이 연구의 목적은 몸의 기독교적 의미를 고찰하고 그것이 서구 스포츠 역사에 어떤 방식으로 나타났는지를 알아보는 것이다. 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 성경에 나타난 몸의 의미들과 그 용례들을 고찰한다. 둘째, 서구 기독교 역사에 나타난 몸에 대한 의미들과 스포츠에 대한 역사적 고찰을 한다. 서구의 기독교 역사에 나타난 몸에 대한 관점에 관한 연구는 문헌고찰방법을 사용하였고 몸에 대한 성경적 관점에 대한 연구는 성경해석학의 방법을 중심으로 하였다. 이 연구의 시기적 범주는 기독교 역사에 영향을 준 그리스 로마시대부터 스포츠에 대한 기독교의 영향력이 강했던 근대이전시대까지이다. 연구의 결과는 다음과 같다. Ⅰ. 몸에 대한 성경적 관점들에 대한 연구결과들은 다음과 같다. 1. 성경에서 몸을 지칭하는 용어를 조사한 결과, 이원론의 관점에서와 같이 인간의 가시적이고 물리적인 부분만을 지칭하는 경우와 인간 자체를 지칭하는 경우 등 두 가지로 사용되고 있다. 특히 구약성경에서는, ‘베텐(@f,B,)’, ‘게바(hw:GE)’, ‘게비야(hY:wIG_)’, ‘게쉠(!v²G<)’, ‘메에(h[,me)’, ‘에쩸(!x,[,)’, ‘오쳄(!x,[o)’, ‘쉐에르(raev])’, ‘쇼르(rvo)’등 오직 가시적이고 물리적인 요소로서의 몸을 지칭하는 용어들이 빈도수는 많지 않았으나 실제로 사용되고 있었다. 반면 단순히 가시적이고 물리적인 요소로서의 몸뿐만 아니라, 통합적 존재로서의 인간 자체를 의미하는 ‘네페쉬(vp,n<)’, ‘바사르(rc;B;)’등과 같은 용어가 사용되기도 하였다. 신약에서는 가시적이고 물리적인 요소로서의 몸만을 지칭하는 용어로써 ‘크로스(crwv")’라는 것과 인간 자체를 동시에 의미하기도 하는 용어로써 ‘사륵스(savrx)’와 ‘소마(sw'...
이 연구의 목적은 몸의 기독교적 의미를 고찰하고 그것이 서구 스포츠 역사에 어떤 방식으로 나타났는지를 알아보는 것이다. 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 성경에 나타난 몸의 의미들과 그 용례들을 고찰한다. 둘째, 서구 기독교 역사에 나타난 몸에 대한 의미들과 스포츠에 대한 역사적 고찰을 한다. 서구의 기독교 역사에 나타난 몸에 대한 관점에 관한 연구는 문헌고찰방법을 사용하였고 몸에 대한 성경적 관점에 대한 연구는 성경해석학의 방법을 중심으로 하였다. 이 연구의 시기적 범주는 기독교 역사에 영향을 준 그리스 로마시대부터 스포츠에 대한 기독교의 영향력이 강했던 근대이전시대까지이다. 연구의 결과는 다음과 같다. Ⅰ. 몸에 대한 성경적 관점들에 대한 연구결과들은 다음과 같다. 1. 성경에서 몸을 지칭하는 용어를 조사한 결과, 이원론의 관점에서와 같이 인간의 가시적이고 물리적인 부분만을 지칭하는 경우와 인간 자체를 지칭하는 경우 등 두 가지로 사용되고 있다. 특히 구약성경에서는, ‘베텐(@f,B,)’, ‘게바(hw:GE)’, ‘게비야(hY:wIG_)’, ‘게쉠(!v²G<)’, ‘메에(h[,me)’, ‘에쩸(!x,[,)’, ‘오쳄(!x,[o)’, ‘쉐에르(raev])’, ‘쇼르(rvo)’등 오직 가시적이고 물리적인 요소로서의 몸을 지칭하는 용어들이 빈도수는 많지 않았으나 실제로 사용되고 있었다. 반면 단순히 가시적이고 물리적인 요소로서의 몸뿐만 아니라, 통합적 존재로서의 인간 자체를 의미하는 ‘네페쉬(vp,n<)’, ‘바사르(rc;B;)’등과 같은 용어가 사용되기도 하였다. 신약에서는 가시적이고 물리적인 요소로서의 몸만을 지칭하는 용어로써 ‘크로스(crwv")’라는 것과 인간 자체를 동시에 의미하기도 하는 용어로써 ‘사륵스(savrx)’와 ‘소마(sw'ma)’등이 있었다. 2. 신체 부위와 신체적 움직임을 중심으로 그 의미들을 조사한 결과, 인간의 신체 부위에 관련된 용어가 약 140개에 이를 정도로 매우 다양하다는 것이 확인되었다. 또한 인체의 수많은 부위별로 각각 상징하는 바와 용도들도 매우 다양하다는 것도 확인되었다. 그리고 인체의 움직임들에게도 신앙과 관련된 다양한 의미부여가 되어있음을 확인하였다. 이러한 사실들을 통해 몸은 성경에서 매우 중요한 의미와 역할을 지닌 것이라는 결론을 얻었다. 3. 영혼 및 마음과의 관계 속에서 몸을 조사한 결과 성경에서는 용어상으로 보았을 때나 문맥적으로 보았을 때 몸을 영혼과 구별하여 보았을 때도 있는가 하면 동일한 것으로 보았을 때도 있었다. 몸과 마음과의 관계를 살펴 본 결과, 심리적인 요소와 육체적인 요소가 밀접한 관계를 갖고 있는 것으로 확인되었다. 4. 하나님의 관점과 인간의 관점에서 몸의 의미를 각각 연구한 결과 먼저 하나님 중심으로 고찰했을 때 몸은, 하나님이 살아계신 존재임을 스스로 나타내는 수단, 모든 창조사역의 핵심이자 인간창조의 수단, 세상을 다스리는 수단, 인간에 대한 구원의 수단, 인간에게 복을 주는 수단, 인간을 저주하는 수단, 인간과 소통하는 수단 등 다양한 의미를 지닌 것으로 확인되었다. 사람 중심으로 고찰했을 때에도 몸은, 인간 존재 자체, 생명의 시작과 과정과 끝, 인간을 만들어 내는 유일한 존재, 하나님이 머무는 곳, 하나님을 만나는 수단, 기도의 수단, 내면적인 것을 나타내는 수단, 사랑을 하는 수단이자 사랑을 받는 통로, 믿음을 증거하는 수단, 범죄의 수단이자 대상, 인간의 아름다움을 나타내는 수단 등 다양한 의미를 지닌 것으로 확인되었다. 5. 몸에 대한 성경적 의미의 종합적 의의를 연구한 결과 몸은 성경에서 매우 중요한 위치를 차지하고 있는 것으로 확인되었다. 이러한 결론은 140여개에 달하는 용어수와 신체 부위와 신체의 움직임들에 담긴 매우 다양한 의미와 상징들을 고찰함으로써 도출되었다. 하나님과 인간의 관점에서 보았을 때에도 매우 중요한 의미를 지니고 있었으며 건강 및 신앙과 관련된 문제에 관련해서도 매우 중요한 의미를 발견할 수 있었다.
Ⅱ. 서구 기독교 역사에 나타난 몸과 스포츠에 대한 연구 결과는 다음과 같다. 1. 기독교 초대교회에 영향을 준 그리스 로마시대는 그리스 철학의 이원론적 사상의 배경으로 인해 육체를 영혼보다 저급한 것으로 취급하고, 육체를 쾌락의 도구와 대상으로 삼았다. 그러나 당대의 유명한 철학자들도 스포츠의 중요성을 강조하였고 실제적으로 고대 올림픽 등 활발한 스포츠 활동이 전개되었었음이 확인되었다. 2. 초대 교회 시대에는 로마시대에 몸을 통해 행해진 극악무도한 반인륜적 행태들에 대한 반감과 이원론적 사상의 영향이 공존하고 있었다. 이로 인해 영지주의와 금욕주의가 대세를 이루었으며 그 결과 스포츠 활동은 매우 미미하였다. 3. 중세시대에 들어서도 성경에서 제시하는 몸에 대한 의미와 가치를 충분히 드러내지는 못하였다. 그러나 당대에 영향력이 있었던 사람들은 육체를 무시하던 초대 교회 때와는 달리 몸도 영혼보다 저급한 것이기는 하지만 하나님이 창조한 선한 것이라는 점을 인정하게 되었다. 이러한 사상적 배경으로 인해 스포츠도 수도원이나 기사들을 중심으로 일부계층을 중심으로 한정된 범위에서 행해졌음이 확인되었다. 4. 르네상스 시대에는 신학자들보다 인본주의적 예술가들이 몸에 대한 기독교의 입장을 더 잘 나타내고 있었다. 그들은 그리스의 철학적 사고방식을 수용하였다. 그 결과 몸은 우주의 균형과 질서와 조화에 동참하는 것으로서 소우주의 특징을 지니는 것이라고 보았다. 이에 따라 몸의 중요성을 인식하고 각급학교에도 스포츠 활동을 적극 권장하는 사회적 분위기가 있었음이 확인되었다. 5. 종교개혁시대에는 칼빈의 사상이 전체적인 흐름을 주도하였다. 칼빈은 인간을 몸과 영혼 두 개의 요소로 구성된 것으로써 그 중 영혼은 몸보다 고귀한 것이라고 보았다. 그는 몸을 영혼의 감옥이라고 표현하기도 하였으나 몸을 전적으로 무시하지는 않았다. 그러나 그가 육체를 죄악시하거나 육체적 활동을 금지하는 것으로 오해되는 경우들도 나타나게 되었다. 종교적 영성을 강조하던 사회적 분위기로 인해 스포츠 활동은 한정적으로 행해졌고 전반적으로 경시되었다. 이후 19세기 들어 강건한 기독교 운동과 YMCA 운동을 통해 기독교에서도 스포츠를 적극 활용하게 되었으나 1차 대전 후부터는 다시 쇠퇴하게 되었음이 확인되었다.
Ⅲ. 성경에 나타난 몸의 의미와 중요성을 새롭게 인식해야 한다는 결론을 얻게 되었다. 이를 통해 기독교 신앙의 실천적 변화를 도모할 필요성도 얻게 되었다. 몸에 대한 왜곡된 기독교적 시각들로 인해 서구의 스포츠 역사에도 부정적 영향을 주었고 이에 따라 몸과 스포츠에 대한 새로운 시각의 확립이 필요하다는 결론을 얻었다.
주제어: 기독교, 성경, 몸, 영혼, 마음, 스포츠.
이 연구의 목적은 몸의 기독교적 의미를 고찰하고 그것이 서구 스포츠 역사에 어떤 방식으로 나타났는지를 알아보는 것이다. 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 성경에 나타난 몸의 의미들과 그 용례들을 고찰한다. 둘째, 서구 기독교 역사에 나타난 몸에 대한 의미들과 스포츠에 대한 역사적 고찰을 한다. 서구의 기독교 역사에 나타난 몸에 대한 관점에 관한 연구는 문헌고찰방법을 사용하였고 몸에 대한 성경적 관점에 대한 연구는 성경해석학의 방법을 중심으로 하였다. 이 연구의 시기적 범주는 기독교 역사에 영향을 준 그리스 로마시대부터 스포츠에 대한 기독교의 영향력이 강했던 근대이전시대까지이다. 연구의 결과는 다음과 같다. Ⅰ. 몸에 대한 성경적 관점들에 대한 연구결과들은 다음과 같다. 1. 성경에서 몸을 지칭하는 용어를 조사한 결과, 이원론의 관점에서와 같이 인간의 가시적이고 물리적인 부분만을 지칭하는 경우와 인간 자체를 지칭하는 경우 등 두 가지로 사용되고 있다. 특히 구약성경에서는, ‘베텐(@f,B,)’, ‘게바(hw:GE)’, ‘게비야(hY:wIG_)’, ‘게쉠(!v²G<)’, ‘메에(h[,me)’, ‘에쩸(!x,[,)’, ‘오쳄(!x,[o)’, ‘쉐에르(raev])’, ‘쇼르(rvo)’등 오직 가시적이고 물리적인 요소로서의 몸을 지칭하는 용어들이 빈도수는 많지 않았으나 실제로 사용되고 있었다. 반면 단순히 가시적이고 물리적인 요소로서의 몸뿐만 아니라, 통합적 존재로서의 인간 자체를 의미하는 ‘네페쉬(vp,n<)’, ‘바사르(rc;B;)’등과 같은 용어가 사용되기도 하였다. 신약에서는 가시적이고 물리적인 요소로서의 몸만을 지칭하는 용어로써 ‘크로스(crwv")’라는 것과 인간 자체를 동시에 의미하기도 하는 용어로써 ‘사륵스(savrx)’와 ‘소마(sw'ma)’등이 있었다. 2. 신체 부위와 신체적 움직임을 중심으로 그 의미들을 조사한 결과, 인간의 신체 부위에 관련된 용어가 약 140개에 이를 정도로 매우 다양하다는 것이 확인되었다. 또한 인체의 수많은 부위별로 각각 상징하는 바와 용도들도 매우 다양하다는 것도 확인되었다. 그리고 인체의 움직임들에게도 신앙과 관련된 다양한 의미부여가 되어있음을 확인하였다. 이러한 사실들을 통해 몸은 성경에서 매우 중요한 의미와 역할을 지닌 것이라는 결론을 얻었다. 3. 영혼 및 마음과의 관계 속에서 몸을 조사한 결과 성경에서는 용어상으로 보았을 때나 문맥적으로 보았을 때 몸을 영혼과 구별하여 보았을 때도 있는가 하면 동일한 것으로 보았을 때도 있었다. 몸과 마음과의 관계를 살펴 본 결과, 심리적인 요소와 육체적인 요소가 밀접한 관계를 갖고 있는 것으로 확인되었다. 4. 하나님의 관점과 인간의 관점에서 몸의 의미를 각각 연구한 결과 먼저 하나님 중심으로 고찰했을 때 몸은, 하나님이 살아계신 존재임을 스스로 나타내는 수단, 모든 창조사역의 핵심이자 인간창조의 수단, 세상을 다스리는 수단, 인간에 대한 구원의 수단, 인간에게 복을 주는 수단, 인간을 저주하는 수단, 인간과 소통하는 수단 등 다양한 의미를 지닌 것으로 확인되었다. 사람 중심으로 고찰했을 때에도 몸은, 인간 존재 자체, 생명의 시작과 과정과 끝, 인간을 만들어 내는 유일한 존재, 하나님이 머무는 곳, 하나님을 만나는 수단, 기도의 수단, 내면적인 것을 나타내는 수단, 사랑을 하는 수단이자 사랑을 받는 통로, 믿음을 증거하는 수단, 범죄의 수단이자 대상, 인간의 아름다움을 나타내는 수단 등 다양한 의미를 지닌 것으로 확인되었다. 5. 몸에 대한 성경적 의미의 종합적 의의를 연구한 결과 몸은 성경에서 매우 중요한 위치를 차지하고 있는 것으로 확인되었다. 이러한 결론은 140여개에 달하는 용어수와 신체 부위와 신체의 움직임들에 담긴 매우 다양한 의미와 상징들을 고찰함으로써 도출되었다. 하나님과 인간의 관점에서 보았을 때에도 매우 중요한 의미를 지니고 있었으며 건강 및 신앙과 관련된 문제에 관련해서도 매우 중요한 의미를 발견할 수 있었다.
Ⅱ. 서구 기독교 역사에 나타난 몸과 스포츠에 대한 연구 결과는 다음과 같다. 1. 기독교 초대교회에 영향을 준 그리스 로마시대는 그리스 철학의 이원론적 사상의 배경으로 인해 육체를 영혼보다 저급한 것으로 취급하고, 육체를 쾌락의 도구와 대상으로 삼았다. 그러나 당대의 유명한 철학자들도 스포츠의 중요성을 강조하였고 실제적으로 고대 올림픽 등 활발한 스포츠 활동이 전개되었었음이 확인되었다. 2. 초대 교회 시대에는 로마시대에 몸을 통해 행해진 극악무도한 반인륜적 행태들에 대한 반감과 이원론적 사상의 영향이 공존하고 있었다. 이로 인해 영지주의와 금욕주의가 대세를 이루었으며 그 결과 스포츠 활동은 매우 미미하였다. 3. 중세시대에 들어서도 성경에서 제시하는 몸에 대한 의미와 가치를 충분히 드러내지는 못하였다. 그러나 당대에 영향력이 있었던 사람들은 육체를 무시하던 초대 교회 때와는 달리 몸도 영혼보다 저급한 것이기는 하지만 하나님이 창조한 선한 것이라는 점을 인정하게 되었다. 이러한 사상적 배경으로 인해 스포츠도 수도원이나 기사들을 중심으로 일부계층을 중심으로 한정된 범위에서 행해졌음이 확인되었다. 4. 르네상스 시대에는 신학자들보다 인본주의적 예술가들이 몸에 대한 기독교의 입장을 더 잘 나타내고 있었다. 그들은 그리스의 철학적 사고방식을 수용하였다. 그 결과 몸은 우주의 균형과 질서와 조화에 동참하는 것으로서 소우주의 특징을 지니는 것이라고 보았다. 이에 따라 몸의 중요성을 인식하고 각급학교에도 스포츠 활동을 적극 권장하는 사회적 분위기가 있었음이 확인되었다. 5. 종교개혁시대에는 칼빈의 사상이 전체적인 흐름을 주도하였다. 칼빈은 인간을 몸과 영혼 두 개의 요소로 구성된 것으로써 그 중 영혼은 몸보다 고귀한 것이라고 보았다. 그는 몸을 영혼의 감옥이라고 표현하기도 하였으나 몸을 전적으로 무시하지는 않았다. 그러나 그가 육체를 죄악시하거나 육체적 활동을 금지하는 것으로 오해되는 경우들도 나타나게 되었다. 종교적 영성을 강조하던 사회적 분위기로 인해 스포츠 활동은 한정적으로 행해졌고 전반적으로 경시되었다. 이후 19세기 들어 강건한 기독교 운동과 YMCA 운동을 통해 기독교에서도 스포츠를 적극 활용하게 되었으나 1차 대전 후부터는 다시 쇠퇴하게 되었음이 확인되었다.
Ⅲ. 성경에 나타난 몸의 의미와 중요성을 새롭게 인식해야 한다는 결론을 얻게 되었다. 이를 통해 기독교 신앙의 실천적 변화를 도모할 필요성도 얻게 되었다. 몸에 대한 왜곡된 기독교적 시각들로 인해 서구의 스포츠 역사에도 부정적 영향을 주었고 이에 따라 몸과 스포츠에 대한 새로운 시각의 확립이 필요하다는 결론을 얻었다.
The purpose of this study was to determine the Christian perspective on a body and its implication in Western sport history. To this end, two research problems were set as below. First, research the conception and usages of the body in the Bible. Second, research the meaning of the body...
The purpose of this study was to determine the Christian perspective on a body and its implication in Western sport history. To this end, two research problems were set as below. First, research the conception and usages of the body in the Bible. Second, research the meaning of the body in western christian history and the body. In order to research the Christian historical perspective on a body, literature review was conducted, and to research the biblical perspective of a body, hermeneutics was used. The study results can be summarized as below. Ⅰ. The results of researching the biblical perspective of a body are as follows. 1. As a result of examining the words in the Bible naming a body, there were two cases, with one naming only the visual and physical part, as the dualistic perspective, and the other naming a human being itself. Especially in the Old Testament, the words naming only the visible and physical body were actually used such as ‘beten(@f,B,)’, ‘geba(hw:GE)’,‘gebiya(hY:wIG_)’,‘gesem(!v²G<)’,‘mea(h[,me)’, ‘ejem(!x,[,)’, ‘ochem(!x,[o)’, ‘shear(raev])’, ‘sooare(rvo)’, though they were not used often. On the contrary, the words naming a human being itself as an integrated being were also used such as ‘nepeshe(vp,n<)’, ‘basre(rc;B;)’. In the New Testament, not only the words naming only the visible and physical body such as ‘kros(crwv")’but those naming a human being itself such as ‘sarks(savrx)’, ‘soma(sw'ma)’were used at the same time. 2. As a result of examining the meanings of body parts and body movements, it was confirmed that the number of the words related to human body parts is approx. 140. In addition, it was also found that human body parts symbolize many things and have various uses. Through the results, it was concluded that a human body accounts for a high percentage of the Bible, and at the same time, the Bible gives a great amount of value to a human body. As a result of examining the types of body movements and their symbols and uses, it could be found that body movements have diverse meanings related to religion. 3. As a result of examining a body in the relationship between soul and mind, the Bible distinguished body from soul, and at the same time, it considered the two as the same things at times. As a result of examining the relationship between body and mind in the Bible, it was confirmed that the psychological element and the bodily element are closely related. This result coincides with what the modern body and mind monism argues. 4. As a result of examining a body focusing on God, a body turned out to have various meanings such as the means to express the existence of alive God, the means of creative ministry and human creation, the means to rule the world, the means of human salvation, the means to bless human beings, the means to curse human beings, and the means to communicate with human beings. As a result of examining a body focusing on human beings, a body also turned out to have diverse meanings such as the human being itself, the beginning, process, and end of life, the only existence creating human beings, the place where God exists, the means to meet God, the means to pray, the means to express internal things, the means to love, the passage of love, the means proving belief, the means and object of crimes, and the means to represent the beauty of human beings. 5. As a result of the examining the implication of the biblical meaning of the body, the body turned out to be very important. It is proved by about 140 terms for body, various meaning and symbol in each parts of the body and its movements. It is conformed that body is very importance in many viewpoints like that of the God, human being, health and belief for God, etc.
Ⅱ. It was concluded that the body and sport expressed in the Western Christian history has characteristics as below. 1. Due to the dualistic thought of the Greek philosophy, the Greek and Roman times that influenced the early churches considered a body more vulgar than a soul and dealt with a body as the means and object of pleasure. Especially, the trend of considering a human body as the means of pleasure made human beings brutal and inhumane so that they thought even the lives of their own species trivial. But famous philosophers of that times emphasized the importance of the sport. Furthermore, olympic games and other sport activity has done very widely. 2. In the age of early churches, animosity against the vicious inhumanity conducted by human bodies in the Roman Era coexisted with the dualistic thought. Accordingly, a gnostic element emphasizing only a soul or a spirit and neglecting a body came to appear along with a puritanical element considering a human body as the source of all sins and pursuing asceticism. Because of these circumstances, sport activity was done very rarely. 3. Even in the Middle Ages, the meaning and value of a body suggested by the Bible could not be sufficiently expressed. However, not like the early churches, the most influential persons in this time such as Augustine and Thomas Aquinas came to recognize that a body also should be a good thing created by God. Nevertheless, their view could not escape the level of considering a body more vulgar than a soul. So only the limited groups like monk in monastery and knights. 4. During the Renaissance, humanistic artists such as Leonardo da Vinci, Vitruvius, and Michelangelo represented the attitudes of Christianity towards a body better than theologians. As part of the effort to understand the Christian view of the world, they accepted the Greek philosophical thought. Accordingly, they used rational thought and empiric evidence as the major means in understanding human beings. They thought that a body, participating in the balance, order, and harmony of the universe, had the characteristics of a microcosm. They reconized the importance of the body and recommended sport activity to many kinds of school. 5. During the Reformation, Calvin led the overall flow of thoughts. Passing down Augustine’s thought, he interpreted human beings from the dualistic perspective. Thus, he thought a human being should be made up of two elements, a body and a soul, and a soul should be nobler than a body. Although he expressed a body as a prison of a soul as ancient Greek Pythagoras described, he did not consider a body as the source of sins or neglect it. However, in some cases, people misunderstood his argument that bodily plays should not hinder religious life as considering a body as the source of sins or preventing bodily activities.
Ⅲ. The conclusion of this study is as belows. We have to realised that the body has very importance meaning and role in the Bible. By doing this, christian have to change their religious attitudes as more biblical and practical state. It is also need to give much attention to sport for christianity and sport themselves.
The purpose of this study was to determine the Christian perspective on a body and its implication in Western sport history. To this end, two research problems were set as below. First, research the conception and usages of the body in the Bible. Second, research the meaning of the body in western christian history and the body. In order to research the Christian historical perspective on a body, literature review was conducted, and to research the biblical perspective of a body, hermeneutics was used. The study results can be summarized as below. Ⅰ. The results of researching the biblical perspective of a body are as follows. 1. As a result of examining the words in the Bible naming a body, there were two cases, with one naming only the visual and physical part, as the dualistic perspective, and the other naming a human being itself. Especially in the Old Testament, the words naming only the visible and physical body were actually used such as ‘beten(@f,B,)’, ‘geba(hw:GE)’,‘gebiya(hY:wIG_)’,‘gesem(!v²G<)’,‘mea(h[,me)’, ‘ejem(!x,[,)’, ‘ochem(!x,[o)’, ‘shear(raev])’, ‘sooare(rvo)’, though they were not used often. On the contrary, the words naming a human being itself as an integrated being were also used such as ‘nepeshe(vp,n<)’, ‘basre(rc;B;)’. In the New Testament, not only the words naming only the visible and physical body such as ‘kros(crwv")’but those naming a human being itself such as ‘sarks(savrx)’, ‘soma(sw'ma)’were used at the same time. 2. As a result of examining the meanings of body parts and body movements, it was confirmed that the number of the words related to human body parts is approx. 140. In addition, it was also found that human body parts symbolize many things and have various uses. Through the results, it was concluded that a human body accounts for a high percentage of the Bible, and at the same time, the Bible gives a great amount of value to a human body. As a result of examining the types of body movements and their symbols and uses, it could be found that body movements have diverse meanings related to religion. 3. As a result of examining a body in the relationship between soul and mind, the Bible distinguished body from soul, and at the same time, it considered the two as the same things at times. As a result of examining the relationship between body and mind in the Bible, it was confirmed that the psychological element and the bodily element are closely related. This result coincides with what the modern body and mind monism argues. 4. As a result of examining a body focusing on God, a body turned out to have various meanings such as the means to express the existence of alive God, the means of creative ministry and human creation, the means to rule the world, the means of human salvation, the means to bless human beings, the means to curse human beings, and the means to communicate with human beings. As a result of examining a body focusing on human beings, a body also turned out to have diverse meanings such as the human being itself, the beginning, process, and end of life, the only existence creating human beings, the place where God exists, the means to meet God, the means to pray, the means to express internal things, the means to love, the passage of love, the means proving belief, the means and object of crimes, and the means to represent the beauty of human beings. 5. As a result of the examining the implication of the biblical meaning of the body, the body turned out to be very important. It is proved by about 140 terms for body, various meaning and symbol in each parts of the body and its movements. It is conformed that body is very importance in many viewpoints like that of the God, human being, health and belief for God, etc.
Ⅱ. It was concluded that the body and sport expressed in the Western Christian history has characteristics as below. 1. Due to the dualistic thought of the Greek philosophy, the Greek and Roman times that influenced the early churches considered a body more vulgar than a soul and dealt with a body as the means and object of pleasure. Especially, the trend of considering a human body as the means of pleasure made human beings brutal and inhumane so that they thought even the lives of their own species trivial. But famous philosophers of that times emphasized the importance of the sport. Furthermore, olympic games and other sport activity has done very widely. 2. In the age of early churches, animosity against the vicious inhumanity conducted by human bodies in the Roman Era coexisted with the dualistic thought. Accordingly, a gnostic element emphasizing only a soul or a spirit and neglecting a body came to appear along with a puritanical element considering a human body as the source of all sins and pursuing asceticism. Because of these circumstances, sport activity was done very rarely. 3. Even in the Middle Ages, the meaning and value of a body suggested by the Bible could not be sufficiently expressed. However, not like the early churches, the most influential persons in this time such as Augustine and Thomas Aquinas came to recognize that a body also should be a good thing created by God. Nevertheless, their view could not escape the level of considering a body more vulgar than a soul. So only the limited groups like monk in monastery and knights. 4. During the Renaissance, humanistic artists such as Leonardo da Vinci, Vitruvius, and Michelangelo represented the attitudes of Christianity towards a body better than theologians. As part of the effort to understand the Christian view of the world, they accepted the Greek philosophical thought. Accordingly, they used rational thought and empiric evidence as the major means in understanding human beings. They thought that a body, participating in the balance, order, and harmony of the universe, had the characteristics of a microcosm. They reconized the importance of the body and recommended sport activity to many kinds of school. 5. During the Reformation, Calvin led the overall flow of thoughts. Passing down Augustine’s thought, he interpreted human beings from the dualistic perspective. Thus, he thought a human being should be made up of two elements, a body and a soul, and a soul should be nobler than a body. Although he expressed a body as a prison of a soul as ancient Greek Pythagoras described, he did not consider a body as the source of sins or neglect it. However, in some cases, people misunderstood his argument that bodily plays should not hinder religious life as considering a body as the source of sins or preventing bodily activities.
Ⅲ. The conclusion of this study is as belows. We have to realised that the body has very importance meaning and role in the Bible. By doing this, christian have to change their religious attitudes as more biblical and practical state. It is also need to give much attention to sport for christianity and sport themselves.
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