본 연구는 최근 문제가 되고 있는 청소년의 스마트폰 게임중독에 영향을 미치는 요인들을 파악하고자 하였다. 이를 위해 청소년의 스트레스와 우울이 스마트폰 게임중독에 미치는 영향을 분석하였다. 구체적으로 청소년의 스트레스를 학업스트레스, 친구스트레스, 부모스트레스의 세 가지 하위차원으로 구분하였고 우울요인은 스트레스와 같은 차원에서 살펴보았다. 스마트폰 게임중독은 일상생활장애와 금단현상으로 나누어 분석하였다. 또한 스마트폰 게임중독에 대한 청소년의 시간통제감의 ...
본 연구는 최근 문제가 되고 있는 청소년의 스마트폰 게임중독에 영향을 미치는 요인들을 파악하고자 하였다. 이를 위해 청소년의 스트레스와 우울이 스마트폰 게임중독에 미치는 영향을 분석하였다. 구체적으로 청소년의 스트레스를 학업스트레스, 친구스트레스, 부모스트레스의 세 가지 하위차원으로 구분하였고 우울요인은 스트레스와 같은 차원에서 살펴보았다. 스마트폰 게임중독은 일상생활장애와 금단현상으로 나누어 분석하였다. 또한 스마트폰 게임중독에 대한 청소년의 시간통제감의 조절효과를 알아보았다. 분석 결과 청소년의 학업스트레스와 부모스트레스는 스마트폰 게임중독의 일상생활장애요인과 금단 요인에 유의미한 영향을 미치지 않았다. 그러나 친구스트레스와 우울은 스마트폰 게임중독의 일상생활장애요인과 금단 요인에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 청소년이 정서적으로 친구에 대한 스트레스가 높거나 우울한 감정에 놓여있을 때 스마트폰 게임중독의 일상생활 장애 및 금단의 현상이 증가하는 것을 알 수 있었다. 그리고 학업스트레스가 스마트폰 게임중독에 미치는 영향에 대해서만 시간통제감이 조절효과를 보이는 것으로 나타났다. 이에 따라 시간통제감이 높은 청소년의 경우 스마트폰 게임중독에 이를 확률이 더 낮고 시간통제감이 낮은 청소년의 경우 스마트폰 게임중독에 이를 확률이 더 높다는 것을 알 수 있다. 본 연구는 스마트폰 게임중독에 직접적으로 청소년의 어떤 정서 요인이 영향을 미치는지 밝혀낸 것에 의미가 있다. 그리고 청소년의 스마트폰 게임중독을 예방하기 위해서 주변에서 청소년의 스트레스 및 우울을 줄여주는 사회적 지원이 필요하다는 시사점을 제시하였다. 나아가 개인적 차원의 시간통제감의 효과를 일부 증명한 것뿐만 아니라 이를 내·외부적으로 어떻게 확장해나갈 수 있을지 모색할 필요성을 제공했다. 그 외에도 청소년의 학업스트레스에 대한 시간통제감에 관해 비교 연구의 확장 역할을 시도했다는 것에 본 연구의 학문적 의의가 있다.
본 연구는 최근 문제가 되고 있는 청소년의 스마트폰 게임중독에 영향을 미치는 요인들을 파악하고자 하였다. 이를 위해 청소년의 스트레스와 우울이 스마트폰 게임중독에 미치는 영향을 분석하였다. 구체적으로 청소년의 스트레스를 학업스트레스, 친구스트레스, 부모스트레스의 세 가지 하위차원으로 구분하였고 우울요인은 스트레스와 같은 차원에서 살펴보았다. 스마트폰 게임중독은 일상생활장애와 금단현상으로 나누어 분석하였다. 또한 스마트폰 게임중독에 대한 청소년의 시간통제감의 조절효과를 알아보았다. 분석 결과 청소년의 학업스트레스와 부모스트레스는 스마트폰 게임중독의 일상생활장애요인과 금단 요인에 유의미한 영향을 미치지 않았다. 그러나 친구스트레스와 우울은 스마트폰 게임중독의 일상생활장애요인과 금단 요인에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 청소년이 정서적으로 친구에 대한 스트레스가 높거나 우울한 감정에 놓여있을 때 스마트폰 게임중독의 일상생활 장애 및 금단의 현상이 증가하는 것을 알 수 있었다. 그리고 학업스트레스가 스마트폰 게임중독에 미치는 영향에 대해서만 시간통제감이 조절효과를 보이는 것으로 나타났다. 이에 따라 시간통제감이 높은 청소년의 경우 스마트폰 게임중독에 이를 확률이 더 낮고 시간통제감이 낮은 청소년의 경우 스마트폰 게임중독에 이를 확률이 더 높다는 것을 알 수 있다. 본 연구는 스마트폰 게임중독에 직접적으로 청소년의 어떤 정서 요인이 영향을 미치는지 밝혀낸 것에 의미가 있다. 그리고 청소년의 스마트폰 게임중독을 예방하기 위해서 주변에서 청소년의 스트레스 및 우울을 줄여주는 사회적 지원이 필요하다는 시사점을 제시하였다. 나아가 개인적 차원의 시간통제감의 효과를 일부 증명한 것뿐만 아니라 이를 내·외부적으로 어떻게 확장해나갈 수 있을지 모색할 필요성을 제공했다. 그 외에도 청소년의 학업스트레스에 대한 시간통제감에 관해 비교 연구의 확장 역할을 시도했다는 것에 본 연구의 학문적 의의가 있다.
The purpose of this study was to grasp factors of influencing adolescents' smart-phone game addiction, which is recently becoming a problem. For this, an effect of adolescents' stress and depression upon smart-phone game addiction was analyzed. Specifically, adolescents' stress was divided into thre...
The purpose of this study was to grasp factors of influencing adolescents' smart-phone game addiction, which is recently becoming a problem. For this, an effect of adolescents' stress and depression upon smart-phone game addiction was analyzed. Specifically, adolescents' stress was divided into three sub-dimensions in academic stress, peer stress and parental stress. Depression factor was examined in the dimension same as stress. The smart-phone game addiction was analyzed by being divided into daily difficulty and withdrawal symptom. Also, adolescents' moderating effect in control of time was figured out in terms of smart-phone game addiction. As a result of the analysis, the academic stress and the parental stress in adolescents didn't have significant influence upon a factor of daily difficulty and a factor of withdrawal symptom in smart-phone game addiction. However, the peer stress and the depression were shown to have significant influence upon a factor of daily difficulty and a factor of withdrawal symptom in smart-phone game addiction. Accordingly, it could be known that the daily difficulty and withdrawal symptom in smart-phone game addiction grow when adolescents are put emotionally in high peer stress or depression. And only as for the influence of academic stress upon smart-phone game addiction, the academic stress was indicated to be showing moderating effect in control of time. Hence, it can be known that adolescents with high control of time have lower probability of reaching smart-phone game addiction and that adolescents with low control of time have higher probability of reaching smart-phone game addiction. This study has a significance in having clarified which emotional factors in adolescents have direct influence upon smart-phone game addiction. And an implication was suggested as saying of being needed a social support around that reduces adolescents' stress and depression. Furthermore, the necessity was offered that will pursue how this will be expanded internally and externally as well as partially proving an effect in control of time in the individual dimension. Even other than it, this study has an academic significance in having attempted a role of extending a comparative research on control of time in terms of adolescents' academic stress.
The purpose of this study was to grasp factors of influencing adolescents' smart-phone game addiction, which is recently becoming a problem. For this, an effect of adolescents' stress and depression upon smart-phone game addiction was analyzed. Specifically, adolescents' stress was divided into three sub-dimensions in academic stress, peer stress and parental stress. Depression factor was examined in the dimension same as stress. The smart-phone game addiction was analyzed by being divided into daily difficulty and withdrawal symptom. Also, adolescents' moderating effect in control of time was figured out in terms of smart-phone game addiction. As a result of the analysis, the academic stress and the parental stress in adolescents didn't have significant influence upon a factor of daily difficulty and a factor of withdrawal symptom in smart-phone game addiction. However, the peer stress and the depression were shown to have significant influence upon a factor of daily difficulty and a factor of withdrawal symptom in smart-phone game addiction. Accordingly, it could be known that the daily difficulty and withdrawal symptom in smart-phone game addiction grow when adolescents are put emotionally in high peer stress or depression. And only as for the influence of academic stress upon smart-phone game addiction, the academic stress was indicated to be showing moderating effect in control of time. Hence, it can be known that adolescents with high control of time have lower probability of reaching smart-phone game addiction and that adolescents with low control of time have higher probability of reaching smart-phone game addiction. This study has a significance in having clarified which emotional factors in adolescents have direct influence upon smart-phone game addiction. And an implication was suggested as saying of being needed a social support around that reduces adolescents' stress and depression. Furthermore, the necessity was offered that will pursue how this will be expanded internally and externally as well as partially proving an effect in control of time in the individual dimension. Even other than it, this study has an academic significance in having attempted a role of extending a comparative research on control of time in terms of adolescents' academic stress.
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