1995년이후 지방자치제의 도입은 도시의 기능과 역할을 크게 부각시키는 시발점을 이루어 각 도시별로 브랜드의 홍보와 자기지역의 공동 브랜드화에 박차를 가하고 있다. 도시 브랜드는 도시의 개발과 홍보에 큰 공헌을 하는바 유형, 무형의 자원을 이용하여 다른 도시와의 차별에 힘쓰며 이를 이용하기 위한 축제 또한 매우 전략적으로 활발히 움직이고 있는 것이다. 축제는 지방화와 세계화에 가장 큰 일익을 담당하며 지역사회의 경제발전에도 매우 큰 도움을 주고 있다. 하지만 각 지자체의 무분별한 축제 남발은 축제기능의 역효과를 보여주기도 하며, 지역 예산을 깍아먹는 요인이 되기도 한다. 지방자치제의 도입이후 축제수는 약 1000여개가 넘게 진행되고 있으며, 이들의 축제는 서로 벤치마킹을 하여 비슷한 프로그램으로 홍보와는 다르게 다른 축제와 큰 차별성을 두고 있지 않아 방문객 또한 처음에는 많이 참여하다가 점차적으로 줄어들어 축제의 이미지와 함께 도시의 이미지도 약간씩은 실추되는 느낌이다. 이에 축제 또한 처음에 계획한 것과는 달리 많이 생성하다가 소멸하는 축제의 개체도 많으므로 축제의 생성에서 성장까지의 과정에 어떤 문제점이 있는지를 알고 수정보완해야 축제가 오랫동안 유지되어지는 것이다. 본 논문자는 축제의 브랜드화에 대한 실제 성공적인 사례로 볼 수 있는 지역의 축제 - 백제문화제, 보령머드축제, 금산인삼축제 -를 선택하여 그 축제만의 성공적인 내용을 STP분석이라는 ...
1995년이후 지방자치제의 도입은 도시의 기능과 역할을 크게 부각시키는 시발점을 이루어 각 도시별로 브랜드의 홍보와 자기지역의 공동 브랜드화에 박차를 가하고 있다. 도시 브랜드는 도시의 개발과 홍보에 큰 공헌을 하는바 유형, 무형의 자원을 이용하여 다른 도시와의 차별에 힘쓰며 이를 이용하기 위한 축제 또한 매우 전략적으로 활발히 움직이고 있는 것이다. 축제는 지방화와 세계화에 가장 큰 일익을 담당하며 지역사회의 경제발전에도 매우 큰 도움을 주고 있다. 하지만 각 지자체의 무분별한 축제 남발은 축제기능의 역효과를 보여주기도 하며, 지역 예산을 깍아먹는 요인이 되기도 한다. 지방자치제의 도입이후 축제수는 약 1000여개가 넘게 진행되고 있으며, 이들의 축제는 서로 벤치마킹을 하여 비슷한 프로그램으로 홍보와는 다르게 다른 축제와 큰 차별성을 두고 있지 않아 방문객 또한 처음에는 많이 참여하다가 점차적으로 줄어들어 축제의 이미지와 함께 도시의 이미지도 약간씩은 실추되는 느낌이다. 이에 축제 또한 처음에 계획한 것과는 달리 많이 생성하다가 소멸하는 축제의 개체도 많으므로 축제의 생성에서 성장까지의 과정에 어떤 문제점이 있는지를 알고 수정보완해야 축제가 오랫동안 유지되어지는 것이다. 본 논문자는 축제의 브랜드화에 대한 실제 성공적인 사례로 볼 수 있는 지역의 축제 - 백제문화제, 보령머드축제, 금산인삼축제 -를 선택하여 그 축제만의 성공적인 내용을 STP분석이라는 브랜드전략에 의해 분석해 볼 것이다. 브랜드전략에 따른 성공요인의 분석으로 STP전략(Segmentaion, Targeting, Positioning)을 이용함으로써 더욱 축제의 구체적인 성공요인 부분을 찾아볼 것이다. 본 연구를 통해서는 축제의 각각의 부분적인 분석을 통하여 축제의 성공요인 중에서 그 축제에서 가장 핵심적인 부분이 어디이며, 어떠한 것인지를 알아보고 앞으로 축제를 진행,성장시키기 위해서는 어떠한 것들이 필요하며 수정보완해야 하는지를 알 수 있어야 할 것이다. 이러한 STP분석법을 이용하여 초기 생성하여 진행하고 있는 축제의 성공방안을 마련하는 계기를 줄 수 있을 것이라 보며, 앞으로 생성하여 시작될 축제들의 기본 틀을 심어 줄 수도 있을 것이라 생각한다. 아울러 성공적인 축제를 진행하고 있는 축제들의 세계화에도 조금이나마 도움을 줄 수 있을 것이라 본다. 본 연구자의 내용은 타지역의 성공적으로 진행되고 있는 축제를 더 많이 분석하여 더욱 더 깊은 STP분석을 해 본다면 각 지역의 브랜드전략에 매우 도움이 될 것이라 생각된다.
1995년이후 지방자치제의 도입은 도시의 기능과 역할을 크게 부각시키는 시발점을 이루어 각 도시별로 브랜드의 홍보와 자기지역의 공동 브랜드화에 박차를 가하고 있다. 도시 브랜드는 도시의 개발과 홍보에 큰 공헌을 하는바 유형, 무형의 자원을 이용하여 다른 도시와의 차별에 힘쓰며 이를 이용하기 위한 축제 또한 매우 전략적으로 활발히 움직이고 있는 것이다. 축제는 지방화와 세계화에 가장 큰 일익을 담당하며 지역사회의 경제발전에도 매우 큰 도움을 주고 있다. 하지만 각 지자체의 무분별한 축제 남발은 축제기능의 역효과를 보여주기도 하며, 지역 예산을 깍아먹는 요인이 되기도 한다. 지방자치제의 도입이후 축제수는 약 1000여개가 넘게 진행되고 있으며, 이들의 축제는 서로 벤치마킹을 하여 비슷한 프로그램으로 홍보와는 다르게 다른 축제와 큰 차별성을 두고 있지 않아 방문객 또한 처음에는 많이 참여하다가 점차적으로 줄어들어 축제의 이미지와 함께 도시의 이미지도 약간씩은 실추되는 느낌이다. 이에 축제 또한 처음에 계획한 것과는 달리 많이 생성하다가 소멸하는 축제의 개체도 많으므로 축제의 생성에서 성장까지의 과정에 어떤 문제점이 있는지를 알고 수정보완해야 축제가 오랫동안 유지되어지는 것이다. 본 논문자는 축제의 브랜드화에 대한 실제 성공적인 사례로 볼 수 있는 지역의 축제 - 백제문화제, 보령머드축제, 금산인삼축제 -를 선택하여 그 축제만의 성공적인 내용을 STP분석이라는 브랜드전략에 의해 분석해 볼 것이다. 브랜드전략에 따른 성공요인의 분석으로 STP전략(Segmentaion, Targeting, Positioning)을 이용함으로써 더욱 축제의 구체적인 성공요인 부분을 찾아볼 것이다. 본 연구를 통해서는 축제의 각각의 부분적인 분석을 통하여 축제의 성공요인 중에서 그 축제에서 가장 핵심적인 부분이 어디이며, 어떠한 것인지를 알아보고 앞으로 축제를 진행,성장시키기 위해서는 어떠한 것들이 필요하며 수정보완해야 하는지를 알 수 있어야 할 것이다. 이러한 STP분석법을 이용하여 초기 생성하여 진행하고 있는 축제의 성공방안을 마련하는 계기를 줄 수 있을 것이라 보며, 앞으로 생성하여 시작될 축제들의 기본 틀을 심어 줄 수도 있을 것이라 생각한다. 아울러 성공적인 축제를 진행하고 있는 축제들의 세계화에도 조금이나마 도움을 줄 수 있을 것이라 본다. 본 연구자의 내용은 타지역의 성공적으로 진행되고 있는 축제를 더 많이 분석하여 더욱 더 깊은 STP분석을 해 본다면 각 지역의 브랜드전략에 매우 도움이 될 것이라 생각된다.
The introduction of the local self-governing system in 1995 served as a starting point to highlight the functions and roles of cities and each city has made efforts to make public relations of its brand and to co-brand the city. As a city brand may contribute to development and public relations of t...
The introduction of the local self-governing system in 1995 served as a starting point to highlight the functions and roles of cities and each city has made efforts to make public relations of its brand and to co-brand the city. As a city brand may contribute to development and public relations of the city, each city uses tangible and intangible resources to become differentiated from others and holds festivals to use them very strategically. A festival plays the greatest role in localization and globalization and makes significant contributions to economic development of a community. However, each local government's holding festivals thoughtlessly can have adverse effects and sometimes eat the local budget away. More than 1,000 festivals have been held since the introduction of the local self-governing system and these festivals have benchmarked one another and produced similar programs; as a result, festivals are not remarkably differentiated from one another, contrary to public relations, thereby reducing the number of visitors gradually and slightly lowering the image of the city as well as that of the festival. Since lots of festivals have been formed and become extinct, contrary to the initial plan, it is necessary to determine if there is any problem with the course from their formation to growth and revise and complement them with the objective of allowing them to last long. In this study, local festivals―Baekje Culture Festival, Boryeong Mud Festival, and Geumsan Ginseng Festival―that could be regarded as actually successful cases of branding a festival were chosen to analyze the successful contents unique to them through a brand strategy based on STP (Segmentation, Targeting, Positioning) analysis. The STP strategy was used to analyze the factors for success by brand strategies and identify more specific factors for success of festivals. This study aimed to analyze each segment of festivals, determine what successful factor of the festivals was most important, decide on the items required to operate and develop festivals, and determine what to revise and complement. It is believed that STP analysis can provide an opportunity to make a plan for making long-established festivals successful and give a framework for future festivals. In addition, it is expected to help globalize those festivals that have been successful. If more festivals, which have been successful, in other regions are analyzed for more in-depth STP analysis, it is expected to be great help to brand strategies in each region.
The introduction of the local self-governing system in 1995 served as a starting point to highlight the functions and roles of cities and each city has made efforts to make public relations of its brand and to co-brand the city. As a city brand may contribute to development and public relations of the city, each city uses tangible and intangible resources to become differentiated from others and holds festivals to use them very strategically. A festival plays the greatest role in localization and globalization and makes significant contributions to economic development of a community. However, each local government's holding festivals thoughtlessly can have adverse effects and sometimes eat the local budget away. More than 1,000 festivals have been held since the introduction of the local self-governing system and these festivals have benchmarked one another and produced similar programs; as a result, festivals are not remarkably differentiated from one another, contrary to public relations, thereby reducing the number of visitors gradually and slightly lowering the image of the city as well as that of the festival. Since lots of festivals have been formed and become extinct, contrary to the initial plan, it is necessary to determine if there is any problem with the course from their formation to growth and revise and complement them with the objective of allowing them to last long. In this study, local festivals―Baekje Culture Festival, Boryeong Mud Festival, and Geumsan Ginseng Festival―that could be regarded as actually successful cases of branding a festival were chosen to analyze the successful contents unique to them through a brand strategy based on STP (Segmentation, Targeting, Positioning) analysis. The STP strategy was used to analyze the factors for success by brand strategies and identify more specific factors for success of festivals. This study aimed to analyze each segment of festivals, determine what successful factor of the festivals was most important, decide on the items required to operate and develop festivals, and determine what to revise and complement. It is believed that STP analysis can provide an opportunity to make a plan for making long-established festivals successful and give a framework for future festivals. In addition, it is expected to help globalize those festivals that have been successful. If more festivals, which have been successful, in other regions are analyzed for more in-depth STP analysis, it is expected to be great help to brand strategies in each region.
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