국문 초록 IT기술의 발전과 인터넷 인구의 급속한 증가는 컴퓨터의 활용성에 중대한 변화를 가져오게 되었다. 컴퓨터는 문서작성이나 단순 인터넷 검색을 위한 용도에서 벗어나 보다 효율적인 학습 도구로 자리매김하 였으며, 근래에 들어서는 Big Data를 활용한 자연 및 사회과학과 공학 분야의 예측 분석도구로 사용되고 있다. 온라인 학습 사이트 이용자는 다양한 정보를 제공받기를 원하며 이를 위해 온라인 학습 사이트는 지 속적으로 서비스의 경쟁력 우위를 점하고 스스로 진화하는 서비스를 위해 상호 작용성을 중대한 가치로 여기고 있음을 알 수 있다. 본 연구에서는 학생대상의 영어교육을 위한 온라인 학습사이트의 상 호 작용성이 학습 몰입과 ...
국문 초록 IT기술의 발전과 인터넷 인구의 급속한 증가는 컴퓨터의 활용성에 중대한 변화를 가져오게 되었다. 컴퓨터는 문서작성이나 단순 인터넷 검색을 위한 용도에서 벗어나 보다 효율적인 학습 도구로 자리매김하 였으며, 근래에 들어서는 Big Data를 활용한 자연 및 사회과학과 공학 분야의 예측 분석도구로 사용되고 있다. 온라인 학습 사이트 이용자는 다양한 정보를 제공받기를 원하며 이를 위해 온라인 학습 사이트는 지 속적으로 서비스의 경쟁력 우위를 점하고 스스로 진화하는 서비스를 위해 상호 작용성을 중대한 가치로 여기고 있음을 알 수 있다. 본 연구에서는 학생대상의 영어교육을 위한 온라인 학습사이트의 상 호 작용성이 학습 몰입과 학습 성과, 그리고 고객가치에 미치는 영향에 대해 실증적으로 검증하고자 하였다. 이를 위해, 온라인 영어학습 서비 스인 「튼튼아이」를 사용하는 수원, 용인, 안산, 대전 지역의 초등학교 3학년부터 중학교 2학년까지의 학생 211명을 대상으로 조사하였다. 본 연구의 가설은 첫째, ‘온라인 영어 학습 사이트의 상호 작용성이 피교육자의 학습 몰입에 긍정적인 영향을 미칠 것이다’이고, 둘째, ‘온 라인 영어 학습 사이트의 상호 작용성이 피교육자의 학습 성과에 긍정 적인 영향을 미칠 것이다’이며, 셋째, ‘피교육자의 학습 몰입이 학습 성 과에 긍정적인 영향을 미칠 것이다’라는 것이다. 이를 실증적으로 검증 하기 위해 「튼튼아이」사용자 211명의 설문 결과를 SPSS 20.0 통계 패키지를 이용하여 분석하였다. 통계적 검증 결과에 따르면, 첫째, 사용자 편의성과 반응성은 학습과를 달성할 수 있는 온라인 학습체계에 대한 지속적이고 다양한 연구 가 필요함을 제언한다. 주제어 : 온라인 상호 작용성, 학습 몰입, 학습 성과
국문 초록 IT기술의 발전과 인터넷 인구의 급속한 증가는 컴퓨터의 활용성에 중대한 변화를 가져오게 되었다. 컴퓨터는 문서작성이나 단순 인터넷 검색을 위한 용도에서 벗어나 보다 효율적인 학습 도구로 자리매김하 였으며, 근래에 들어서는 Big Data를 활용한 자연 및 사회과학과 공학 분야의 예측 분석도구로 사용되고 있다. 온라인 학습 사이트 이용자는 다양한 정보를 제공받기를 원하며 이를 위해 온라인 학습 사이트는 지 속적으로 서비스의 경쟁력 우위를 점하고 스스로 진화하는 서비스를 위해 상호 작용성을 중대한 가치로 여기고 있음을 알 수 있다. 본 연구에서는 학생대상의 영어교육을 위한 온라인 학습사이트의 상 호 작용성이 학습 몰입과 학습 성과, 그리고 고객가치에 미치는 영향에 대해 실증적으로 검증하고자 하였다. 이를 위해, 온라인 영어학습 서비 스인 「튼튼아이」를 사용하는 수원, 용인, 안산, 대전 지역의 초등학교 3학년부터 중학교 2학년까지의 학생 211명을 대상으로 조사하였다. 본 연구의 가설은 첫째, ‘온라인 영어 학습 사이트의 상호 작용성이 피교육자의 학습 몰입에 긍정적인 영향을 미칠 것이다’이고, 둘째, ‘온 라인 영어 학습 사이트의 상호 작용성이 피교육자의 학습 성과에 긍정 적인 영향을 미칠 것이다’이며, 셋째, ‘피교육자의 학습 몰입이 학습 성 과에 긍정적인 영향을 미칠 것이다’라는 것이다. 이를 실증적으로 검증 하기 위해 「튼튼아이」사용자 211명의 설문 결과를 SPSS 20.0 통계 패키지를 이용하여 분석하였다. 통계적 검증 결과에 따르면, 첫째, 사용자 편의성과 반응성은 학습과를 달성할 수 있는 온라인 학습체계에 대한 지속적이고 다양한 연구 가 필요함을 제언한다. 주제어 : 온라인 상호 작용성, 학습 몰입, 학습 성과
ABSTRACT A Study on the Effects of learning flow and Achievement by On-line Interactivity : Mainly with an English Education Site for Students Seong Sook Park Department of Business management, The Graduate School, Hoseo University Seoul, Korea (Supervised by professor Joong-Gyu Kim) The development...
ABSTRACT A Study on the Effects of learning flow and Achievement by On-line Interactivity : Mainly with an English Education Site for Students Seong Sook Park Department of Business management, The Graduate School, Hoseo University Seoul, Korea (Supervised by professor Joong-Gyu Kim) The development of IT technologies and increasing online population made some significant changes in the usability of computers. Computers are more effective learning devices and recently function as a predictive analyzing tool for natural and social science using big data. The users of online learning sites want to get more different informations. So, the operators of online learning sites think of interactivity for maintaining the lead between competitors and taking the control of their own evolution. The purpose of this study was to empirically analyze the relationsbetween the factors, on-line interactivity, learning flow, learning satisfaction and customer value. For doing this, this study performed with the 211 students from 3rd grader at elementary school to 2nd grader at middle school in Suwon, Yongin, Ansan and Daejeon city. And the data was analyzed with the statistical package, SPSS 20.0. The 1st hypothesis of this study was that the interactivity of online English education site had a positive effect on learning flown The 2nd hypothesis was that the interactivity of online English education site had a positive effect on learning achievement. And the 3rd hypothesis was that learning flow had a positive effect on learning achievement. As the result of the statistical verification, firstly, user convenience and responsiveness had a positive effect on learning flow. But two-way communication could not make no difference to learning flow. Secondly, user convenience had a positive effect on learning achievement. But, responsiveness and two-way communication could not make no difference to learning achievement. Thirdly, the interactivity of online site had a positive effect on customer value. This can let site users have repeat use intention. Fourthly, learning flow had a positive effect on learning satisfaction and customer value. So, the operators of online education sites need to consider the design of interactive studysystem and the teaching method to motivate users to immerse themselves. This study has some implications as follows. Firstly, online education sites needs to consider the interactive design from a customer-oriented view to create an environment where users can easily immerse. For this, they needs to review and supplement their system across the overall interactivity to improve users’ repeat use intention. Secondly, considering the defining feature of online education sites, all the interested parties need to support for providing customers with various online courses at low costs. Especially, the government and educational institutions need to come up with follow-up measures and support.. Thirdly, more research about online study system is needed to help users to improve learning achievement and reduce costs considering Korea IT environment.
ABSTRACT A Study on the Effects of learning flow and Achievement by On-line Interactivity : Mainly with an English Education Site for Students Seong Sook Park Department of Business management, The Graduate School, Hoseo University Seoul, Korea (Supervised by professor Joong-Gyu Kim) The development of IT technologies and increasing online population made some significant changes in the usability of computers. Computers are more effective learning devices and recently function as a predictive analyzing tool for natural and social science using big data. The users of online learning sites want to get more different informations. So, the operators of online learning sites think of interactivity for maintaining the lead between competitors and taking the control of their own evolution. The purpose of this study was to empirically analyze the relationsbetween the factors, on-line interactivity, learning flow, learning satisfaction and customer value. For doing this, this study performed with the 211 students from 3rd grader at elementary school to 2nd grader at middle school in Suwon, Yongin, Ansan and Daejeon city. And the data was analyzed with the statistical package, SPSS 20.0. The 1st hypothesis of this study was that the interactivity of online English education site had a positive effect on learning flown The 2nd hypothesis was that the interactivity of online English education site had a positive effect on learning achievement. And the 3rd hypothesis was that learning flow had a positive effect on learning achievement. As the result of the statistical verification, firstly, user convenience and responsiveness had a positive effect on learning flow. But two-way communication could not make no difference to learning flow. Secondly, user convenience had a positive effect on learning achievement. But, responsiveness and two-way communication could not make no difference to learning achievement. Thirdly, the interactivity of online site had a positive effect on customer value. This can let site users have repeat use intention. Fourthly, learning flow had a positive effect on learning satisfaction and customer value. So, the operators of online education sites need to consider the design of interactive studysystem and the teaching method to motivate users to immerse themselves. This study has some implications as follows. Firstly, online education sites needs to consider the interactive design from a customer-oriented view to create an environment where users can easily immerse. For this, they needs to review and supplement their system across the overall interactivity to improve users’ repeat use intention. Secondly, considering the defining feature of online education sites, all the interested parties need to support for providing customers with various online courses at low costs. Especially, the government and educational institutions need to come up with follow-up measures and support.. Thirdly, more research about online study system is needed to help users to improve learning achievement and reduce costs considering Korea IT environment.
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