최근 5년간 국내 뮤지컬 시장 규모는 매년 연평균 20%에 달하는 증가세를 거듭하며 공연산업을 견인하고 있다. 이러한 추세에 제 18대 정부는 뮤지컬을 고성장, 고부가가치 콘텐츠 산업으로써 5대 킬러 콘텐츠 중 하나로 지정하여 전폭적으로 지원하고 있다. 이러한 긍정적인 면과는 대조적으로 대형 라이선스 뮤지컬의 성공이 주도한 국내 뮤지컬 시장의 빠른 성장 이면에는 편중된 ...
최근 5년간 국내 뮤지컬 시장 규모는 매년 연평균 20%에 달하는 증가세를 거듭하며 공연산업을 견인하고 있다. 이러한 추세에 제 18대 정부는 뮤지컬을 고성장, 고부가가치 콘텐츠 산업으로써 5대 킬러 콘텐츠 중 하나로 지정하여 전폭적으로 지원하고 있다. 이러한 긍정적인 면과는 대조적으로 대형 라이선스 뮤지컬의 성공이 주도한 국내 뮤지컬 시장의 빠른 성장 이면에는 편중된 시장 구조로 인한 과당경쟁, 제작비 상승, 내수시장 포화 등의 구조적 문제가 자리하고 있다. 본 연구는 국내 뮤지컬 시장을 선순환 구조로 개선하고 시장 확대를 위한 핵심 과제로 창작뮤지컬 활성화의 중요성을 인식하고, 이를 위한 정부 지원의 효과성 제고를 위해 뮤지컬 분야 종사자의 관점에서 정책 필요 우선순위를 도출하여 정책 개선에 유용한 시사점을 도출하고자 하였다. 연구목적을 달성하기 위해 선행연구를 고찰하여 창작뮤지컬 발전 저해 요인과 해결방안으로 제시된 항목을 정책 대상과 환경으로 나누어 설문을 구성하였다. 뮤지컬 관련 예술가와 종사자를 대상으로 편의추출법을 이용하여 모집단을 선정, 온라인 설문을 통한 자기평가기입식 방식으로 실증분석을 실시하였다. 본 연구의 실증분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 정책 대상에 대한 전반적인 공공지원의 필요성은 생산 측면이 가장 높았고 이후로 소비와 유통이 뒤를 이었다. 생산 측면에는 공연 제작을 위한 시설지원, 재정지원 확대, 종사자들의 권익 보호를 위한 표준계약서 활용 강화에 대한 수요가 높았다. 소비 측면에서 필요한 정책 우선순위로는 새로운 관객 개발을 위한 홍보마케팅 전략 수립, 창작뮤지컬에 대한 부가가치세 면제, 관객 저변 확대를 위한 페스티벌 지원 순으로 나타났다. 유통 측면에서는 창작뮤지컬 대관료 인하, 공연장의 공동 기획·제작 참여 확대, 해외 시장 진출을 위한 국제 교류 지원에 대한 수요가 높았다. 둘째, 정책 환경에 대한 전반적인 공공지원의 필요성은 법제 측면이 가장 높았고, 재정, 조직 및 인력 순으로 나타났다. 법제 측면에서는 저작권 보호, 세제개선을 위한 법제 정비에 대한 필요성이 높게 나타났다. 재정 측면에는 창작뮤지컬 활성화를 위한 예산 확대, 중장기 발전 계획 수립, 공공재원의 효율적인 운영에 대한 수요가 우선순위를 차지했다. 행정 조직 및 인력 측면에서는 우수한 행정 인력의 확보, 예술행정 조직 편제와 구조 개선 순으로 나타났다. 실증 분석의 결과를 바탕으로 도출한 정책 개선에 대한 제언은 다음과 같다. 첫째, 정책 대상에 대한 우선 지원으로 회의실, 연습실 등의 거점 공간 제공을 통해 유관 기관과 공연 단체들 간의 협력 시너지를 얻을 수 있을 것이다. 또한 정부 주도로 협의를 이끌어 내 창작뮤지컬에 대해 연극에 준하는 공연장 대관료 인하 지원을 통해 제작비 부담 완화 효과를 줄 수 있을 것이다. 이와 더불어 홍보 마케팅 전략 수립을 위한 교육 및 컨설팅 지원을 통해 공연 단체의 전문성을 강화하고 이를 통해 신규 관객을 개발을 기대할 수 있다. 둘째, 정책 환경에 대한 우선 지원으로 전문적이고 장기적인 정책 수립 및 실행을 위해 현장과 행정을 연결하는 중간 매개자를 활용함에 따라 지원 정책에 대한 예술 현장의 친밀도와 만족도를 제고할 수 있을 것이다. 이와 더불어 예산 지원의 확대를 위한 근거 자료로 실태조사의 정례화를 제안하였고, 공연매출통합전산망 운영의 정상화를 강조하였다. 또한 뮤지컬이 가진 부가가치를 극대화 할 수 있도록 관련 법제 정비가 수행되어져야 하며 이를 위한 사전 연구와 조사가 필요하리라 본다. 본 연구는 시장 규모 파악을 위한 정확한 기초자료가 부족하였다는 점과 관련 종사자 전체를 대상으로 전수조사를 진행하지 못 했다는 한계를 가지지만, 공연예술 시장구조와 문화예술 진흥정책 구조에 따른 분석틀을 도출하여 체계적이고 실증적인 분석을 시도했다는 점에서 학문적 의의가 있다. 향후 관련 분야에 실무적으로 유의미한 기초자료로 활용 가능할 것이며, 본 연구를 바탕으로 창작뮤지컬 활성화를 위해 좀 더 객관적이고 심층적인 연구가 이루어지기를 기대한다.
최근 5년간 국내 뮤지컬 시장 규모는 매년 연평균 20%에 달하는 증가세를 거듭하며 공연산업을 견인하고 있다. 이러한 추세에 제 18대 정부는 뮤지컬을 고성장, 고부가가치 콘텐츠 산업으로써 5대 킬러 콘텐츠 중 하나로 지정하여 전폭적으로 지원하고 있다. 이러한 긍정적인 면과는 대조적으로 대형 라이선스 뮤지컬의 성공이 주도한 국내 뮤지컬 시장의 빠른 성장 이면에는 편중된 시장 구조로 인한 과당경쟁, 제작비 상승, 내수시장 포화 등의 구조적 문제가 자리하고 있다. 본 연구는 국내 뮤지컬 시장을 선순환 구조로 개선하고 시장 확대를 위한 핵심 과제로 창작뮤지컬 활성화의 중요성을 인식하고, 이를 위한 정부 지원의 효과성 제고를 위해 뮤지컬 분야 종사자의 관점에서 정책 필요 우선순위를 도출하여 정책 개선에 유용한 시사점을 도출하고자 하였다. 연구목적을 달성하기 위해 선행연구를 고찰하여 창작뮤지컬 발전 저해 요인과 해결방안으로 제시된 항목을 정책 대상과 환경으로 나누어 설문을 구성하였다. 뮤지컬 관련 예술가와 종사자를 대상으로 편의추출법을 이용하여 모집단을 선정, 온라인 설문을 통한 자기평가기입식 방식으로 실증분석을 실시하였다. 본 연구의 실증분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 정책 대상에 대한 전반적인 공공지원의 필요성은 생산 측면이 가장 높았고 이후로 소비와 유통이 뒤를 이었다. 생산 측면에는 공연 제작을 위한 시설지원, 재정지원 확대, 종사자들의 권익 보호를 위한 표준계약서 활용 강화에 대한 수요가 높았다. 소비 측면에서 필요한 정책 우선순위로는 새로운 관객 개발을 위한 홍보마케팅 전략 수립, 창작뮤지컬에 대한 부가가치세 면제, 관객 저변 확대를 위한 페스티벌 지원 순으로 나타났다. 유통 측면에서는 창작뮤지컬 대관료 인하, 공연장의 공동 기획·제작 참여 확대, 해외 시장 진출을 위한 국제 교류 지원에 대한 수요가 높았다. 둘째, 정책 환경에 대한 전반적인 공공지원의 필요성은 법제 측면이 가장 높았고, 재정, 조직 및 인력 순으로 나타났다. 법제 측면에서는 저작권 보호, 세제개선을 위한 법제 정비에 대한 필요성이 높게 나타났다. 재정 측면에는 창작뮤지컬 활성화를 위한 예산 확대, 중장기 발전 계획 수립, 공공재원의 효율적인 운영에 대한 수요가 우선순위를 차지했다. 행정 조직 및 인력 측면에서는 우수한 행정 인력의 확보, 예술행정 조직 편제와 구조 개선 순으로 나타났다. 실증 분석의 결과를 바탕으로 도출한 정책 개선에 대한 제언은 다음과 같다. 첫째, 정책 대상에 대한 우선 지원으로 회의실, 연습실 등의 거점 공간 제공을 통해 유관 기관과 공연 단체들 간의 협력 시너지를 얻을 수 있을 것이다. 또한 정부 주도로 협의를 이끌어 내 창작뮤지컬에 대해 연극에 준하는 공연장 대관료 인하 지원을 통해 제작비 부담 완화 효과를 줄 수 있을 것이다. 이와 더불어 홍보 마케팅 전략 수립을 위한 교육 및 컨설팅 지원을 통해 공연 단체의 전문성을 강화하고 이를 통해 신규 관객을 개발을 기대할 수 있다. 둘째, 정책 환경에 대한 우선 지원으로 전문적이고 장기적인 정책 수립 및 실행을 위해 현장과 행정을 연결하는 중간 매개자를 활용함에 따라 지원 정책에 대한 예술 현장의 친밀도와 만족도를 제고할 수 있을 것이다. 이와 더불어 예산 지원의 확대를 위한 근거 자료로 실태조사의 정례화를 제안하였고, 공연매출통합전산망 운영의 정상화를 강조하였다. 또한 뮤지컬이 가진 부가가치를 극대화 할 수 있도록 관련 법제 정비가 수행되어져야 하며 이를 위한 사전 연구와 조사가 필요하리라 본다. 본 연구는 시장 규모 파악을 위한 정확한 기초자료가 부족하였다는 점과 관련 종사자 전체를 대상으로 전수조사를 진행하지 못 했다는 한계를 가지지만, 공연예술 시장구조와 문화예술 진흥정책 구조에 따른 분석틀을 도출하여 체계적이고 실증적인 분석을 시도했다는 점에서 학문적 의의가 있다. 향후 관련 분야에 실무적으로 유의미한 기초자료로 활용 가능할 것이며, 본 연구를 바탕으로 창작뮤지컬 활성화를 위해 좀 더 객관적이고 심층적인 연구가 이루어지기를 기대한다.
Over the last five years, the domestic musical market has increased 20% annually, leading the performance industry. In the trend, the 18th government designated musicals as one of five killer contents in terms of high-growth and high value-added contents industry, supporting the area fully. However,...
Over the last five years, the domestic musical market has increased 20% annually, leading the performance industry. In the trend, the 18th government designated musicals as one of five killer contents in terms of high-growth and high value-added contents industry, supporting the area fully. However, on the other side of the fast growth of the domestic musical market led by the success of large license musicals, the disproportionate market structure brings about excess competition, increased production cost, saturated domestic market, and other structural issues. This study recognized the importance of activating original Korean musicals as the key project to improve the domestic musical market positively and expand the market. The purpose of this study was to draw the policy priority to improve the effectiveness of the governmental support from the viewpoint of those concerned with musicals, and thereby to make useful suggestions for policy improvement. To achieve that, this researcher investigated previous studies and designed a questionnaire about the factors that impede the development of original Korean musicals and about the suggested solutions in the categories of policy subject and environment. Convenient sampling was conducted with musical related artists and staff to choose a population, with whom self-evaluation & administered online questionnaire was performed for empirical analysis. The results of the empirical analysis are presented as follows: First, in terms of the necessity of overall public support for policy subjects, the highest was found to be production aspect, followed by consumption and distribution. Regarding production aspect, facility support for performance production, the expansion of financial support, and the enhancement of standard contract application to protect the rights of relevant people were highly demanded. Regarding the policy priority in the consumption aspect, the first one was the establishment of the PR marketing strategy to develop new viewers, followed by exemption of value-added tax fro original Korean musicals, and the support for festivals to expand viewers in order. In the aspect of distribution, lowering theatre rental fee for original Korean musicals, the expansion of joint planning and production participation in theatre, the support for international exchange to advance into the overseas market were highly demanded. Secondly, with regard to the necessity of overall public support for the policy environment, the highest was found to be legal aspect, followed by finance, organization, and manpower in order. In the legal aspect, copyright protection, and legal system improvement for tax were highly demanded. In the finance aspect, the expansion of budget for activating original Korean musicals, the establishment of mid and long-term development plan, and the efficient operation of public resources were highly demanded. In the aspects of administrative organization and manpower, the security of excellent administrative human resources, improvement in arts and administrative organization, and structural improvement were demanded. Based on the results of the empirical analysis, the drawn policy improvements are suggested as follows: First, by offering the key spaces including conference room and practice room as the priority support for policy subjects, it is possible to obtain the cooperation synergy between relevant institutions and performance groups. In addition, the government-led discussion will bring about the support for as much lowering theatre rental fee for original Korean musicals as for plays, and thereby will reduce the burden of production cost. Aside from that, through the education and consulting support for establishing PR marketing strategy, it will expected to enhance professionalism of performance groups and develop new viewers. Secondly, through the priority support for the policy environment, it will be possible to use the middle mediator to connect the field and administration for the establishment and execution of specialized and long-term policy and thereby to improve the affinity and satisfaction of art field for the support policy. In addition, as the ground material to expand budget support, regular fact-finding survey was suggested, and the normalization of performance sales integrated network operation was emphasized. To maximize added-value of musicals, it will necessary to improve relevant laws and conduct prior study and survey. This study has the limitations in the points that it lacked accurate fundamental data to find the market size and that it failed to conduct total survey. Nevertheless, it is academically meaningful in the aspects that it drew the analysis framework according to the performance art market structure and the culture & arts promotion policy structure and conducted systematic and empirical analysis. In the future, the study results will be applicable as the practical and meaningful fundamental material. Based on this study, it is expected to conduct more objective and in-depth research to activate original Korean musicals.
Over the last five years, the domestic musical market has increased 20% annually, leading the performance industry. In the trend, the 18th government designated musicals as one of five killer contents in terms of high-growth and high value-added contents industry, supporting the area fully. However, on the other side of the fast growth of the domestic musical market led by the success of large license musicals, the disproportionate market structure brings about excess competition, increased production cost, saturated domestic market, and other structural issues. This study recognized the importance of activating original Korean musicals as the key project to improve the domestic musical market positively and expand the market. The purpose of this study was to draw the policy priority to improve the effectiveness of the governmental support from the viewpoint of those concerned with musicals, and thereby to make useful suggestions for policy improvement. To achieve that, this researcher investigated previous studies and designed a questionnaire about the factors that impede the development of original Korean musicals and about the suggested solutions in the categories of policy subject and environment. Convenient sampling was conducted with musical related artists and staff to choose a population, with whom self-evaluation & administered online questionnaire was performed for empirical analysis. The results of the empirical analysis are presented as follows: First, in terms of the necessity of overall public support for policy subjects, the highest was found to be production aspect, followed by consumption and distribution. Regarding production aspect, facility support for performance production, the expansion of financial support, and the enhancement of standard contract application to protect the rights of relevant people were highly demanded. Regarding the policy priority in the consumption aspect, the first one was the establishment of the PR marketing strategy to develop new viewers, followed by exemption of value-added tax fro original Korean musicals, and the support for festivals to expand viewers in order. In the aspect of distribution, lowering theatre rental fee for original Korean musicals, the expansion of joint planning and production participation in theatre, the support for international exchange to advance into the overseas market were highly demanded. Secondly, with regard to the necessity of overall public support for the policy environment, the highest was found to be legal aspect, followed by finance, organization, and manpower in order. In the legal aspect, copyright protection, and legal system improvement for tax were highly demanded. In the finance aspect, the expansion of budget for activating original Korean musicals, the establishment of mid and long-term development plan, and the efficient operation of public resources were highly demanded. In the aspects of administrative organization and manpower, the security of excellent administrative human resources, improvement in arts and administrative organization, and structural improvement were demanded. Based on the results of the empirical analysis, the drawn policy improvements are suggested as follows: First, by offering the key spaces including conference room and practice room as the priority support for policy subjects, it is possible to obtain the cooperation synergy between relevant institutions and performance groups. In addition, the government-led discussion will bring about the support for as much lowering theatre rental fee for original Korean musicals as for plays, and thereby will reduce the burden of production cost. Aside from that, through the education and consulting support for establishing PR marketing strategy, it will expected to enhance professionalism of performance groups and develop new viewers. Secondly, through the priority support for the policy environment, it will be possible to use the middle mediator to connect the field and administration for the establishment and execution of specialized and long-term policy and thereby to improve the affinity and satisfaction of art field for the support policy. In addition, as the ground material to expand budget support, regular fact-finding survey was suggested, and the normalization of performance sales integrated network operation was emphasized. To maximize added-value of musicals, it will necessary to improve relevant laws and conduct prior study and survey. This study has the limitations in the points that it lacked accurate fundamental data to find the market size and that it failed to conduct total survey. Nevertheless, it is academically meaningful in the aspects that it drew the analysis framework according to the performance art market structure and the culture & arts promotion policy structure and conducted systematic and empirical analysis. In the future, the study results will be applicable as the practical and meaningful fundamental material. Based on this study, it is expected to conduct more objective and in-depth research to activate original Korean musicals.
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