본 연구는 역동 체계 이론((Dynamic Systems Theory)의 관점에서 1년 2개월 동안 세 명의 한국어 학습자의 쓰기와 말하기에 나타난 복잡성, 정확성, 유창성의 변화 과정을 살펴봄으로써 개별 학습자의 역동적 발달 경로를 고찰하는 데 목적이 있다. 이에 2014년 6월부터 2015년 8월까지 언어적 자원이 상이한 세 명의 한국어 학습자(중국인(A), 싱가포르인(B), 러시아인(C))를 대상으로 이들의 발달 과정을 탐구하기 위해 2주반에서 3주 간격으로 쓰기와 말하기 자료를 수집하였다. 자료 분석은 쓰기와 말하기를 구분하여 이루어졌다. 쓰기에서는 유창성을 복잡성에 통합시켜 복잡성과 정확성의 발달을 고찰하였다. 그리고 문장 단위를 기본 단위로 설정하고 복잡성과 정확성의 하위 요인에 대한 비율과 빈도를 측정하였다. 말하기에서는 AS-단위를 기본 단위로 설정하고 복잡성, 정확성, 유창성의 하위 요인에 대한 비율과 빈도를 측정하였다. 그리고 각 구인에 따른 ...
본 연구는 역동 체계 이론((Dynamic Systems Theory)의 관점에서 1년 2개월 동안 세 명의 한국어 학습자의 쓰기와 말하기에 나타난 복잡성, 정확성, 유창성의 변화 과정을 살펴봄으로써 개별 학습자의 역동적 발달 경로를 고찰하는 데 목적이 있다. 이에 2014년 6월부터 2015년 8월까지 언어적 자원이 상이한 세 명의 한국어 학습자(중국인(A), 싱가포르인(B), 러시아인(C))를 대상으로 이들의 발달 과정을 탐구하기 위해 2주반에서 3주 간격으로 쓰기와 말하기 자료를 수집하였다. 자료 분석은 쓰기와 말하기를 구분하여 이루어졌다. 쓰기에서는 유창성을 복잡성에 통합시켜 복잡성과 정확성의 발달을 고찰하였다. 그리고 문장 단위를 기본 단위로 설정하고 복잡성과 정확성의 하위 요인에 대한 비율과 빈도를 측정하였다. 말하기에서는 AS-단위를 기본 단위로 설정하고 복잡성, 정확성, 유창성의 하위 요인에 대한 비율과 빈도를 측정하였다. 그리고 각 구인에 따른 내용 분석을 보충적으로 제시하였다. 본 연구에서 고찰한 내용을 정리하면 다음과 같다. 첫째, 세 명의 학습자들은 쓰기의 복잡성과 정확성의 발달에서 자신의 제한된 자원 하에서 독특한 개별 발달 경로를 나타내었다. 먼저 외적 언어 접촉이 높은 학습자 A는 복잡성에서 4급 이후 안정적인 상태로 전환되는 발달적 상승을 나타냈으며 어휘 사용에서도 숙달도에 따른 고른 분포를 보였다. 정확성에서는 4급 초반까지 오류율이 증가되었으나 4급 중반부터 안정성을 찾는 전환을 보였다. 따라서 복잡성과 정확성은 초급과 중급에서 경쟁적인 관계를 보였으나 5급에서 지지적 관계로 전환되었다. 그러나 6급에서 오류가 다시 증가되어 지속적인 동반 성장을 나타내지 못하였다. 의미 전달에 집중된 학습자 B는 복잡성의 확장이 5급에서 나타나는 더딘 발달 양상을 보였으며 어휘 사용에서도 숙달도에 따른 고른 분포를 나타내지 못하였다. 또한 정확성에서도 4급 중반 이후 오류율이 더욱 가중되는 양상을 보였다. 이에 복잡성과 정확성은 2급부터 강한 경쟁적 관계를 나타냈다. 명시적 지식에 의존도가 높은 학습자 C는 복잡성에서 숙달도에 따라 단계적으로 향상되는 양상을 보였다. 그러나 어휘 사용은 초급 위주의 어휘에 머물러 있었으며 정확성에서도 4급부터 오류율이 급속히 상승되어 퇴행되는 양상을 보였다. 이에 복잡성과 정확성은 3급까지는 지지적 관계를 나타내다가 4급부터 경쟁적인 관계로 전환되는 양상을 보였다. 둘째, 말하기에 나타난 복잡성, 정확성, 유창성의 발달에서도 학습자마다 비선형성을 보이며 역동적인 발달 패턴을 보였다. 학습자 A는 복잡성이 4급부터 단계적으로 상승되는 양상을 보였다. 그러나 어휘 사용에서는 고급 어휘의 빈도가 낮아 고른 향상을 이루지 못하였다. 또한 정확성에서도 5급에서 오류율이 감소되었으나 이후 다시 상승되면서 정확성이 확립되지 못하는 양상을 보였다. 유창성에서는 5급 이후 발화 속도가 떨어지고 휴지 길이가 길어지는 양상을 보였다. 이에 복잡성과 정확성은 경쟁적 관계를, 정확성과 유창성은 지지적 관계를, 유창성과 복잡성은 경쟁적 관계를 나타내는 다차원적 관계를 나타냈다. 학습자 B는 복잡성이 4급부터 확장되는 양상을 보였다. 그러나 어휘 사용에서 고급 어휘 빈도가 낮아 고른 발달을 나타내지 못하였다. 또한 정확성에서도 4급 중반 이후 오류율이 더욱 가중되는 양상을 보였다. 반면, 유창성에서는 5급 이후 발화 속도가 증가되고 휴지 길이가 줄어들면서 향상을 나타냈다. 이에 정확성과 복잡성, 정확성과 유창성에서는 경쟁적 관계를 보였지만 유창성과 복잡성에서는 지지적 관계를 나타내었다. 학습자 C는 복잡성이 숙달도에 따라 증가되는 양상을 보였다. 그러나 어휘 사용에서는 전반적으로 초급 어휘에서 벗어나지 못하였다. 정확성에서는 3급부터 단계적으로 오류율이 상승되는 양상을 보였다. 또한 유창성에서도 전체적으로 현저히 낮은 속도와 긴 휴지를 나타냈다. 이에 정확성과 복잡성, 정확성과 유창성은 초반의 지지적 관계가 3급부터 경쟁적 관계로 전환되었으며 유창성과 복잡성에서는 지지적 관계를 나타내었다. 이와 같이 세 명의 학습자들은 복잡성, 정확성, 유창성의 발달에서 상승과 하락, 진보와 퇴행, 하위 요인들 간의 복합적인 상호관계를 보이며 독특한 개별 발달 양상을 보였다. 이는 언어 발달은 복합적이고 역동적 과정으로 발달 과정에서 고정된 패턴이 없음을 제시한다. 본 연구에 나타난 이러한 결과는 미세발생적 시각에서 중간 언어 발달에 대한 정보를 제공함으로써 중간 언어 구축에 새로운 시사점을 제공해 줄 수 있을 것이다.
본 연구는 역동 체계 이론((Dynamic Systems Theory)의 관점에서 1년 2개월 동안 세 명의 한국어 학습자의 쓰기와 말하기에 나타난 복잡성, 정확성, 유창성의 변화 과정을 살펴봄으로써 개별 학습자의 역동적 발달 경로를 고찰하는 데 목적이 있다. 이에 2014년 6월부터 2015년 8월까지 언어적 자원이 상이한 세 명의 한국어 학습자(중국인(A), 싱가포르인(B), 러시아인(C))를 대상으로 이들의 발달 과정을 탐구하기 위해 2주반에서 3주 간격으로 쓰기와 말하기 자료를 수집하였다. 자료 분석은 쓰기와 말하기를 구분하여 이루어졌다. 쓰기에서는 유창성을 복잡성에 통합시켜 복잡성과 정확성의 발달을 고찰하였다. 그리고 문장 단위를 기본 단위로 설정하고 복잡성과 정확성의 하위 요인에 대한 비율과 빈도를 측정하였다. 말하기에서는 AS-단위를 기본 단위로 설정하고 복잡성, 정확성, 유창성의 하위 요인에 대한 비율과 빈도를 측정하였다. 그리고 각 구인에 따른 내용 분석을 보충적으로 제시하였다. 본 연구에서 고찰한 내용을 정리하면 다음과 같다. 첫째, 세 명의 학습자들은 쓰기의 복잡성과 정확성의 발달에서 자신의 제한된 자원 하에서 독특한 개별 발달 경로를 나타내었다. 먼저 외적 언어 접촉이 높은 학습자 A는 복잡성에서 4급 이후 안정적인 상태로 전환되는 발달적 상승을 나타냈으며 어휘 사용에서도 숙달도에 따른 고른 분포를 보였다. 정확성에서는 4급 초반까지 오류율이 증가되었으나 4급 중반부터 안정성을 찾는 전환을 보였다. 따라서 복잡성과 정확성은 초급과 중급에서 경쟁적인 관계를 보였으나 5급에서 지지적 관계로 전환되었다. 그러나 6급에서 오류가 다시 증가되어 지속적인 동반 성장을 나타내지 못하였다. 의미 전달에 집중된 학습자 B는 복잡성의 확장이 5급에서 나타나는 더딘 발달 양상을 보였으며 어휘 사용에서도 숙달도에 따른 고른 분포를 나타내지 못하였다. 또한 정확성에서도 4급 중반 이후 오류율이 더욱 가중되는 양상을 보였다. 이에 복잡성과 정확성은 2급부터 강한 경쟁적 관계를 나타냈다. 명시적 지식에 의존도가 높은 학습자 C는 복잡성에서 숙달도에 따라 단계적으로 향상되는 양상을 보였다. 그러나 어휘 사용은 초급 위주의 어휘에 머물러 있었으며 정확성에서도 4급부터 오류율이 급속히 상승되어 퇴행되는 양상을 보였다. 이에 복잡성과 정확성은 3급까지는 지지적 관계를 나타내다가 4급부터 경쟁적인 관계로 전환되는 양상을 보였다. 둘째, 말하기에 나타난 복잡성, 정확성, 유창성의 발달에서도 학습자마다 비선형성을 보이며 역동적인 발달 패턴을 보였다. 학습자 A는 복잡성이 4급부터 단계적으로 상승되는 양상을 보였다. 그러나 어휘 사용에서는 고급 어휘의 빈도가 낮아 고른 향상을 이루지 못하였다. 또한 정확성에서도 5급에서 오류율이 감소되었으나 이후 다시 상승되면서 정확성이 확립되지 못하는 양상을 보였다. 유창성에서는 5급 이후 발화 속도가 떨어지고 휴지 길이가 길어지는 양상을 보였다. 이에 복잡성과 정확성은 경쟁적 관계를, 정확성과 유창성은 지지적 관계를, 유창성과 복잡성은 경쟁적 관계를 나타내는 다차원적 관계를 나타냈다. 학습자 B는 복잡성이 4급부터 확장되는 양상을 보였다. 그러나 어휘 사용에서 고급 어휘 빈도가 낮아 고른 발달을 나타내지 못하였다. 또한 정확성에서도 4급 중반 이후 오류율이 더욱 가중되는 양상을 보였다. 반면, 유창성에서는 5급 이후 발화 속도가 증가되고 휴지 길이가 줄어들면서 향상을 나타냈다. 이에 정확성과 복잡성, 정확성과 유창성에서는 경쟁적 관계를 보였지만 유창성과 복잡성에서는 지지적 관계를 나타내었다. 학습자 C는 복잡성이 숙달도에 따라 증가되는 양상을 보였다. 그러나 어휘 사용에서는 전반적으로 초급 어휘에서 벗어나지 못하였다. 정확성에서는 3급부터 단계적으로 오류율이 상승되는 양상을 보였다. 또한 유창성에서도 전체적으로 현저히 낮은 속도와 긴 휴지를 나타냈다. 이에 정확성과 복잡성, 정확성과 유창성은 초반의 지지적 관계가 3급부터 경쟁적 관계로 전환되었으며 유창성과 복잡성에서는 지지적 관계를 나타내었다. 이와 같이 세 명의 학습자들은 복잡성, 정확성, 유창성의 발달에서 상승과 하락, 진보와 퇴행, 하위 요인들 간의 복합적인 상호관계를 보이며 독특한 개별 발달 양상을 보였다. 이는 언어 발달은 복합적이고 역동적 과정으로 발달 과정에서 고정된 패턴이 없음을 제시한다. 본 연구에 나타난 이러한 결과는 미세발생적 시각에서 중간 언어 발달에 대한 정보를 제공함으로써 중간 언어 구축에 새로운 시사점을 제공해 줄 수 있을 것이다.
The objective of this study is to examine the dynamic development path of individual learners by reviewing the processes of change in complexity, accuracy, and fluency of three Korean learners’ writing and speaking from the perspective of the Dynamic Systems Theory. The study was conducted for fourt...
The objective of this study is to examine the dynamic development path of individual learners by reviewing the processes of change in complexity, accuracy, and fluency of three Korean learners’ writing and speaking from the perspective of the Dynamic Systems Theory. The study was conducted for fourteen months from June 2014 to August 2015 on three Korean learners with different language backgrounds (Chinese:A, Singaporean:B, Russian:C). The subjects’ speaking and writing samples were collected in 2.5 to 3 week-intervals. The writing and speaking data were analyzed separately. For writing, we examined the development of complexity and accuracy by combining fluency with complexity. Thus, the basic unit was set to a sentence to measure the ratio and frequency of sub factors of complexity and accuracy. For speaking, we set AS-unit as the basic unit to measure the ratio and frequency of sub factors of complexity, accuracy, and fluency. Then we presented supplementary analysis about each sub factor. This study can be summarized as follows. First, each of the three learners demonstrated a unique developmental path for complexity and accuracy in writing under their own limited resources. Learner A, who had much language contact outside of class, showed a developmental increase in terms of complexity, showing a stable development of complexity from level 4. Learner A also showed an even distribution according to proficiency in terms of vocabulary usage. In terms of accuracy, learner A showed increased error until the beginning of level 4, but showed stability from mid-level 4. Hence, the complexity and accuracy had a competitive relationship in the beginning and intermediate levels, but was transitioned to a supportive relationship from level 5. However, error increased again in level 6, failing to demonstrate a continuous equivalent growth. Learner B, who focused on meaning, showed a slow development in which the expansion of complexity was shown in level 5. Learner B also did not show an even distribution according to proficiency in terms of vocabulary usage. Moreover, learner B showed increased error since mid-level 4. Thus, complexity and accuracy exhibited a competitive relationship since the beginning level. Learner C, who relied heavily on explicit knowledge, showed an incremental improvement of complexity in accordance with proficiency. However, learner C’s vocabulary usage was confined to the beginner’s level, and accuracy regressed as error rapidly increased since level 4. Thus, complexity and accuracy exhibited a supportive relationship until level 3 and transitioned into a competitive relationship since level 4. Second, each of the three learners also showed a dynamic, nonlinear development pattern in the development of complexity, accuracy, and fluency in speaking. Learner A showed an incremental development of complexity since level 4. However, learner A showed a low ratio of advanced vocabulary, thereby showing an uneven distribution of vocabulary usage. Moreover, accuracy was not established as error was only temporarily reduced in level 5. In terms of fluency, the speed of speech was reduced and pauses were lengthened in the advanced level. Therefore, there was a multi-dimensional relationship paradigm among the three factors; complexity and accuracy exhibited a competitive relationship, accuracy and fluency exhibited a supportive relationship, and fluency and complexity exhibited a competitive relationship. Learner B demonstrated an expansion of complexity since level 4. However, learner B also showed a low proportion of advanced vocabulary, resulting in an uneven distribution of vocabulary usage. Moreover, error increased from mid-level 4. On the other hand, there was an improvement of fluency from level 5, with increased speech speed and shortened pauses. Therefore, the relationships between accuracy and complexity, and between accuracy and fluency were competitive while that between fluency and complexity was supportive. Learner C demonstrated an increase of complexity in accordance with proficiency. However, learner C’s vocabulary was limited to the beginning level. Learner C’s accuracy also regressed over time. Hence, accuracy and complexity as well as accuracy and fluency exhibited a supportive relationship until level 2, after which both were transitioned to a competitive relationship. Fluency and complexity exhibited a supportive relationship. As shown here, the three learners demonstrated an interaction among sub-factors including increasing and decreasing as well as advancing and regressing in a nonlinear, dynamic development of complexity, accuracy and fluency. In addition, three learners showed different aspects of language development on each case. In other words, it showed that the development of language is dynamic and complex and it has no fixed pattern in the processing of language development. The results of this study provide new implications regarding the establishment of interlanguage by presenting information about the changes of interlanguage development.
The objective of this study is to examine the dynamic development path of individual learners by reviewing the processes of change in complexity, accuracy, and fluency of three Korean learners’ writing and speaking from the perspective of the Dynamic Systems Theory. The study was conducted for fourteen months from June 2014 to August 2015 on three Korean learners with different language backgrounds (Chinese:A, Singaporean:B, Russian:C). The subjects’ speaking and writing samples were collected in 2.5 to 3 week-intervals. The writing and speaking data were analyzed separately. For writing, we examined the development of complexity and accuracy by combining fluency with complexity. Thus, the basic unit was set to a sentence to measure the ratio and frequency of sub factors of complexity and accuracy. For speaking, we set AS-unit as the basic unit to measure the ratio and frequency of sub factors of complexity, accuracy, and fluency. Then we presented supplementary analysis about each sub factor. This study can be summarized as follows. First, each of the three learners demonstrated a unique developmental path for complexity and accuracy in writing under their own limited resources. Learner A, who had much language contact outside of class, showed a developmental increase in terms of complexity, showing a stable development of complexity from level 4. Learner A also showed an even distribution according to proficiency in terms of vocabulary usage. In terms of accuracy, learner A showed increased error until the beginning of level 4, but showed stability from mid-level 4. Hence, the complexity and accuracy had a competitive relationship in the beginning and intermediate levels, but was transitioned to a supportive relationship from level 5. However, error increased again in level 6, failing to demonstrate a continuous equivalent growth. Learner B, who focused on meaning, showed a slow development in which the expansion of complexity was shown in level 5. Learner B also did not show an even distribution according to proficiency in terms of vocabulary usage. Moreover, learner B showed increased error since mid-level 4. Thus, complexity and accuracy exhibited a competitive relationship since the beginning level. Learner C, who relied heavily on explicit knowledge, showed an incremental improvement of complexity in accordance with proficiency. However, learner C’s vocabulary usage was confined to the beginner’s level, and accuracy regressed as error rapidly increased since level 4. Thus, complexity and accuracy exhibited a supportive relationship until level 3 and transitioned into a competitive relationship since level 4. Second, each of the three learners also showed a dynamic, nonlinear development pattern in the development of complexity, accuracy, and fluency in speaking. Learner A showed an incremental development of complexity since level 4. However, learner A showed a low ratio of advanced vocabulary, thereby showing an uneven distribution of vocabulary usage. Moreover, accuracy was not established as error was only temporarily reduced in level 5. In terms of fluency, the speed of speech was reduced and pauses were lengthened in the advanced level. Therefore, there was a multi-dimensional relationship paradigm among the three factors; complexity and accuracy exhibited a competitive relationship, accuracy and fluency exhibited a supportive relationship, and fluency and complexity exhibited a competitive relationship. Learner B demonstrated an expansion of complexity since level 4. However, learner B also showed a low proportion of advanced vocabulary, resulting in an uneven distribution of vocabulary usage. Moreover, error increased from mid-level 4. On the other hand, there was an improvement of fluency from level 5, with increased speech speed and shortened pauses. Therefore, the relationships between accuracy and complexity, and between accuracy and fluency were competitive while that between fluency and complexity was supportive. Learner C demonstrated an increase of complexity in accordance with proficiency. However, learner C’s vocabulary was limited to the beginning level. Learner C’s accuracy also regressed over time. Hence, accuracy and complexity as well as accuracy and fluency exhibited a supportive relationship until level 2, after which both were transitioned to a competitive relationship. Fluency and complexity exhibited a supportive relationship. As shown here, the three learners demonstrated an interaction among sub-factors including increasing and decreasing as well as advancing and regressing in a nonlinear, dynamic development of complexity, accuracy and fluency. In addition, three learners showed different aspects of language development on each case. In other words, it showed that the development of language is dynamic and complex and it has no fixed pattern in the processing of language development. The results of this study provide new implications regarding the establishment of interlanguage by presenting information about the changes of interlanguage development.
주제어
#정확성 유창성 역동적 발달 변화 비선형성 지지적 관계 경쟁적 관계 complexity accuracy fluency dynamic development change non-linearity supportive relationship competitive relationship 복잡성
학위논문 정보
저자
이복자
학위수여기관
연세대학교 대학원
학위구분
국내박사
학과
한국학협동과정 한국어교육전공
지도교수
강승혜
발행연도
2016
총페이지
xv, 339 p.
키워드
정확성 유창성 역동적 발달 변화 비선형성 지지적 관계 경쟁적 관계 complexity accuracy fluency dynamic development change non-linearity supportive relationship competitive relationship 복잡성
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