국내 골프웨어 활성화에 기여하기 위해 골프웨어 브랜드 이미지와 브랜드 충성도의 관계를 규명하였고, 이에 아마추어 골퍼의 성별에 따라 경로 간의 차이를 분석하였다. 아마추어 골퍼의 인구통계학적 특성(성별, 연령, 골프경력, 결혼유무, 구매빈도, 골프실력)에 따라 골프웨어 브랜드 이미지(대중적/감각적/건강지향적/권위적)와 브랜드 충성도의 차이, 골프웨어 브랜드 이미지와 브랜드 충성도의 관계, 그리고 이들 관계에서 아마추어 골퍼의 성별에 따른 경로계수의 차이를 확인하였다. 이러한 결과는 골프웨어 경영자 및 관계자들에게 보다 효율적인 마케팅 전략을 수립할 수 있는 방향성을 제시하는데 활용되는 자료를 제공할 수 있다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 연구의 대상자는 전화응답 방식을 통해 504명을 무선적으로 표집하였다. 그리고 사전검사를 통해 조사도구의 타당도와 신뢰도를 검증한 질문지를 활용하여 자기평가 기입법에 의한 전화응답 방식을 이용하여 자료를 수집하였다. 이렇게 수집된 자료는 연구의 목적에 맞게 ...
국내 골프웨어 활성화에 기여하기 위해 골프웨어 브랜드 이미지와 브랜드 충성도의 관계를 규명하였고, 이에 아마추어 골퍼의 성별에 따라 경로 간의 차이를 분석하였다. 아마추어 골퍼의 인구통계학적 특성(성별, 연령, 골프경력, 결혼유무, 구매빈도, 골프실력)에 따라 골프웨어 브랜드 이미지(대중적/감각적/건강지향적/권위적)와 브랜드 충성도의 차이, 골프웨어 브랜드 이미지와 브랜드 충성도의 관계, 그리고 이들 관계에서 아마추어 골퍼의 성별에 따른 경로계수의 차이를 확인하였다. 이러한 결과는 골프웨어 경영자 및 관계자들에게 보다 효율적인 마케팅 전략을 수립할 수 있는 방향성을 제시하는데 활용되는 자료를 제공할 수 있다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 연구의 대상자는 전화응답 방식을 통해 504명을 무선적으로 표집하였다. 그리고 사전검사를 통해 조사도구의 타당도와 신뢰도를 검증한 질문지를 활용하여 자기평가 기입법에 의한 전화응답 방식을 이용하여 자료를 수집하였다. 이렇게 수집된 자료는 연구의 목적에 맞게 SPSS Ver18.0을 사용하였고 이때, 사용된 통계적 기법은 기술통계, 요인분석, 신뢰도분석, 구조방정식모형에 의한 경로계수와 더불어 다집단분석을 실시하였다. 이에 대한 결과는 다음과 같다. 첫째, 골프웨어 브랜드 이미지와 브랜드 충성도에서 성별은 남자들이 브랜드 이미지(대중적, 건강지향적, 권위적)와 브랜드 충성도에서 높게 나타났으며, 연령에서는 브랜드 이미지(대중적, 감각적, 건강지향적)와 브랜드 충성도에서 30대가 가장 높고 50대가 가장 낮게 나타났다. 또한 결혼 유무에서는 브랜드 이미지(건강지향적, 권위적)에서 미혼이 상대적으로 높았고 구매빈도는 많을수록 골프웨어 브랜드 이미지(대중적, 감각적, 건강지향적, 권위적)와 브랜드 충성도에서 높은 경향을 보였다. 골프 경력에서는 모든 요인에서 1-3년과 7년 이상이 높게 나타났으나 골프실력에서는 브랜드 이미지의 건강지향적 요인에서만 80대 수준의 아마추어 골퍼들이 상대적으로 높았다. 따라서 아마추어 골퍼의 개인적 특성에 따라 골프웨어 상품에 대한 인식과 반복적인 구매행동에 대한 의도는 상호 다르다는 결과를 얻었다. 둘째, 골프웨어 브랜드 이미지의 모든 하위요인은 브랜드 충성도에 정적인 영향을 미치기 때문에 아마추어 골퍼들에게 다양한(기업문화, 제품의 품질, 제품의 가격 등) 브랜드 이미지를 긍정적으로 인식시크는 것이 중요하다는 결과를 얻었다 셋째, 골프웨어 브랜드 이미지에서 건강지향적 이미지(여자)와 권위적 이미지(남자)는 고객충성도에서 성별에 따라 차이를 보였기 때문에 두 이미지에 대한 상품은 명확히 성별에 따라 차이를 구분시켜 제품을 생산하는 것이 경영에 긍정적인 영향을 준다는 결과를 얻었다. 결과를 종합한다면, 골프웨어의 브랜드 이미지는 브랜드 충성도에 영향을 미치는 요인으로 브랜드 이미지를 높이는 게 중요하며 인구통계학적 특성에 따라 전략을 개별적으로 접근해야 한다는 결론을 얻었다. 특히 건강지향적 이미지와 권위적 이미지는 아마추어 골퍼의 성별에 따른 전략을 제시하는 것이 효율성이 높을 것이라는 최종 결론을 얻어 골프웨어 경영자들은 상품을 다각적인 브랜드 이미지화 시켜 접근하는 것이 보다 기업의 이윤 창출에 도움을 줄 수 있을 것이다.
국내 골프웨어 활성화에 기여하기 위해 골프웨어 브랜드 이미지와 브랜드 충성도의 관계를 규명하였고, 이에 아마추어 골퍼의 성별에 따라 경로 간의 차이를 분석하였다. 아마추어 골퍼의 인구통계학적 특성(성별, 연령, 골프경력, 결혼유무, 구매빈도, 골프실력)에 따라 골프웨어 브랜드 이미지(대중적/감각적/건강지향적/권위적)와 브랜드 충성도의 차이, 골프웨어 브랜드 이미지와 브랜드 충성도의 관계, 그리고 이들 관계에서 아마추어 골퍼의 성별에 따른 경로계수의 차이를 확인하였다. 이러한 결과는 골프웨어 경영자 및 관계자들에게 보다 효율적인 마케팅 전략을 수립할 수 있는 방향성을 제시하는데 활용되는 자료를 제공할 수 있다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 연구의 대상자는 전화응답 방식을 통해 504명을 무선적으로 표집하였다. 그리고 사전검사를 통해 조사도구의 타당도와 신뢰도를 검증한 질문지를 활용하여 자기평가 기입법에 의한 전화응답 방식을 이용하여 자료를 수집하였다. 이렇게 수집된 자료는 연구의 목적에 맞게 SPSS Ver18.0을 사용하였고 이때, 사용된 통계적 기법은 기술통계, 요인분석, 신뢰도분석, 구조방정식모형에 의한 경로계수와 더불어 다집단분석을 실시하였다. 이에 대한 결과는 다음과 같다. 첫째, 골프웨어 브랜드 이미지와 브랜드 충성도에서 성별은 남자들이 브랜드 이미지(대중적, 건강지향적, 권위적)와 브랜드 충성도에서 높게 나타났으며, 연령에서는 브랜드 이미지(대중적, 감각적, 건강지향적)와 브랜드 충성도에서 30대가 가장 높고 50대가 가장 낮게 나타났다. 또한 결혼 유무에서는 브랜드 이미지(건강지향적, 권위적)에서 미혼이 상대적으로 높았고 구매빈도는 많을수록 골프웨어 브랜드 이미지(대중적, 감각적, 건강지향적, 권위적)와 브랜드 충성도에서 높은 경향을 보였다. 골프 경력에서는 모든 요인에서 1-3년과 7년 이상이 높게 나타났으나 골프실력에서는 브랜드 이미지의 건강지향적 요인에서만 80대 수준의 아마추어 골퍼들이 상대적으로 높았다. 따라서 아마추어 골퍼의 개인적 특성에 따라 골프웨어 상품에 대한 인식과 반복적인 구매행동에 대한 의도는 상호 다르다는 결과를 얻었다. 둘째, 골프웨어 브랜드 이미지의 모든 하위요인은 브랜드 충성도에 정적인 영향을 미치기 때문에 아마추어 골퍼들에게 다양한(기업문화, 제품의 품질, 제품의 가격 등) 브랜드 이미지를 긍정적으로 인식시크는 것이 중요하다는 결과를 얻었다 셋째, 골프웨어 브랜드 이미지에서 건강지향적 이미지(여자)와 권위적 이미지(남자)는 고객충성도에서 성별에 따라 차이를 보였기 때문에 두 이미지에 대한 상품은 명확히 성별에 따라 차이를 구분시켜 제품을 생산하는 것이 경영에 긍정적인 영향을 준다는 결과를 얻었다. 결과를 종합한다면, 골프웨어의 브랜드 이미지는 브랜드 충성도에 영향을 미치는 요인으로 브랜드 이미지를 높이는 게 중요하며 인구통계학적 특성에 따라 전략을 개별적으로 접근해야 한다는 결론을 얻었다. 특히 건강지향적 이미지와 권위적 이미지는 아마추어 골퍼의 성별에 따른 전략을 제시하는 것이 효율성이 높을 것이라는 최종 결론을 얻어 골프웨어 경영자들은 상품을 다각적인 브랜드 이미지화 시켜 접근하는 것이 보다 기업의 이윤 창출에 도움을 줄 수 있을 것이다.
This research aims to establish the relationship between golf wear brands and brand loyalty and to analyze path differences according to the gender of amateur golfers. In other words, the differences in golf wear brand images (popular, sensuous, health-oriented, authoritative) and brand loyalty acco...
This research aims to establish the relationship between golf wear brands and brand loyalty and to analyze path differences according to the gender of amateur golfers. In other words, the differences in golf wear brand images (popular, sensuous, health-oriented, authoritative) and brand loyalty according to the demographic characteristics (gender, age, golf career, marital status, purchase frequency, golf skills) of amateur golfers were analyzed and the relationships between golf wear brand images and brand loyalty were verified. And based on this, the data that concretely present the direction of establishing golf wear marketing strategies were provided through confirming the differences in path coefficients according to the gender of golfers in the relationships between golf wear brand images and brand loyalty. To achieve the purpose of this research, the subjects of 504 persons were randomly sampled through the telephone response method, and the data were collected using completed survey tool. And to suit the research purpose, path coefficients and multigroup analysis by descriptive statistics, factor analysis, reliability analysis, structural equation model using SPSS Ver18.0 were conducted and the following conclusions were obtained. First, in golf wear brand images and brand loyalty according to gender, males were found to be high in brand images (popular, health-oriented, and authoritative) and brand loyalty, and according to age, the respondents in their 30s were found to be highest and those in their 50s were lowest in brand images (popular, sensuous, and health-oriented) and brand loyalty. Also, in the marital status, unmarried respondents were relatively high in brand images (health-oriented, authoritative), and the higher the purchase frequency was, the higher the respondents were in brand images (popular, sensuous, health-oriented and authoritative) and brand loyalty. In golf career, those with career of 1~3 years and 7 years and above were found to be high in all factors, but in golf skills, amateur golfers with about 80 strokes were relatively high only in health-oriented factor of brand images, so the conclusion that amateur golfers’ perception of golf wear products and the intention of repeated purchase behavior were different from each other, was obtained. Second, the conclusion that, since all the subordinate factors of golf wear images have positive effects on brand loyalty, it is important to make amateur golfers positively recognize diverse (corporate culture, product quality, product price, etc.) brand images, was obtained. Third, the conclusion that, since there were differences in customer loyalty in health-oriented image (females) and authoritative image (males) of golf wear brand images, it has positive effects to produce the products of both images by differentiating them according to gender, was obtained. Key word : Golf Wear, Brand Image, Brand Loyalty, Amateur Golfer
This research aims to establish the relationship between golf wear brands and brand loyalty and to analyze path differences according to the gender of amateur golfers. In other words, the differences in golf wear brand images (popular, sensuous, health-oriented, authoritative) and brand loyalty according to the demographic characteristics (gender, age, golf career, marital status, purchase frequency, golf skills) of amateur golfers were analyzed and the relationships between golf wear brand images and brand loyalty were verified. And based on this, the data that concretely present the direction of establishing golf wear marketing strategies were provided through confirming the differences in path coefficients according to the gender of golfers in the relationships between golf wear brand images and brand loyalty. To achieve the purpose of this research, the subjects of 504 persons were randomly sampled through the telephone response method, and the data were collected using completed survey tool. And to suit the research purpose, path coefficients and multigroup analysis by descriptive statistics, factor analysis, reliability analysis, structural equation model using SPSS Ver18.0 were conducted and the following conclusions were obtained. First, in golf wear brand images and brand loyalty according to gender, males were found to be high in brand images (popular, health-oriented, and authoritative) and brand loyalty, and according to age, the respondents in their 30s were found to be highest and those in their 50s were lowest in brand images (popular, sensuous, and health-oriented) and brand loyalty. Also, in the marital status, unmarried respondents were relatively high in brand images (health-oriented, authoritative), and the higher the purchase frequency was, the higher the respondents were in brand images (popular, sensuous, health-oriented and authoritative) and brand loyalty. In golf career, those with career of 1~3 years and 7 years and above were found to be high in all factors, but in golf skills, amateur golfers with about 80 strokes were relatively high only in health-oriented factor of brand images, so the conclusion that amateur golfers’ perception of golf wear products and the intention of repeated purchase behavior were different from each other, was obtained. Second, the conclusion that, since all the subordinate factors of golf wear images have positive effects on brand loyalty, it is important to make amateur golfers positively recognize diverse (corporate culture, product quality, product price, etc.) brand images, was obtained. Third, the conclusion that, since there were differences in customer loyalty in health-oriented image (females) and authoritative image (males) of golf wear brand images, it has positive effects to produce the products of both images by differentiating them according to gender, was obtained. Key word : Golf Wear, Brand Image, Brand Loyalty, Amateur Golfer
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