본 연구에서는 또래관계기술증진 집단미술치료 프로그램이 가정위탁아동의 자아존중감에 미치는 효과를 살펴보고자 하였다. 연구대상은 G시에 거주하는 초등학교 4학년~6학년 가정위탁아동 중 또래관계기술과 자아존중감이 낮은 아동을 사회복지사 추천과 위탁부모와 위탁아동의 프로그램 참여 동의를 얻은 아동 18명을 실험집단 9명, 통제집단 9명으로 무선 배치하였다. 실험기간은 2015년 9월부터 2015년 11월까지 총 12회기로 구성하였으며, 주 1회 매 회기 90분씩 실시하였다. 본 연구에서 사용된 측정도구는 최보가와 전귀연(1993)이 연구개발한 자아존중감 척도(The Self Esteem Inventory : ...
본 연구에서는 또래관계기술증진 집단미술치료 프로그램이 가정위탁아동의 자아존중감에 미치는 효과를 살펴보고자 하였다. 연구대상은 G시에 거주하는 초등학교 4학년~6학년 가정위탁아동 중 또래관계기술과 자아존중감이 낮은 아동을 사회복지사 추천과 위탁부모와 위탁아동의 프로그램 참여 동의를 얻은 아동 18명을 실험집단 9명, 통제집단 9명으로 무선 배치하였다. 실험기간은 2015년 9월부터 2015년 11월까지 총 12회기로 구성하였으며, 주 1회 매 회기 90분씩 실시하였다. 본 연구에서 사용된 측정도구는 최보가와 전귀연(1993)이 연구개발한 자아존중감 척도(The Self Esteem Inventory : SEI)와 양윤란(2004)이 제작한 자기보고식 아동·청소년 또래관계기술 척도(PRS-AC)이다. 연구설계는 사전·사후·추후 실험설계를 하였다. 자료 처리는 SPSS 18.0을 활용하였으며, 집단간 동질성 검증을 위해 독립표본 t검증(Independent t-test)을 실시하였다. 또한 또래관계기술과 자아존중감의 변화를 알아보기 위해 반복측정 분산분석(repeated measure ANOVA)을 활용하여 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 또래관계기술증진 집단미술치료가 가정위탁아동의 또래관계기술 증진에 효과적인 것으로 나타났다. 둘째, 또래관계기술증진 집단미술치료가 가정위탁아동의 자아존중감 증진에 효과적인 것으로 나타났다. 이상의 연구결과로 볼 때 또래관계기술증진 집단미술치료가 가정위탁아동의 또래관계기술과 자아존중감 향상에 긍정적인 효과를 보였으며, 가정위탁아동의 또래관계기술과 자아존중감 향상을 위한 자료로서 의의를 가진다.
본 연구에서는 또래관계기술증진 집단미술치료 프로그램이 가정위탁아동의 자아존중감에 미치는 효과를 살펴보고자 하였다. 연구대상은 G시에 거주하는 초등학교 4학년~6학년 가정위탁아동 중 또래관계기술과 자아존중감이 낮은 아동을 사회복지사 추천과 위탁부모와 위탁아동의 프로그램 참여 동의를 얻은 아동 18명을 실험집단 9명, 통제집단 9명으로 무선 배치하였다. 실험기간은 2015년 9월부터 2015년 11월까지 총 12회기로 구성하였으며, 주 1회 매 회기 90분씩 실시하였다. 본 연구에서 사용된 측정도구는 최보가와 전귀연(1993)이 연구개발한 자아존중감 척도(The Self Esteem Inventory : SEI)와 양윤란(2004)이 제작한 자기보고식 아동·청소년 또래관계기술 척도(PRS-AC)이다. 연구설계는 사전·사후·추후 실험설계를 하였다. 자료 처리는 SPSS 18.0을 활용하였으며, 집단간 동질성 검증을 위해 독립표본 t검증(Independent t-test)을 실시하였다. 또한 또래관계기술과 자아존중감의 변화를 알아보기 위해 반복측정 분산분석(repeated measure ANOVA)을 활용하여 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 또래관계기술증진 집단미술치료가 가정위탁아동의 또래관계기술 증진에 효과적인 것으로 나타났다. 둘째, 또래관계기술증진 집단미술치료가 가정위탁아동의 자아존중감 증진에 효과적인 것으로 나타났다. 이상의 연구결과로 볼 때 또래관계기술증진 집단미술치료가 가정위탁아동의 또래관계기술과 자아존중감 향상에 긍정적인 효과를 보였으며, 가정위탁아동의 또래관계기술과 자아존중감 향상을 위한 자료로서 의의를 가진다.
The purpose of this study was to investigate the effects of group art therapy for increasing peer relational skill on the self-esteem of foster children. The subjects of the study included a total of 18 foster children, who were in the fourth to the sixth grade of elementary school in G city, were r...
The purpose of this study was to investigate the effects of group art therapy for increasing peer relational skill on the self-esteem of foster children. The subjects of the study included a total of 18 foster children, who were in the fourth to the sixth grade of elementary school in G city, were recommended by a social worker, and had their and their parents' agreement. They were divided into the experimental group (9) and control group (9). The experimental group participated in the group art therapy program for 90 minutes, once a week, over a total of 12 sessions, from September 2015 to November 2015. The assessment tools of the study were The Self Esteem Inventory (SEI) researched and developed by Boga Choi and Gweyeon Jeon (1993) and Peer Relational Skills Scale for Children and Adolescents (PRS-AC) made and reported by Yunran Yang (2004). Research design was prepared to compare pre-test, post-test and follow-up. The collected data were statistically treated with the SPSS 18.0 program, and independent t-test was used to check the identity between the two groups. In addition, to examine the changes of the foster children's peer relational skill and self-esteem, repeated measure ANOVA was applied. The findings of the study were summarized as follows: First, the group art therapy program for increasing peer relational skill had positive impacts on the foster children's peer relational skill. Second, the group art therapy program for increasing peer relational skill had positive influences on the foster children's self-esteem. The study results showed that the group art therapy program for increasing peer relational skill had positive effects on the improvement of foster children's peer relational skill and self-esteem. This study has significance in proposing the enhancement of foster children's peer relational skill and self-esteem.
The purpose of this study was to investigate the effects of group art therapy for increasing peer relational skill on the self-esteem of foster children. The subjects of the study included a total of 18 foster children, who were in the fourth to the sixth grade of elementary school in G city, were recommended by a social worker, and had their and their parents' agreement. They were divided into the experimental group (9) and control group (9). The experimental group participated in the group art therapy program for 90 minutes, once a week, over a total of 12 sessions, from September 2015 to November 2015. The assessment tools of the study were The Self Esteem Inventory (SEI) researched and developed by Boga Choi and Gweyeon Jeon (1993) and Peer Relational Skills Scale for Children and Adolescents (PRS-AC) made and reported by Yunran Yang (2004). Research design was prepared to compare pre-test, post-test and follow-up. The collected data were statistically treated with the SPSS 18.0 program, and independent t-test was used to check the identity between the two groups. In addition, to examine the changes of the foster children's peer relational skill and self-esteem, repeated measure ANOVA was applied. The findings of the study were summarized as follows: First, the group art therapy program for increasing peer relational skill had positive impacts on the foster children's peer relational skill. Second, the group art therapy program for increasing peer relational skill had positive influences on the foster children's self-esteem. The study results showed that the group art therapy program for increasing peer relational skill had positive effects on the improvement of foster children's peer relational skill and self-esteem. This study has significance in proposing the enhancement of foster children's peer relational skill and self-esteem.
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