본 연구에서는 오픈액세스 확산에 따른 시대적 흐름에 맞추어 오픈액세스 포털의 품질에 대한 사용자 만족 및 재사용 의도에 영향 요인을 파악해보고, 어떠한 품질 요인이 사용자에게 가장 큰 영향을 미치는지 확인해 보고자 하였다. 품질에 대한 재사용 의도를 분석하기 위하여 정보 품질, 서비스 품질, 시스템 품질, 사회적 품질을 요인 변수로 선택하였고 이를 통하여 분석 결과들이 사용자 만족 및 재사용이용 의도에 어떠한 영향을 미치는지를 알아보고자 하였다. 실제로 오픈액세스 포털을 사용해 본 경험이 있는 이용자를 대상으로 설문조사를 실시한 후 433명의 자료를 수집하여 분석하였고, 이중 422부를 최종 분석에 사용하였다. 실증 분석을 위해 ...
본 연구에서는 오픈액세스 확산에 따른 시대적 흐름에 맞추어 오픈액세스 포털의 품질에 대한 사용자 만족 및 재사용 의도에 영향 요인을 파악해보고, 어떠한 품질 요인이 사용자에게 가장 큰 영향을 미치는지 확인해 보고자 하였다. 품질에 대한 재사용 의도를 분석하기 위하여 정보 품질, 서비스 품질, 시스템 품질, 사회적 품질을 요인 변수로 선택하였고 이를 통하여 분석 결과들이 사용자 만족 및 재사용이용 의도에 어떠한 영향을 미치는지를 알아보고자 하였다. 실제로 오픈액세스 포털을 사용해 본 경험이 있는 이용자를 대상으로 설문조사를 실시한 후 433명의 자료를 수집하여 분석하였고, 이중 422부를 최종 분석에 사용하였다. 실증 분석을 위해 SPSS 18.0을 사용하였으며 회귀분석으로 가설을 검증하였다. 분석결과 오픈액세스 포털의 정보 품질, 서비스 품질, 시스템 품질, 사회적 품질은 사용자 만족에 모두 유의미한 영향을 미치는 것으로 확인할 수 있었고, 재사용 의도에는 정보 품질, 시스템 품질, 사회적 품질은 유의미한 영향을 미치는 것으로 확인되었으나, 서비스 품질은 재사용 의도에 유의미한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 또한 사용자 만족은 재사용 의도에 유의미한 영향을 주는 것으로 확인되어 사용자 만족이 높을수록 재사용 의도가 높아짐을 알 수 있었다. 오픈액세스 포털 품질이 재사용 의도에 영향을 미치는데 있어서 사용자 만족의 매개효과를 분석하기 위해 위계적 회귀분석을 실시한 결과, 오픈액세스 포털 품질이 재사용 의도에 영향을 미치는데 있어서 사용자 만족이 매개역할을 하는 것으로 확인할 수 있었다. 특히 정보 품질, 사회적 품질에는 사용자 만족이 재사용 의도에 부분 매개 역할을 하는 것으로 밝혀졌으며, 시스템 품질에는 사용자 만족이 재사용 의도에 완전 매개를 하는 것으로 나타났다. 서비스 품질에는 재사용 의도와의 관계에서 사용자 만족이 매개하지 않는 것으로 나타났다. 오픈액세스 포털 품질 요인에 대하여 사용자 만족이 재사용 의도에 매개 역할을 한다는 것이 밝혀졌음에 따라, 오픈액세스 포털 품질 요인과 재사용 의도와의 관계에서 사용자 만족의 중요성을 확인할 수 있었다. 분석결과를 토대로 오픈액세스 포털의 사용자 입장에서의 품질 요인에 대한 개발 및 재사용 의도에 유의미한 영향을 주지 않는 서비스 품질의 개선을 통하여 오픈액세스 포털에 대한 이용률 증대와 더불어 오픈액세스 서비스에 관한 연구가 더 활발히 이루어져야 할 것이다.
본 연구에서는 오픈액세스 확산에 따른 시대적 흐름에 맞추어 오픈액세스 포털의 품질에 대한 사용자 만족 및 재사용 의도에 영향 요인을 파악해보고, 어떠한 품질 요인이 사용자에게 가장 큰 영향을 미치는지 확인해 보고자 하였다. 품질에 대한 재사용 의도를 분석하기 위하여 정보 품질, 서비스 품질, 시스템 품질, 사회적 품질을 요인 변수로 선택하였고 이를 통하여 분석 결과들이 사용자 만족 및 재사용이용 의도에 어떠한 영향을 미치는지를 알아보고자 하였다. 실제로 오픈액세스 포털을 사용해 본 경험이 있는 이용자를 대상으로 설문조사를 실시한 후 433명의 자료를 수집하여 분석하였고, 이중 422부를 최종 분석에 사용하였다. 실증 분석을 위해 SPSS 18.0을 사용하였으며 회귀분석으로 가설을 검증하였다. 분석결과 오픈액세스 포털의 정보 품질, 서비스 품질, 시스템 품질, 사회적 품질은 사용자 만족에 모두 유의미한 영향을 미치는 것으로 확인할 수 있었고, 재사용 의도에는 정보 품질, 시스템 품질, 사회적 품질은 유의미한 영향을 미치는 것으로 확인되었으나, 서비스 품질은 재사용 의도에 유의미한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 또한 사용자 만족은 재사용 의도에 유의미한 영향을 주는 것으로 확인되어 사용자 만족이 높을수록 재사용 의도가 높아짐을 알 수 있었다. 오픈액세스 포털 품질이 재사용 의도에 영향을 미치는데 있어서 사용자 만족의 매개효과를 분석하기 위해 위계적 회귀분석을 실시한 결과, 오픈액세스 포털 품질이 재사용 의도에 영향을 미치는데 있어서 사용자 만족이 매개역할을 하는 것으로 확인할 수 있었다. 특히 정보 품질, 사회적 품질에는 사용자 만족이 재사용 의도에 부분 매개 역할을 하는 것으로 밝혀졌으며, 시스템 품질에는 사용자 만족이 재사용 의도에 완전 매개를 하는 것으로 나타났다. 서비스 품질에는 재사용 의도와의 관계에서 사용자 만족이 매개하지 않는 것으로 나타났다. 오픈액세스 포털 품질 요인에 대하여 사용자 만족이 재사용 의도에 매개 역할을 한다는 것이 밝혀졌음에 따라, 오픈액세스 포털 품질 요인과 재사용 의도와의 관계에서 사용자 만족의 중요성을 확인할 수 있었다. 분석결과를 토대로 오픈액세스 포털의 사용자 입장에서의 품질 요인에 대한 개발 및 재사용 의도에 유의미한 영향을 주지 않는 서비스 품질의 개선을 통하여 오픈액세스 포털에 대한 이용률 증대와 더불어 오픈액세스 서비스에 관한 연구가 더 활발히 이루어져야 할 것이다.
Keeping up with the times where open access portals are being widely spreaded, this study aims to figure out user satisfaction on the quality of the portals and the influence factors on their intention to reuse, and which of the factors affect users the most. To analyze the intention to reuse on the...
Keeping up with the times where open access portals are being widely spreaded, this study aims to figure out user satisfaction on the quality of the portals and the influence factors on their intention to reuse, and which of the factors affect users the most. To analyze the intention to reuse on the quality of the portals, their information, service, system, social qualities were chosen as variable, and how the analysis result influences user satisfaction and intention to reuse was investigated. A survey targeting 433 people who have used open access portals was conducted, and 422 people's survey results were used for the final analysis. For actual proof analysis, SPSS 18.0 was used and hypotheses were verified by regression analysis. As a result, it was found out that the information, system and social qualities of the portals have a meaningful influence on the intention to reuse while their service quality do not. Besides, it was found out that user satisfaction has a meaningful influence on the intention to reuse. As user satisfaction improves, the intention to reuse increased as well. After conducting regression analysis to analyze the mediator effect of user satisfaction on the influence of the quality of open access portals on the intention to use, it was found out that user satisfaction does perform as a mediator on it. Especially, user satisfaction partially performed as a mediator on information and social quality, while it completely performed as a mediator on system quality. Nevertheless, user satisfaction did not perform as a mediator on the relationship between service quality and the intention to use. Since it was found out that user satisfaction performs as a mediator between the quality of open access portals and the intention to reuse, the importance of user satisfaction between quality factors of open access portals and the intention to reuse was revealed. According to the analysis result, there should be increase of open access portals use and more researches on them should be actively conducted through development on quality factors from users' side and improvement of service quality which does not have a meaningful influence on the intention to reuse.
Keeping up with the times where open access portals are being widely spreaded, this study aims to figure out user satisfaction on the quality of the portals and the influence factors on their intention to reuse, and which of the factors affect users the most. To analyze the intention to reuse on the quality of the portals, their information, service, system, social qualities were chosen as variable, and how the analysis result influences user satisfaction and intention to reuse was investigated. A survey targeting 433 people who have used open access portals was conducted, and 422 people's survey results were used for the final analysis. For actual proof analysis, SPSS 18.0 was used and hypotheses were verified by regression analysis. As a result, it was found out that the information, system and social qualities of the portals have a meaningful influence on the intention to reuse while their service quality do not. Besides, it was found out that user satisfaction has a meaningful influence on the intention to reuse. As user satisfaction improves, the intention to reuse increased as well. After conducting regression analysis to analyze the mediator effect of user satisfaction on the influence of the quality of open access portals on the intention to use, it was found out that user satisfaction does perform as a mediator on it. Especially, user satisfaction partially performed as a mediator on information and social quality, while it completely performed as a mediator on system quality. Nevertheless, user satisfaction did not perform as a mediator on the relationship between service quality and the intention to use. Since it was found out that user satisfaction performs as a mediator between the quality of open access portals and the intention to reuse, the importance of user satisfaction between quality factors of open access portals and the intention to reuse was revealed. According to the analysis result, there should be increase of open access portals use and more researches on them should be actively conducted through development on quality factors from users' side and improvement of service quality which does not have a meaningful influence on the intention to reuse.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.