교육의 수월성 추구를 통한 개인의 자아실현과 과학기술 인재 양성을 통한 국가경쟁력 향상이라는 시대적 요구를 위해 과학영재교육에 대한 수요가 나날이 증가하고 있다. 이산수학 및 조합론은 새로운 관점과 사고방식으로 주어진 문제를 분석하고 그 해결책을 모색하는 것이 요구되며 학생들이 정형화된 수학 문제를 다룰 때 잘 드러나지 않았던 논리력 및 창의력 등 고등사고능...
교육의 수월성 추구를 통한 개인의 자아실현과 과학기술 인재 양성을 통한 국가경쟁력 향상이라는 시대적 요구를 위해 과학영재교육에 대한 수요가 나날이 증가하고 있다. 이산수학 및 조합론은 새로운 관점과 사고방식으로 주어진 문제를 분석하고 그 해결책을 모색하는 것이 요구되며 학생들이 정형화된 수학 문제를 다룰 때 잘 드러나지 않았던 논리력 및 창의력 등 고등사고능력을 확인하고 그 능력을 계발하는데 효과적인 교과라 할 수 있다. 따라서 이산수학 및 조합론을 중심으로 중등부 영재교육을 고찰한다.
본 논문에서는 세 가지 연구 문제를 설정하였다.
첫째, 과학영재교육기관의 교육과정을 고찰하고, 둘째, 한국과 미국의 과학영재기관의 교육과정을 비교하며, 셋째, 과학영재교육기관 교육에서 다루고 있는 이산수학 및 조합론과 관련된 문제를 분석한다.
국내 과학영재교육기관의 교육과정을 분석하여 학습주제의 내용과 수준을 고찰하여 효과적으로 수학적 사고력, 논리력, 창의력 등의 고등사고능력을 향상시키고 영재교육의 목적에 합당한 과학적 재능의 조기 계발을 성취하고 있는가를 판단한다.
각 영재교육기관의 학생선발계획서, 교육계획서, 강의계획서 등을 활용하여 수학분과를 대상으로 고찰하며 이산수학 및 조합론을 중심으로 한국과 미국의 각급 주요 영재교육기관의 교육과정을 분석하고 그 개선방안을 모색한다. 또한 본 논문의 마지막에 수학적 사고력, 논리력, 창의력 등의 고등사고능력 향상 및 과학적 재능의 조기 계발이라는 영재교육의 목적을 효과적으로 달성하기 위한 개선방안 네 가지를 제언을 하였다.
교육의 수월성 추구를 통한 개인의 자아실현과 과학기술 인재 양성을 통한 국가경쟁력 향상이라는 시대적 요구를 위해 과학영재교육에 대한 수요가 나날이 증가하고 있다. 이산수학 및 조합론은 새로운 관점과 사고방식으로 주어진 문제를 분석하고 그 해결책을 모색하는 것이 요구되며 학생들이 정형화된 수학 문제를 다룰 때 잘 드러나지 않았던 논리력 및 창의력 등 고등사고능력을 확인하고 그 능력을 계발하는데 효과적인 교과라 할 수 있다. 따라서 이산수학 및 조합론을 중심으로 중등부 영재교육을 고찰한다.
본 논문에서는 세 가지 연구 문제를 설정하였다.
첫째, 과학영재교육기관의 교육과정을 고찰하고, 둘째, 한국과 미국의 과학영재기관의 교육과정을 비교하며, 셋째, 과학영재교육기관 교육에서 다루고 있는 이산수학 및 조합론과 관련된 문제를 분석한다.
국내 과학영재교육기관의 교육과정을 분석하여 학습주제의 내용과 수준을 고찰하여 효과적으로 수학적 사고력, 논리력, 창의력 등의 고등사고능력을 향상시키고 영재교육의 목적에 합당한 과학적 재능의 조기 계발을 성취하고 있는가를 판단한다.
각 영재교육기관의 학생선발계획서, 교육계획서, 강의계획서 등을 활용하여 수학분과를 대상으로 고찰하며 이산수학 및 조합론을 중심으로 한국과 미국의 각급 주요 영재교육기관의 교육과정을 분석하고 그 개선방안을 모색한다. 또한 본 논문의 마지막에 수학적 사고력, 논리력, 창의력 등의 고등사고능력 향상 및 과학적 재능의 조기 계발이라는 영재교육의 목적을 효과적으로 달성하기 위한 개선방안 네 가지를 제언을 하였다.
In this time, Science and Technology is indispensable to secure the national competitiveness. Therefore, the need for the education for gifted and talented in area of Science is rising in order to achieve self-realization of their own and cultivate human resource in area of Science-Technology. Stude...
In this time, Science and Technology is indispensable to secure the national competitiveness. Therefore, the need for the education for gifted and talented in area of Science is rising in order to achieve self-realization of their own and cultivate human resource in area of Science-Technology. Students can develop higher order of thinking like creativity and the way they set their own logic while they study discrete mathematics and combinatorial analysis because the main theme of this subject is how to analyze the problem and seek the solution. Thus in this paper, we will do research the education for gived and talented in area of Science in aspect of the Discrete mathematics and the Combinatorial analysis.
In this paper, we set up three major research problems. The first is the curriculum of the gifted education institution in science.
The second is the difference between the curriculum of the gifted education institution in science in South Korea and that in United States of America. The last is analyze of each problems that the students in gifted education institution in science handle.
I used discretion in admitting students of each institution, each guidelines for school curriculum and lectures, etc for analyzing their contents and aim, and finding the way of improving. In its final analysis, I suggest 4 improvement plans to fulfill the goal of the gifted education; improvement of the ability to reason like creativity, mathematical thinking ability and early development of scientific ability.
In this time, Science and Technology is indispensable to secure the national competitiveness. Therefore, the need for the education for gifted and talented in area of Science is rising in order to achieve self-realization of their own and cultivate human resource in area of Science-Technology. Students can develop higher order of thinking like creativity and the way they set their own logic while they study discrete mathematics and combinatorial analysis because the main theme of this subject is how to analyze the problem and seek the solution. Thus in this paper, we will do research the education for gived and talented in area of Science in aspect of the Discrete mathematics and the Combinatorial analysis.
In this paper, we set up three major research problems. The first is the curriculum of the gifted education institution in science.
The second is the difference between the curriculum of the gifted education institution in science in South Korea and that in United States of America. The last is analyze of each problems that the students in gifted education institution in science handle.
I used discretion in admitting students of each institution, each guidelines for school curriculum and lectures, etc for analyzing their contents and aim, and finding the way of improving. In its final analysis, I suggest 4 improvement plans to fulfill the goal of the gifted education; improvement of the ability to reason like creativity, mathematical thinking ability and early development of scientific ability.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.