우리나라는 급속한 도시화로 인해 많은 도시문제가 발생하고 있다. 현재 중소도시의 경우 지역성장 및 지역활력이 저하되고 있으며, 대도시는 도심이 쇠퇴하면서 인구가 교외나 도시 외곽지대로 빠져나가고 있어 ‘도시재생’의 필요성이 부각되었다. 이에 청계천의 복원, 동대문 디자인 플라자(DDP), 광화문 광장 조성사업 등 도시재생사업이 활발히 진행되고 있다. 우리보다 일찍이 도시재생을 경험한 선진국들의 도시재생 사례를 보면 도시마케팅을 통한 도시재생이 중요한 성공 전략이자 성공 요소로 작용하고 있음을 알 수 있다. 도시마케팅은 도시가 가지고 있는 이미지를 브랜드화 하여 도시의 경쟁력을 강화시키는 수단이 되고 있으며, 이는 곧 관광객을 불러들임과 동시에 지역민의 ...
우리나라는 급속한 도시화로 인해 많은 도시문제가 발생하고 있다. 현재 중소도시의 경우 지역성장 및 지역활력이 저하되고 있으며, 대도시는 도심이 쇠퇴하면서 인구가 교외나 도시 외곽지대로 빠져나가고 있어 ‘도시재생’의 필요성이 부각되었다. 이에 청계천의 복원, 동대문 디자인 플라자(DDP), 광화문 광장 조성사업 등 도시재생사업이 활발히 진행되고 있다. 우리보다 일찍이 도시재생을 경험한 선진국들의 도시재생 사례를 보면 도시마케팅을 통한 도시재생이 중요한 성공 전략이자 성공 요소로 작용하고 있음을 알 수 있다. 도시마케팅은 도시가 가지고 있는 이미지를 브랜드화 하여 도시의 경쟁력을 강화시키는 수단이 되고 있으며, 이는 곧 관광객을 불러들임과 동시에 지역민의 삶의 질 향상까지 직결된다. 따라서 우리나라 역시 성공적인 도시재생을 위해서는 도시마케팅 전략을 세우고 이를 체계적으로 실행하는 것이 필요하다. 본 연구의 목적은 영국 프랑스, 독일, 미국, 일본 등 해외에서 진행된 도시재생 성공 사례를 선정한 후 성공사례를 다양한 요인을 이용해 보다 체계적으로 유형화하여 그 결과를 향후 국내에서 도시쇠퇴를 극복하기 위한 도시재생의 정책수립에 기초자료를 제공하는 것이다. 본 연구에서는 해외 도시재생 성공사례는 전문가들의 사례 추천 및 기존 연구 사례지를 토대로 선정하였다. 선정된 70개 해외 재생 성공사례를 선행연구를 통해 도시마케팅 필수 고려사항을 검토하였고, 도시재생 전문가들과의 심층 인터뷰를 진행하여 일곱 가지 도시재생 분류 요인과 세 가지 도시재생 성공요인을 도출하였다. 이렇게 도출한 세 가지 성공요인인 개발주체, 특화요소, 복합요인을 가지고 70개의 도시재생 성공사례를 유형화하였다. 개발주체로는 개발회사 및 민간회사를 중심으로 한 민간단체 중심형, 지역주민들의 의지로 형성된 적극적 주민 참여형, 정부 및 시가 중심이 되어 추진한 공공중심형, 민간기관과 공공기관의 결합인 민관협력형으로 구분하였다. 특화요소로는 본래의 용도를 부분 활용한 기존용도 부분 활용형과, 기존용도의 용도조정 필요성으로 재생한 기존용도 탈바꿈형이 있다. 복합요인으로는 앞의 여섯가지 요인중 중복되는 요인으로 개발주체의 결합인 Aa+Ab 또는 개발주체와 특화요소의 결합인 Am+Bn이다. 연구 결과, 개발주체와 관련해서는 공공기관과 민간기관뿐만 아니라 지역주민의 적극적 주민참여나 민관협력을 통한 도시재생이 많은 비중을 차지고 있어, 도시재생의 성공요인으로 작용하였다. 한편 특화요소의 경우, 종래의 기능용도를 활용한 도시재생 사례는 방치된 기존 공간들을 부분적으로 활용하여 문화시설로 재생한 사례가 대다수였다. 그러나 시대의 변화에 따라 기존용도가 더 이상 필요치 않아 새로운 용도로의 재생이 요구되어 재생한 사례들은 도심공동화 현상에 따른 도심부의 쇠퇴를 방지하기 위해 정부 및 개발회사의 재생 사업에 따라 상업시설로 재생된 사례가 많은 비중을 차지하였다. 또한 영국, 프랑스, 독일 등 유럽권 에서는 대체로 밀어붙이기식 개발이 아닌 기존 건물을 활용하여 미술관, 박물관, 음악당 등 문화적 재생을 시도하였다. 반면 일본의 도시재생 사례들은 도시공동화 현상을 방지하기 위한 재개발 사업으로 상업시설 및 복합시설을 통한 도시재생을 추진한 것으로 보여진다. 이처럼 각 해외 도시재생 성공사례들은 개발방식이나 개발방향이 다양하게 나타나고 있지만, 공통적인 요소는 차별적인 컨텐츠와 문화적 요소이다. 따라서 문화적 요소를 가미하여 차별적인 컨텐츠를 구축하여 발전시키는 것은 해당 지역 도시재생에서 가장 중요한 성공요인으로 작용한다고 판단된다. 향후 우리나라 도시재생 추진 시 해당 지역의 지역성, 장소성, 역사성 수요 등에 적합한 다양한 컨텐츠와 함께 문화적 요소를 적절히 그 시점에 맞게 도시재생계획에 포함시키는 것이 필요하다.
우리나라는 급속한 도시화로 인해 많은 도시문제가 발생하고 있다. 현재 중소도시의 경우 지역성장 및 지역활력이 저하되고 있으며, 대도시는 도심이 쇠퇴하면서 인구가 교외나 도시 외곽지대로 빠져나가고 있어 ‘도시재생’의 필요성이 부각되었다. 이에 청계천의 복원, 동대문 디자인 플라자(DDP), 광화문 광장 조성사업 등 도시재생사업이 활발히 진행되고 있다. 우리보다 일찍이 도시재생을 경험한 선진국들의 도시재생 사례를 보면 도시마케팅을 통한 도시재생이 중요한 성공 전략이자 성공 요소로 작용하고 있음을 알 수 있다. 도시마케팅은 도시가 가지고 있는 이미지를 브랜드화 하여 도시의 경쟁력을 강화시키는 수단이 되고 있으며, 이는 곧 관광객을 불러들임과 동시에 지역민의 삶의 질 향상까지 직결된다. 따라서 우리나라 역시 성공적인 도시재생을 위해서는 도시마케팅 전략을 세우고 이를 체계적으로 실행하는 것이 필요하다. 본 연구의 목적은 영국 프랑스, 독일, 미국, 일본 등 해외에서 진행된 도시재생 성공 사례를 선정한 후 성공사례를 다양한 요인을 이용해 보다 체계적으로 유형화하여 그 결과를 향후 국내에서 도시쇠퇴를 극복하기 위한 도시재생의 정책수립에 기초자료를 제공하는 것이다. 본 연구에서는 해외 도시재생 성공사례는 전문가들의 사례 추천 및 기존 연구 사례지를 토대로 선정하였다. 선정된 70개 해외 재생 성공사례를 선행연구를 통해 도시마케팅 필수 고려사항을 검토하였고, 도시재생 전문가들과의 심층 인터뷰를 진행하여 일곱 가지 도시재생 분류 요인과 세 가지 도시재생 성공요인을 도출하였다. 이렇게 도출한 세 가지 성공요인인 개발주체, 특화요소, 복합요인을 가지고 70개의 도시재생 성공사례를 유형화하였다. 개발주체로는 개발회사 및 민간회사를 중심으로 한 민간단체 중심형, 지역주민들의 의지로 형성된 적극적 주민 참여형, 정부 및 시가 중심이 되어 추진한 공공중심형, 민간기관과 공공기관의 결합인 민관협력형으로 구분하였다. 특화요소로는 본래의 용도를 부분 활용한 기존용도 부분 활용형과, 기존용도의 용도조정 필요성으로 재생한 기존용도 탈바꿈형이 있다. 복합요인으로는 앞의 여섯가지 요인중 중복되는 요인으로 개발주체의 결합인 Aa+Ab 또는 개발주체와 특화요소의 결합인 Am+Bn이다. 연구 결과, 개발주체와 관련해서는 공공기관과 민간기관뿐만 아니라 지역주민의 적극적 주민참여나 민관협력을 통한 도시재생이 많은 비중을 차지고 있어, 도시재생의 성공요인으로 작용하였다. 한편 특화요소의 경우, 종래의 기능용도를 활용한 도시재생 사례는 방치된 기존 공간들을 부분적으로 활용하여 문화시설로 재생한 사례가 대다수였다. 그러나 시대의 변화에 따라 기존용도가 더 이상 필요치 않아 새로운 용도로의 재생이 요구되어 재생한 사례들은 도심공동화 현상에 따른 도심부의 쇠퇴를 방지하기 위해 정부 및 개발회사의 재생 사업에 따라 상업시설로 재생된 사례가 많은 비중을 차지하였다. 또한 영국, 프랑스, 독일 등 유럽권 에서는 대체로 밀어붙이기식 개발이 아닌 기존 건물을 활용하여 미술관, 박물관, 음악당 등 문화적 재생을 시도하였다. 반면 일본의 도시재생 사례들은 도시공동화 현상을 방지하기 위한 재개발 사업으로 상업시설 및 복합시설을 통한 도시재생을 추진한 것으로 보여진다. 이처럼 각 해외 도시재생 성공사례들은 개발방식이나 개발방향이 다양하게 나타나고 있지만, 공통적인 요소는 차별적인 컨텐츠와 문화적 요소이다. 따라서 문화적 요소를 가미하여 차별적인 컨텐츠를 구축하여 발전시키는 것은 해당 지역 도시재생에서 가장 중요한 성공요인으로 작용한다고 판단된다. 향후 우리나라 도시재생 추진 시 해당 지역의 지역성, 장소성, 역사성 수요 등에 적합한 다양한 컨텐츠와 함께 문화적 요소를 적절히 그 시점에 맞게 도시재생계획에 포함시키는 것이 필요하다.
In our country, many urban problems are occurring due to rapid urbanization. Regional growth and regional vitality are deteriorating in small and medium-sized cities, and people in large cities are moving to suburbs or outskirts due to a decline of urban center, which shows the need of ‘urban regene...
In our country, many urban problems are occurring due to rapid urbanization. Regional growth and regional vitality are deteriorating in small and medium-sized cities, and people in large cities are moving to suburbs or outskirts due to a decline of urban center, which shows the need of ‘urban regeneration’. Thus, urban regeneration projects are being actively performed such as the restoration of the Cheonggyecheon, Dongdaemun Design Plaza (DDP), Gwanghwamun Plaza construction project, etc. Examining the urban regeneration cases of developed countries that experienced urban regeneration earlier than our country, it can be found that urban regeneration via urban marketing is the most important success strategy and element. Urban marketing is the means of enhancing city competitiveness making the image of a city a brand, which leads to increase of tourists and improvement of local residents. Therefore, for success urban regeneration, it is necessary to establish an urban marketing strategy and execute it systematically. The purpose of this study is to select success cases of urban regeneration in foreign countries such as England, France, Germany, Japan, etc., categorize the cases by using various factors, and use the results as the baseline data for establishment of urban regeneration policies needed to overcome the decline of cities in our country. This study selected success cases of urban regeneration in foreign countries based on recommendations of experts and literature research. Targeting selected 70 success cases, essential requirements of urban marketing were examined through preceding research, and seven urban regeneration classification factors and three urban regeneration Success factors were derived through an in-depth interview with urban regeneration experts. With the three success factors including developers, specialized elements, and complex factors, 70 success cases of urban regeneration were categorized. Developers were divided into a private institution type of development companies and private companies, an active resident participation type of local residents, a public type of governments and cities, and a public-private partnership type of the integration of private and public institutions. Specialized elements were divided into a partial existing use type and a modified existing use type. Complex factors were divided into an Aa+Ab type of the integration of developers and an Am+Bn type of the integration of developers and specialized elements. As a result of the analysis, regarding developers, participations of public institutions, private institutions, and local residents as well as public-private partnership turned out to be important success factors of urban regeneration. Besides, for specialized elements, existing urban regeneration cases mostly partially used neglected spaces to regenerate cultural facilities. However, as times changed, existing use was needed no more, so regeneration for a new use came to be required. Thus, in order to prevent a decline of urban center caused by the crater phenomenon at urban center, in most cases governments and development companies carried out regeneration businesses to reproduce commercial facilities. In addition, European countries including England, France, and Germany mostly utilized existing buildings such as art galleries, museums, and concert halls to perform cultural regeneration. On the contrary, Japan promoted urban regeneration as redevelopment business utilizing commercial facilities and complex facilities to prevent the crater phenomenon at urban center. As explained above, although success cases of urban regeneration in foreign countries have various development methods and directions, the common elements are discriminative contents and cultural elements. Therefore, establishing and developing discriminative contents combining cultural elements would be the most important success factor for local urban regeneration. In the future, when urban regeneration is promoted in our country, it should be needed to include various contents and cultural elements in the urban regeneration plan considering locality, spatiality, and historicity of each region.
In our country, many urban problems are occurring due to rapid urbanization. Regional growth and regional vitality are deteriorating in small and medium-sized cities, and people in large cities are moving to suburbs or outskirts due to a decline of urban center, which shows the need of ‘urban regeneration’. Thus, urban regeneration projects are being actively performed such as the restoration of the Cheonggyecheon, Dongdaemun Design Plaza (DDP), Gwanghwamun Plaza construction project, etc. Examining the urban regeneration cases of developed countries that experienced urban regeneration earlier than our country, it can be found that urban regeneration via urban marketing is the most important success strategy and element. Urban marketing is the means of enhancing city competitiveness making the image of a city a brand, which leads to increase of tourists and improvement of local residents. Therefore, for success urban regeneration, it is necessary to establish an urban marketing strategy and execute it systematically. The purpose of this study is to select success cases of urban regeneration in foreign countries such as England, France, Germany, Japan, etc., categorize the cases by using various factors, and use the results as the baseline data for establishment of urban regeneration policies needed to overcome the decline of cities in our country. This study selected success cases of urban regeneration in foreign countries based on recommendations of experts and literature research. Targeting selected 70 success cases, essential requirements of urban marketing were examined through preceding research, and seven urban regeneration classification factors and three urban regeneration Success factors were derived through an in-depth interview with urban regeneration experts. With the three success factors including developers, specialized elements, and complex factors, 70 success cases of urban regeneration were categorized. Developers were divided into a private institution type of development companies and private companies, an active resident participation type of local residents, a public type of governments and cities, and a public-private partnership type of the integration of private and public institutions. Specialized elements were divided into a partial existing use type and a modified existing use type. Complex factors were divided into an Aa+Ab type of the integration of developers and an Am+Bn type of the integration of developers and specialized elements. As a result of the analysis, regarding developers, participations of public institutions, private institutions, and local residents as well as public-private partnership turned out to be important success factors of urban regeneration. Besides, for specialized elements, existing urban regeneration cases mostly partially used neglected spaces to regenerate cultural facilities. However, as times changed, existing use was needed no more, so regeneration for a new use came to be required. Thus, in order to prevent a decline of urban center caused by the crater phenomenon at urban center, in most cases governments and development companies carried out regeneration businesses to reproduce commercial facilities. In addition, European countries including England, France, and Germany mostly utilized existing buildings such as art galleries, museums, and concert halls to perform cultural regeneration. On the contrary, Japan promoted urban regeneration as redevelopment business utilizing commercial facilities and complex facilities to prevent the crater phenomenon at urban center. As explained above, although success cases of urban regeneration in foreign countries have various development methods and directions, the common elements are discriminative contents and cultural elements. Therefore, establishing and developing discriminative contents combining cultural elements would be the most important success factor for local urban regeneration. In the future, when urban regeneration is promoted in our country, it should be needed to include various contents and cultural elements in the urban regeneration plan considering locality, spatiality, and historicity of each region.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.