본 연구는 두뇌발달의 적정시기에 있는 유아들의 수리력, 기억력, 공간지각력에 미치는 영향에 대해 두뇌발달교육 프로그램(Brian Habit: BH)교육을 적용하여 효과를 검증하고 분석하여 유아의 교육적 가치를 고찰하는데 그 목적이 있다. 본 연구의 목적을 달성하기 위하여 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 유아의 두뇌발달교육 프로그램은 유아의 수리력에 효과가 있는가? 둘째, 유아의 두뇌발달교육 프로그램은 유아의 기억력에 효과가 있는가? 셋째, 유아의 두뇌발달교육 프로그램은 유아의 공간지각력에 효과가 있는가? 전술한 목적을 달성하기 위해 본 연구는 인천광역시 K구에 소재한 사립O유치원의 만 4세 유아 50명 (실험집단 25명, 통제집단 25명)을 연구대상으로 선정하여 12주간 ...
본 연구는 두뇌발달의 적정시기에 있는 유아들의 수리력, 기억력, 공간지각력에 미치는 영향에 대해 두뇌발달교육 프로그램(Brian Habit: BH)교육을 적용하여 효과를 검증하고 분석하여 유아의 교육적 가치를 고찰하는데 그 목적이 있다. 본 연구의 목적을 달성하기 위하여 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 유아의 두뇌발달교육 프로그램은 유아의 수리력에 효과가 있는가? 둘째, 유아의 두뇌발달교육 프로그램은 유아의 기억력에 효과가 있는가? 셋째, 유아의 두뇌발달교육 프로그램은 유아의 공간지각력에 효과가 있는가? 전술한 목적을 달성하기 위해 본 연구는 인천광역시 K구에 소재한 사립O유치원의 만 4세 유아 50명 (실험집단 25명, 통제집단 25명)을 연구대상으로 선정하여 12주간 시지각 주의력, 청지각 주의력 총 60차시, 생각스피치 12차시에 걸쳐 실험집단에는 두뇌발달교육 프로그램을, 통제집단에는 유치원 교육과정 운영에 따른 일반적인 학습을 진행하였다. 본 연구의 종속변인의 수리력, 기억력, 공간지각력에 미치는 효과를 검증하기 위한 검사도구로는 뇌파측정기(API)를 사용하여 사전·사후 검사를 실시하였다. 자료의 분석은 두 집단 간 프로그램의 효과에 대한 차이를 검증하기 위하여 평균(M)과 표준편차(SD)를 산출하였고, 반복측정에 의한 변량분석(repeated measure 2-way ANOVA)을 실시하였다. 이모든 통계적 분석은 SPSS 21.0 Version을 사용하였으며, 프로그램의 적용 효과에 대한 결과는 다음과 같다. 본 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 유아의 두뇌발달교육 프로그램을 실행 한 후 효과를 검증한 결과, 수리력의 하위요인 중 인지, 판단, 집중, 두뇌, 우뇌 요인에서 통제집단과 비교하여 실험집단이 통계적으로 유의하게 증가하였다. 둘째, 유아의 두뇌발달교육 프로그램을 실행 한 후 효과를 검증한 결과, 기억력 하위요인 중 판단, 집중, 두뇌, 우뇌 요인에서 통제집단과 비교하여 실험집단이 통계적으로 유의하게 증가하였다. 셋째, 유아의 두뇌발달교육 프로그램을 실행 한 후 효과를 검증한 결과, 공간지각력 하위요인 중 인지, 판단, 집중, 두뇌, 우뇌 요인에서 통제집단과 비교하여 실험집단이 통계적 유의하게 증가하였다. 본 연구의 결과에 의하면, 두뇌발달교육 프로그램인 시지각 주의력, 청지각 주의력, 공간지각력에 미치는 영향을 12주 실험을 통하여 효과를 검증하고 유아의 학습관련 수리력, 기억력, 공간지각력에 미치는 효과를 보다 과학적인 방법으로 연구를 수행하였다. 이를 통해 두뇌발달교육 프로그램이 유아의 정서발달과 인지발달영역은 물론 학습과 관련된 영역에서도 긍정적인 영향을 준다는 것에 대한 객관적인 인식을 고양시키게 되었으며, 최근 부각되고 있는 유아의 두뇌발달교육 프로그램 연구방법의 활성화에 기여하는 것에 그 의의가 있다고 할 수 있다.
본 연구는 두뇌발달의 적정시기에 있는 유아들의 수리력, 기억력, 공간지각력에 미치는 영향에 대해 두뇌발달교육 프로그램(Brian Habit: BH)교육을 적용하여 효과를 검증하고 분석하여 유아의 교육적 가치를 고찰하는데 그 목적이 있다. 본 연구의 목적을 달성하기 위하여 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 유아의 두뇌발달교육 프로그램은 유아의 수리력에 효과가 있는가? 둘째, 유아의 두뇌발달교육 프로그램은 유아의 기억력에 효과가 있는가? 셋째, 유아의 두뇌발달교육 프로그램은 유아의 공간지각력에 효과가 있는가? 전술한 목적을 달성하기 위해 본 연구는 인천광역시 K구에 소재한 사립O유치원의 만 4세 유아 50명 (실험집단 25명, 통제집단 25명)을 연구대상으로 선정하여 12주간 시지각 주의력, 청지각 주의력 총 60차시, 생각스피치 12차시에 걸쳐 실험집단에는 두뇌발달교육 프로그램을, 통제집단에는 유치원 교육과정 운영에 따른 일반적인 학습을 진행하였다. 본 연구의 종속변인의 수리력, 기억력, 공간지각력에 미치는 효과를 검증하기 위한 검사도구로는 뇌파측정기(API)를 사용하여 사전·사후 검사를 실시하였다. 자료의 분석은 두 집단 간 프로그램의 효과에 대한 차이를 검증하기 위하여 평균(M)과 표준편차(SD)를 산출하였고, 반복측정에 의한 변량분석(repeated measure 2-way ANOVA)을 실시하였다. 이모든 통계적 분석은 SPSS 21.0 Version을 사용하였으며, 프로그램의 적용 효과에 대한 결과는 다음과 같다. 본 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 유아의 두뇌발달교육 프로그램을 실행 한 후 효과를 검증한 결과, 수리력의 하위요인 중 인지, 판단, 집중, 두뇌, 우뇌 요인에서 통제집단과 비교하여 실험집단이 통계적으로 유의하게 증가하였다. 둘째, 유아의 두뇌발달교육 프로그램을 실행 한 후 효과를 검증한 결과, 기억력 하위요인 중 판단, 집중, 두뇌, 우뇌 요인에서 통제집단과 비교하여 실험집단이 통계적으로 유의하게 증가하였다. 셋째, 유아의 두뇌발달교육 프로그램을 실행 한 후 효과를 검증한 결과, 공간지각력 하위요인 중 인지, 판단, 집중, 두뇌, 우뇌 요인에서 통제집단과 비교하여 실험집단이 통계적 유의하게 증가하였다. 본 연구의 결과에 의하면, 두뇌발달교육 프로그램인 시지각 주의력, 청지각 주의력, 공간지각력에 미치는 영향을 12주 실험을 통하여 효과를 검증하고 유아의 학습관련 수리력, 기억력, 공간지각력에 미치는 효과를 보다 과학적인 방법으로 연구를 수행하였다. 이를 통해 두뇌발달교육 프로그램이 유아의 정서발달과 인지발달영역은 물론 학습과 관련된 영역에서도 긍정적인 영향을 준다는 것에 대한 객관적인 인식을 고양시키게 되었으며, 최근 부각되고 있는 유아의 두뇌발달교육 프로그램 연구방법의 활성화에 기여하는 것에 그 의의가 있다고 할 수 있다.
The research aims to analyze the effect of Brain Habit (BH)’s brain development educational program on the brain activation in early childhood and to investigate the effectiveness and educational values of the program. In order to achieve these objectives, the research questions were developed as fo...
The research aims to analyze the effect of Brain Habit (BH)’s brain development educational program on the brain activation in early childhood and to investigate the effectiveness and educational values of the program. In order to achieve these objectives, the research questions were developed as follows: 1. Does the brain development educational program in early childhood affect the numerical ability? 2. Does the brain development educational program in early childhood affect the memory? 3. Does the brain development educational program in early childhood affect the spatial ability? In attaining the goals noted above, the research determined the targets of 50 children aged 4 in kindergarten located in H-dong, Gyeyang-gu, Incheon, consisting of two groups of experimental group (25 children) and control group (25 children), and brain development educational program, including 60 visual and listening attention activities and 12 ‘I think speech’ exercise, was implemented for 12 weeks targeted to experimental group. As for control group, general activities based on kindergarten curriculum were implemented. To verify the effectiveness on dependent variables of this research, numerical ability, memory and spatial ability, pre and post-test were implemented by using the method of brainwave test system, Application Program Interface (API). In terms of data analysis, the research derives the mean and standard deviation of two groups for a study period to verify the differences of effectiveness of the program between two groups and a two-way repeated measure ANOVA was used. Using the software package of SPSS 21.0 Version for statistical analysis, the main outcomes for this research are shown below: 1. Implementing the brain development educational program in early childhood produces statistically significant improvements in the sub-factors of the numerical ability: cognition, judgment, concentration, brain and right brain. 2. Implementing the brain development educational program in early childhood produces statistically significant improvements in the sub-factors of the memory: judgment, concentration, brain and right brain. 3. Implementing the brain development educational program in early childhood produces statistically significant improvements in the sub-factors of the spatial ability: cognition, judgment, concentration, brain and right brain. From the research findings, the research verified that the brain educational program influences on visual attention, listening attention and spatial ability through 12-week examination, and it was implemented to investigate the effectiveness of the program on the numerical ability, memory and spatial ability in a more scientific way. It can be noted that the brain development educational program has a positive influence on emotional and cognitive development as well as learning. It is also significant that the research contributes to the activation of the recently introduced research method of brain developmental education program in early childhood.
The research aims to analyze the effect of Brain Habit (BH)’s brain development educational program on the brain activation in early childhood and to investigate the effectiveness and educational values of the program. In order to achieve these objectives, the research questions were developed as follows: 1. Does the brain development educational program in early childhood affect the numerical ability? 2. Does the brain development educational program in early childhood affect the memory? 3. Does the brain development educational program in early childhood affect the spatial ability? In attaining the goals noted above, the research determined the targets of 50 children aged 4 in kindergarten located in H-dong, Gyeyang-gu, Incheon, consisting of two groups of experimental group (25 children) and control group (25 children), and brain development educational program, including 60 visual and listening attention activities and 12 ‘I think speech’ exercise, was implemented for 12 weeks targeted to experimental group. As for control group, general activities based on kindergarten curriculum were implemented. To verify the effectiveness on dependent variables of this research, numerical ability, memory and spatial ability, pre and post-test were implemented by using the method of brainwave test system, Application Program Interface (API). In terms of data analysis, the research derives the mean and standard deviation of two groups for a study period to verify the differences of effectiveness of the program between two groups and a two-way repeated measure ANOVA was used. Using the software package of SPSS 21.0 Version for statistical analysis, the main outcomes for this research are shown below: 1. Implementing the brain development educational program in early childhood produces statistically significant improvements in the sub-factors of the numerical ability: cognition, judgment, concentration, brain and right brain. 2. Implementing the brain development educational program in early childhood produces statistically significant improvements in the sub-factors of the memory: judgment, concentration, brain and right brain. 3. Implementing the brain development educational program in early childhood produces statistically significant improvements in the sub-factors of the spatial ability: cognition, judgment, concentration, brain and right brain. From the research findings, the research verified that the brain educational program influences on visual attention, listening attention and spatial ability through 12-week examination, and it was implemented to investigate the effectiveness of the program on the numerical ability, memory and spatial ability in a more scientific way. It can be noted that the brain development educational program has a positive influence on emotional and cognitive development as well as learning. It is also significant that the research contributes to the activation of the recently introduced research method of brain developmental education program in early childhood.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.