본 연구는 긍정적 자존감 향상 집단상담 프로그램을 실시한 후 초등학생의 자아존중감의 하위영역별 향상과 일정기간이 지난 후에도 향상된 자아존중감 하위영역의 효과가 지속적인지 알아보고자 하였다. 본 연구에서 사용한 긍정적 자존감 향상 집단상담 프로그램은 고영건(2009)이 개발한 멘탈 휘트니스 프로그램과 삼성생명공익재단 사회정신건강 연구소(2006)가 개발한 자아존중감 향상 프로그램 ‘난 아주 특별해’의 프로그램을 수정·보완하여 총 8회기로 구성하였다. 연구목적을 달성하기 위하여 이 연구문제를 설정하였다. [연구문제 1] : 긍정적 자존감향상 집단상담 프로그램은 초등학생들의 자아존중감 향상에 효과가 있는가? [연구문제 2] : 긍정적 자존감향상 집단상담 프로그램을 통해 향상된 자아존중감은 일정시간이 지난 후에도 효과를 유지하고 있는가? 이상의 연구문제를 검증하기 위해 K광역시에 위치한 S초등학교 4, 5, 6학년 87명을 연구대상으로 선정하여 사전검사를 실시하였으며, 87명 모두 연구집단으로 구성하여 회기 당 40분씩, 주1회 총 8회기의 프로그램을 실시하였다. 그리고 긍정적 자존감 향상 집단상담 프로그램 실시 후 효과검증을 위해 연구집단 87명에게 사전검사와 동일한 질문지를 이용하여 자아존중감 전체와 각 하위요인별로 사후검사를 실시하고, 한 달 후 추후검사를 하였다. 이에 효과를 검증하기 위하여 Coopersmith(1967)가 제작하고 강종구(1986)가 번역한 Self-Esteen Inventory를 사용하였다. 그리고 검사 후 자료는 통계처리를 위하여 ...
국 문 초 록
본 연구는 긍정적 자존감 향상 집단상담 프로그램을 실시한 후 초등학생의 자아존중감의 하위영역별 향상과 일정기간이 지난 후에도 향상된 자아존중감 하위영역의 효과가 지속적인지 알아보고자 하였다. 본 연구에서 사용한 긍정적 자존감 향상 집단상담 프로그램은 고영건(2009)이 개발한 멘탈 휘트니스 프로그램과 삼성생명공익재단 사회정신건강 연구소(2006)가 개발한 자아존중감 향상 프로그램 ‘난 아주 특별해’의 프로그램을 수정·보완하여 총 8회기로 구성하였다. 연구목적을 달성하기 위하여 이 연구문제를 설정하였다. [연구문제 1] : 긍정적 자존감향상 집단상담 프로그램은 초등학생들의 자아존중감 향상에 효과가 있는가? [연구문제 2] : 긍정적 자존감향상 집단상담 프로그램을 통해 향상된 자아존중감은 일정시간이 지난 후에도 효과를 유지하고 있는가? 이상의 연구문제를 검증하기 위해 K광역시에 위치한 S초등학교 4, 5, 6학년 87명을 연구대상으로 선정하여 사전검사를 실시하였으며, 87명 모두 연구집단으로 구성하여 회기 당 40분씩, 주1회 총 8회기의 프로그램을 실시하였다. 그리고 긍정적 자존감 향상 집단상담 프로그램 실시 후 효과검증을 위해 연구집단 87명에게 사전검사와 동일한 질문지를 이용하여 자아존중감 전체와 각 하위요인별로 사후검사를 실시하고, 한 달 후 추후검사를 하였다. 이에 효과를 검증하기 위하여 Coopersmith(1967)가 제작하고 강종구(1986)가 번역한 Self-Esteen Inventory를 사용하였다. 그리고 검사 후 자료는 통계처리를 위하여 SPSS 21.0 프로그램을 사용하였고, 각 측정도구의 신뢰도를 알아보기 위하여 Cronbach’s α를 산출하고, 연구집단의 사전-사후-추후 검사에 대한 효과성을 확인하기 위하여 paired t-test를 실시하였다. 분석 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 긍정적 자아존중감 향상 집단상담 프로그램을 경험했을 때 하위요인별로 자아존중감이 유의한 수준으로 향상되었다. 둘째, 긍정적 자아존중감 향상 집단상담 프로그램을 경험했을 때 하위영역별로 일정기간이 지난 후에도 자아존중감 향상에 지속적으로 유의한 수준으로 유지되었다. 이상의 연구 결과를 살펴볼 때, 긍정적 자아존중감 향상 집단상담 프로그램은 초등학생의 하위영역별 자아존중감을 향상시키는데 효과적인 프로그램임을 알 수 있었으며, 일정 기간이 지난 후의 지속적인 유지되고 있음을 알 수 있었다. 따라서 초등학생이 가지고 있는 강점을 계발하고 정의적 특성을 긍정적인 사고로 변화시켜 삶의 질을 향상시키고, 즐겁고 행복한 학교생활에 도움을 줄 수 있도록 긍정적 자아존중감 향상 프로그램을 모든 학생들에게 적용하는 방안이 모색되어야 할 것이다.
국 문 초 록
본 연구는 긍정적 자존감 향상 집단상담 프로그램을 실시한 후 초등학생의 자아존중감의 하위영역별 향상과 일정기간이 지난 후에도 향상된 자아존중감 하위영역의 효과가 지속적인지 알아보고자 하였다. 본 연구에서 사용한 긍정적 자존감 향상 집단상담 프로그램은 고영건(2009)이 개발한 멘탈 휘트니스 프로그램과 삼성생명공익재단 사회정신건강 연구소(2006)가 개발한 자아존중감 향상 프로그램 ‘난 아주 특별해’의 프로그램을 수정·보완하여 총 8회기로 구성하였다. 연구목적을 달성하기 위하여 이 연구문제를 설정하였다. [연구문제 1] : 긍정적 자존감향상 집단상담 프로그램은 초등학생들의 자아존중감 향상에 효과가 있는가? [연구문제 2] : 긍정적 자존감향상 집단상담 프로그램을 통해 향상된 자아존중감은 일정시간이 지난 후에도 효과를 유지하고 있는가? 이상의 연구문제를 검증하기 위해 K광역시에 위치한 S초등학교 4, 5, 6학년 87명을 연구대상으로 선정하여 사전검사를 실시하였으며, 87명 모두 연구집단으로 구성하여 회기 당 40분씩, 주1회 총 8회기의 프로그램을 실시하였다. 그리고 긍정적 자존감 향상 집단상담 프로그램 실시 후 효과검증을 위해 연구집단 87명에게 사전검사와 동일한 질문지를 이용하여 자아존중감 전체와 각 하위요인별로 사후검사를 실시하고, 한 달 후 추후검사를 하였다. 이에 효과를 검증하기 위하여 Coopersmith(1967)가 제작하고 강종구(1986)가 번역한 Self-Esteen Inventory를 사용하였다. 그리고 검사 후 자료는 통계처리를 위하여 SPSS 21.0 프로그램을 사용하였고, 각 측정도구의 신뢰도를 알아보기 위하여 Cronbach’s α를 산출하고, 연구집단의 사전-사후-추후 검사에 대한 효과성을 확인하기 위하여 paired t-test를 실시하였다. 분석 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 긍정적 자아존중감 향상 집단상담 프로그램을 경험했을 때 하위요인별로 자아존중감이 유의한 수준으로 향상되었다. 둘째, 긍정적 자아존중감 향상 집단상담 프로그램을 경험했을 때 하위영역별로 일정기간이 지난 후에도 자아존중감 향상에 지속적으로 유의한 수준으로 유지되었다. 이상의 연구 결과를 살펴볼 때, 긍정적 자아존중감 향상 집단상담 프로그램은 초등학생의 하위영역별 자아존중감을 향상시키는데 효과적인 프로그램임을 알 수 있었으며, 일정 기간이 지난 후의 지속적인 유지되고 있음을 알 수 있었다. 따라서 초등학생이 가지고 있는 강점을 계발하고 정의적 특성을 긍정적인 사고로 변화시켜 삶의 질을 향상시키고, 즐겁고 행복한 학교생활에 도움을 줄 수 있도록 긍정적 자아존중감 향상 프로그램을 모든 학생들에게 적용하는 방안이 모색되어야 할 것이다.
ABSTRACT Study on the Effect of Positive Self-Esteem Improvement Program on Self-Worth of Elementary Students Written by : Hye-sook, Min Department of Special Education Graduate School of Education Wooksuk University Directed by : Prof. Uhn-Jong, Kim
This research ai...
ABSTRACT Study on the Effect of Positive Self-Esteem Improvement Program on Self-Worth of Elementary Students Written by : Hye-sook, Min Department of Special Education Graduate School of Education Wooksuk University Directed by : Prof. Uhn-Jong, Kim
This research aimed at improvement per subordinate scope of elementary students after conducting positive self-worth improvement group counseling program and sustainability of the effect of improved subordinate scope of self-worth after a certain period. Positive self-worth improvement group counseling program used in this research was composed of total 8 sessions by modifying·complementing mental fitness program developed by Go, yeonggeon(2009), 'I am very special' program of self-worth improvement program developed by Samsung Life Public Welfare Foundation Institute of Social Mental Health(2006). To achieve research goal, the researcher selected research problems as follows. [Research Problem 1] : Is positive self-worth improvement group counseling program effective in self-worth improvement of elementary students? [Research Problem 2] : Does self-worth improved through positive self-esteem improvement group counseling program maintain the effect after a certain period? To verify the above research problems, this research conducted a preliminary test by selecting 87 4th, 5th, 6th graders from S elementary school in K metropolitan city as research objects, and conducted a program of total 8 sessions, once a week, 40 minutes per session, by composing all of 87 as an experimental group. Also, to verify the effect after conducting positive self-esteem improvement group counseling program, this research conducted post inspection on 87 students of experimental group along with the overall self-worth and each subordinate factors using the same questionnaire as the preliminary inspection, then conducted an additional test after one month. Here, to verify the effect, this research utilized Self-Esteem Inventory, produced by Coopersmith(1967) and translated by Gang, jonggu(1986). Also, this research utilized SPSS 21.0 program on data after inspection for statistical treatment, calculated Cronbach’s α to investigate reliability of each measurement tool, and conducted paired t-test to check the effectiveness of preliminary- post- additional inspection on the experimental group. Analysis results are as follows. First, self-worth meaningfully improved along with subordinate factors when the students experienced positive self-worth improvement group counseling program. Second, when the students experienced positive self-worth improvement group counseling program, it continuously influenced self-worth improvement meaningfully along with subordinate scope after a certain period. In conclusion, this research determined that positive self-worth improvement group counseling program was an effective program to improve self-worth of elementary students along with subordinate scope, also, it was continuously maintained after a certain period. Therefore, it is necessary to search for a plan to apply positive self-worth improvement program to all students to improve quality of life by developing the advantage of the elementary students and changing positive characteristics to positive thinking and be helpful for pleasant and happy school life.
ABSTRACT Study on the Effect of Positive Self-Esteem Improvement Program on Self-Worth of Elementary Students Written by : Hye-sook, Min Department of Special Education Graduate School of Education Wooksuk University Directed by : Prof. Uhn-Jong, Kim
This research aimed at improvement per subordinate scope of elementary students after conducting positive self-worth improvement group counseling program and sustainability of the effect of improved subordinate scope of self-worth after a certain period. Positive self-worth improvement group counseling program used in this research was composed of total 8 sessions by modifying·complementing mental fitness program developed by Go, yeonggeon(2009), 'I am very special' program of self-worth improvement program developed by Samsung Life Public Welfare Foundation Institute of Social Mental Health(2006). To achieve research goal, the researcher selected research problems as follows. [Research Problem 1] : Is positive self-worth improvement group counseling program effective in self-worth improvement of elementary students? [Research Problem 2] : Does self-worth improved through positive self-esteem improvement group counseling program maintain the effect after a certain period? To verify the above research problems, this research conducted a preliminary test by selecting 87 4th, 5th, 6th graders from S elementary school in K metropolitan city as research objects, and conducted a program of total 8 sessions, once a week, 40 minutes per session, by composing all of 87 as an experimental group. Also, to verify the effect after conducting positive self-esteem improvement group counseling program, this research conducted post inspection on 87 students of experimental group along with the overall self-worth and each subordinate factors using the same questionnaire as the preliminary inspection, then conducted an additional test after one month. Here, to verify the effect, this research utilized Self-Esteem Inventory, produced by Coopersmith(1967) and translated by Gang, jonggu(1986). Also, this research utilized SPSS 21.0 program on data after inspection for statistical treatment, calculated Cronbach’s α to investigate reliability of each measurement tool, and conducted paired t-test to check the effectiveness of preliminary- post- additional inspection on the experimental group. Analysis results are as follows. First, self-worth meaningfully improved along with subordinate factors when the students experienced positive self-worth improvement group counseling program. Second, when the students experienced positive self-worth improvement group counseling program, it continuously influenced self-worth improvement meaningfully along with subordinate scope after a certain period. In conclusion, this research determined that positive self-worth improvement group counseling program was an effective program to improve self-worth of elementary students along with subordinate scope, also, it was continuously maintained after a certain period. Therefore, it is necessary to search for a plan to apply positive self-worth improvement program to all students to improve quality of life by developing the advantage of the elementary students and changing positive characteristics to positive thinking and be helpful for pleasant and happy school life.
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