생활수준의 향상과 건강, 웰빙에 관한 관심, 주 5일제 근무제 정착 및 소득수준의 향상은 여가 생활에 관한 의식 변화를 이끌었다. 또한 아웃도어 스포츠 활동이나 바이크 활동은 현대인들의 건강관리, 여가 생활의 수단 및 취미활동으로 지속적으로 증가하고 있다. 스포츠 활동을 위해 착용하는 스포츠 웨어가 단순한 운동복의 기능성과 실용성 뿐 만 아니라, 일상복으로도 착용할 수 있는 캐주얼 스타일인 ‘애슬레저 웨어’가 주목받고 있다. 이에 본 연구는 성인 여성을 대상으로 액티브 스포츠의 기능적인 측면과 일상으로 복귀했을 때 무리 없이 착용할 수 있는 ...
생활수준의 향상과 건강, 웰빙에 관한 관심, 주 5일제 근무제 정착 및 소득수준의 향상은 여가 생활에 관한 의식 변화를 이끌었다. 또한 아웃도어 스포츠 활동이나 바이크 활동은 현대인들의 건강관리, 여가 생활의 수단 및 취미활동으로 지속적으로 증가하고 있다. 스포츠 활동을 위해 착용하는 스포츠 웨어가 단순한 운동복의 기능성과 실용성 뿐 만 아니라, 일상복으로도 착용할 수 있는 캐주얼 스타일인 ‘애슬레저 웨어’가 주목받고 있다. 이에 본 연구는 성인 여성을 대상으로 액티브 스포츠의 기능적인 측면과 일상으로 복귀했을 때 무리 없이 착용할 수 있는 애슬레저 웨어의 특성을 반영한 애슬레저 바이크 웨어의 제품 개발을 위해 디자인을 연구하였다. 이를 위해 이론적 연구 방법으로 애슬레저 웨어 및 바이크 웨어의 개념과 특징을 분석하고 애슬레저 웨어 및 바이크 웨어의 디자인 특성, 연구동향 및 국내ㆍ외 산업현황의 자료를 수집하고 분석하였다. 또한 실질적인 소비자의 니즈 분석을 위하여 표적집단 면접법, 심층면접법, 설문지법을 사용하여 종합적으로 분석하였다. 도심형 스포츠 활동에 적합한 애슬레저 웨어 특성을 반영한 애슬레저 바이크 웨어 디자인을 연구하였으며, 이에 대한 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 애슬레저 바이크 웨어의 디자인 개발을 위하여 애슬레저 웨어에 관한 국내ㆍ외 산업 현황을 조사 분석하여 현재 패션 시장에서의 애슬레저 웨어사례와 디자인 특성 및 시장 현황을 분석하였다. 또한 국내ㆍ외 패션 브랜드에서 출시되고 있는 애슬레저 웨어의 적용 사례를 분석하였다. 분석 결과 국내ㆍ외 패션브랜드의 애슬레저 웨어 스타일은 액티브 스포츠 웨어에 기반을 둔 스포츠 웨어의 기능성과 패션성과 심미성을 갖추고 있는 캐주얼한 일상복으로 복합적인 하이브리드형 스포츠 웨어 성격의 디자인을 특성을 나타냈다. 둘째, 바이크 웨어의 개념 및 종류를 조사 분석하고, 국내ㆍ외 바이크 웨어의 산업 현황과 실질적으로 패션 브랜드에서 적용된 사례를 중심으로 분석하였다. 바이크 및 사이클 웨어의 자료 조사 결과 색상의 사례 분석 결과 무채색을 주로 사용하였으며 액티브 스포츠 웨어의 기능적인 측면을 강조한 스타일이 나타났다. 소재에서는 액티브 스포츠의 기능성에 맞는 고기능성의 소재의 사용으로 활동성과 동작 적합성의 조건에 맞는 스포츠 웨어로 나타났다. 바이크 웨어는 유선형의 자세로 인한 바이크 웨어의 활동 시 적합한 고기능성 소재와 디테일, 활동적합성 및 맞음새, 캐주얼한 감각, 다양한 환경에 대응할 수 있는 신체 보호적인 측면을 고려한 디자인이 주를 이루었다. 또한 스포츠 시장 및 바이크 활동의 증가는 관련 의류 및 용품의 성장으로 나타났다. 바이크 및 사이클 전문 패션지에 수록된 바이크 웨어에 대한 스타일을 분석하여 용도별 디자인 특성과 방향을 분석하여 디자인에 적용 될 수 있도록 분석하였다. 셋째, 디자인의 개발 방향 설정 및 디자인 선호도를 알아보기 위하여 바이크 이용자의 바이크 웨어의 구매 만족도 및 착용실태 등의 조사 분석을 통하여 실질적인 소비자 니즈를 도출하였다. 소비자 니즈를 분석하기 위하여 바이크 경험이 있는 동호회 회원을 중심으로 표적집단 면접법과 스포츠 웨어 실장급 디자이너와 패션 관련 교ㆍ강사의 심층 면접법과 설문지법을 활용하여 소비자 니즈를 분석하였다. 바이크 주행 시 항상 전문복을 착용하는가에 대한 답변으로는 착용하지 않는 것(58.6%)로 나타났으며 너무 밀착되는 디자인으로 민망함(27.2%)과 불편함을 느끼지 않는다(24.8%)라는 답변이 많았다. 선호하는 아이템은 방풍, 방수 재킷류(40.5%)가 가장 높았으며 바지(19.3%), 셔츠(15.5%)의 순으로 나타났다. 소재의 경우 신체를 쾌적하게 해주는 흡한속건성(4.34)과 통기성(4.33)의 기능성을 중요하게 인식하고 있었다. 상의의 경우 뒷길이가 너무 짧고(3.70), 하의의 경우 바짓가랑이가 접혀서 불편하다(3.34)가 동작 시 불편사항으로 나타났으며, 일상복으로 활용이 가능한 디자인의 요구도(4.11)가 높게 나타났으며 다양한 가격대의 제품이 필요하다(4.05)는 응답도 높게 나타났다. 넷째, 애슬레저 웨어와 바이크 웨어 및 관련 선행 연구를 비롯한 문헌연구와 실질적인 소비지 니즈 분석을 통한 결과를 바탕으로 도심형 스포츠 활동에 적합한 애슬레저 바이크 웨어 디자인을 스포츠용 애슬레저 바이크 웨어, 생활용 애슬레저 바이크 웨어, 헬스용 애슬레저 바이크 웨어, 레저용 애슬레저 바이크 웨어 4가지로 분류하고 가장 특징적인 아이템을 선정하여 총 5점의 작품을 제작하였다. ‘스포츠용 애슬레저 바이크 웨어’는 액티브 스포츠 활동에 적합한 소재 기능성과 일상생활에서도 착용할 수 있는 캐주얼한 감각의 융합된 디자인을 제시하였다. 기능성 소재의 사용과 구조적인 절개 라인과 다트를 이용한 신체의 활동성을 강조한 스포츠용 애슬레저 바이크 웨어 재킷을 디자인하였다. 소비자 니즈 분석 결과 주황색 계열의 선호도를 반영하고 쾌적성과 통기성을 위해 겨드랑이와 주머니 안쪽에 메쉬 원단을 사용하여 제작하였다. ‘생활용 애슬레저 바이크 웨어’는 도심형 캐주얼 웨어로서 일상복으로도 착용이 가능하며, 언제 어디서나 바이크 활동 및 스포츠 활동에도 적합한 디자인을 제시하였다. 스커트와 팬츠가 융합된 스타일의 요구가 높아, 랩 스타일의 스커트와 플리츠 스커트로 여성적인 스타일과 스포츠 활동 및 일상적인 활동에도 전혀 무리가 없도록 팬츠가 부착되어 있어 기능적이고 실용적인 부분에 중점을 두었다. ‘헬스용 애슬레저 바이크 웨어’는 바이크 활동 뿐 아니라 요가, 필라테스, 헬스 등 여성들의 인도어 스포츠 활동에도 적합한 스타일로, 신축성이 우수한 니트 소재와 컬러배색 및 프린트의 배색 사용으로 단조로울 수 있는 디자인을 보완하였다. ‘레저용 애슬레저 바이크 웨어’는 등산, 여행, 아웃도어 스포츠 및 각종 레저 활동에 적합한 애슬레저 바이크 웨어의 기능으로, 소비자들의 라이프 스타일에 맞는 바이크를 즐기는 사람들의 니즈를 충족시킬 수 있는 디자인을 개발하였다. 방수 및 방풍 소재로 아웃도어 활동에 적합한 사파리형 재킷으로 가시성을 위한 리플렉티브 테이프를 이용하여 안정성과 아웃포켓으로 수납성 및 패션성을 강조한 스타일을 개발하였다. 이상과 같이 애슬레저 웨어의 특성이 반영된 애슬레저 바이크 웨어의 특성은 다양한 소비자의 니즈로 인해 더욱 세분화 되고 다양하게 확대되어 가고 있으며, 이를 통하여 스포츠 시장 세분화 및 새로운 시장의 개척이 될 수 있는 가능성을 기대 할 수 있다. 본 연구는 시대의 소비자의 요구에 부합한 전문 바이크 웨어의 기능적이고 활동적인 기능성과 현대인의 생활에 최적화된 패션성을 동시에 만족시킬 수 있는 캐주얼 웨어로서 애슬레저 바이크 웨어의 상품성과 디자인 개발과 스포츠 웨어의 시장 세분화 및 카테고리의 확장이라는 의미에서 마케팅적 관점에서도 기여 할 것으로 사료되며, 앞으로 이 분야의 시장이 확립되고 안정적으로 정착될 수 있도록 적극적인 소재개발과 패턴개발 및 디자인의 개발이 이루어 져야 할 것으로 사료된다.
생활수준의 향상과 건강, 웰빙에 관한 관심, 주 5일제 근무제 정착 및 소득수준의 향상은 여가 생활에 관한 의식 변화를 이끌었다. 또한 아웃도어 스포츠 활동이나 바이크 활동은 현대인들의 건강관리, 여가 생활의 수단 및 취미활동으로 지속적으로 증가하고 있다. 스포츠 활동을 위해 착용하는 스포츠 웨어가 단순한 운동복의 기능성과 실용성 뿐 만 아니라, 일상복으로도 착용할 수 있는 캐주얼 스타일인 ‘애슬레저 웨어’가 주목받고 있다. 이에 본 연구는 성인 여성을 대상으로 액티브 스포츠의 기능적인 측면과 일상으로 복귀했을 때 무리 없이 착용할 수 있는 애슬레저 웨어의 특성을 반영한 애슬레저 바이크 웨어의 제품 개발을 위해 디자인을 연구하였다. 이를 위해 이론적 연구 방법으로 애슬레저 웨어 및 바이크 웨어의 개념과 특징을 분석하고 애슬레저 웨어 및 바이크 웨어의 디자인 특성, 연구동향 및 국내ㆍ외 산업현황의 자료를 수집하고 분석하였다. 또한 실질적인 소비자의 니즈 분석을 위하여 표적집단 면접법, 심층면접법, 설문지법을 사용하여 종합적으로 분석하였다. 도심형 스포츠 활동에 적합한 애슬레저 웨어 특성을 반영한 애슬레저 바이크 웨어 디자인을 연구하였으며, 이에 대한 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 애슬레저 바이크 웨어의 디자인 개발을 위하여 애슬레저 웨어에 관한 국내ㆍ외 산업 현황을 조사 분석하여 현재 패션 시장에서의 애슬레저 웨어사례와 디자인 특성 및 시장 현황을 분석하였다. 또한 국내ㆍ외 패션 브랜드에서 출시되고 있는 애슬레저 웨어의 적용 사례를 분석하였다. 분석 결과 국내ㆍ외 패션브랜드의 애슬레저 웨어 스타일은 액티브 스포츠 웨어에 기반을 둔 스포츠 웨어의 기능성과 패션성과 심미성을 갖추고 있는 캐주얼한 일상복으로 복합적인 하이브리드형 스포츠 웨어 성격의 디자인을 특성을 나타냈다. 둘째, 바이크 웨어의 개념 및 종류를 조사 분석하고, 국내ㆍ외 바이크 웨어의 산업 현황과 실질적으로 패션 브랜드에서 적용된 사례를 중심으로 분석하였다. 바이크 및 사이클 웨어의 자료 조사 결과 색상의 사례 분석 결과 무채색을 주로 사용하였으며 액티브 스포츠 웨어의 기능적인 측면을 강조한 스타일이 나타났다. 소재에서는 액티브 스포츠의 기능성에 맞는 고기능성의 소재의 사용으로 활동성과 동작 적합성의 조건에 맞는 스포츠 웨어로 나타났다. 바이크 웨어는 유선형의 자세로 인한 바이크 웨어의 활동 시 적합한 고기능성 소재와 디테일, 활동적합성 및 맞음새, 캐주얼한 감각, 다양한 환경에 대응할 수 있는 신체 보호적인 측면을 고려한 디자인이 주를 이루었다. 또한 스포츠 시장 및 바이크 활동의 증가는 관련 의류 및 용품의 성장으로 나타났다. 바이크 및 사이클 전문 패션지에 수록된 바이크 웨어에 대한 스타일을 분석하여 용도별 디자인 특성과 방향을 분석하여 디자인에 적용 될 수 있도록 분석하였다. 셋째, 디자인의 개발 방향 설정 및 디자인 선호도를 알아보기 위하여 바이크 이용자의 바이크 웨어의 구매 만족도 및 착용실태 등의 조사 분석을 통하여 실질적인 소비자 니즈를 도출하였다. 소비자 니즈를 분석하기 위하여 바이크 경험이 있는 동호회 회원을 중심으로 표적집단 면접법과 스포츠 웨어 실장급 디자이너와 패션 관련 교ㆍ강사의 심층 면접법과 설문지법을 활용하여 소비자 니즈를 분석하였다. 바이크 주행 시 항상 전문복을 착용하는가에 대한 답변으로는 착용하지 않는 것(58.6%)로 나타났으며 너무 밀착되는 디자인으로 민망함(27.2%)과 불편함을 느끼지 않는다(24.8%)라는 답변이 많았다. 선호하는 아이템은 방풍, 방수 재킷류(40.5%)가 가장 높았으며 바지(19.3%), 셔츠(15.5%)의 순으로 나타났다. 소재의 경우 신체를 쾌적하게 해주는 흡한속건성(4.34)과 통기성(4.33)의 기능성을 중요하게 인식하고 있었다. 상의의 경우 뒷길이가 너무 짧고(3.70), 하의의 경우 바짓가랑이가 접혀서 불편하다(3.34)가 동작 시 불편사항으로 나타났으며, 일상복으로 활용이 가능한 디자인의 요구도(4.11)가 높게 나타났으며 다양한 가격대의 제품이 필요하다(4.05)는 응답도 높게 나타났다. 넷째, 애슬레저 웨어와 바이크 웨어 및 관련 선행 연구를 비롯한 문헌연구와 실질적인 소비지 니즈 분석을 통한 결과를 바탕으로 도심형 스포츠 활동에 적합한 애슬레저 바이크 웨어 디자인을 스포츠용 애슬레저 바이크 웨어, 생활용 애슬레저 바이크 웨어, 헬스용 애슬레저 바이크 웨어, 레저용 애슬레저 바이크 웨어 4가지로 분류하고 가장 특징적인 아이템을 선정하여 총 5점의 작품을 제작하였다. ‘스포츠용 애슬레저 바이크 웨어’는 액티브 스포츠 활동에 적합한 소재 기능성과 일상생활에서도 착용할 수 있는 캐주얼한 감각의 융합된 디자인을 제시하였다. 기능성 소재의 사용과 구조적인 절개 라인과 다트를 이용한 신체의 활동성을 강조한 스포츠용 애슬레저 바이크 웨어 재킷을 디자인하였다. 소비자 니즈 분석 결과 주황색 계열의 선호도를 반영하고 쾌적성과 통기성을 위해 겨드랑이와 주머니 안쪽에 메쉬 원단을 사용하여 제작하였다. ‘생활용 애슬레저 바이크 웨어’는 도심형 캐주얼 웨어로서 일상복으로도 착용이 가능하며, 언제 어디서나 바이크 활동 및 스포츠 활동에도 적합한 디자인을 제시하였다. 스커트와 팬츠가 융합된 스타일의 요구가 높아, 랩 스타일의 스커트와 플리츠 스커트로 여성적인 스타일과 스포츠 활동 및 일상적인 활동에도 전혀 무리가 없도록 팬츠가 부착되어 있어 기능적이고 실용적인 부분에 중점을 두었다. ‘헬스용 애슬레저 바이크 웨어’는 바이크 활동 뿐 아니라 요가, 필라테스, 헬스 등 여성들의 인도어 스포츠 활동에도 적합한 스타일로, 신축성이 우수한 니트 소재와 컬러배색 및 프린트의 배색 사용으로 단조로울 수 있는 디자인을 보완하였다. ‘레저용 애슬레저 바이크 웨어’는 등산, 여행, 아웃도어 스포츠 및 각종 레저 활동에 적합한 애슬레저 바이크 웨어의 기능으로, 소비자들의 라이프 스타일에 맞는 바이크를 즐기는 사람들의 니즈를 충족시킬 수 있는 디자인을 개발하였다. 방수 및 방풍 소재로 아웃도어 활동에 적합한 사파리형 재킷으로 가시성을 위한 리플렉티브 테이프를 이용하여 안정성과 아웃포켓으로 수납성 및 패션성을 강조한 스타일을 개발하였다. 이상과 같이 애슬레저 웨어의 특성이 반영된 애슬레저 바이크 웨어의 특성은 다양한 소비자의 니즈로 인해 더욱 세분화 되고 다양하게 확대되어 가고 있으며, 이를 통하여 스포츠 시장 세분화 및 새로운 시장의 개척이 될 수 있는 가능성을 기대 할 수 있다. 본 연구는 시대의 소비자의 요구에 부합한 전문 바이크 웨어의 기능적이고 활동적인 기능성과 현대인의 생활에 최적화된 패션성을 동시에 만족시킬 수 있는 캐주얼 웨어로서 애슬레저 바이크 웨어의 상품성과 디자인 개발과 스포츠 웨어의 시장 세분화 및 카테고리의 확장이라는 의미에서 마케팅적 관점에서도 기여 할 것으로 사료되며, 앞으로 이 분야의 시장이 확립되고 안정적으로 정착될 수 있도록 적극적인 소재개발과 패턴개발 및 디자인의 개발이 이루어 져야 할 것으로 사료된다.
As people’s attitudes towards leisure have been changed due to the settlement of five-days work week, improvement of income, and interests in well-being and health, the sports and leisure activities are growing and its demands keep constantly increasing. Outdoor sports such as bike riding are contri...
As people’s attitudes towards leisure have been changed due to the settlement of five-days work week, improvement of income, and interests in well-being and health, the sports and leisure activities are growing and its demands keep constantly increasing. Outdoor sports such as bike riding are contributing as hobby activities to use person leisure time, personal health management, and commuting. Increase of personal sports activities and time for leisure activities are related to expansion of interest and participation in sports and consumption of sports-related items and clothes is also growing together. ‘Athleisure wear’ is gaining more attention as everyday wear in casual style based on its functionality and practicality as sports wear, not just as sports wear. Hence, the aim of this study is to conduct research on design for development of Athleisure bike wear products for women reflecting the functional properties for active sports and moderate characteristics of Athleisure wear back in everyday life. For this purpose, theoretical research on concepts and features of Athleisure wear and bike wear, and design characteristics of Athleisure wear and bike wear were conducted. After the trend and both domestic and foreign market research on Athleisure and bike wear, focus group and in-depth interviews as preliminary research as well as questionnaire methods were adopted to analyze the needs of actual consumers. Research on Athleisure bike wear designs have been conducted reflecting features of Athleisure wear appropriate to urban sports activities, which put out following research results. First, for development of Athleisure bike wear design, based on research analysis of current domestic and foreign industry status of Athleisure wear, the cases of Athleisure, design features, and current market status in current fashion market were analyzed. In addition, application cases of Athleisure wear released by domestic and foreign brands into the fashion market at the moment were also analyzed. In the result of analysis, the ath-leisure wear styles of domestic and foreign fashion brands were found to be suggesting functionality of sports wear based on active sports wear and designs characterized by complex hybrid sports wear with features of casual wears. Second, survey analysis on concept and types of bike wears were conducted, and case analysis of status in current domestic and foreign bike wear industry and its application cases by fashion brands were analyzed. As a result of data research of bike and bicycle wear, it was revealed that styles with emphasis on functional aspect of urban and sophisticated active sports wears in achromatic color were prominent. In regards of material, high functionality sports wear materials that fit the functionality of active sports were appropriate to activity and movement suitability. Majority of bike wears mainly considered high functionality materials appropriate for movements of bike wears for streamlined posture and designs for aspects such as details, activity suitability, fitness, casual sense, and body protection to cope with various environment. In addition, bike wear styles on specialized fashion magazines for bike and bicycle were analyzed to be applied to designs based on analysis of design features and directions by their usage. Third, to understand the design development direction and design preference, practical consumer needs were derived through a survey analysis on bike wear purchasing satisfaction and actual wearing state by bike riders. For consumer needs analysis, focus group interview was executed for club members with bike experience and in-depth interview and questionnaire method were used for head designers of sports wear and fashion related teachers and lecturers. For the question asking if they always wear specialized clothes, most of them answered that they do not wear then (58.6%), which was followed by answers stating embarrassment due to close contact of the clothes (27.2%) and no discomfort (24.8%). The order of preferred items was wind/water-proof jackets (40.5%), pants (19.3%), and shirts (15.5%). For materials, they recognized functionality as important factors such as quick absorbing/drying (4.34) and permeability (4.33). Discomfort factors during movements were too short back length (3.70) for shirts and folding of legs (3.34) for pants, and demand for design suitable for everyday use (4.11) was high, while needs for products with wider price range (4.05) was also fairly high. Fourth, based on analysis of Athleisure wear, bike wear, literature research, and practical consumer needs, ath-leisure bike wears appropriate for urban sports activities were categorized into 4 styles for design development. The design of ‘Athleisure bike wear for sports’ incorporated material functionality appropriate for active sports activities and casual sense to be worn for everyday life, and designed new type of sports ath-leisure bike wear jackets with fashion design factors and features of ath-leisure wears by means of research on functional aspect and emotional and aesthetic aspect beyond the limitations lying in existing sports wears which emphasized only on the functions in the sports wear market. Based on the result of consumer needs analysis, preference for orange color was reflected and design factors for comfort and activity were applied to the production. ‘Athleisure bike wear for life’ is urban casual wear to be worn also as everyday clothes, and appropriate designs for bike activity and sports activities whenever and everywhere were designed which led to development of ath-leisure bike wear for feminine life through addition of aesthetic factors based on significant demand for converged design of skirt and pants among other design suggestions. Under wrap skirts and pleats skirts, pants were added for comfortable use for ordinary life as well as sports activities with feminine style in order to put emphasis on functionality and practicality. The design for ‘Athleisure bike wear for fitness’, which is appropriate for not only bike activities but also women’s indoor sports activities such as yoga, pilates, and fitness, was developed to highlight its activity and functionality based on incisions using body lines and patterns. ‘Athleisure bike wear for leisure’ contains Athleisure bike wear functions useful for hiking, traveling, outdoor sports, and other leisure activities and designs to satisfy the needs of bike riders were developed to suit their life style. Safari-style jackets appropriate for outdoor activities using water/wind-proof material were developed to emphasize stability using reflective tape for better visibility and storage and fashion of external pockets. As discussed so far, the features of Athleisure bike wears with characteristics of Athleisure wear are being further subdivided and expanded in various ways based on various consumer needs, which let us expect possibility of sports market fragmentation and development of new markets. Athleisure bike wear characteristic properties are reflected in the Athleisure wear as described above is becoming enlarged further refine and vary due to the needs of a wide range of consumer, through which you can expect the potential to become the sport market segmentation and a pioneer of new markets. This research looks forward to contributing in the category of marketing standpoint which is as a active functionality of professional bike wear meet consumers' demand and as a casual wear product value of Athleisure wear optimized in modern lifestyle can be satisfied and development sportswear in the sense that the expansion of the market segmentation. It is suggested that active development of materials, patterns, and designs is required for establishment and stable settlement of the market.
As people’s attitudes towards leisure have been changed due to the settlement of five-days work week, improvement of income, and interests in well-being and health, the sports and leisure activities are growing and its demands keep constantly increasing. Outdoor sports such as bike riding are contributing as hobby activities to use person leisure time, personal health management, and commuting. Increase of personal sports activities and time for leisure activities are related to expansion of interest and participation in sports and consumption of sports-related items and clothes is also growing together. ‘Athleisure wear’ is gaining more attention as everyday wear in casual style based on its functionality and practicality as sports wear, not just as sports wear. Hence, the aim of this study is to conduct research on design for development of Athleisure bike wear products for women reflecting the functional properties for active sports and moderate characteristics of Athleisure wear back in everyday life. For this purpose, theoretical research on concepts and features of Athleisure wear and bike wear, and design characteristics of Athleisure wear and bike wear were conducted. After the trend and both domestic and foreign market research on Athleisure and bike wear, focus group and in-depth interviews as preliminary research as well as questionnaire methods were adopted to analyze the needs of actual consumers. Research on Athleisure bike wear designs have been conducted reflecting features of Athleisure wear appropriate to urban sports activities, which put out following research results. First, for development of Athleisure bike wear design, based on research analysis of current domestic and foreign industry status of Athleisure wear, the cases of Athleisure, design features, and current market status in current fashion market were analyzed. In addition, application cases of Athleisure wear released by domestic and foreign brands into the fashion market at the moment were also analyzed. In the result of analysis, the ath-leisure wear styles of domestic and foreign fashion brands were found to be suggesting functionality of sports wear based on active sports wear and designs characterized by complex hybrid sports wear with features of casual wears. Second, survey analysis on concept and types of bike wears were conducted, and case analysis of status in current domestic and foreign bike wear industry and its application cases by fashion brands were analyzed. As a result of data research of bike and bicycle wear, it was revealed that styles with emphasis on functional aspect of urban and sophisticated active sports wears in achromatic color were prominent. In regards of material, high functionality sports wear materials that fit the functionality of active sports were appropriate to activity and movement suitability. Majority of bike wears mainly considered high functionality materials appropriate for movements of bike wears for streamlined posture and designs for aspects such as details, activity suitability, fitness, casual sense, and body protection to cope with various environment. In addition, bike wear styles on specialized fashion magazines for bike and bicycle were analyzed to be applied to designs based on analysis of design features and directions by their usage. Third, to understand the design development direction and design preference, practical consumer needs were derived through a survey analysis on bike wear purchasing satisfaction and actual wearing state by bike riders. For consumer needs analysis, focus group interview was executed for club members with bike experience and in-depth interview and questionnaire method were used for head designers of sports wear and fashion related teachers and lecturers. For the question asking if they always wear specialized clothes, most of them answered that they do not wear then (58.6%), which was followed by answers stating embarrassment due to close contact of the clothes (27.2%) and no discomfort (24.8%). The order of preferred items was wind/water-proof jackets (40.5%), pants (19.3%), and shirts (15.5%). For materials, they recognized functionality as important factors such as quick absorbing/drying (4.34) and permeability (4.33). Discomfort factors during movements were too short back length (3.70) for shirts and folding of legs (3.34) for pants, and demand for design suitable for everyday use (4.11) was high, while needs for products with wider price range (4.05) was also fairly high. Fourth, based on analysis of Athleisure wear, bike wear, literature research, and practical consumer needs, ath-leisure bike wears appropriate for urban sports activities were categorized into 4 styles for design development. The design of ‘Athleisure bike wear for sports’ incorporated material functionality appropriate for active sports activities and casual sense to be worn for everyday life, and designed new type of sports ath-leisure bike wear jackets with fashion design factors and features of ath-leisure wears by means of research on functional aspect and emotional and aesthetic aspect beyond the limitations lying in existing sports wears which emphasized only on the functions in the sports wear market. Based on the result of consumer needs analysis, preference for orange color was reflected and design factors for comfort and activity were applied to the production. ‘Athleisure bike wear for life’ is urban casual wear to be worn also as everyday clothes, and appropriate designs for bike activity and sports activities whenever and everywhere were designed which led to development of ath-leisure bike wear for feminine life through addition of aesthetic factors based on significant demand for converged design of skirt and pants among other design suggestions. Under wrap skirts and pleats skirts, pants were added for comfortable use for ordinary life as well as sports activities with feminine style in order to put emphasis on functionality and practicality. The design for ‘Athleisure bike wear for fitness’, which is appropriate for not only bike activities but also women’s indoor sports activities such as yoga, pilates, and fitness, was developed to highlight its activity and functionality based on incisions using body lines and patterns. ‘Athleisure bike wear for leisure’ contains Athleisure bike wear functions useful for hiking, traveling, outdoor sports, and other leisure activities and designs to satisfy the needs of bike riders were developed to suit their life style. Safari-style jackets appropriate for outdoor activities using water/wind-proof material were developed to emphasize stability using reflective tape for better visibility and storage and fashion of external pockets. As discussed so far, the features of Athleisure bike wears with characteristics of Athleisure wear are being further subdivided and expanded in various ways based on various consumer needs, which let us expect possibility of sports market fragmentation and development of new markets. Athleisure bike wear characteristic properties are reflected in the Athleisure wear as described above is becoming enlarged further refine and vary due to the needs of a wide range of consumer, through which you can expect the potential to become the sport market segmentation and a pioneer of new markets. This research looks forward to contributing in the category of marketing standpoint which is as a active functionality of professional bike wear meet consumers' demand and as a casual wear product value of Athleisure wear optimized in modern lifestyle can be satisfied and development sportswear in the sense that the expansion of the market segmentation. It is suggested that active development of materials, patterns, and designs is required for establishment and stable settlement of the market.
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