요약 전자 상거래가 발전함에 따라 온라인쇼핑과 온라인 결제가 일상 생황에서 매우 중요한 부분이 되고 있다. 전자상거래의 운영 모델과 업무과정은 세가지가 있다. 하나는 정보, 다른 하나는 자본이고 마지막 하나는 물류로 전자상거래 발전의 가장 중요한 포인트이다. 이 중 중간 과정에서 가장 중요한 포인트로써 온라인 결제는 전자상거래 발전과정에서 반드시 넘어야 하는 문제다. 전자상거래에서 공급자와 소비자가 결제할 때 온라인을 통해 진행되기 때문에 물류...
요약 전자 상거래가 발전함에 따라 온라인쇼핑과 온라인 결제가 일상 생황에서 매우 중요한 부분이 되고 있다. 전자상거래의 운영 모델과 업무과정은 세가지가 있다. 하나는 정보, 다른 하나는 자본이고 마지막 하나는 물류로 전자상거래 발전의 가장 중요한 포인트이다. 이 중 중간 과정에서 가장 중요한 포인트로써 온라인 결제는 전자상거래 발전과정에서 반드시 넘어야 하는 문제다. 전자상거래에서 공급자와 소비자가 결제할 때 온라인을 통해 진행되기 때문에 물류와 금융 측면에서 시간이나 공간 상의 불일치가 발생할 수 있다. 그래서 공급자와 소비자 간에 공급자가 미리 상품을 제공하고 싶지 않고 소비자는 미리 결제를 하고 싶지 않고 결제 후에 또 상품을 받을 수 없을지 우려해서 온라인 거래 진행에 리스크가 생기게 된다. 하지만 제3자 결제 시스템이 나타난 이후 공급자와 소비자 모두가 믿을 수 있는 거래 시스템이 제공되어서 양측 모두에게 신용도와 안전감을 주고 나중에 전자 시장이 발전하게 된다. 제3자결제 시스템은 전자 상거래 발전 과정에 빠질 수 없는 부분인 것이다. 2011년 5월 중국인민은행에 <결제업무 허가증> 즉 “제3자 결제허가서”가 나오고 알리페이와 튼페이(tenpay)와 99Bill등 27개 회사가 처음으로 허가증을 배분받았고 2014년말 까지 중국인민은행이 정한 요구를 만족시킨 242개 회사의 제3자 결제 시스템에 대해서 제3자 결제 허가서가 배분되었다. 하지만 지금까지 제3자 결제 시스템의 감시도가 부족하거나 인터넷의 리스크가 있거나 업제간의 경쟁이 너무 심하거나 여러가지 문제가 있어서 제3자 결제 시스템이 오랜 시간 유지되기 위해서는 이 영역의 개혁과 발전이 필수적이다. 이러한 배경에서 본 논문은 제3자 결제시스템의 개혁과 미래 발전을 분석하고 연구한다. 제3자 결제시스템의 발전 특징과 발전 모형과 현재상황을 분석하는 기준에 중국 제3자 결제시스템이 전통 금용 시장에게 준 기회와 도전에 대해 자세히 설명한다. 또한 중국 제3자 결제 시스템에 존재하는 문제에 대해 대안을 제시한다. 마지막으로 알리페이 사례를 통해서 제3자 결제 시스템의 개혁과 미래 발전을 분석하고 미래 전망을 제시한다. 본 논문 연구 결과는 중국 제3자 결제시스템의 개혁과 미래 발전에 대해 이론적이고 방형적으로 분석하고 논증을 제시뿐만 아니라 중국정부와 기업 개혁과 발전 온라인 금용에 시사점을 제공한다.
요약 전자 상거래가 발전함에 따라 온라인쇼핑과 온라인 결제가 일상 생황에서 매우 중요한 부분이 되고 있다. 전자상거래의 운영 모델과 업무과정은 세가지가 있다. 하나는 정보, 다른 하나는 자본이고 마지막 하나는 물류로 전자상거래 발전의 가장 중요한 포인트이다. 이 중 중간 과정에서 가장 중요한 포인트로써 온라인 결제는 전자상거래 발전과정에서 반드시 넘어야 하는 문제다. 전자상거래에서 공급자와 소비자가 결제할 때 온라인을 통해 진행되기 때문에 물류와 금융 측면에서 시간이나 공간 상의 불일치가 발생할 수 있다. 그래서 공급자와 소비자 간에 공급자가 미리 상품을 제공하고 싶지 않고 소비자는 미리 결제를 하고 싶지 않고 결제 후에 또 상품을 받을 수 없을지 우려해서 온라인 거래 진행에 리스크가 생기게 된다. 하지만 제3자 결제 시스템이 나타난 이후 공급자와 소비자 모두가 믿을 수 있는 거래 시스템이 제공되어서 양측 모두에게 신용도와 안전감을 주고 나중에 전자 시장이 발전하게 된다. 제3자결제 시스템은 전자 상거래 발전 과정에 빠질 수 없는 부분인 것이다. 2011년 5월 중국인민은행에 <결제업무 허가증> 즉 “제3자 결제허가서”가 나오고 알리페이와 튼페이(tenpay)와 99Bill등 27개 회사가 처음으로 허가증을 배분받았고 2014년말 까지 중국인민은행이 정한 요구를 만족시킨 242개 회사의 제3자 결제 시스템에 대해서 제3자 결제 허가서가 배분되었다. 하지만 지금까지 제3자 결제 시스템의 감시도가 부족하거나 인터넷의 리스크가 있거나 업제간의 경쟁이 너무 심하거나 여러가지 문제가 있어서 제3자 결제 시스템이 오랜 시간 유지되기 위해서는 이 영역의 개혁과 발전이 필수적이다. 이러한 배경에서 본 논문은 제3자 결제시스템의 개혁과 미래 발전을 분석하고 연구한다. 제3자 결제시스템의 발전 특징과 발전 모형과 현재상황을 분석하는 기준에 중국 제3자 결제시스템이 전통 금용 시장에게 준 기회와 도전에 대해 자세히 설명한다. 또한 중국 제3자 결제 시스템에 존재하는 문제에 대해 대안을 제시한다. 마지막으로 알리페이 사례를 통해서 제3자 결제 시스템의 개혁과 미래 발전을 분석하고 미래 전망을 제시한다. 본 논문 연구 결과는 중국 제3자 결제시스템의 개혁과 미래 발전에 대해 이론적이고 방형적으로 분석하고 논증을 제시뿐만 아니라 중국정부와 기업 개혁과 발전 온라인 금용에 시사점을 제공한다.
Abstract: With the rapid development of e-commerce, online shopping and online transactions have become a part of everyday life for consumers. in three aspects -- the information flow, capital flow and logistics, which are included in the process of the operation of electronic commerce model and bus...
Abstract: With the rapid development of e-commerce, online shopping and online transactions have become a part of everyday life for consumers. in three aspects -- the information flow, capital flow and logistics, which are included in the process of the operation of electronic commerce model and business, are the key aspects promote the development of electronic commerce. As the middle part of the online payment, online payment has become a “bottleneck”, which is restricting the development of electronic commerce. Because the trades between e-commerce merchants and consumers happen on the line trading, logistics flow and capital flow are independent and separated ,whether being in time and being in space. That may lead to the conflicts between businesses and consumers: businesses do not want to ship in case that the goods issued cannot be pay; at the same time, consumers are reluctant to make the payment before receiving the goods, because they are worried that the goods or the quality of goods cannot be satisfied. If so, that may eventually result that the transaction cannot be made on the line. The third party payment platform can provide a reliable trading platform for businesses and consumers, to meet the demands of on credit and security both of parties. What’s more, it is an inevitable requirement for the development of the market. Since from the May, in 2011, the central bank for the first time has authored "pay business license", namely "third party payment license", to 27 third party payment companies, for example, Alipay, TenPay, quick money and so on. by the end of 2014, the central bank has authored "pay business license" to 242 other third parties in accordance with the requirements and conditions of the third party payment platform. However, there are a great many of the problems at present, that the third party payment system of supervision is not enough, the network is risky, highlight the homogenization of competition is very intense and many other issues are existed. Therefore the reform and development of the third party payment has become the inevitable choice for their survivals. In this paper, it make the “the third party payment system reform and development in future “ as the theme. At the basis of the analysis of the third party payment system development characteristics, development mode and the status, this paper in detail describe that China's third party payment system brings opportunities and challenges to the traditional financial market. At the same time, in view of China's third party payment system problems, this paper puts forward the corresponding countermeasures. Finally, “Alipay” is though as a typical case in order to the demand of analyzing third party payment system reform and future development and making the prospects for China's third party payment system in the future. In the whole, the results of this study not only provide theoretical support and guidance for the reform of China's third party payment system and the future development, but also are beneficial to reform and develop the internet financial for the Chinese government and enterprises. There are important practical significance and guiding significance.
Abstract: With the rapid development of e-commerce, online shopping and online transactions have become a part of everyday life for consumers. in three aspects -- the information flow, capital flow and logistics, which are included in the process of the operation of electronic commerce model and business, are the key aspects promote the development of electronic commerce. As the middle part of the online payment, online payment has become a “bottleneck”, which is restricting the development of electronic commerce. Because the trades between e-commerce merchants and consumers happen on the line trading, logistics flow and capital flow are independent and separated ,whether being in time and being in space. That may lead to the conflicts between businesses and consumers: businesses do not want to ship in case that the goods issued cannot be pay; at the same time, consumers are reluctant to make the payment before receiving the goods, because they are worried that the goods or the quality of goods cannot be satisfied. If so, that may eventually result that the transaction cannot be made on the line. The third party payment platform can provide a reliable trading platform for businesses and consumers, to meet the demands of on credit and security both of parties. What’s more, it is an inevitable requirement for the development of the market. Since from the May, in 2011, the central bank for the first time has authored "pay business license", namely "third party payment license", to 27 third party payment companies, for example, Alipay, TenPay, quick money and so on. by the end of 2014, the central bank has authored "pay business license" to 242 other third parties in accordance with the requirements and conditions of the third party payment platform. However, there are a great many of the problems at present, that the third party payment system of supervision is not enough, the network is risky, highlight the homogenization of competition is very intense and many other issues are existed. Therefore the reform and development of the third party payment has become the inevitable choice for their survivals. In this paper, it make the “the third party payment system reform and development in future “ as the theme. At the basis of the analysis of the third party payment system development characteristics, development mode and the status, this paper in detail describe that China's third party payment system brings opportunities and challenges to the traditional financial market. At the same time, in view of China's third party payment system problems, this paper puts forward the corresponding countermeasures. Finally, “Alipay” is though as a typical case in order to the demand of analyzing third party payment system reform and future development and making the prospects for China's third party payment system in the future. In the whole, the results of this study not only provide theoretical support and guidance for the reform of China's third party payment system and the future development, but also are beneficial to reform and develop the internet financial for the Chinese government and enterprises. There are important practical significance and guiding significance.
주제어
#The third Party Payment
#Alipay
#Reform and Development in future
학위논문 정보
저자
HUANG GONGBEN
학위수여기관
세종대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
아시아학과
지도교수
Sungho Roh
발행연도
2016
키워드
The third Party Payment,
Alipay,
Reform and Development in future
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