본 연구는 수도권의 그린벨트의 환경적 효과를 객관적으로 평가하기 위해 그린벨트와 대기오염 및 도시 표면 온도와의 관계를 실증적으로 분석 하는 것을 목적으로 하였다. 이를 위하여 다중회귀분석모형을 이용하여 그린벨트가 도시의 대기오염과 표면온도에 미치는 영향에 대한 실증 연구를 실시하였다. 분석에 사용된 주요자료는 실시간 대기오염 데이터, LANDSAT 8-OLI 위성영상 이미지 데이터, 한국토지이용정보시스템, 수도권 집계구 데이터 등을 사용하였다. 주요 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 그린벨트가 대기오염에 미치는 영향에 대한 실증 분석 결과 도시의 특성이 대기오염의 농도에 영향을 주는 것으로 나타났다. 인구와 고용은 CO와 NO2의 농도를 증가시키는 원인으로 확인되었고, 제조업체 종사자 수는 O3과 ...
본 연구는 수도권의 그린벨트의 환경적 효과를 객관적으로 평가하기 위해 그린벨트와 대기오염 및 도시 표면 온도와의 관계를 실증적으로 분석 하는 것을 목적으로 하였다. 이를 위하여 다중회귀분석모형을 이용하여 그린벨트가 도시의 대기오염과 표면온도에 미치는 영향에 대한 실증 연구를 실시하였다. 분석에 사용된 주요자료는 실시간 대기오염 데이터, LANDSAT 8-OLI 위성영상 이미지 데이터, 한국토지이용정보시스템, 수도권 집계구 데이터 등을 사용하였다. 주요 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 그린벨트가 대기오염에 미치는 영향에 대한 실증 분석 결과 도시의 특성이 대기오염의 농도에 영향을 주는 것으로 나타났다. 인구와 고용은 CO와 NO2의 농도를 증가시키는 원인으로 확인되었고, 제조업체 종사자 수는 O3과 SO2 증가에, 발전시설은 PM10, CO, NO2에 영향을 미치는 것으로 확인하였다. 교차로는 O3과 SO2에, 도로의 면적은 CO와 NO2물질에 영향을 주는 것으로 나타났다. 또한 대기오염물질의 공간 분포는 서울 도심부에서는 CO와 NO2의 농도가, 수도권 교외지역에서는 PM10, O3, SO2의 농도가 상대적으로 더 높은 것으로 나타났다. 이는 서울의 높은 자동차 이용률과 혼잡도 때문인 것으로 판단되며, 외곽지역의 경우 공장 및 농지 및 임야에서 발생하는 먼지 때문인 것으로 판단된다. 둘째, 그린벨트 지역에서 대기오염의 농도가 낮은 것으로 확인되었다. 그린벨트 지역에서 PM10, CO, SO2의 농도가 낮은 것으로 나타나 선행 연구에서 나타난 녹지와 대기오염 물질과의 관계가 일치하는 것으로 확인 되었다. 그린벨트에서의 PM10의 농도는 평균 농도에 비해 1.3% 낮으며, CO는 1.5%, SO2는 0.9% 낮은 것으로 분석 결과 확인 되었다. 셋째, 그린벨트가 도시 표면온도에 미치는 영향에 대한 실증 분석결과 그린벨트가 도시온도에 영향을 주는 것으로 나타났다. 정규식생지수의 경우 표면온도와 부(-)의 관계에 있어 식생이 나쁜 지역에서 도시 온도가 높은 것으로 나타났다. 주거지역이나 상업지역에서는 표면온도가 낮은 것으로 나타났지만 공업지역의 경우 온도가 높은 것으로 분석되었다. 반면 녹지 및 오픈스페이스와 하천 지역은 온도가 낮은 것으로 분석되었다. 또한 제조업체수와 교통요인인 교차로 개수는 모두 온도상승에 정(+)의 관계를 갖고 있어 모두 온도상승에 영향을 주고 있으며, 대기오염 물질의 경우 PM10, O3, SO2의 농도가 표면온도 상승에 기여를 하고 있는 것으로 나타났다. 넷째, 그린벨트 지역에서 도시 표면온도가 낮은 것으로 확인되었다. 그린벨트 지역에서 표면온도가 도시 내부 지역에 비해 평균 1% 감소하는 효과가 있는 것으로 나타났다. 특히 수도권 내부 지역의 경우 그린벨트 경계로부터 약 3km까지 평균 온도의 0.6%에서 1.9%의 범위로 온도가 낮아지는 것으로 분석되었다. 그러나 수도권 교외지역 방향으로는 평균 온도의 0.7%에서 1.5%의 범위에서 낮아지는 것으로 나타났으며 거리에 따라 불규칙한 패턴이 나타났다. 이는 수도권 외곽지역의 농지와 산지에 영향을 받는 것으로 예상된다.
본 연구는 수도권의 그린벨트의 환경적 효과를 객관적으로 평가하기 위해 그린벨트와 대기오염 및 도시 표면 온도와의 관계를 실증적으로 분석 하는 것을 목적으로 하였다. 이를 위하여 다중회귀분석모형을 이용하여 그린벨트가 도시의 대기오염과 표면온도에 미치는 영향에 대한 실증 연구를 실시하였다. 분석에 사용된 주요자료는 실시간 대기오염 데이터, LANDSAT 8-OLI 위성영상 이미지 데이터, 한국토지이용정보시스템, 수도권 집계구 데이터 등을 사용하였다. 주요 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 그린벨트가 대기오염에 미치는 영향에 대한 실증 분석 결과 도시의 특성이 대기오염의 농도에 영향을 주는 것으로 나타났다. 인구와 고용은 CO와 NO2의 농도를 증가시키는 원인으로 확인되었고, 제조업체 종사자 수는 O3과 SO2 증가에, 발전시설은 PM10, CO, NO2에 영향을 미치는 것으로 확인하였다. 교차로는 O3과 SO2에, 도로의 면적은 CO와 NO2물질에 영향을 주는 것으로 나타났다. 또한 대기오염물질의 공간 분포는 서울 도심부에서는 CO와 NO2의 농도가, 수도권 교외지역에서는 PM10, O3, SO2의 농도가 상대적으로 더 높은 것으로 나타났다. 이는 서울의 높은 자동차 이용률과 혼잡도 때문인 것으로 판단되며, 외곽지역의 경우 공장 및 농지 및 임야에서 발생하는 먼지 때문인 것으로 판단된다. 둘째, 그린벨트 지역에서 대기오염의 농도가 낮은 것으로 확인되었다. 그린벨트 지역에서 PM10, CO, SO2의 농도가 낮은 것으로 나타나 선행 연구에서 나타난 녹지와 대기오염 물질과의 관계가 일치하는 것으로 확인 되었다. 그린벨트에서의 PM10의 농도는 평균 농도에 비해 1.3% 낮으며, CO는 1.5%, SO2는 0.9% 낮은 것으로 분석 결과 확인 되었다. 셋째, 그린벨트가 도시 표면온도에 미치는 영향에 대한 실증 분석결과 그린벨트가 도시온도에 영향을 주는 것으로 나타났다. 정규식생지수의 경우 표면온도와 부(-)의 관계에 있어 식생이 나쁜 지역에서 도시 온도가 높은 것으로 나타났다. 주거지역이나 상업지역에서는 표면온도가 낮은 것으로 나타났지만 공업지역의 경우 온도가 높은 것으로 분석되었다. 반면 녹지 및 오픈스페이스와 하천 지역은 온도가 낮은 것으로 분석되었다. 또한 제조업체수와 교통요인인 교차로 개수는 모두 온도상승에 정(+)의 관계를 갖고 있어 모두 온도상승에 영향을 주고 있으며, 대기오염 물질의 경우 PM10, O3, SO2의 농도가 표면온도 상승에 기여를 하고 있는 것으로 나타났다. 넷째, 그린벨트 지역에서 도시 표면온도가 낮은 것으로 확인되었다. 그린벨트 지역에서 표면온도가 도시 내부 지역에 비해 평균 1% 감소하는 효과가 있는 것으로 나타났다. 특히 수도권 내부 지역의 경우 그린벨트 경계로부터 약 3km까지 평균 온도의 0.6%에서 1.9%의 범위로 온도가 낮아지는 것으로 분석되었다. 그러나 수도권 교외지역 방향으로는 평균 온도의 0.7%에서 1.5%의 범위에서 낮아지는 것으로 나타났으며 거리에 따라 불규칙한 패턴이 나타났다. 이는 수도권 외곽지역의 농지와 산지에 영향을 받는 것으로 예상된다.
This study aims to analyze the relations among greenbelt, air pollution and urban land surface temperature empirically in order to assess the environmental effects of the greenbelt in the Seoul metropolitan area, objectively. For this purpose, this study conducts an empirical analysis of impacts of ...
This study aims to analyze the relations among greenbelt, air pollution and urban land surface temperature empirically in order to assess the environmental effects of the greenbelt in the Seoul metropolitan area, objectively. For this purpose, this study conducts an empirical analysis of impacts of greenbelt on urban air pollution and land surface temperature using a multiple-regression model. The main data employed in the analysis include real-time air pollution data, Landsat 8-OLI Landsat imagery data, KLIS data and Jip-gye-gu data. The major findings are summarized as follows. First, as a result of an empirical analysis of the impacts of greenbelt on air pollution, it is found that the characteristics of the city have impacts on air pollution concentration. It is found that the population and employment are the causes of increases in CO and NO2 concentrations, and the number of employees in the manufacturers has impacts on increases of O3 and SO2, while power plants have impacts on PM10, CO and NO2. Intersections have impacts on O3 and SO2, while the areas of the roads have impacts on CO and NO2. In addition, as for the spatial distribution of air pollutants, it is found that CO and NO2 concentrations are relatively higher in the center of the Seoul metropolitan area, while PM10, O3 and SO2 concentrations are relatively higher in the suburbs. It is judged that this is caused by high use of cars and congestion in Seoul and it is caused by the dust from factories agricultural land, and forests in the suburbs. Second, it is found that air pollution concentration is low in greenbelt zone. In the greenbelt zone, PM10, CO and SO2 concentrations are low, which is consistent with the relation between the green and air pollutants shown in the literature review. As a result of an analysis, it is found that PM10 concentration in the greenbelt is 1.3% lower than the average concentration, and CO concentration is 1.5% lower and SO2 concentration is 0.9% lower. Third, as a result of an empirical analysis of the impact of the greenbelt on the urban land surface temperature, it has an impact on the urban temperature. NDVI has a negative (-) correlation with the land surface temperature, and the urban temperature is high in areas with poor vegetation. The land surface temperature is low in residential or commercial areas, while the temperature is high in industrial areas. In the meantime, the temperature is low in green fields, open spaces, and river areas. In addition, both the number of manufacturers and the number of intersections, one of the transportation factors, have a positive (+) relation with the temperature rise, so they have an impact on the temperature rise, while as for air pollutants, PM10, O3 and SO2 concentrations contribute to a rise in the land surface temperature. Fourth, it is found that the urban land surface temperature is low in the greenbelt zone. In the greenbelt zone, there is an effect that reduces the land surface temperature by 1% on average, as compared to that at the center of the Seoul metropolitan area. Especially, the center of the Seoul metropolitan area, in a range from 0.6% to 1.9% of the average temperature, the temperature gets lower up to approximately 3km from the greenbelt boundary. However, in the direction of the suburbs of the Seoul metropolitan area, it is found that the temperature gets lower in a range from 0.7% to 1.5% of the average temperature, which shows an irregular pattern according to the distance. It is predicted that it is influenced by agricultural land and mountain areas in the suburbs of the Seoul metropolitan area.
This study aims to analyze the relations among greenbelt, air pollution and urban land surface temperature empirically in order to assess the environmental effects of the greenbelt in the Seoul metropolitan area, objectively. For this purpose, this study conducts an empirical analysis of impacts of greenbelt on urban air pollution and land surface temperature using a multiple-regression model. The main data employed in the analysis include real-time air pollution data, Landsat 8-OLI Landsat imagery data, KLIS data and Jip-gye-gu data. The major findings are summarized as follows. First, as a result of an empirical analysis of the impacts of greenbelt on air pollution, it is found that the characteristics of the city have impacts on air pollution concentration. It is found that the population and employment are the causes of increases in CO and NO2 concentrations, and the number of employees in the manufacturers has impacts on increases of O3 and SO2, while power plants have impacts on PM10, CO and NO2. Intersections have impacts on O3 and SO2, while the areas of the roads have impacts on CO and NO2. In addition, as for the spatial distribution of air pollutants, it is found that CO and NO2 concentrations are relatively higher in the center of the Seoul metropolitan area, while PM10, O3 and SO2 concentrations are relatively higher in the suburbs. It is judged that this is caused by high use of cars and congestion in Seoul and it is caused by the dust from factories agricultural land, and forests in the suburbs. Second, it is found that air pollution concentration is low in greenbelt zone. In the greenbelt zone, PM10, CO and SO2 concentrations are low, which is consistent with the relation between the green and air pollutants shown in the literature review. As a result of an analysis, it is found that PM10 concentration in the greenbelt is 1.3% lower than the average concentration, and CO concentration is 1.5% lower and SO2 concentration is 0.9% lower. Third, as a result of an empirical analysis of the impact of the greenbelt on the urban land surface temperature, it has an impact on the urban temperature. NDVI has a negative (-) correlation with the land surface temperature, and the urban temperature is high in areas with poor vegetation. The land surface temperature is low in residential or commercial areas, while the temperature is high in industrial areas. In the meantime, the temperature is low in green fields, open spaces, and river areas. In addition, both the number of manufacturers and the number of intersections, one of the transportation factors, have a positive (+) relation with the temperature rise, so they have an impact on the temperature rise, while as for air pollutants, PM10, O3 and SO2 concentrations contribute to a rise in the land surface temperature. Fourth, it is found that the urban land surface temperature is low in the greenbelt zone. In the greenbelt zone, there is an effect that reduces the land surface temperature by 1% on average, as compared to that at the center of the Seoul metropolitan area. Especially, the center of the Seoul metropolitan area, in a range from 0.6% to 1.9% of the average temperature, the temperature gets lower up to approximately 3km from the greenbelt boundary. However, in the direction of the suburbs of the Seoul metropolitan area, it is found that the temperature gets lower in a range from 0.7% to 1.5% of the average temperature, which shows an irregular pattern according to the distance. It is predicted that it is influenced by agricultural land and mountain areas in the suburbs of the Seoul metropolitan area.
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