미래사회에 대응하는 초등학교의 가변형 공간 계획방향 연구 : 열린교실 관련 기존학교 공간분석을 중심으로 A Study on the flexible space planning of elementary school corresponding to the future society : Focusing on the analysis of open classroom related space in existing school원문보기
저출산 ·고령화 사회로 접어들고 있는 과정에서 학령인구 또한 감소되면서 우리나라의 초등학교시설은 유휴 시설화 되고 있으며 평생교육시대에 학습공간의 용도를 넘어 주 사용자의 변화, 이용목적이 더 광범위해지면서 다양한 기능을 수용하는 공간으로의 변화가 예견된다. 지속적인 시대의 변화에 대응하기에 우리나라 초등학교 내부공간은 필요에 따라 내부공간의 다양한 형태를 만들 수 있는 방법이 제한적이라고 할 수 있으며 사회적 변화를 수용하고 평생교육의 장으로서의 역할 수행을 하기 위해 기존학교시설의 교실규모와 공간구성방식을 자유롭게 조절하여 사용할 수 있는 유연하고 융통성 있는 공간계획 방안이 필요하다.
본 연구는 변화하게 될 미래사회의 초등학교가 수용해야할 방향에 효과적으로 대응할 수 있는 가변형 공간 계획방향을 제시하는 것이 목적이다. 이를 위해 미래사회가 요구하는 초등학교시설의 변화 방향에 대해 살펴보고 학교시설에 가변적 공간구성을 위해 필요한 접근방법 및 계획 방법을 공간구성의 틀, 가변형 요소 부분으로 나누어 조사했다. 학교시설 내 가변형 고안을 위한 요소들의 활용실태 분석을 위해 열린교실을 시행하고 있는 초등학교를 방문하여 각 학교 공간의 변화과정을 알아보고 가변성을 적용시키기 위해 필요한 요소들의 사용시 문제점과 한계점을 찾아내어 기존학교시설 내부공간에 가변성을 적용시키기 위한 계획방향을 제시 하였다.
학교 공간의 가변성은 지속적으로 변화하고 있는 사회·문화·교육적 환경 등에 대한 욕구를 충족하고 다양성을 유지할 수 있는 용도의 변경, 교실 규모의 축소 또는 확대, 내부공간의 배치를 변경이나 숫자, 크기, 위치적 변화를 의미한다. 본 연구에서는 가변형 공간구성을 위해 공간구성 틀 부분에서는 ...
저출산 ·고령화 사회로 접어들고 있는 과정에서 학령인구 또한 감소되면서 우리나라의 초등학교시설은 유휴 시설화 되고 있으며 평생교육시대에 학습공간의 용도를 넘어 주 사용자의 변화, 이용목적이 더 광범위해지면서 다양한 기능을 수용하는 공간으로의 변화가 예견된다. 지속적인 시대의 변화에 대응하기에 우리나라 초등학교 내부공간은 필요에 따라 내부공간의 다양한 형태를 만들 수 있는 방법이 제한적이라고 할 수 있으며 사회적 변화를 수용하고 평생교육의 장으로서의 역할 수행을 하기 위해 기존학교시설의 교실규모와 공간구성방식을 자유롭게 조절하여 사용할 수 있는 유연하고 융통성 있는 공간계획 방안이 필요하다.
본 연구는 변화하게 될 미래사회의 초등학교가 수용해야할 방향에 효과적으로 대응할 수 있는 가변형 공간 계획방향을 제시하는 것이 목적이다. 이를 위해 미래사회가 요구하는 초등학교시설의 변화 방향에 대해 살펴보고 학교시설에 가변적 공간구성을 위해 필요한 접근방법 및 계획 방법을 공간구성의 틀, 가변형 요소 부분으로 나누어 조사했다. 학교시설 내 가변형 고안을 위한 요소들의 활용실태 분석을 위해 열린교실을 시행하고 있는 초등학교를 방문하여 각 학교 공간의 변화과정을 알아보고 가변성을 적용시키기 위해 필요한 요소들의 사용시 문제점과 한계점을 찾아내어 기존학교시설 내부공간에 가변성을 적용시키기 위한 계획방향을 제시 하였다.
학교 공간의 가변성은 지속적으로 변화하고 있는 사회·문화·교육적 환경 등에 대한 욕구를 충족하고 다양성을 유지할 수 있는 용도의 변경, 교실 규모의 축소 또는 확대, 내부공간의 배치를 변경이나 숫자, 크기, 위치적 변화를 의미한다. 본 연구에서는 가변형 공간구성을 위해 공간구성 틀 부분에서는 그리드플래닝, 모듈러시스템, 고정식 경량칸막이를, 공간 안에서 필요로 되는 가변형 구성요소들로는 이동식벽체, 칸막이, 시스템 가구를 가변성 구현의 틀로 제시하여 분석이 진행되었다. 가변형 공간을 운용중인 4개의 학교를 조사하여 도출한 연구결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 그리드플래닝 측면에서는 제7차 교육과정이 시행 된 이후 학교시설의 교실 규모는 여러 형태로 계획·설계되어져 조사대상이 된 4개의 학교에서 조금씩 다른 크기의 규격이 적용된 모습을 보였다.
둘째, 모듈러시스템은 가변형 공간구성에 필수적으로 적용되어야할 요소로 제시되었지만, 4개의 학교 모두 모듈러시스템을 적용하기 위한 조건이 갖춰져 있지 않은 것으로 드러났다.
셋째, 고정식 경량칸막이의 경우, 한 학교에서 교실사이에 사용하여 공간의 규모를 조절하고 있었지만 이동시 가이드레일의 설치작업이 필요하여 시공이 어렵고 시간이 오래 걸리는 문제점이 발견되었다.
넷째, 이동식벽체의 일부로써 미서기 문을 한 학교에서 일부 교실의 좁은 폭을 가진 출입문 용도로 사용하고 있었으며, 접이식벽체, 회전식 벽체 그리고 파티션의 사용에 있어 천장과 바닥부분에 모듈러시스템이 적용되어있지 않아 적용사례는 진부하였다. 조사대상 학교 모두 공간구획과 게시판의 역할을 병행하는 파티션이 활발하게 이용되고 있는데 바퀴장착이 되어 있지 않았고, 높이조절이 되지 않아 정해진 장소에서만 사용해야 하는 한계를 드러냈다.
다섯째, 수납가구는 학교시설 내부공간에 필요한 교구이며, 수납의 역할과 공간구획을 위한 용도로 잘 사용하고 있는 모습을 보였지만 대부분 바퀴가 없어 이동에 어려움을 겪고 있다. 시스템가구의 사용으로 다양한 모듈이 적용된 가구를 선택, 필요에 따라 자유롭게 배치할 수 있는 도입이 절실함을 알 수 있다.
가변형 공간의 틀로 제시되지 않았으나, 조사과정에서 새롭게 드러난 공간요소로 오픈스페이스를 들 수 있다. 공간의 다양화를 위해 절대적으로 필요한 오픈스페이스는 기존학교시설의 형태 또는 열린교실의 오픈플랜 형태를 갖추고 있음에도 불구하고 본래 좁은 일자형 복도의 형태 때문에 오픈스페이스가 마련되어 있지 않거나 있어도 잘 활용하지 못한 다는 사실이 드러났다.
지역중심 근린생활시설로서의 초등학교는 교육시설의 용도를 넘어 다양한 사용자를 위한 평생교육시설로서의 역할을 수행할 수 있도록 융통성 있는 공간이 필요로 됨에 따라 학교시설이 수행해야할 기능을 충분히 고려한 공간계획이 뒷받침 되지 않는다면 미래학교시설로서의 역할을 행하기 어려울 것이다. 가변성을 위한 제한된 구성요소의 활용과 기존학교의 획일적인 형태, 고정적인 구조시스템만으로 구현할 수 있는 가변형 공간 유형에는 한계가 있으며 앞으로 신축 될 학교시설에 가변성이 반영된 구조 및 구성요소들이 적극적으로 도입되기 위해서는 모듈러시스템과 시스템가구를 중심으로 체계적인 연구가 필요하다.
■ 주요어 : 미래학교, 초등학교, 학교시설, 가변형 공간, 가변성
저출산 ·고령화 사회로 접어들고 있는 과정에서 학령인구 또한 감소되면서 우리나라의 초등학교시설은 유휴 시설화 되고 있으며 평생교육시대에 학습공간의 용도를 넘어 주 사용자의 변화, 이용목적이 더 광범위해지면서 다양한 기능을 수용하는 공간으로의 변화가 예견된다. 지속적인 시대의 변화에 대응하기에 우리나라 초등학교 내부공간은 필요에 따라 내부공간의 다양한 형태를 만들 수 있는 방법이 제한적이라고 할 수 있으며 사회적 변화를 수용하고 평생교육의 장으로서의 역할 수행을 하기 위해 기존학교시설의 교실규모와 공간구성방식을 자유롭게 조절하여 사용할 수 있는 유연하고 융통성 있는 공간계획 방안이 필요하다.
본 연구는 변화하게 될 미래사회의 초등학교가 수용해야할 방향에 효과적으로 대응할 수 있는 가변형 공간 계획방향을 제시하는 것이 목적이다. 이를 위해 미래사회가 요구하는 초등학교시설의 변화 방향에 대해 살펴보고 학교시설에 가변적 공간구성을 위해 필요한 접근방법 및 계획 방법을 공간구성의 틀, 가변형 요소 부분으로 나누어 조사했다. 학교시설 내 가변형 고안을 위한 요소들의 활용실태 분석을 위해 열린교실을 시행하고 있는 초등학교를 방문하여 각 학교 공간의 변화과정을 알아보고 가변성을 적용시키기 위해 필요한 요소들의 사용시 문제점과 한계점을 찾아내어 기존학교시설 내부공간에 가변성을 적용시키기 위한 계획방향을 제시 하였다.
학교 공간의 가변성은 지속적으로 변화하고 있는 사회·문화·교육적 환경 등에 대한 욕구를 충족하고 다양성을 유지할 수 있는 용도의 변경, 교실 규모의 축소 또는 확대, 내부공간의 배치를 변경이나 숫자, 크기, 위치적 변화를 의미한다. 본 연구에서는 가변형 공간구성을 위해 공간구성 틀 부분에서는 그리드 플래닝, 모듈러시스템, 고정식 경량칸막이를, 공간 안에서 필요로 되는 가변형 구성요소들로는 이동식벽체, 칸막이, 시스템 가구를 가변성 구현의 틀로 제시하여 분석이 진행되었다. 가변형 공간을 운용중인 4개의 학교를 조사하여 도출한 연구결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 그리드플래닝 측면에서는 제7차 교육과정이 시행 된 이후 학교시설의 교실 규모는 여러 형태로 계획·설계되어져 조사대상이 된 4개의 학교에서 조금씩 다른 크기의 규격이 적용된 모습을 보였다.
둘째, 모듈러시스템은 가변형 공간구성에 필수적으로 적용되어야할 요소로 제시되었지만, 4개의 학교 모두 모듈러시스템을 적용하기 위한 조건이 갖춰져 있지 않은 것으로 드러났다.
셋째, 고정식 경량칸막이의 경우, 한 학교에서 교실사이에 사용하여 공간의 규모를 조절하고 있었지만 이동시 가이드레일의 설치작업이 필요하여 시공이 어렵고 시간이 오래 걸리는 문제점이 발견되었다.
넷째, 이동식벽체의 일부로써 미서기 문을 한 학교에서 일부 교실의 좁은 폭을 가진 출입문 용도로 사용하고 있었으며, 접이식벽체, 회전식 벽체 그리고 파티션의 사용에 있어 천장과 바닥부분에 모듈러시스템이 적용되어있지 않아 적용사례는 진부하였다. 조사대상 학교 모두 공간구획과 게시판의 역할을 병행하는 파티션이 활발하게 이용되고 있는데 바퀴장착이 되어 있지 않았고, 높이조절이 되지 않아 정해진 장소에서만 사용해야 하는 한계를 드러냈다.
다섯째, 수납가구는 학교시설 내부공간에 필요한 교구이며, 수납의 역할과 공간구획을 위한 용도로 잘 사용하고 있는 모습을 보였지만 대부분 바퀴가 없어 이동에 어려움을 겪고 있다. 시스템가구의 사용으로 다양한 모듈이 적용된 가구를 선택, 필요에 따라 자유롭게 배치할 수 있는 도입이 절실함을 알 수 있다.
가변형 공간의 틀로 제시되지 않았으나, 조사과정에서 새롭게 드러난 공간요소로 오픈스페이스를 들 수 있다. 공간의 다양화를 위해 절대적으로 필요한 오픈스페이스는 기존학교시설의 형태 또는 열린교실의 오픈플랜 형태를 갖추고 있음에도 불구하고 본래 좁은 일자형 복도의 형태 때문에 오픈스페이스가 마련되어 있지 않거나 있어도 잘 활용하지 못한 다는 사실이 드러났다.
지역중심 근린생활시설로서의 초등학교는 교육시설의 용도를 넘어 다양한 사용자를 위한 평생교육시설로서의 역할을 수행할 수 있도록 융통성 있는 공간이 필요로 됨에 따라 학교시설이 수행해야할 기능을 충분히 고려한 공간계획이 뒷받침 되지 않는다면 미래학교시설로서의 역할을 행하기 어려울 것이다. 가변성을 위한 제한된 구성요소의 활용과 기존학교의 획일적인 형태, 고정적인 구조시스템만으로 구현할 수 있는 가변형 공간 유형에는 한계가 있으며 앞으로 신축 될 학교시설에 가변성이 반영된 구조 및 구성요소들이 적극적으로 도입되기 위해서는 모듈러시스템과 시스템가구를 중심으로 체계적인 연구가 필요하다.
Korea's social and economic environment is changing and leading to low fertility and an aging society. Reduction in number of students diverse schools to adopt idle institutionalization. For entering the era of lifelong education, elementary school's facilities are expected to accommodate new users ...
Korea's social and economic environment is changing and leading to low fertility and an aging society. Reduction in number of students diverse schools to adopt idle institutionalization. For entering the era of lifelong education, elementary school's facilities are expected to accommodate new users and diverse functions. However, current elementary school's fixed and standardized spaces are not suitable for performing the spatial roles of future society in terms of meeting the demands required of elementary school's space. Securing variability of space is needed to prepare for future changes. such as freely controlling the scale of classes and flexibility, which have become major issues for existing school facility plans.
The research aims to determine the applicability and planning direction flexibility in school spaces by considering users and various functions in accordance with the social environment.
This research is based on the analysis frame that investigator proposes: a spatial formation part and a component part. For the process of analyzing the current condition of elements used for variable space in school facilities, schools adopting the classroom system are investigated to elucidate specific issues involved in the elements that the investigator proposes.
Through the case study of schools using flexible space actors, the following are found :
First, Grid planning is designed in several forms adopting different magnitudes of standards.
Second, the modular system is mismatching which Korea school the limited condition, as school were not equipped with the condition to apply the modular system.
Third a fixed lightweight-wall was used in only one school implementing an ope classroom, which sued a lightweight partition between classrooms to control the size of the space as required. However, Installation works were found to be hard to execute and take a long time.
Fourth, movable, foldable, rotary walls and partitions were not used in any of the case study schools, as the modular system was not ready in the ceiling and ground to apply the movable, foldable, rotary wall in the structure.
Fifth, storage furniture is a necessary aid for school facilities' internal space, and it seemed that furniture was often used to store things and for space division. However, it was not easy to move without wheels. A school executing the open classroom system used the system furniture with diverse modules and showed the possibility of unconstrained furniture arrangement when needed.
Through investigating the components for flexible space, an important issue emerged. The open space and inside of the quality unconditionally needed for the diversity of space was found to be critical in the success of flexible space when the open space was not arranged appropriately and the flexible space was not operated in the intended way.
As the center of the neighborhood, elementary schools should endeavor to become facilities of lifelong education for various users with flexible space. When school facilities are not prepared with strategic space, they will face difficulties in conducting their roles in future society. There is a limit to the types of flexible spaces created by utilizing the components that the investigator proposed regarding the structure and space in the case study schools due to the rules and standards. To reduce the limitation for newly-built school facilities in the future, systematic research about structures ad components reflecting flexibility is required.
Korea's social and economic environment is changing and leading to low fertility and an aging society. Reduction in number of students diverse schools to adopt idle institutionalization. For entering the era of lifelong education, elementary school's facilities are expected to accommodate new users and diverse functions. However, current elementary school's fixed and standardized spaces are not suitable for performing the spatial roles of future society in terms of meeting the demands required of elementary school's space. Securing variability of space is needed to prepare for future changes. such as freely controlling the scale of classes and flexibility, which have become major issues for existing school facility plans.
The research aims to determine the applicability and planning direction flexibility in school spaces by considering users and various functions in accordance with the social environment.
This research is based on the analysis frame that investigator proposes: a spatial formation part and a component part. For the process of analyzing the current condition of elements used for variable space in school facilities, schools adopting the classroom system are investigated to elucidate specific issues involved in the elements that the investigator proposes.
Through the case study of schools using flexible space actors, the following are found :
First, Grid planning is designed in several forms adopting different magnitudes of standards.
Second, the modular system is mismatching which Korea school the limited condition, as school were not equipped with the condition to apply the modular system.
Third a fixed lightweight-wall was used in only one school implementing an ope classroom, which sued a lightweight partition between classrooms to control the size of the space as required. However, Installation works were found to be hard to execute and take a long time.
Fourth, movable, foldable, rotary walls and partitions were not used in any of the case study schools, as the modular system was not ready in the ceiling and ground to apply the movable, foldable, rotary wall in the structure.
Fifth, storage furniture is a necessary aid for school facilities' internal space, and it seemed that furniture was often used to store things and for space division. However, it was not easy to move without wheels. A school executing the open classroom system used the system furniture with diverse modules and showed the possibility of unconstrained furniture arrangement when needed.
Through investigating the components for flexible space, an important issue emerged. The open space and inside of the quality unconditionally needed for the diversity of space was found to be critical in the success of flexible space when the open space was not arranged appropriately and the flexible space was not operated in the intended way.
As the center of the neighborhood, elementary schools should endeavor to become facilities of lifelong education for various users with flexible space. When school facilities are not prepared with strategic space, they will face difficulties in conducting their roles in future society. There is a limit to the types of flexible spaces created by utilizing the components that the investigator proposed regarding the structure and space in the case study schools due to the rules and standards. To reduce the limitation for newly-built school facilities in the future, systematic research about structures ad components reflecting flexibility is required.
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