본 연구는 단백질 보충제 구입 섭취하는 소비자들의 섭취실태 및 구매 행동을 파악함으로써 올바른 단백질 보충제 제품 개발의 가이드라인 마련과 마케팅 자료를 제공하고자 하였다. 연구의 진행은 2015년 10월 26일부터 11월 19일까지 지역 등의 제한을 두지 않은 단백질 보충제 섭취 경험자를 대상으로 조사대상자의 일반적 특성, 단백질 보충제 구매행동, 섭취실태 및 선호도, 만족도에 대한 설문 조사를 실시하였다. 단백질 보충제 구매 장소는 건강기능식품 및 단백질 보충제 전문 판매 매장, 온라인 쇼핑몰, ...
본 연구는 단백질 보충제 구입 섭취하는 소비자들의 섭취실태 및 구매 행동을 파악함으로써 올바른 단백질 보충제 제품 개발의 가이드라인 마련과 마케팅 자료를 제공하고자 하였다. 연구의 진행은 2015년 10월 26일부터 11월 19일까지 지역 등의 제한을 두지 않은 단백질 보충제 섭취 경험자를 대상으로 조사대상자의 일반적 특성, 단백질 보충제 구매행동, 섭취실태 및 선호도, 만족도에 대한 설문 조사를 실시하였다. 단백질 보충제 구매 장소는 건강기능식품 및 단백질 보충제 전문 판매 매장, 온라인 쇼핑몰, 해외직구 순으로 높았으며, 연령대가 높아질수록 건강기능식품 및 단백질 보충제 전문 판매매장과 같은 오프라인 매장에서 구입 비율이 높아지는 경향을 보였다. 온라인 쇼핑몰과 해외 직구로 구매하는 소비자가 많은 만큼 온라인 판매중인 단백질 보충제의 모니터링 관리·감독 강화 및 해외 리콜제품에 대한 수입·통관 차단방안을 마련하여야 할 것이다. 또한 단백질 보충제의 섭취실태 중 20대의 25%가 일주일 14회 이상 섭취하는 것으로 조사되었으며, 부작용 빈도 또한 20대에서 가장 높은 만큼 과다섭취 시 주의사항에 대한 안내 문구가 필요할 것이다. 제품의 섭취방법, 효과, 구매방법, 품질, 가격, 재구매의사에 대한 만족도 조사에서는 대체적으로 만족도가 높았으나 표시사항에 대한 만족도가 가장 낮게 조사되었고, 특히 연령대에 높아질수록 표시사항 만족도가 떨어지는 경향이 있었다. 단백질 보충제 시장 특성상 수입제품 위주의 시장이 형성되어 있고, 수입제품에 대한 선호도가 높으므로, 제품에 대한 설명서를 함께 구비하여 높은 연령대에서도 제품 이해도와 만족도를 높이는 방안이 필요할 것이다.
본 연구는 단백질 보충제 구입 섭취하는 소비자들의 섭취실태 및 구매 행동을 파악함으로써 올바른 단백질 보충제 제품 개발의 가이드라인 마련과 마케팅 자료를 제공하고자 하였다. 연구의 진행은 2015년 10월 26일부터 11월 19일까지 지역 등의 제한을 두지 않은 단백질 보충제 섭취 경험자를 대상으로 조사대상자의 일반적 특성, 단백질 보충제 구매행동, 섭취실태 및 선호도, 만족도에 대한 설문 조사를 실시하였다. 단백질 보충제 구매 장소는 건강기능식품 및 단백질 보충제 전문 판매 매장, 온라인 쇼핑몰, 해외직구 순으로 높았으며, 연령대가 높아질수록 건강기능식품 및 단백질 보충제 전문 판매매장과 같은 오프라인 매장에서 구입 비율이 높아지는 경향을 보였다. 온라인 쇼핑몰과 해외 직구로 구매하는 소비자가 많은 만큼 온라인 판매중인 단백질 보충제의 모니터링 관리·감독 강화 및 해외 리콜제품에 대한 수입·통관 차단방안을 마련하여야 할 것이다. 또한 단백질 보충제의 섭취실태 중 20대의 25%가 일주일 14회 이상 섭취하는 것으로 조사되었으며, 부작용 빈도 또한 20대에서 가장 높은 만큼 과다섭취 시 주의사항에 대한 안내 문구가 필요할 것이다. 제품의 섭취방법, 효과, 구매방법, 품질, 가격, 재구매의사에 대한 만족도 조사에서는 대체적으로 만족도가 높았으나 표시사항에 대한 만족도가 가장 낮게 조사되었고, 특히 연령대에 높아질수록 표시사항 만족도가 떨어지는 경향이 있었다. 단백질 보충제 시장 특성상 수입제품 위주의 시장이 형성되어 있고, 수입제품에 대한 선호도가 높으므로, 제품에 대한 설명서를 함께 구비하여 높은 연령대에서도 제품 이해도와 만족도를 높이는 방안이 필요할 것이다.
The purpose of this study was to establish guidelines and provide the correct protein supplement marketing material development by identifying the intake and purchasing behavior of consumers. Research consisted of a survey on the subjects taking protein supplements for more than one month from Octob...
The purpose of this study was to establish guidelines and provide the correct protein supplement marketing material development by identifying the intake and purchasing behavior of consumers. Research consisted of a survey on the subjects taking protein supplements for more than one month from October 26th to November 19th in 2015, and an analysis of the general characteristics of the subjects, protein supplements, purchasing behavior, intake and preference, and satisfaction. The purchase place of protein supplements was higher for health and protein supplement specialized sales outlets, online stores, and purchasing from overseas, respectively. Older subjects tended to buy at off-line stores such as the gym and sports clubs, health and protein supplement specialized sales outlets. Accordingly, it is necessary to have a policy to cut import, customs clearance and monitoring methods, management and supervision, and international product recalls for direct overseas online shopping consumers of protein supplements. In addition, research showed that 25% of people in their 20s consume protein supplements more than 14 times a week, and the guidance statements for excessive intake precautions are necessary since the frequency of the side effects is highest in this age group. The satisfaction survey on ingestion of the product, effect, how to purchase, quality, and price was high but the satisfaction with the information labeling was relatively low. Particularly, the labeling satisfaction declines with the increase in the subject's age. The nature of the protein supplements market is based on imported products, and the preference for imported goods is high. Therefore, providing sufficient product information will be required to increase the understanding and satisfaction in older age groups.
The purpose of this study was to establish guidelines and provide the correct protein supplement marketing material development by identifying the intake and purchasing behavior of consumers. Research consisted of a survey on the subjects taking protein supplements for more than one month from October 26th to November 19th in 2015, and an analysis of the general characteristics of the subjects, protein supplements, purchasing behavior, intake and preference, and satisfaction. The purchase place of protein supplements was higher for health and protein supplement specialized sales outlets, online stores, and purchasing from overseas, respectively. Older subjects tended to buy at off-line stores such as the gym and sports clubs, health and protein supplement specialized sales outlets. Accordingly, it is necessary to have a policy to cut import, customs clearance and monitoring methods, management and supervision, and international product recalls for direct overseas online shopping consumers of protein supplements. In addition, research showed that 25% of people in their 20s consume protein supplements more than 14 times a week, and the guidance statements for excessive intake precautions are necessary since the frequency of the side effects is highest in this age group. The satisfaction survey on ingestion of the product, effect, how to purchase, quality, and price was high but the satisfaction with the information labeling was relatively low. Particularly, the labeling satisfaction declines with the increase in the subject's age. The nature of the protein supplements market is based on imported products, and the preference for imported goods is high. Therefore, providing sufficient product information will be required to increase the understanding and satisfaction in older age groups.
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