본 연구는 대학생의 자아존중감과 부모-자녀 간 의사소통의 향상을 목표로 해결중심 및 긍정심리 집단상담 프로그램을 구성하고 대학생에 대한 이해, 새로운 상담 접근 방법, 그리고 가족상담에 효과적인 개입방법을 제시하는데 목적이 있다. 이를 위하여 충청남도 소재 A, B, C 대학교에 재학 중인 대학생 16명을 대상으로 연구를 실시하였다. 실험집단, 비교집단을 각 8명으로 나누어 실험집단은 C 대학교 내 학생상담센터 집단 상담실에서 주 1회 90분씩 총 8회기의 해결중심 및 긍정심리 집단상담 프로그램을 진행하였다. 본 연구의 효과성 검증을 위해 ...
본 연구는 대학생의 자아존중감과 부모-자녀 간 의사소통의 향상을 목표로 해결중심 및 긍정심리 집단상담 프로그램을 구성하고 대학생에 대한 이해, 새로운 상담 접근 방법, 그리고 가족상담에 효과적인 개입방법을 제시하는데 목적이 있다. 이를 위하여 충청남도 소재 A, B, C 대학교에 재학 중인 대학생 16명을 대상으로 연구를 실시하였다. 실험집단, 비교집단을 각 8명으로 나누어 실험집단은 C 대학교 내 학생상담센터 집단 상담실에서 주 1회 90분씩 총 8회기의 해결중심 및 긍정심리 집단상담 프로그램을 진행하였다. 본 연구의 효과성 검증을 위해 양적 분석과 질적 분석을 실시하였다. 양적 분석을 위하여 SPSS 20.0 프로그램을 사용하였으며, 사전에 실험집단과 비교집단의 동질성 여부를 확인하기 위하여 비모수 통계인 Mann-Whitney U Test를 사용하였고, 사후 프로그램의 효과성 검증으로 대학생의 자아존중감과 부모-자녀 간 의사소통에 대한 사전·사후 검사의 차이를 알아보기 위해 Wilcoxon Signed-Ranks Test를 사용하였다. 그리고 질적 분석을 위해 매 회기 녹음을 하여, 회기별 참여한 대학생의 행동 변화를 관찰하고 기록하였으며, 프로그램에 참여한 대학생의 경험 및 치료적 요인은 Colaizzi의 연구방법에 따라 자료를 분석 하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 해결중심 및 긍정심리 집단상담 프로그램은 대학생의 자아존중감을 향상시킨다. 본 연구의 실험집단에 참여한 대학생의 자아존중감은 비교집단과 달리 실험집단에서는 통계적으로 유의미한 차이를 보였다. 둘째, 해결중심 및 긍정심리 집단상담 프로그램은 대학생의 부모-자녀 간 의사소통을 향상시킨다. 대학생의 부-자녀 간 의사소통, 모-자녀 간 의사소통을 사전·사후 검사한 결과 비교집단에서는 통계적으로 유의미한 차이를 보이지 않았으나 실험집단에서는 유의미한 차이를 보였다. 셋째, 해결중심 및 긍정심리 집단상담 프로그램에 참여한 대학생은 ‘자기개념의 긍정적 변화’, ‘관계의 증진’, ‘새로운 관계 경험과 확장’을 경험한다. 넷째, 해결중심 및 긍정심리 집단상담 프로그램에 참여한 대학생의 치료적 요인은 ‘자신에 대한 이해를 하게 됨’, ‘긍정적인 생각을 하게 됨’, ‘새로운 관계의 경험’, ‘자신감이 생김’, ‘적극적인 자세’이다. 본 연구는 대학생을 위한 해결중심상담의 상담치료모형과 기법에 기반을 두고 긍정심리상담의 기본원리와 기법을 결합한 긍정심리 집단상담 프로그램을 개발하고 실시하여 그 효과성을 검증하였다. 그리고 참여한 대학생의 변화와 치료적 요인을 알아봄으로써 대학생에 대한 이해와 접근방식에 관한 새로운 시사점을 제시하고 가족상담의 기초자료를 제공하는데 의의가 있다.
본 연구는 대학생의 자아존중감과 부모-자녀 간 의사소통의 향상을 목표로 해결중심 및 긍정심리 집단상담 프로그램을 구성하고 대학생에 대한 이해, 새로운 상담 접근 방법, 그리고 가족상담에 효과적인 개입방법을 제시하는데 목적이 있다. 이를 위하여 충청남도 소재 A, B, C 대학교에 재학 중인 대학생 16명을 대상으로 연구를 실시하였다. 실험집단, 비교집단을 각 8명으로 나누어 실험집단은 C 대학교 내 학생상담센터 집단 상담실에서 주 1회 90분씩 총 8회기의 해결중심 및 긍정심리 집단상담 프로그램을 진행하였다. 본 연구의 효과성 검증을 위해 양적 분석과 질적 분석을 실시하였다. 양적 분석을 위하여 SPSS 20.0 프로그램을 사용하였으며, 사전에 실험집단과 비교집단의 동질성 여부를 확인하기 위하여 비모수 통계인 Mann-Whitney U Test를 사용하였고, 사후 프로그램의 효과성 검증으로 대학생의 자아존중감과 부모-자녀 간 의사소통에 대한 사전·사후 검사의 차이를 알아보기 위해 Wilcoxon Signed-Ranks Test를 사용하였다. 그리고 질적 분석을 위해 매 회기 녹음을 하여, 회기별 참여한 대학생의 행동 변화를 관찰하고 기록하였으며, 프로그램에 참여한 대학생의 경험 및 치료적 요인은 Colaizzi의 연구방법에 따라 자료를 분석 하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 해결중심 및 긍정심리 집단상담 프로그램은 대학생의 자아존중감을 향상시킨다. 본 연구의 실험집단에 참여한 대학생의 자아존중감은 비교집단과 달리 실험집단에서는 통계적으로 유의미한 차이를 보였다. 둘째, 해결중심 및 긍정심리 집단상담 프로그램은 대학생의 부모-자녀 간 의사소통을 향상시킨다. 대학생의 부-자녀 간 의사소통, 모-자녀 간 의사소통을 사전·사후 검사한 결과 비교집단에서는 통계적으로 유의미한 차이를 보이지 않았으나 실험집단에서는 유의미한 차이를 보였다. 셋째, 해결중심 및 긍정심리 집단상담 프로그램에 참여한 대학생은 ‘자기개념의 긍정적 변화’, ‘관계의 증진’, ‘새로운 관계 경험과 확장’을 경험한다. 넷째, 해결중심 및 긍정심리 집단상담 프로그램에 참여한 대학생의 치료적 요인은 ‘자신에 대한 이해를 하게 됨’, ‘긍정적인 생각을 하게 됨’, ‘새로운 관계의 경험’, ‘자신감이 생김’, ‘적극적인 자세’이다. 본 연구는 대학생을 위한 해결중심상담의 상담치료모형과 기법에 기반을 두고 긍정심리상담의 기본원리와 기법을 결합한 긍정심리 집단상담 프로그램을 개발하고 실시하여 그 효과성을 검증하였다. 그리고 참여한 대학생의 변화와 치료적 요인을 알아봄으로써 대학생에 대한 이해와 접근방식에 관한 새로운 시사점을 제시하고 가족상담의 기초자료를 제공하는데 의의가 있다.
This study aims to develop a solution-focused and positive psychology group counseling program for improvement of self-esteem and parent-adolescent communication in university students, to understand university students and to suggest a new counseling approach and an effective intervention for famil...
This study aims to develop a solution-focused and positive psychology group counseling program for improvement of self-esteem and parent-adolescent communication in university students, to understand university students and to suggest a new counseling approach and an effective intervention for family counseling. For achieving this purpose, this study targeted 16 students in A, B and C universities located in Choongcheongnam-do. 8 of them each were placed in an experimental group and a comparative group and the experimental group attended total 8 sessions of solution-focused and positive psychology group counseling program for 90 minutes once a week at the group counseling room of school counseling center in C university. In order to verify the effectiveness, quantitative analysis and qualitative analysis were conducted. For quantitative analysis, SPSS 20.0 program was used, for identifying the homogeneity between the experimental group and the comparative group, nonparametric statistics, Mann-Whitney U Test was used and for analyzing the differences between pre-test and post-test of self-esteem and parent-adolescent communication in university students, Wilcoxon Signed-Ranks Test was employed. In addition, for qualitative analysis, answers were taped every session, behaviors and attitude changes of the university students during each session were observed and recorded and the university students' experiences and therapeutic factors were analyzed using Colaizzi's method. The study findings are as follows: First, solution-focused and positive psychology group counseling program improved self-esteem in university students. The experimental group showed a statistically significant difference in self-esteem with the comparative group. Second, solution-focused and positive psychology group counseling program improved parent-adolescent communication in university students. In pre- and post-test of father-adolescent communication and mother-adolescent communication in university students, no statistically significant difference was found in the comparative group, but there was a statistically significant difference in the experimental group. Third, the university students, who attended the solution-focused and positive psychology group counseling program, experienced 'positive change of self-concept', 'promotion of relationship', and 'new relationship and its expansion'. Fourth, therapeutic factors of the university students attending the solution-focused and positive psychology group counseling program were 'an understanding of themselves', 'thinking positively', 'experiencing a new relationship', 'becoming confident', and 'an active attitude'. In this study, positive psychology group counseling program was developed using positive psychology counseling's fundamental principle and technique, based on the solution-focused counseling therapy model and technique for university students and it was carried out to verify its effectiveness. This study also has significance by analyzing the changes of the participating university students and therapeutic factors to understand university students and providing an implication regarding the approach and basic data for family counseling.
This study aims to develop a solution-focused and positive psychology group counseling program for improvement of self-esteem and parent-adolescent communication in university students, to understand university students and to suggest a new counseling approach and an effective intervention for family counseling. For achieving this purpose, this study targeted 16 students in A, B and C universities located in Choongcheongnam-do. 8 of them each were placed in an experimental group and a comparative group and the experimental group attended total 8 sessions of solution-focused and positive psychology group counseling program for 90 minutes once a week at the group counseling room of school counseling center in C university. In order to verify the effectiveness, quantitative analysis and qualitative analysis were conducted. For quantitative analysis, SPSS 20.0 program was used, for identifying the homogeneity between the experimental group and the comparative group, nonparametric statistics, Mann-Whitney U Test was used and for analyzing the differences between pre-test and post-test of self-esteem and parent-adolescent communication in university students, Wilcoxon Signed-Ranks Test was employed. In addition, for qualitative analysis, answers were taped every session, behaviors and attitude changes of the university students during each session were observed and recorded and the university students' experiences and therapeutic factors were analyzed using Colaizzi's method. The study findings are as follows: First, solution-focused and positive psychology group counseling program improved self-esteem in university students. The experimental group showed a statistically significant difference in self-esteem with the comparative group. Second, solution-focused and positive psychology group counseling program improved parent-adolescent communication in university students. In pre- and post-test of father-adolescent communication and mother-adolescent communication in university students, no statistically significant difference was found in the comparative group, but there was a statistically significant difference in the experimental group. Third, the university students, who attended the solution-focused and positive psychology group counseling program, experienced 'positive change of self-concept', 'promotion of relationship', and 'new relationship and its expansion'. Fourth, therapeutic factors of the university students attending the solution-focused and positive psychology group counseling program were 'an understanding of themselves', 'thinking positively', 'experiencing a new relationship', 'becoming confident', and 'an active attitude'. In this study, positive psychology group counseling program was developed using positive psychology counseling's fundamental principle and technique, based on the solution-focused counseling therapy model and technique for university students and it was carried out to verify its effectiveness. This study also has significance by analyzing the changes of the participating university students and therapeutic factors to understand university students and providing an implication regarding the approach and basic data for family counseling.
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