한·중 FTA 발효를 앞둔 중국시장 진출 전략에 관한 연구 : 안경테 산업을 중심으로 A study on the Entry Strategy of Chinese Market being faced with Korea-China FTA : - in Optical frame Industry -원문보기
한국 안경테 산업은 1970년대 중·후반부터 본격적으로 성장하기 시작하여 1990년대 중반까지 연평균 20~30% 수출증가로 인하여 고속 성장을 하였다. 하지만 1997년 IMF(International Monetary Fund) 국제통화기금 사태를 기점으로 수출실적이 연평균 8~15% 수준으로 꾸준히 감소하였고, 2000년도 이후부터 지속적인 국내 경기침체와 FTA(Free Trade Agreement) ...
한국 안경테 산업은 1970년대 중·후반부터 본격적으로 성장하기 시작하여 1990년대 중반까지 연평균 20~30% 수출증가로 인하여 고속 성장을 하였다. 하지만 1997년 IMF(International Monetary Fund) 국제통화기금 사태를 기점으로 수출실적이 연평균 8~15% 수준으로 꾸준히 감소하였고, 2000년도 이후부터 지속적인 국내 경기침체와 FTA(Free Trade Agreement)자유무역협정 확대로 인한 해외 유명 브랜드 제품의 수입증가로 인하여 국내 안경테 제조 기업들이 매우 어려운 상황에 놓이게 되었다. 이에 본 연구에서는 기존 관련 문헌들을 통한 이론적 분석 및 안경테 산업에 대한 전반적인 문제점을 도출하고, 한·중 FTA 체결로 인하여 국내 안경테 산업에 미치는 영향을 파악한다. 또한 중국 안경시장을 대상으로 국산 안경제품이 현지 시장에서 어느 정도의 경쟁력을 가지고 있고 어떻게 변화하고 있는가를 고찰하기 위해 한국 안경테 산업의 현황과 대 중국 수출성과 및 SWOT 분석을 실시한 후 이로부터 국산 안경제품의 중국시장 진출에 대한 시사점을 제안한다. 분석을 위해 한국무역협회 통계자료에서 2007년부터 2014년까지의 안경테 제품의 수출 자료를 추출하고 이를 토대로 시장비교우위지수를 산출하여 분석하였다. 분석의 결과 한국 안경테 제품의 중국시장 진출을 위해서는 현지 시장의 니즈를 충족하는 창의적이고 차별화된 제품 디자인 개발 능력을 강화하고 신소재의 다양한 기능을 갖춘 제품을 개발하며 해외 유명 광학 전시회의 지속적인 참가 및 한류를 이용한 마케팅을 통해 브랜드 인지도를 향상시켜 가야함을 시사하고 있다. 또한 정부의 자국 산업 보호와 육성 정책의 일환으로 도시형 첨단 산업단지를 조성하여 공동작업이 가능하게 협업관계를 유지시키고 업체들 간의 전략적 제휴를 추진하며 경영안정자금 확대 및 수혜조건을 완화하여 정책자금의 신용대출이 이루어질 수 있는 제도 도입이 필요하다.
한국 안경테 산업은 1970년대 중·후반부터 본격적으로 성장하기 시작하여 1990년대 중반까지 연평균 20~30% 수출증가로 인하여 고속 성장을 하였다. 하지만 1997년 IMF(International Monetary Fund) 국제통화기금 사태를 기점으로 수출실적이 연평균 8~15% 수준으로 꾸준히 감소하였고, 2000년도 이후부터 지속적인 국내 경기침체와 FTA(Free Trade Agreement) 자유무역협정 확대로 인한 해외 유명 브랜드 제품의 수입증가로 인하여 국내 안경테 제조 기업들이 매우 어려운 상황에 놓이게 되었다. 이에 본 연구에서는 기존 관련 문헌들을 통한 이론적 분석 및 안경테 산업에 대한 전반적인 문제점을 도출하고, 한·중 FTA 체결로 인하여 국내 안경테 산업에 미치는 영향을 파악한다. 또한 중국 안경시장을 대상으로 국산 안경제품이 현지 시장에서 어느 정도의 경쟁력을 가지고 있고 어떻게 변화하고 있는가를 고찰하기 위해 한국 안경테 산업의 현황과 대 중국 수출성과 및 SWOT 분석을 실시한 후 이로부터 국산 안경제품의 중국시장 진출에 대한 시사점을 제안한다. 분석을 위해 한국무역협회 통계자료에서 2007년부터 2014년까지의 안경테 제품의 수출 자료를 추출하고 이를 토대로 시장비교우위지수를 산출하여 분석하였다. 분석의 결과 한국 안경테 제품의 중국시장 진출을 위해서는 현지 시장의 니즈를 충족하는 창의적이고 차별화된 제품 디자인 개발 능력을 강화하고 신소재의 다양한 기능을 갖춘 제품을 개발하며 해외 유명 광학 전시회의 지속적인 참가 및 한류를 이용한 마케팅을 통해 브랜드 인지도를 향상시켜 가야함을 시사하고 있다. 또한 정부의 자국 산업 보호와 육성 정책의 일환으로 도시형 첨단 산업단지를 조성하여 공동작업이 가능하게 협업관계를 유지시키고 업체들 간의 전략적 제휴를 추진하며 경영안정자금 확대 및 수혜조건을 완화하여 정책자금의 신용대출이 이루어질 수 있는 제도 도입이 필요하다.
Korean optical frame industry has grown fast since mid 1970s due to 20 to 30 percent increase in export until the mid 1990s. However, the Korean optical frame industry has fallen into trouble and been experiencing difficulties since 1997 economic crisis (IMF). In addition, the Korean optical frame i...
Korean optical frame industry has grown fast since mid 1970s due to 20 to 30 percent increase in export until the mid 1990s. However, the Korean optical frame industry has fallen into trouble and been experiencing difficulties since 1997 economic crisis (IMF). In addition, the Korean optical frame industry has been in trouble because of reduction in import tariff, an increasing final products import from Italy, Japan, France, Germany and Austria. In this regard, this research studies on the current problems of the Korean optical frame industry and tries to find on what the Korean optical frame industry prepare for the Korea-China FTA. And also this study is to analyze the export performance of Korean optical frames in China market, and derive some implications from the results of the analysis. For the analysis, the statistical date from 2007 to 2014 produced by Korea International Trade Association were used, and The Market Comparative Advantage Index and Strength Weakness Opportunity and Threat as an analyzing method were selected. The suggestions for Korea's optical frame industry exports to the China market are as follows : Korea's optical frame industry must enhance the ability to develop creative and distinctive product design to meet the needs of Chinese consumers. And also, Korea's optical frame industry must actively produce new materials and functional products. Next, the industry must improve brand power through the continuous participation of international optical exhibitions and must actively promote Hallyu marketing. Finally, the government must prepare a systematic support system for strategic alliances with domestic enterprises and funds support of technologies.
Korean optical frame industry has grown fast since mid 1970s due to 20 to 30 percent increase in export until the mid 1990s. However, the Korean optical frame industry has fallen into trouble and been experiencing difficulties since 1997 economic crisis (IMF). In addition, the Korean optical frame industry has been in trouble because of reduction in import tariff, an increasing final products import from Italy, Japan, France, Germany and Austria. In this regard, this research studies on the current problems of the Korean optical frame industry and tries to find on what the Korean optical frame industry prepare for the Korea-China FTA. And also this study is to analyze the export performance of Korean optical frames in China market, and derive some implications from the results of the analysis. For the analysis, the statistical date from 2007 to 2014 produced by Korea International Trade Association were used, and The Market Comparative Advantage Index and Strength Weakness Opportunity and Threat as an analyzing method were selected. The suggestions for Korea's optical frame industry exports to the China market are as follows : Korea's optical frame industry must enhance the ability to develop creative and distinctive product design to meet the needs of Chinese consumers. And also, Korea's optical frame industry must actively produce new materials and functional products. Next, the industry must improve brand power through the continuous participation of international optical exhibitions and must actively promote Hallyu marketing. Finally, the government must prepare a systematic support system for strategic alliances with domestic enterprises and funds support of technologies.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.