본 연구는 FPS 게임의 시나리오 인지와 사운드가 게임 플레이어에게 실재감(Presence)과 재미(Enjoyment)에 미치는 영향을 살펴보았다. 내러티브에 대한 중요성이 강조되면서 ...
본 연구는 FPS 게임의 시나리오 인지와 사운드가 게임 플레이어에게 실재감(Presence)과 재미(Enjoyment)에 미치는 영향을 살펴보았다. 내러티브에 대한 중요성이 강조되면서 게임과 내러티브의 관계를 조명하는 작업이 활발하게 이루어지고 있지만, 게임에서 나타나는 시나리오의 흐름과 플레이어가 인지 할 수 있는 기술적인 요소와의 조합이 플레이어에게 실재감과 재미에 미치는 영향에 대한 실증적인 연구가 부족하다. 따라서 게임 플레이어가 어떤 요소가 실재감과 재미를 느끼는가에 대한 직접적인 연구가 매우 중요하다고 할 수 있기 때문에 연구 가설 4개와 연구 문제 2개를 설정하여 검증하였다. 실험연구를 통한 가설 검증 결과는 다음과 같다. 첫째, 시나리오 인지는 게임 플레이어에게 높은 몰입, 물리적 실재감, 재미에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 사운드는 물리적 실재감에 직접적으로 영향이 미치는 것으로 도출되었다. 둘째, 시나리오 인지와 사운드 중 실재감과 재미에 미치는 영향을 살펴보았다. 그 결과 시나리오 인지가 사운드보다 더 높은 영향을 미치는 것으로 검증되었다. 셋째, 시나리오 인지와 사운드가 재미에 대한 상호작용 효과가 나타났는데 시나리오 인지를 했을 때 5.1 채널 사운드를 경험한 플레이어는 재미에 높은 효과가 있는 것으로 나타났다. 하지만 시나리오를 인지하지 않은 플레이어가 5.1 채널 사운드는 오히려 재미에 부정적인 효과가 나타나는 것이 확인 되었다. 위의 연구결과는 FPS 게임에서 플레이어에게 시나리오의 인지가 중요한 역할을 한다는 것을 확인하였고, 이에 더불어 여기에 고음질 사운드가 추가되면 게임 플레이어에게 높은 물리적 실재감, 몰입, 재미에 큰 영향을 미치는 것을 증명하였다
본 연구는 FPS 게임의 시나리오 인지와 사운드가 게임 플레이어에게 실재감(Presence)과 재미(Enjoyment)에 미치는 영향을 살펴보았다. 내러티브에 대한 중요성이 강조되면서 게임과 내러티브의 관계를 조명하는 작업이 활발하게 이루어지고 있지만, 게임에서 나타나는 시나리오의 흐름과 플레이어가 인지 할 수 있는 기술적인 요소와의 조합이 플레이어에게 실재감과 재미에 미치는 영향에 대한 실증적인 연구가 부족하다. 따라서 게임 플레이어가 어떤 요소가 실재감과 재미를 느끼는가에 대한 직접적인 연구가 매우 중요하다고 할 수 있기 때문에 연구 가설 4개와 연구 문제 2개를 설정하여 검증하였다. 실험연구를 통한 가설 검증 결과는 다음과 같다. 첫째, 시나리오 인지는 게임 플레이어에게 높은 몰입, 물리적 실재감, 재미에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 사운드는 물리적 실재감에 직접적으로 영향이 미치는 것으로 도출되었다. 둘째, 시나리오 인지와 사운드 중 실재감과 재미에 미치는 영향을 살펴보았다. 그 결과 시나리오 인지가 사운드보다 더 높은 영향을 미치는 것으로 검증되었다. 셋째, 시나리오 인지와 사운드가 재미에 대한 상호작용 효과가 나타났는데 시나리오 인지를 했을 때 5.1 채널 사운드를 경험한 플레이어는 재미에 높은 효과가 있는 것으로 나타났다. 하지만 시나리오를 인지하지 않은 플레이어가 5.1 채널 사운드는 오히려 재미에 부정적인 효과가 나타나는 것이 확인 되었다. 위의 연구결과는 FPS 게임에서 플레이어에게 시나리오의 인지가 중요한 역할을 한다는 것을 확인하였고, 이에 더불어 여기에 고음질 사운드가 추가되면 게임 플레이어에게 높은 물리적 실재감, 몰입, 재미에 큰 영향을 미치는 것을 증명하였다
The purpose of this study was to examine effects of narrative and sound quality on user presence and enjoyment in FPS game. The importance of the scenarios are highlighted, The task of verification to relation with the scenario of the game have been made actively. But, The empirical research on the ...
The purpose of this study was to examine effects of narrative and sound quality on user presence and enjoyment in FPS game. The importance of the scenarios are highlighted, The task of verification to relation with the scenario of the game have been made actively. But, The empirical research on the impact of presence and enjoyment about the game players is not enough to Narrative and technical factors. Therefore, Some elements of the game players feel is very important that direct research on the presence and Enjoyment. Accordingly, this study aimed to establish and verified 4 research hypotheses and 2 research problems. As a result of hypothesis verification through experimental research, first, Narrative is a high engagement, physical presence, appeared to affect the enjoyment. and Sound has been directly verified to be of influence on the physical presence. Second, The narrative and the sound looked at the impact on presence and enjoyment. As a result, the narrative has been proven on a higher impact than sound. and narrative and sound were interaction effects to enjoyment. Narrative cognition and 5.1 channel surround sound experience showed that a high effect on the enjoyment. But, 5.1 channel surround sound and narrative non-recognition has been confirmed to appear rather negative effect on the enjoyment. The above findings, In FPS games is that the narrative was confirmed that plays an important role. In addition, If good sound is added it was confirmed a great influence on physical presence, engagement and enjoyment.
The purpose of this study was to examine effects of narrative and sound quality on user presence and enjoyment in FPS game. The importance of the scenarios are highlighted, The task of verification to relation with the scenario of the game have been made actively. But, The empirical research on the impact of presence and enjoyment about the game players is not enough to Narrative and technical factors. Therefore, Some elements of the game players feel is very important that direct research on the presence and Enjoyment. Accordingly, this study aimed to establish and verified 4 research hypotheses and 2 research problems. As a result of hypothesis verification through experimental research, first, Narrative is a high engagement, physical presence, appeared to affect the enjoyment. and Sound has been directly verified to be of influence on the physical presence. Second, The narrative and the sound looked at the impact on presence and enjoyment. As a result, the narrative has been proven on a higher impact than sound. and narrative and sound were interaction effects to enjoyment. Narrative cognition and 5.1 channel surround sound experience showed that a high effect on the enjoyment. But, 5.1 channel surround sound and narrative non-recognition has been confirmed to appear rather negative effect on the enjoyment. The above findings, In FPS games is that the narrative was confirmed that plays an important role. In addition, If good sound is added it was confirmed a great influence on physical presence, engagement and enjoyment.
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