토리텔링 수학활동이 유아의 수학개념 및 언어 이해력을 향상 시키는데 효과적인 교수-학습 방법임이 밝혀졌으므로 유아교육 현장에서 적극적으로 활용될 것을 기대한다.
The purpose of this study was to examine the effect of traditional play-related storytelling mathematical activity for children of 3 years age on their mathematical concept and language comprehension ability, and then provide basic data on the activation of traditional play-related storytelling teac...
The purpose of this study was to examine the effect of traditional play-related storytelling mathematical activity for children of 3 years age on their mathematical concept and language comprehension ability, and then provide basic data on the activation of traditional play-related storytelling teaching-learning method-utilized mathematical activity, which is appropriate for the developmental characteristic of young children, to the actual scene of education. For this, following two study questions were established: First, ‘What effect does traditional play-related storytelling mathematical activity for children of 3 years age have on their mathematical concept (algebra, number & operation, geometry and measurement)?’ Second, ‘What effect does traditional play-related storytelling mathematical activity for children of 3 years age have on their language comprehension ability?’ Study subjects were 40 children of 3 years age, sampled from two classes of J Kindergarten, Seoul and 20 of them were distributed in an experiment group (11 boys and 9 girls) and another 20 of them in a control group (12 boys and 8 girls). Following tools were used: (1) in order to test the effect of traditional play-related storytelling mathematical activity for children of 3 years age on their mathematical concept, ‘The Pictorial Mathematical Ability Test for Young Children’, developed by Hwang Hae-ik & Choe Hye-jin (2007) and consisted of 4 sub-areas (algebra, number & operation, geometry and measurement), was used; and (2) in order to test young children’s language comprehension ability, the scoring method of the language comprehension ability test tool, which was developed by Jang Yeong-ae (1981) according to the level of young children, modified and supplemented by Kang Nam-hee (2010), and used by Hwang Ju-yeon (2011), was used. 20 sessions of traditional play-related storytelling mathematical activity for children of 3 years age were carried out for 10 weeks from October 6 to December 12, 2014, twice a week. A pre-test was carried out to examine the homogeneity of both experiment and control groups. Both groups did not present significant difference in the tests of pictorial mathematical ability and language comprehension ability, and therefore they were regarded as homogeneous. In order to examine the effect of traditional play-related storytelling mathematical activity for children of 3 years age on their mathematical concept and language comprehension ability, a pre-test and a post-test were carried out. Collected data were analyzed using the SPSS 20.0 statistical program, thus calculating the mean scores and standard deviation of two groups and comparatively analyzing the difference of effect of two groups using independent sample t-test. Study findings are as follows: First, as for the difference of effect on young children’s mathematical concept between two groups, the result of post-test presented statistically significant difference in all the areas of mathematical concept. In other words, children in the experiment group who carried out traditional play-related storytelling mathematical activity presented higher scores in such sub-areas of mathematical concept as algebra, number & operation, geometry and measurement than those in the control group did. This result seems to suggest that traditional play-related storytelling mathematical activity for children of 3 years age is effective in the improvement of their mathematical concept. Second, as for the difference of effect on young children’s language comprehension ability between two groups, the result of post-test presented statistically significant difference. In other words, children in the experiment group who carried out traditional play-related storytelling mathematical activity presented higher scores in language comprehension ability than those in the control group did. This result seems to suggest that traditional play-related storytelling mathematical activity for children of 3 years age is effective in the improvement of their language comprehension ability. Therefore, this study’s traditional play-related storytelling mathematical activity for children of 3 years age is an effective teaching-learning method for the improvement of young children’s mathematical concept and language comprehension ability. The author hopes it is used actively in the actual scene of young child education.
The purpose of this study was to examine the effect of traditional play-related storytelling mathematical activity for children of 3 years age on their mathematical concept and language comprehension ability, and then provide basic data on the activation of traditional play-related storytelling teaching-learning method-utilized mathematical activity, which is appropriate for the developmental characteristic of young children, to the actual scene of education. For this, following two study questions were established: First, ‘What effect does traditional play-related storytelling mathematical activity for children of 3 years age have on their mathematical concept (algebra, number & operation, geometry and measurement)?’ Second, ‘What effect does traditional play-related storytelling mathematical activity for children of 3 years age have on their language comprehension ability?’ Study subjects were 40 children of 3 years age, sampled from two classes of J Kindergarten, Seoul and 20 of them were distributed in an experiment group (11 boys and 9 girls) and another 20 of them in a control group (12 boys and 8 girls). Following tools were used: (1) in order to test the effect of traditional play-related storytelling mathematical activity for children of 3 years age on their mathematical concept, ‘The Pictorial Mathematical Ability Test for Young Children’, developed by Hwang Hae-ik & Choe Hye-jin (2007) and consisted of 4 sub-areas (algebra, number & operation, geometry and measurement), was used; and (2) in order to test young children’s language comprehension ability, the scoring method of the language comprehension ability test tool, which was developed by Jang Yeong-ae (1981) according to the level of young children, modified and supplemented by Kang Nam-hee (2010), and used by Hwang Ju-yeon (2011), was used. 20 sessions of traditional play-related storytelling mathematical activity for children of 3 years age were carried out for 10 weeks from October 6 to December 12, 2014, twice a week. A pre-test was carried out to examine the homogeneity of both experiment and control groups. Both groups did not present significant difference in the tests of pictorial mathematical ability and language comprehension ability, and therefore they were regarded as homogeneous. In order to examine the effect of traditional play-related storytelling mathematical activity for children of 3 years age on their mathematical concept and language comprehension ability, a pre-test and a post-test were carried out. Collected data were analyzed using the SPSS 20.0 statistical program, thus calculating the mean scores and standard deviation of two groups and comparatively analyzing the difference of effect of two groups using independent sample t-test. Study findings are as follows: First, as for the difference of effect on young children’s mathematical concept between two groups, the result of post-test presented statistically significant difference in all the areas of mathematical concept. In other words, children in the experiment group who carried out traditional play-related storytelling mathematical activity presented higher scores in such sub-areas of mathematical concept as algebra, number & operation, geometry and measurement than those in the control group did. This result seems to suggest that traditional play-related storytelling mathematical activity for children of 3 years age is effective in the improvement of their mathematical concept. Second, as for the difference of effect on young children’s language comprehension ability between two groups, the result of post-test presented statistically significant difference. In other words, children in the experiment group who carried out traditional play-related storytelling mathematical activity presented higher scores in language comprehension ability than those in the control group did. This result seems to suggest that traditional play-related storytelling mathematical activity for children of 3 years age is effective in the improvement of their language comprehension ability. Therefore, this study’s traditional play-related storytelling mathematical activity for children of 3 years age is an effective teaching-learning method for the improvement of young children’s mathematical concept and language comprehension ability. The author hopes it is used actively in the actual scene of young child education.
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