본 연구는 숲 체험에 관한 그리기활동이 유아의 미술표상능력과 자연친화적 태도 형성에 어떠한 영향을 미치는지 알아보는데 그 목적이 있다. 본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다. 연구문제 1. 숲 체험에 관한 그리기활동이 유아의 미술표상능력에 미치는 영향은 어떠한가? 연구문제 2. 숲 체험에 관한 그리기활동이 유아의 자연친화적 태도에 미치는 영향은 어떠한가? 본 연구의 대상은 서울특별시 E구에 위치한 D유치원의 만 5세 유아 36명(실험집단 18명, 통제집단 18명)을 대상으로 실시하였다. 본 연구는 예비검사, 사전검사, 실험처치, 사후검사의 순서로 실시되었다. 실험집단과 통제집단의 숲 체험 활동은 자연 안에서 유아의 자발적인 자유선택활동과 함께 교사 2명과의 협의를 통해 선정된 대집단활동으로 진행되었다. 본 연구에서는 미술표상능력과 자연친화적 태도에 대한 검사를 실시하였고 미술표상능력을 검사하기 위해서 실험처치 전/후 실험집단과 통제집단의 유아그림에 출현된 표상을 측정할 수 있도록 지성애(2001)가 제작한 ‘미술 표상능력 평가척도’를 사용되었다. 자연친화적 태도 검사는 Musser와 Diamond(1999)가 제작한 CATES-PV(The children's Attitudes Toward the Environment Scale-Preschool version)를 허윤정(2001)이 수정·보완하여 제작한 것으로 사용되었다. 검사 결과는 ...
본 연구는 숲 체험에 관한 그리기활동이 유아의 미술표상능력과 자연친화적 태도 형성에 어떠한 영향을 미치는지 알아보는데 그 목적이 있다. 본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다. 연구문제 1. 숲 체험에 관한 그리기활동이 유아의 미술표상능력에 미치는 영향은 어떠한가? 연구문제 2. 숲 체험에 관한 그리기활동이 유아의 자연친화적 태도에 미치는 영향은 어떠한가? 본 연구의 대상은 서울특별시 E구에 위치한 D유치원의 만 5세 유아 36명(실험집단 18명, 통제집단 18명)을 대상으로 실시하였다. 본 연구는 예비검사, 사전검사, 실험처치, 사후검사의 순서로 실시되었다. 실험집단과 통제집단의 숲 체험 활동은 자연 안에서 유아의 자발적인 자유선택활동과 함께 교사 2명과의 협의를 통해 선정된 대집단활동으로 진행되었다. 본 연구에서는 미술표상능력과 자연친화적 태도에 대한 검사를 실시하였고 미술표상능력을 검사하기 위해서 실험처치 전/후 실험집단과 통제집단의 유아그림에 출현된 표상을 측정할 수 있도록 지성애(2001)가 제작한 ‘미술 표상능력 평가척도’를 사용되었다. 자연친화적 태도 검사는 Musser와 Diamond(1999)가 제작한 CATES-PV(The children's Attitudes Toward the Environment Scale-Preschool version)를 허윤정(2001)이 수정·보완하여 제작한 것으로 사용되었다. 검사 결과는 SPSS 20.0 통계프로그램 이용하여 분석하였으며, 실험집단과 통제집단 유아들의 미술표상능력 및 자연친화적 태도의 사전 동질성 검증과 사후 검사의 차이를 분석하기 위하여 t 검정을 실시하였다. 이와 같은 과정을 통해 본 연구에서 나타난 결과는 다음과 같다. 첫째, 미술표상능력에서 실험집단과 통제집단 간에 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 즉 숲 체험에 관한 그리기활동을 한 실험집단이 통제집단보다 미술표상능력에서 높게 나타났다. 특히 미술표상능력의 각 하위영역 중 ‘세부적 묘사’와 ‘조화로운 구성’, ‘주제관련 표상’, ‘표상의 창의성’, ‘표상과 언어의 연계성’에서 숲 체험에 관한 그리기활동을 한 실험집단이 숲 체험활동만 한 통제집단보다 점수가 의미 있게 높게 나타났다. 둘째, 자연친화적 태도 검사에서 실험집단과 통제집단 간에 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 즉, 숲 체험에 관한 그리기활동을 한 실험집단이 통제집단보다 자연친화적 태도가 긍정적으로 향상되었다. 자연친화적 태도의 하위 요소인 ‘자연친화적 태도’와 ‘환경보전 태도’에서 모두 유의미한 향상을 보였다. 이를 통해 숲 체험에 관한 그리기 활동이 자연친화적 태도를 향상시킨다고 볼 수 있다. 연구결과를 종합해 볼 때, 숲 체험에 관한 그리기활동은 유아의 미술표상능력과 자연친화적 태도의 향상에 긍정적인 효과를 미친다고 볼 수 있다.
본 연구는 숲 체험에 관한 그리기활동이 유아의 미술표상능력과 자연친화적 태도 형성에 어떠한 영향을 미치는지 알아보는데 그 목적이 있다. 본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다. 연구문제 1. 숲 체험에 관한 그리기활동이 유아의 미술표상능력에 미치는 영향은 어떠한가? 연구문제 2. 숲 체험에 관한 그리기활동이 유아의 자연친화적 태도에 미치는 영향은 어떠한가? 본 연구의 대상은 서울특별시 E구에 위치한 D유치원의 만 5세 유아 36명(실험집단 18명, 통제집단 18명)을 대상으로 실시하였다. 본 연구는 예비검사, 사전검사, 실험처치, 사후검사의 순서로 실시되었다. 실험집단과 통제집단의 숲 체험 활동은 자연 안에서 유아의 자발적인 자유선택활동과 함께 교사 2명과의 협의를 통해 선정된 대집단활동으로 진행되었다. 본 연구에서는 미술표상능력과 자연친화적 태도에 대한 검사를 실시하였고 미술표상능력을 검사하기 위해서 실험처치 전/후 실험집단과 통제집단의 유아그림에 출현된 표상을 측정할 수 있도록 지성애(2001)가 제작한 ‘미술 표상능력 평가척도’를 사용되었다. 자연친화적 태도 검사는 Musser와 Diamond(1999)가 제작한 CATES-PV(The children's Attitudes Toward the Environment Scale-Preschool version)를 허윤정(2001)이 수정·보완하여 제작한 것으로 사용되었다. 검사 결과는 SPSS 20.0 통계프로그램 이용하여 분석하였으며, 실험집단과 통제집단 유아들의 미술표상능력 및 자연친화적 태도의 사전 동질성 검증과 사후 검사의 차이를 분석하기 위하여 t 검정을 실시하였다. 이와 같은 과정을 통해 본 연구에서 나타난 결과는 다음과 같다. 첫째, 미술표상능력에서 실험집단과 통제집단 간에 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 즉 숲 체험에 관한 그리기활동을 한 실험집단이 통제집단보다 미술표상능력에서 높게 나타났다. 특히 미술표상능력의 각 하위영역 중 ‘세부적 묘사’와 ‘조화로운 구성’, ‘주제관련 표상’, ‘표상의 창의성’, ‘표상과 언어의 연계성’에서 숲 체험에 관한 그리기활동을 한 실험집단이 숲 체험활동만 한 통제집단보다 점수가 의미 있게 높게 나타났다. 둘째, 자연친화적 태도 검사에서 실험집단과 통제집단 간에 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 즉, 숲 체험에 관한 그리기활동을 한 실험집단이 통제집단보다 자연친화적 태도가 긍정적으로 향상되었다. 자연친화적 태도의 하위 요소인 ‘자연친화적 태도’와 ‘환경보전 태도’에서 모두 유의미한 향상을 보였다. 이를 통해 숲 체험에 관한 그리기 활동이 자연친화적 태도를 향상시킨다고 볼 수 있다. 연구결과를 종합해 볼 때, 숲 체험에 관한 그리기활동은 유아의 미술표상능력과 자연친화적 태도의 향상에 긍정적인 효과를 미친다고 볼 수 있다.
The purpose of this study was to examine the effect of drawing of forest experience on young children’s art presentation ability and nature-friendly attitude. For this, following study questions were established: Question 1: ‘What effect does drawing of forest experience have on young children’...
The purpose of this study was to examine the effect of drawing of forest experience on young children’s art presentation ability and nature-friendly attitude. For this, following study questions were established: Question 1: ‘What effect does drawing of forest experience have on young children’s art presentation ability?’ Question 2: ‘What effect does drawing of forest experience have on young children’s nature-friendly attitude?’ Study subjects were 36 children of 5 years age (an experiment group, n=18; and a control group, n=18) and they were sampled from D Kindergarten in E-gu, Seoul. Study was carried out in the sequence of a preliminary test, a pre-test, an experiment and a post-test. Forest experience of both groups was carried out with young children’s voluntary free-choice activities in nature and large-group activities, chosen through consulting with two teachers. In order to test art presentation ability of both groups before and after experiment, the author tested the presentations of young children’s drawing, using ‘The Art Presentation Ability Test’, developed by Ji Seong-ae (2001). And in order to test nature-friendly attitude, the author used CATES-PV (The Children's Attitudes Toward the Environment Scale-Preschool Version), developed by Musser & Diamond (1999), and modified/supplemented by Heo Yun-jeong (2001). Test results were analyzed using the SPSS 20.0 statistical program. In order to test the homogeneity of both group’s art presentation ability and nature-friendly attitude before the test, together with its post-test difference from pre-test, t-test was carried out. Study findings are as follows: First, there was significant difference in art presentation ability of both groups. In other words, the score of art presentation ability of experiment group who carried out drawing of forest experience was significantly higher than that of control group. In such sub-areas of art presentation ability as ‘detailed description’, ‘harmonized composition’, ‘theme-related presentation’, ‘originality of presentation’ and ‘connectivity between presentation and language’, the score of experiment group who carried out drawing of forest experience was significantly higher than that of control group who only carried out forest experience. Second, there was significant difference in nature-friendly attitude of both groups. In other words, the positive improvement of nature-friendly attitude of experiment group who carried out drawing of forest experience was significantly higher than that of control group. In such sub-areas of nature-friendly attitude as ‘eco-friendly attitude’ and ‘environmental preservation attitude’, the experiment group presented a significant improvement. In this vein, drawing of forest experience seems to improve young children’s nature-friendly attitude. In conclusion, study findings verified that drawing of forest experience has positive effects on the improvement of young children’s art presentation ability and nature-friendly attitude.
The purpose of this study was to examine the effect of drawing of forest experience on young children’s art presentation ability and nature-friendly attitude. For this, following study questions were established: Question 1: ‘What effect does drawing of forest experience have on young children’s art presentation ability?’ Question 2: ‘What effect does drawing of forest experience have on young children’s nature-friendly attitude?’ Study subjects were 36 children of 5 years age (an experiment group, n=18; and a control group, n=18) and they were sampled from D Kindergarten in E-gu, Seoul. Study was carried out in the sequence of a preliminary test, a pre-test, an experiment and a post-test. Forest experience of both groups was carried out with young children’s voluntary free-choice activities in nature and large-group activities, chosen through consulting with two teachers. In order to test art presentation ability of both groups before and after experiment, the author tested the presentations of young children’s drawing, using ‘The Art Presentation Ability Test’, developed by Ji Seong-ae (2001). And in order to test nature-friendly attitude, the author used CATES-PV (The Children's Attitudes Toward the Environment Scale-Preschool Version), developed by Musser & Diamond (1999), and modified/supplemented by Heo Yun-jeong (2001). Test results were analyzed using the SPSS 20.0 statistical program. In order to test the homogeneity of both group’s art presentation ability and nature-friendly attitude before the test, together with its post-test difference from pre-test, t-test was carried out. Study findings are as follows: First, there was significant difference in art presentation ability of both groups. In other words, the score of art presentation ability of experiment group who carried out drawing of forest experience was significantly higher than that of control group. In such sub-areas of art presentation ability as ‘detailed description’, ‘harmonized composition’, ‘theme-related presentation’, ‘originality of presentation’ and ‘connectivity between presentation and language’, the score of experiment group who carried out drawing of forest experience was significantly higher than that of control group who only carried out forest experience. Second, there was significant difference in nature-friendly attitude of both groups. In other words, the positive improvement of nature-friendly attitude of experiment group who carried out drawing of forest experience was significantly higher than that of control group. In such sub-areas of nature-friendly attitude as ‘eco-friendly attitude’ and ‘environmental preservation attitude’, the experiment group presented a significant improvement. In this vein, drawing of forest experience seems to improve young children’s nature-friendly attitude. In conclusion, study findings verified that drawing of forest experience has positive effects on the improvement of young children’s art presentation ability and nature-friendly attitude.
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