본 연구는 집단따돌림의 피해를 겪은 우울성향을 가진 청소년에게 연극치료가 미치는 효과를 알아보기 위한 사례연구이다. 연구 대상은 수원에 위치한 OO고등학교 1학년 여학생으로 2015년 9월 2일부터 2015년 11월 18일까지 매주 1회, 1시간 30분씩 총 12회기로 연극치료 작업을 진행하였다. 진행 장소는 수원에 위치한 작업실이며, 치료사 외에 한 명의 보조치료사가 함께 하였다. 참여자는 연구자와 절친한 친구의 사촌 동생으로서, 집단따돌림의 피해로 오랜 시간 힘들어하는 사촌 동생을 위해 참여자의 사촌언니와 어머니가 의뢰하였다. 초기면접 결과 낮은 ...
본 연구는 집단따돌림의 피해를 겪은 우울성향을 가진 청소년에게 연극치료가 미치는 효과를 알아보기 위한 사례연구이다. 연구 대상은 수원에 위치한 OO고등학교 1학년 여학생으로 2015년 9월 2일부터 2015년 11월 18일까지 매주 1회, 1시간 30분씩 총 12회기로 연극치료 작업을 진행하였다. 진행 장소는 수원에 위치한 작업실이며, 치료사 외에 한 명의 보조치료사가 함께 하였다. 참여자는 연구자와 절친한 친구의 사촌 동생으로서, 집단따돌림의 피해로 오랜 시간 힘들어하는 사촌 동생을 위해 참여자의 사촌언니와 어머니가 의뢰하였다. 초기면접 결과 낮은 자아존중감과 무기력함, 무가치적 자기 인식과 현실 회피가 주요 문제로 대두되었다. 또한 집단따돌림 피해로 인한 우울성향 및 불안은 더 이상의 또래관계 발전을 저해하는 요소로 작용되었다. 따라서 연극치료 작업을 통해 참여자의 우울감과 부정적 자기 인식을 감소시키고, 자아존중감의 향상을 통한 또래관계 개선을 돕고자 하였다. 연구의 효과성을 입증하기 위한 검사 도구로는 신체조각상과 역할프로파일, 그리고 Beck 우울척도 (Beck Depression Inventory: BDI)검사를 작업 초기와 후기에 실행하여 결과를 분석하였다. 신체조각상 만들기를 통해서 참여자가 자신의 변화에 대해 명확하게 인식하고 있다는 사실을 확인할 수 있었다. 또한 신체, 감정 등 자기표현에 적극성을 보이면서 향상된 자신감을 확인할 수 있었다. 역할 프로파일을 통해 역할 레퍼토리가 확장되어 대인관계에 대한 이해가 넓어졌으며, 범주의 확장으로 인하여 자아 정체감 구축과 조력자에 대한 수용이 이루어졌다. 그리고 우울척도 질문지의 1차 검사 결과 31점으로 높은 수치를 보이는 반면 2차 검사의 경우 17점으로, 14점 감소하여 우울증상이 완화되었음을 확인하였다. 그 외에 도출 된 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 참여자는 신체 접촉과 움직임을 통한 활동을 하면서 치료사와의 친밀감과 신뢰감이 형성이 이루어졌으며, 자기표현과 자발성에 있어서 긍정적인 변화를 보였다. 둘째, 다양한 역할 기법과 즉흥 상황을 통하여 거리를 조절 하는 능력이 생겼고, 자기 인식의 긍정적 변화와 관계의 자신감을 획득하였다 셋째, 감정의 회상과 표출 그리고 해소 작업을 통해서 여러 가지 감정을 인식할 수 있게 되었다. 따라서 신체와 감정의 표현이 비교적 자유로워졌으며 표현에 대한 거부감이 감소 된 것을 확인 할 수 있었다.
본 연구는 집단따돌림의 피해를 겪은 우울성향을 가진 청소년에게 연극치료가 미치는 효과를 알아보기 위한 사례연구이다. 연구 대상은 수원에 위치한 OO고등학교 1학년 여학생으로 2015년 9월 2일부터 2015년 11월 18일까지 매주 1회, 1시간 30분씩 총 12회기로 연극치료 작업을 진행하였다. 진행 장소는 수원에 위치한 작업실이며, 치료사 외에 한 명의 보조치료사가 함께 하였다. 참여자는 연구자와 절친한 친구의 사촌 동생으로서, 집단따돌림의 피해로 오랜 시간 힘들어하는 사촌 동생을 위해 참여자의 사촌언니와 어머니가 의뢰하였다. 초기면접 결과 낮은 자아존중감과 무기력함, 무가치적 자기 인식과 현실 회피가 주요 문제로 대두되었다. 또한 집단따돌림 피해로 인한 우울성향 및 불안은 더 이상의 또래관계 발전을 저해하는 요소로 작용되었다. 따라서 연극치료 작업을 통해 참여자의 우울감과 부정적 자기 인식을 감소시키고, 자아존중감의 향상을 통한 또래관계 개선을 돕고자 하였다. 연구의 효과성을 입증하기 위한 검사 도구로는 신체조각상과 역할프로파일, 그리고 Beck 우울척도 (Beck Depression Inventory: BDI)검사를 작업 초기와 후기에 실행하여 결과를 분석하였다. 신체조각상 만들기를 통해서 참여자가 자신의 변화에 대해 명확하게 인식하고 있다는 사실을 확인할 수 있었다. 또한 신체, 감정 등 자기표현에 적극성을 보이면서 향상된 자신감을 확인할 수 있었다. 역할 프로파일을 통해 역할 레퍼토리가 확장되어 대인관계에 대한 이해가 넓어졌으며, 범주의 확장으로 인하여 자아 정체감 구축과 조력자에 대한 수용이 이루어졌다. 그리고 우울척도 질문지의 1차 검사 결과 31점으로 높은 수치를 보이는 반면 2차 검사의 경우 17점으로, 14점 감소하여 우울증상이 완화되었음을 확인하였다. 그 외에 도출 된 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 참여자는 신체 접촉과 움직임을 통한 활동을 하면서 치료사와의 친밀감과 신뢰감이 형성이 이루어졌으며, 자기표현과 자발성에 있어서 긍정적인 변화를 보였다. 둘째, 다양한 역할 기법과 즉흥 상황을 통하여 거리를 조절 하는 능력이 생겼고, 자기 인식의 긍정적 변화와 관계의 자신감을 획득하였다 셋째, 감정의 회상과 표출 그리고 해소 작업을 통해서 여러 가지 감정을 인식할 수 있게 되었다. 따라서 신체와 감정의 표현이 비교적 자유로워졌으며 표현에 대한 거부감이 감소 된 것을 확인 할 수 있었다.
This study is a case study to analyze an effect of dramatherapy on depressive adolescents who have suffered from bullying. A female freshman of OO high school has selected as a subject of study, and from 2, September, 2015 to 18, November, 2015, total 12 weekly dramatherapies have practiced for...
This study is a case study to analyze an effect of dramatherapy on depressive adolescents who have suffered from bullying. A female freshman of OO high school has selected as a subject of study, and from 2, September, 2015 to 18, November, 2015, total 12 weekly dramatherapies have practiced for an hour and a half. A research place has located at Suwon, and therapist and assistance therapist have participated in this research. A subject of study is a younger cousin of researcher's best friend, and subject's cousin and subject's mother have requested for subject who has been suffered from bullying. As a result of initial interview, low self-esteem, lethargy, valueless self-recognition, and tendency to bury her head in the sand have shown to be major problems. In addition, depressive tendency and anxiety due to bullying damage have shown to be factors to hinder development of peer relationship. Therefore, this study has its purpose to reduce negative self-recognition and depression, and enhance peer relationship through increase of self-esteem through dramatherapy. As inspection tools to prove effectiveness of study, physical statue, role profile, and Beck Depression Inventory(BDI) have practiced at initial and later experiment. Through building physical statue, a fact that subject has recognized her changes precisely has identified. In addition, enhanced confidence has shown by actively expressing her body and emotion. Through role profile, an understanding on interpersonal relations has broadened by expanding role repertoire, and self-esteem and acceptance to assistant have established due to an expansion of category. As a result of inspection on depression rate, first inspection has shown to be 31 points and second inspection has shown to be 17 points which has reduced 14 points. Through results, it can be conclueded that depression rate has relieved. Other deduced research results are as follows. First, subject has established trust and intimacy with therapist during activities involving physical contact, and has shown positive changes in self-expression and spontaneity. Second, subject has learned an ability to control distance through various role techniques and impromptu situations, and subject has also changed in self-recognition in positive way, and obtained confidence. Third, subject could recognize various emotions through reminiscence, expression, and settlement of emotion. Thus, subject's physical and emotional expression have cut loose, and it can be identified that repulsion on expression has reduced.
This study is a case study to analyze an effect of dramatherapy on depressive adolescents who have suffered from bullying. A female freshman of OO high school has selected as a subject of study, and from 2, September, 2015 to 18, November, 2015, total 12 weekly dramatherapies have practiced for an hour and a half. A research place has located at Suwon, and therapist and assistance therapist have participated in this research. A subject of study is a younger cousin of researcher's best friend, and subject's cousin and subject's mother have requested for subject who has been suffered from bullying. As a result of initial interview, low self-esteem, lethargy, valueless self-recognition, and tendency to bury her head in the sand have shown to be major problems. In addition, depressive tendency and anxiety due to bullying damage have shown to be factors to hinder development of peer relationship. Therefore, this study has its purpose to reduce negative self-recognition and depression, and enhance peer relationship through increase of self-esteem through dramatherapy. As inspection tools to prove effectiveness of study, physical statue, role profile, and Beck Depression Inventory(BDI) have practiced at initial and later experiment. Through building physical statue, a fact that subject has recognized her changes precisely has identified. In addition, enhanced confidence has shown by actively expressing her body and emotion. Through role profile, an understanding on interpersonal relations has broadened by expanding role repertoire, and self-esteem and acceptance to assistant have established due to an expansion of category. As a result of inspection on depression rate, first inspection has shown to be 31 points and second inspection has shown to be 17 points which has reduced 14 points. Through results, it can be conclueded that depression rate has relieved. Other deduced research results are as follows. First, subject has established trust and intimacy with therapist during activities involving physical contact, and has shown positive changes in self-expression and spontaneity. Second, subject has learned an ability to control distance through various role techniques and impromptu situations, and subject has also changed in self-recognition in positive way, and obtained confidence. Third, subject could recognize various emotions through reminiscence, expression, and settlement of emotion. Thus, subject's physical and emotional expression have cut loose, and it can be identified that repulsion on expression has reduced.
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